Fiberingång på "fel sida" av huset från där jag behöver alla ethernetkablar, vad har jag för alternativ?

Permalänk
Medlem

Fiberingång på "fel sida" av huset från där jag behöver alla ethernetkablar, vad har jag för alternativ?

Hej! (Fokus på lösningen i kontoret, hur sladden kommer dit spelar egentligen ingen roll)
TL;DR: Fiberingång längst ner i huset, instabilt wifi högst upp i huset där kontor ska vara. Flera enheter i kontor vill jag ha kabel till. Vad är bra lösning i kontoret för att kunna dra internet till datorer etc & få stabilare wifi där?

Jag har försökt måla upp huset här för att illustrera mitt problem så bra som möjligt.
I botten av huset är fiberingången, tyvärr är detta enda stället där jag kan sätta en ethernetkabel i väggen. I den nedre delen av huset är det inga problem med wifi osv, att konsumera media där går som smort.

I toppen av huset ger sig wifi titt som tätt och det man kollar på avbryts så måste man starta om osv. Där uppe ska nu min stationära dator, och min arbetslaptop in, som jag helst skulle ha kabel till bägge två, men åtminstone MÅSTE ha bättre wifiuppkoppling, kan såklart varken ta mina jobbmöten eller spela med säkerhet om datorerna tappar wifi ett par gånger per timma. Om möjlighet finns kommer jag även använda en del smarta lampor osv där uppe, dock en bekvämlighet jag kan offra vid behov.
Smart TVn har fungerat okej med wifi i förra lägenheten, men såklart bättre med sladd, och chromecasten är såklart beroende av att wifi är bra nog även ut till högra rummet men det tänker jag inte ska vara några problem om man kan förstärka det i vänstra rummet.

Jag har dålig koll på vad det finns för lösningar för att få bra uppkoppling och hur man gör om man vill ha flera sladdar till andra sidan huset. Jag föreställer mig att mina alternativ är något i stil med den andra bilden, att man får dra sladd hela vägen till kontoret, där man har en switch för alla saker som behöver kabel och för wifi acesspunkt (om inte switch + AP finns ihopbyggt?) eller då att routern får flytta från vardagsrummet till kontoret, och sen på något annat sätt lösa att inte samma wifiproblem uppstår åt andra hållet.

Har jag tänkt rätt med mina alternativ? Missar jag något uppenbart bättre? Vad borde jag köpa för att få bra resultat (utan att bli ekonomiskt ruinerad, kan lägga några tusenlappar men håller helst i pengarna så gott jag kan)? Tänker att jag troligen kör på 1000/1000 för att ha bekvämligheten av att saker går snabbt när man ska dra ner spel eller dylikt, men klarar mig såklart på lägre hastigheter om det blir för dyrt med hårdvara som presterar på den nivån vid min setup.

(Så som jag tänkt att man behöver dra den röda ethernetkabeln för att inte sätta den där den riskerar få vatten på sig känns väldigt långt, men kanske bästa alternativet för mina önskemål? Grå vägg mellan vardagsrum och sovrum är en dekorationsvägg så helst ej borra igenom den, lila vägg mellan sovrum 1 och kontor skulle dock vara acceptabel att borra i)

Sorry för långt inlägg, har aldrig behövt tänka längre än "Vägg -> router -> dator" för att få bra resultat innan, så nu blev jag snabbt snurrig.

Permalänk
Medlem

Borde du inte bara kunna dra en kabel via kabelkanal i taket på vänster sida av din planlösning, borra hål genom vägg?
Gör du det snyggt så spelar det ju ingen roll om det är hyreslägenhet heller. De kommer inte klaga.

Du kan alltid prova homeplug också om rummen går på samma fas.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Borde du inte bara kunna dra en kabel via kabelkanal i taket på vänster sida av din planlösning, borra hål genom vägg?

Du kan alltid prova homeplug också om rummen går på samma fas.

Ja, kabelkanal längst den kanten och genom väggarna hade varit vad jag föredrar (dock är jag ändå osäker på vad jag behöver för lösning när sladden väl nått det rummet, vilket egentligen är det stora problemet). Men är ju tyvärr en dekorationsvägg i stil med denna

vilket jag inte litar på att jag löser ett fint diskret litet hål i, och jag är tyvärr inneboende så får respektera deras dekoration.

Homeplug är såklart ett alternativ, kanske fungerar i detta hus, men min far har haft det i tre andra bostäder med värdelösa resultat så väldigt skeptiskt till det i annat än absolut nödfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malusch:

Ja, kabelkanal längst den kanten och genom väggarna hade varit vad jag föredrar (dock är jag ändå osäker på vad jag behöver för lösning när sladden väl nått det rummet, vilket egentligen är det stora problemet). Men är ju tyvärr en dekorationsvägg i stil med denna https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/06447b731d1cbff22138e7150384a1c9/6/0/6005594B_2.jpg vilket jag inte litar på att jag löser ett fint diskret litet hål i, och jag är tyvärr inneboende så får respektera deras dekoration.

Homeplug är såklart ett alternativ, kanske fungerar i detta hus, men min far har haft det i tre andra bostäder med värdelösa resultat så väldigt skeptiskt till det i annat än absolut nödfall.

En simpel nätverkskabel från fiberswitch till ditt rum. Där har du en router av valfritt märke. (WAN porten i routern). Sedan kör du på som vanligt.
Hur du drar den är upp till dig, går garanterat att dra den långa vägen som du ritat på ett halvsnyggt vis som är återställningsbart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

En simpel nätverkskabel från fiberswitch till ditt rum. Där har du en router av valfritt märke. (WAN porten i routern). Sedan kör du på som vanligt.

Brukar fiberswitcharna i väggen ha flera stycken ethernetutgångar som går att använda samtidigt till separata routrar?
Just nu sitter redan en router i vardagsrummet, kan jag då köra på två helt separata routrar från fiberswitchen om den har flera utgångar, eller är det fiber -> vardagsrums router -> seriekoppling till router i kontor som gäller då?

Tack för all input, och förlåt för alla dumma frågor.

Permalänk
Medlem

@Malusch

Kanske du kan dra utvändigt om det bara är en RJ45 kabel du ska ta från fiberdosan, antingen via rör i trädgården eller någon annan variant. Det finns även RJ45 kabel med PE-mantel som är mycket bra att dra utomhus, finns på lösmeter hos Kjell och den kan du bara lägga ner på spaddjup. Du kan ju även testa lägga ut eller hänga upp kablar tillfälligt, kommer se fult ut men det skulle kunna hjälpa dig att få en överblick av hur det kommer fungera i praktiken när det är klart. Därefter kan du bestämma dig för vilken lösning som kommer passa dig bäst.

Det kan vara lite jobbigt ta ut kabel till utsidan och sedan in igen men det går nog att hitta något som funkar. Ofta brukar ventiler för ventilation eller fönster vara lämpliga, det är enklare att jobba med detta än att borra hål i t.ex. tegelvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Kanske du kan dra utvändigt om det bara är en RJ45 kabel du ska ta från fiberdosan, antingen via rör i trädgården eller någon annan variant. Det finns även RJ45 kabel med PE-mantel som är mycket bra att dra utomhus, finns på lösmeter hos Kjell och den kan du bara lägga ner på spaddjup.

Åh, det hade jag ingen aning om att det fanns. Får kolla på det, tack! Tyvärr går altandörren från kontoret knappt igen redan som det är nu och fönstret går ej att öppna, så kanske blir klurigt men definitivt värt att undersöka.

Skrivet av DennisOlof:

Därefter kan du bestämma dig för vilken lösning som kommer passa dig bäst.

Det är väl det här som är min stora fråga egentligen, vilken lösning passar mig bäst när jag väl har sladden i det rummet? Att få sladden dit är ju inga problem, bara en fråga om hur fult det blir på vägen, men nätverkstekniken när man väl är på plats har jag ingen vidare koll på vad som faktiskt är "rätt".

Permalänk
Medlem

Kanske kan du uppdatera med bilder på inkommande fiber? Det bör, om du har tillgång till fiberuttaget, kunna ansluta en längre s.k villapatch, en förlängning av fibern alltså. Jag har gjort det själv, och dom är numera billiga, böjbara och väldigt smidiga att gömma längs med väggen då tjockleken mer påminner om kabeln till en mobilladdare. Verkar detta intressant?
Fördelen med fiber är även att du inte behöver tänka på längder eller störningar, frost , fukt etc. Du kan alltså på detta sättet flytta mediaomvandlaren till en bättre plats. Jag dolde tex min patchkabel i hörnet där jag drog den från golvet och upp längs med hörnet med en tjock sträng fog. Efter målning syns den inte. Ingen kanal behövdes.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti AP i bygg läge kanske.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Kanske kan du uppdatera med bilder på inkommande fiber?

Är tyvärr i fel bostad nu när jag började klura på detta, men ska se om någon är där och kan hjälpa till med lite bilder.

Skrivet av joalin:

Det bör, om du har tillgång till fiberuttaget, kunna ansluta en längre s.k villapatch, en förlängning av fibern alltså. Jag har gjort det själv, och dom är numera billiga, böjbara och väldigt smidiga att gömma längs med väggen då tjockleken mer påminner om kabeln till en mobilladdare. Verkar detta intressant?
Fördelen med fiber är även att du inte behöver tänka på längder eller störningar, frost , fukt etc. Du kan alltså på detta sättet flytta mediaomvandlaren till en bättre plats. Jag dolde tex min patchkabel i hörnet där jag drog den från golvet och upp längs med hörnet med en tjock sträng fog. Efter målning syns den inte. Ingen kanal behövdes.

För att då ta loss saker från väggen och använda villapatch för att placera uttag till relevanta kablar på bättre position? Personligen hade jag inte haft något emot det, men jag är inneboende så om jag förstått korrekt låter det som något som kan vara svårt att övertala husägarna till.

Skrivet av Implor:

Ubiquiti AP i bygg läge kanske.

Deras AP har dock inga extra uttag för att föra trådat nät vidare va? Eller har jag missat någon av deras produkter? Eller tänker du en av deras switchar och en av deras AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Malusch

Kanske du kan dra utvändigt om det bara är en RJ45 kabel du ska ta från fiberdosan, antingen via rör i trädgården eller någon annan variant. Det finns även RJ45 kabel med PE-mantel som är mycket bra att dra utomhus, finns på lösmeter hos Kjell och den kan du bara lägga ner på spaddjup. Du kan ju även testa lägga ut eller hänga upp kablar tillfälligt, kommer se fult ut men det skulle kunna hjälpa dig att få en överblick av hur det kommer fungera i praktiken när det är klart. Därefter kan du bestämma dig för vilken lösning som kommer passa dig bäst.

Det kan vara lite jobbigt ta ut kabel till utsidan och sedan in igen men det går nog att hitta något som funkar. Ofta brukar ventiler för ventilation eller fönster vara lämpliga, det är enklare att jobba med detta än att borra hål i t.ex. tegelvägg.

Jag tänker att det inte är en så bra idé mtp kondens. Inte så kul om det droppar vatten in i bostaden eller t.o.m in i ethernet-anslutningarna.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kondens är inte något större problem, dessutom kan man placera dosor utomhus om man ser till att det är skyddat från väder, vind och snö etc. Då kan man ha den tjockare RJ45 kabeln som överföring och sedan går man över till vanlig RJ45 kablar för inomhusbruk, det är enklare få igenom dessa vad gäller fönster, dörrar ventilation osv.

Även om det blir kondens i elektronik man har utomhus är det viktigaste att vattnet droppar bort via öppningar (hål) osv, då får man placera enheterna så att eventuellt vatten inte droppar eller flyter ut på elektroniken utan droppar av och sedan leds bort. Kondens är inte ett stort problem men något man behöver tänka på, självklart är utomhusprylar bättre men dom kostar också mer.

Vad gäller kontakter, kablar för RJ45 blir det inte kondens däremot kan kontakter och kontaktytor ärja, blir ofta grönt skit med tiden som inte är bra, problem med kontaktytor och påverkar antagligen signalen i kabeln negativt. Regnvatten är något man måste tänka på vad gäller tak, fasader, fönster osv. Men det här är ju inte något konstigt i byggsvängen, man måste täta och fixa så att det inte kommer in vatten där kabeln går in. Tillkommer säkert annat att tänka på som jag missat men jag är ingen expert på detta.

@joalin det är full möjligt att göra numera. Det är lite känsligt så man inte sabbar fibern men de flesta fiberkablar vad jag vet har en kontakt på sig som går in i mediaomvandlaren. Det bör gå att montera en annan form av dosa för förvaring av befintlig fiber och fixa köpa en färdig fiber så man kan koppla ihop i dosan och på de visat flytta mediaomvandlaren till den nya platsen och koppla in. Lite som man drar en skarvsladd från ett uttag. Det är möjligt man kan fråga nätägaren om man kan få hjälp med det, kostar lite men kanske värt besväret jämfört med att behöva dra en egen RJ45 runt i hela huset. Men allt beror på hur det ser ut och vad man har för ekonomi för projektet.

Permalänk
Medlem

Lite oklart vad du försöker åstadkomma.

Om allt ska vara samma nätverk, t.ex. att Chromecast, nätverksdiskar, skrivare och så vidare ska vara tillgängligt för alla så ska du inte ha flera routrar kopplade till mediaomvandlaren. Alla leverantörer har heller inte ip-adresser tillgängligt för dessa.

Var routern sitter är lite oväsentligt oavsett om den har inbyggd WiFi eller inte om du vill ha minst två (räknar in den i routern om sådan funktion finns) accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lite oklart vad du försöker åstadkomma.

Om allt ska vara samma nätverk, t.ex. att Chromecast, nätverksdiskar, skrivare och så vidare ska vara tillgängligt för alla så ska du inte ha flera routrar kopplade till mediaomvandlaren. Alla leverantörer har heller inte ip-adresser tillgängligt för dessa.

Var routern sitter är lite oväsentligt oavsett om den har inbyggd WiFi eller inte om du vill ha minst två (räknar in den i routern om sådan funktion finns) accesspunkter.

Kontor och sovrum ovanför köket är där det finns behov av flertalet trådbundna internetanslutningar.
Idag sitter routern där fibern kommer in i huset, så kontor och sovrum två har endast tillgång till wifi som är långsamt och instabilt.
Jag kan såklart flytta den enda routern dit och hoppas allt blir bra, men det får ju inte bli samma åt andra hållet att vardagsrummet nu blir långsamt och instabilt. Spelar inte så stor roll om man kan skriva ut i kontoret från vardagsrummet egentligen, men skönt om åtminstone allt i den övre delen kan kommunicera med varandra.

Alltså lösa behöver av de röda sladdarna från fiber i väggen till kontoret, utan att behöva ha 4 sladdar genom hela huset, och få bra wifi där det idag är dåligt wifi, utan att negativt påverka den sidan som redan har bra wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malusch:

Kontor och sovrum ovanför köket är där det finns behov av flertalet trådbundna internetanslutningar.
Idag sitter routern där fibern kommer in i huset, så kontor och sovrum två har endast tillgång till wifi som är långsamt och instabilt.
Jag kan såklart flytta den enda routern dit och hoppas allt blir bra, men det får ju inte bli samma åt andra hållet att vardagsrummet nu blir långsamt och instabilt.

Så det jag försöker åstadkomma är att ha möjlighet att koppla internet med sladd i kontoret, och ha wifi överallt annars som inte lider av wifiproblemen den övre delen av huset har i dagsläget.

Alltså lösa behöver av de röda sladdarna från fiber i väggen till kontoret, utan att behöva ha 4 sladdar genom hela huset, och få bra wifi där det idag är dåligt wifi, utan att negativt påverka den sidan som redan har bra wifi.
<Uppladdad bildlänk>

Det är ju inget problem du målar upp, sätt en switch i rummet bara.

Om switchen sedan sitter i en powerline/homeplug, en trådlös brygga eller en nätverkskabel spelar ju ingen större roll så länge du kan få en bra länk i praktiken.

Lämna router på nedervåningen om du inte vill behöva dra tillbaka en sladd för accesspunkt dit.

Finns ingen anledning att köra en accesspunkt med extra uttag om du behöver 3-4 uttag i kontoret, så många uttag kommer de ändå inte ha. Kör på en åtta-portars.

P.S. Läste dina inlägg flera gånger och kunde inte förstå att det handlar om två olika våningar, du har målat det som en enplansvilla och botten av huset var inte särskilt bra beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju inget problem du målar upp, sätt en switch i rummet bara.

Om switchen sedan sitter i en powerline/homeplug, en trådlös brygga eller en nätverkskabel spelar ju ingen större roll så länge du kan få en bra länk i praktiken.

Lämna router på nedervåningen om du inte vill behöva dra tillbaka en sladd för accesspunkt dit.

Finns ingen anledning att köra en accesspunkt med extra uttag om du behöver 3-4 uttag i kontoret, så många uttag kommer de ändå inte ha. Kör på en åtta-portars.

P.S. Läste dina inlägg flera gånger och kunde inte förstå att det handlar om två olika våningar, du har målat det som en enplansvilla och botten av huset var inte särskilt bra beskrivning.

Vad bra att det inte är ett problem att lösa det, men det är ju ett problem jag har i dagsläget som jag inte vet vad jag ska köpa för att lösa det på ett bra sätt.
Bara en switch löser ju inte wifiproblemet? Så då kabel från vardagsrum till kontor -> switch med minst 4 utgångar -> AP / dator / laptop / huebridge som gäller? Då delar alltså allting från switchen på den bandbredd jag kan få från ett uttag på routern?

PS: åttaportars switch in i en AP då?
PSS: botten av bilden på huset.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Detta är en billig och stabil switch.

Permalänk
Medlem

Vad gäller accesspunkt så beror det lite på hur du vill att det ska samspela med existerande wifi. Vill du ha sömlös uppkoppling i hela huset eller kan du leva med olika wifi-nätverk för kontoret/sovrum och resten av huset?

Om du bara köper en random AP och kopplar in kan du sätta den på samma SSID och lösenord som nuvarande router. Men det är inte säkert att alla klienter klarar av att byta till "rätt" nätverk när du förflyttar dig i huset. Till exempel mobilen kan fastna på ett wifi med dålig täckning.

Köper du två likadana accesspunkter kan du troligtvis konfigurera roaming mellan dessa så att de lämnar över klienter mellan sig och ser till att alltid ge bäst täckning. Du bör då stänga av wifi på routern och endast köra med accesspunkterna.

Permalänk
Medlem

@Petterk ja just det. Nu när du skriver powerline så är det en utmärkt lösning, kan man nyttja strömkablarna och få en OK fart så duger det. Om man nu inte absolut måste ha super duper fart i sitt nätverk och då absolut vill ha RJ45 kabel. Det är ju något man kan ta vid senare tillfälle, antagligen bättre att få till den lösning man vill ha som fungerar OK och därefter fundera på hur man kan förbättra installationen.

Jag var också osäker på vad man egentligen vill göra i ursprungliga frågan.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5860749
Detta är en bra accesspunkt med stöd för roaming.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7122957
För några hundralappar till får du denna som är nyare och snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

Detta är en billig och stabil switch.

Tackar! Så den i kontoret och därifrån in i AP och övriga enheter då?

Skrivet av planders:

Vad gäller accesspunkt så beror det lite på hur du vill att det ska samspela med existerande wifi. Vill du ha sömlös uppkoppling i hela huset eller kan du leva med olika wifi-nätverk för kontoret/sovrum och resten av huset?

Om du bara köper en random AP och kopplar in kan du sätta den på samma SSID och lösenord som nuvarande router. Men det är inte säkert att alla klienter klarar av att byta till "rätt" nätverk när du förflyttar dig i huset. Till exempel mobilen kan fastna på ett wifi med dålig täckning.

Köper du två likadana accesspunkter kan du troligtvis konfigurera roaming mellan dessa så att de lämnar över klienter mellan sig och ser till att alltid ge bäst täckning. Du bör då stänga av wifi på routern och endast köra med accesspunkterna.

Kan absolut leva med att det är ett wifi för kontor & sovrum2 och ett annat wifi för resten av huset, speciellt om det går att som du säger köpa en likadan AP till för att få "perfekt" täckning så kan man ju då uppgradera det på en annan månadslön. Har du några tips på bra accesspunkter för något sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag var också osäker på vad man egentligen vill göra i ursprungliga frågan.

Hahaha, är jag så jävla dålig på att formulera mig?

Tänkte att mina tankar på potentiella lösningar skulle hjälpa illustrera vad mina behov var men skulle nog bara sagt

"Kan dra en sladd från vardagsrum till kontor, i kontor behöver jag flera uttag och bättre wifi, what to buy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Vad gäller accesspunkt så beror det lite på hur du vill att det ska samspela med existerande wifi. Vill du ha sömlös uppkoppling i hela huset eller kan du leva med olika wifi-nätverk för kontoret/sovrum och resten av huset?

Om du bara köper en random AP och kopplar in kan du sätta den på samma SSID och lösenord som nuvarande router. Men det är inte säkert att alla klienter klarar av att byta till "rätt" nätverk när du förflyttar dig i huset. Till exempel mobilen kan fastna på ett wifi med dålig täckning.

Köper du två likadana accesspunkter kan du troligtvis konfigurera roaming mellan dessa så att de lämnar över klienter mellan sig och ser till att alltid ge bäst täckning. Du bör då stänga av wifi på routern och endast köra med accesspunkterna.

Skrivet av DennisOlof:

@Petterk ja just det. Nu när du skriver powerline så är det en utmärkt lösning, kan man nyttja strömkablarna och få en OK fart så duger det. Om man nu inte absolut måste ha super duper fart i sitt nätverk och då absolut vill ha RJ45 kabel. Det är ju något man kan ta vid senare tillfälle, antagligen bättre att få till den lösning man vill ha som fungerar OK och därefter fundera på hur man kan förbättra installationen.

Jag var också osäker på vad man egentligen vill göra i ursprungliga frågan.

Är det t.ex. en Asus-router med 11ax/WiFi-6 så fungerar t.ex. även en Asus WiFi-förstärkare modell RP-AX58 med "Ai-Mesh" (d.v.s. kan konfigureras av routern).

Det kan även vara värt att köra två likadana routrar och köra ena som accesspunkt, WAN kopplas då mot första routerns LAN (via någon av de tre medium vi pratade om) och då har du redan 4 uttag/switch i router/accesspunkt.

Senare är bara värt om TS redan har en vettig router. Annars är det nog switch och två valfria accesspunkter (varsin ände av huset) som gäller. Har man väldigt låga krav kan man väl köra billigare accesspunkter med 11ac/WiFi-5.

Börjar man från noll så handlar det mer om tycke och smak än något annat.

Permalänk
Skrivet av Malusch:

Åh, det hade jag ingen aning om att det fanns. Får kolla på det, tack! Tyvärr går altandörren från kontoret knappt igen redan som det är nu och fönstret går ej att öppna, så kanske blir klurigt men definitivt värt att undersöka.

Det är väl det här som är min stora fråga egentligen, vilken lösning passar mig bäst när jag väl har sladden i det rummet? Att få sladden dit är ju inga problem, bara en fråga om hur fult det blir på vägen, men nätverkstekniken när man väl är på plats har jag ingen vidare koll på vad som faktiskt är "rätt".

Du skulle ju kunna dra en platt nätverkskabel genom fönster/dörr och omvandla till utomhuskabel utanför. Typ en sån här https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
Klarar dock bara 100Mbit (enligt spec iaf).

Eller en sån här om du behöver 1000Mbit https://www.webhallen.com/se/product/262134-Deltaco-UTP-Cat6a...
Denna använder jag själv och maxar 1000Mbit. Med den skulle du väl iofs behöva omvandla hane-hone med typ https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Finns i upp till 20 meter https://www.webhallen.com/se/product/252526-Deltaco-UTP-Cat6-...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malusch:

Tackar! Så den i kontoret och därifrån in i AP och övriga enheter då?

Japp.

Skrivet av Malusch:

Kan absolut leva med att det är ett wifi för kontor & sovrum2 och ett annat wifi för resten av huset, speciellt om det går att som du säger köpa en likadan AP till för att få "perfekt" täckning så kan man ju då uppgradera det på en annan månadslön. Har du några tips på bra accesspunkter för något sånt?

Jag skulle nog oavsett köra på en av de AP jag nämnde. Om du inte har så höga kvar och liten budget, kika på blocket efter en begagnad router, de går oftast att köra i AP läge.

Permalänk
Medlem

Dra kabel genom vindsvåning om sådan finns.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malusch:

Deras AP har dock inga extra uttag för att föra trådat nät vidare va? Eller har jag missat någon av deras produkter? Eller tänker du en av deras switchar och en av deras AP?

Deras lite äldre UAP-AC-Pro ska ha det om jag minns rätt. De flesta övriga modeller saknar det dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Känns som folk försvårar detta i onödan. Jag satt i samma situation och löste det på följande sätt:
Fiberconverter och router på samma plats, drog sedan en kortare kabel till accesspunkt i närheten.
Drog sedan kabel till mitten av huset, satte en vanlig switch där, sedan vidare med en kabel från switchen till kontoret i andra änden av huset (där jag satte ytterligare en switch för att dra kabel till alla grejer ja har i kontoret).
Sedan drog jag kabel från switchen i mitten av huset till ytterligare en accesspunkt.

Jag skulle löst ditt problem på följande vis:

Eventuellt sätta accesspunkten i rummet precis utanför badrummet istället för i kontoret, för att få bättre spridning av wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Dra kabel genom vindsvåning om sådan finns.

Kom hit för att föreslå detta. Har själv gjort så, dragit kabel upp till vinden, satte en switch där och dragit 3st kablar till olika rum i huset där varsin AP sitter.

Så, OP, varför inte bara dra en kabel upp till vindsvåningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Känns som folk försvårar detta i onödan. Jag satt i samma situation och löste det på följande sätt:
Fiberconverter och router på samma plats, drog sedan en kortare kabel till accesspunkt i närheten.
Drog sedan kabel till mitten av huset, satte en vanlig switch där, sedan vidare med en kabel från switchen till kontoret i andra änden av huset (där jag satte ytterligare en switch för att dra kabel till alla grejer ja har i kontoret).
Sedan drog jag kabel från switchen i mitten av huset till ytterligare en accesspunkt.

Jag skulle löst ditt problem på följande vis:
<Uppladdad bildlänk>

Eventuellt sätta accesspunkten i rummet precis utanför badrummet istället för i kontoret, för att få bättre spridning av wifi.

Kände verkligen samma men tänkte att jag måste formulerat mig helt bedrövligt bara.
Det här svaret är verkligen superbra, tack så mycket!
Vilken hårdvara körde du på? Var du nöjd med resultatet med den hårdvaran?

Skrivet av Dumbullen:

Kom hit för att föreslå detta. Har själv gjort så, dragit kabel upp till vinden, satte en switch där och dragit 3st kablar till olika rum i huset där varsin AP sitter.

Så, OP, varför inte bara dra en kabel upp till vindsvåningen?

Självklart eftersom att jag inte har en vindsvåning att dra kabeln via? Hahaha.