Permalänk
Medlem

Praktikplats för Nätverkstekniker?

Hej!

Jag tänkte fråga om det är någon som har förslag på bra företag att ha praktik hos som nätverkstekniker? Jag ska ut i 5 veckor praktik som avslutning av mitt tredje år på gymnasiet och skulle vilja hitta ett företag som sysslar med att bygga och konfigurera nätverk på Router/Switch nivå. De flesta IT företag som tar emot praktikanter sysslar inte med nätverk utan bara med datorsupport och servrar, vilket inte riktigt är vad jag är ute efter. Jag är för övrigt Cisco Certifierad med CCNA och pluggar för att ta certifikat på CCNP Route innan sommaren.

Permalänk
Medlem

varför inte kolla med nån ISP? du bor ju i sthlm där finns ju hur många som helst?

Permalänk
Medlem

Jag kan ha missuppfattat det hela, men som jag förstår så sköter inte någon ISP nätverken själva, de enda de sysslar med är kundkontakt i form av telefonsupport och dyl. Det är snarare dotterbolag som bygger och hanterar själva nätverken.

Permalänk
Medlem

Relacom drar iaf mycket kabel.

Kolla med Atea, konsulter som syslar även med nätverksinstallation, då i form av switchar/routrar/fw osv.
hah, du kunde få gå på praktik hos mig, men det nuförtiden är det mest pappersflyttande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matumbo:

Jag kan ha missuppfattat det hela, men som jag förstår så sköter inte någon ISP nätverken själva, de enda de sysslar med är kundkontakt i form av telefonsupport och dyl. Det är snarare dotterbolag som bygger och hanterar själva nätverken.

Då har du verkligen missuppfattat det hela.
Samt vilken del av Sverige gäller det?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Relacom drar iaf mycket kabel.

Kolla med Atea, konsulter som syslar även med nätverksinstallation, då i form av switchar/routrar/fw osv.
hah, du kunde få gå på praktik hos mig, men det nuförtiden är det mest pappersflyttande.

Tack för tipset! Jag ska kolla upp Atea.

Skrivet av Veidit:

Då har du verkligen missuppfattat det hela.
Samt vilken del av Sverige gäller det?

Ah ok, så det är ISP som bygger upp nätverken och konfigurerar dem?
Det gäller Stockholmsområdet.

Permalänk
Medlem

Kolla med DGC ACCESS på sveaplan

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla med kranskommuner, mycket nätpysslande där.

Permalänk
Medlem

Kolla med Vattenfall de har en grupp som sköter om nätverket.
För de anställda. Finns i Råcksta vid Vällingby i Stockholm samt flera ställen runt om i Sverige.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Om du tagit CCNA i gymnasiet så är du duktig. Då förutsätter jag förstås att det inte är något adacemy diplom du talar om

I Stockholms området så har väl de flesta ISPer egna fibernät till t.e.x. bostadsföreningar med switchar som behöver konfigureras och driftsättas så där är det nog vettigt att vara. Stadsnät är ju även ett alternativ. Sedan finns ju alltid Telia och Cygate.

Hoppas du hittar någon du trivs hos och kan få eventuellt jobb.

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Du kan alltid kolla runt på arbetsmarknaden och se vilka företag som söker nya nätverkstekniker och på så vis få in en bra fot på det företaget genom en praktikplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextan:

Om du tagit CCNA i gymnasiet så är du duktig. Då förutsätter jag förstås att det inte är något adacemy diplom du talar om

I Stockholms området så har väl de flesta ISPer egna fibernät till t.e.x. bostadsföreningar med switchar som behöver konfigureras och driftsättas så där är det nog vettigt att vara. Stadsnät är ju även ett alternativ. Sedan finns ju alltid Telia och Cygate.

Hoppas du hittar någon du trivs hos och kan få eventuellt jobb.

Tack så mycket Jag pluggade med Ciscos kursböcker och CBTNuggets för CCNA i tvåan på gymnasiet och gick sedan och certade mig vid ett testcenter när jag kände att jag kunde allt bra. Jag plannerar att ha tagit CCNP Route innan jag har gått ut trean.

Jag kollade med Cygate förra gången jag skulle ut på praktik, men de ville inte ta emot några praktikanter, det verkar vara likadant på de flesta bemanningsföretag, att de inte vill ha praktikanter alls.

Men angående ISPer, är det inte företag som t.ex. Skanova som sköter och bygger upp fibernäten och sedan levererar den tjänsten till Internetoperatörer som i sin tur sälljer det vidare till kunder? Isåfall tänker jag mig att det inte blir så mycket configurera switchar och routrar som att lösa problem i kundsupporten om man skulle ha praktik på en ISP som Telia.

Permalänk
Medlem

Skanova säljer fiber, ISP sköter högre lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matumbo:

Jag kollade med Cygate förra gången jag skulle ut på praktik, men de ville inte ta emot några praktikanter, det verkar vara likadant på de flesta bemanningsföretag, att de inte vill ha praktikanter alls.

Det kan vara lite svårt att få praktikplats på bemanningsföretag om man inte har någon internkontakt tyvärr. Men det är bara att sälja sig lite så hittar man en fin praktikplats!

Skrivet av Matumbo:

Men angående ISPer, är det inte företag som t.ex. Skanova som sköter och bygger upp fibernäten och sedan levererar den tjänsten till Internetoperatörer som i sin tur sälljer det vidare till kunder? Isåfall tänker jag mig att det inte blir så mycket configurera switchar och routrar som att lösa problem i kundsupporten om man skulle ha praktik på en ISP som Telia.

Skanova äger större delen av det svenska fiber/kopparnätet i Sverige. De sysslar ju inte med någon konfiguration till ISPs vad gällande switchar eller routrar. Det kan hända att de har något nät de driftar själva men det vågar jag inte svara på riktigt. Allt beror ju på vilken avdelning du är i på Telia, det är ju ett väldigt stort företag där man delat upp privat och företagssupport. Sedan finns det ju en hel del företag som köper diverse tjänster av Telia men ändå administrerar sitt egna nätverk. Telia fungerar då bara som en wanlänk som kunden får hantera hur de vill.

Permalänk
Medlem

Tala med Bahnhof, deras kontor är i Kista numera.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat med landstingets IT-avdelning.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

du kan väll kolla med lite kända isper? typ ownit, iponly, bahnhof.
sedan kanske terracom kan ha något. de finns ju typ hur mkt som helst

Permalänk
Medlem

Fixat Praktikplats

Jag fick tillslut praktik på Cygate, troligtvis p.g.a. mycket tur och att jag redan hade mitt CCNA och studerade för CCNP.

Problemet med det flesta företag är att de inte tar emot praktikanter från gymnasieskolor och om ett företag väl tar emot praktikanter så är det kanske inget företag som sysslar med sånt man vill jobba med.

Även med CCNA är det svårt att få praktikplatser där man får jobba med nätverk då driften av många nätverk är outsourcade till Consultföretag och de tar ofta inte emot praktikanter alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matumbo:

Jag kan ha missuppfattat det hela, men som jag förstår så sköter inte någon ISP nätverken själva, de enda de sysslar med är kundkontakt i form av telefonsupport och dyl. Det är snarare dotterbolag som bygger och hanterar själva nätverken.

Klart ISPer rattar sina nät själva. Jobbar själv på en av Sveriges största ISPer och konfigurerar i vårat accessnät dagligen.
När jag gick på gymnasiet och pluggade CCNA praktiserade jag på relacom (där min far då jobbade).

Potentiella ISPer i Stockholm är väl,
Bahnhof, Tele2 - Kista
DGC - Sveavägen
TDC - Sollentuna
Telia- Farsta

EDIT: såg att du hade redan fått på cygate.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vilken ISP jobbar du på?
Jag försökte först höra med några kända ISPer om praktikplats, men jag var inte så sugen att börja i 1:st line supporten som var det enda alternativet där.

Cygate är ett utmärkt företag om man vill syssla med att konfa samt felsöka nätverk, men jag kan tänka mig att det även skulle vara intressant att jobba hos en ISP efter man har fått lite erfarenhet och kan få ett lite högre uppsatt jobb snarare än att börja där direkt efter gymnasiet då man troligtvis får börja från botten.

Permalänk
Medlem

Oftast när man jobbar på en ISP får man inte nämna företaget för då representerar man dem även på ett forum, så skulle tro att han inte gör det.
Däremot finns det fler ISPer i stockholm än det där, tex. IP-Only.
Dessutom skulle jag kolla med ST.ErikKom (stockholm's stads nätoperatör) sedan Stokab också, de lär vara bra att jobba för med.
Sedan finns det måånga som sysslar med nätverk i stockholmsområdet utöver isper och sånt.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Oftast när man jobbar på en ISP får man inte nämna företaget för då representerar man dem även på ett forum, så skulle tro att han inte gör det.

Det är sant, tänkte inte på det.

St.ErikKom har inte hand om driften av nätverken, utan bara klientsidan tror jag. Om det dyker upp problem med nätverket skickas det vidare till ett konsultföretag.

Stokab vet jag inte så mycket om, tror inte att de är inne och konfar några enheter. Det är möjligt att de har hand om länkarna som kopplar ihop dem.

Permalänk
Skrivet av Matumbo:

Jag fick tillslut praktik på Cygate, troligtvis p.g.a. mycket tur och att jag redan hade mitt CCNA och studerade för CCNP.

Problemet med det flesta företag är att de inte tar emot praktikanter från gymnasieskolor och om ett företag väl tar emot praktikanter så är det kanske inget företag som sysslar med sånt man vill jobba med.

Även med CCNA är det svårt att få praktikplatser där man får jobba med nätverk då driften av många nätverk är outsourcade till Consultföretag och de tar ofta inte emot praktikanter alls.

Grattis Matumbo!

Cygate är ett riktigt bra företag och det är där jag vill också in.
Tyvärr så finns det inte så mycket jobb här i Göteborg, nästan allt finns i STHLM.
Skulle också behöva lite tips eller om något företag har en ledig plats så säg gärna till

Är också certifierad CCNA och snart CCNP ))

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem

”Praktikplats för nätverkstekniker”
Hej jag hoppas nån läser det här, jag studerar just nu på distans och vill börja praktisera, vart kan man kolla och vem bör jag kontakta?
Fan det här inlägget är ju från 2011 😅😅

Permalänk

Om du inte har nått emot att åka till Märsta (Sigtuna Kommun) de har en duktig nätverkstekniker och brukar ta emot praktikanter.

Permalänk
Medlem

Vart kan jag ta kontakt med dem?

Skrivet av UrgentAlert:

Om du inte har nått emot att åka till Märsta (Sigtuna Kommun) de har en duktig nätverkstekniker och brukar ta emot praktikanter.

Vart kan jag ta kontakt med dem?

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite nyfiken på om trådstartaren jobbar som nätverkstekniker idag!

Permalänk
Skrivet av hamuuri:

Vart kan jag ta kontakt med dem?

Du kan få kontakt med dem genom kontaktcenter@sigtuna.se eller helpdesk@sigtuna.se
Så får du korrekt kontaktväg.