Permalänk
Medlem

Aldrig handlat från Amazon

Hej. Hur konstigt det än låter har jag aldrig handlat från amazon.

Men hade behövt 2x

https://www.amazon.se/dp/B08GSK8V8V/

Ska jag räkna med massa extrakostnader mm?

Länk städad. // MOD
Permalänk
Bildexpert

Produkten i länken säljs av en tredjepartssäljare men skickas av Amazon.

När du ska betala får du en totalsumma inklusive porto, importmoms etc så du kommer inte att få några dyra överraskningar när du tar emot paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Men hade behövt 2x

???
Menar du två stycken förstärkare?

Handla från amazon funkar väldigt bra oavsett om det är från .se heller nån av dom andra som .com osv!
Är det från tex .uk eller .com så blir det ju pålagt moms/tull det ser man innan betalning vad det hamnar på och JA det betalas in direkt till amazon vid köpet.
OM det skulle bli problem och man åker på moms/tull så får man tillbaks det från amazon om man kontaktar dom DOCK får man INTE tillbaks postens/etc deklareringsavgifter.
Men det är väldigt, väldigt sällan detta händer idag!!!

Finns två saker att tänka på och det är.
Skickas från!
Dvs det amazon som har varan på sina lager och det är amazon som håller koll på lagersaldo/paketering/frakten.
Och det handlar från .se främst om Posten och Bring men kan hända att andra fraktbolag används med, från .com är det lite mer random.
Detta är bra på flera sätt då lagersaldo inte alltid stämmer när man handlar från små butiker/små säljare eller att dom aktivt ljuger om det för att få in beställningar.
Paketeringen grå fort samt att fraktbolagen hämtar hos amazon inte att en säljare ska packa/transportera paketet till posten/etc.

Samt att detta är mer viktigt när det handlar om saker som skickas från land utanför EU, då behövs deklarerings lappen fyllas i på rätt sätt, OM den ej fylls i rätt så kan man åka på tull/moms här i sverige som man sen oftas får tillbaks från amazon.
Ingen jätte sak men det tar ju några dagar och man måste ju kontakta amazon.
Så mest viktigt att tänka på om du handlar från tex .com som är utanför EU även när det "skickas från amazon".
Men även på .se kan man råka ut för att det skickas från tex kina när det inte är "skickas från amazon".

Finns oftas en skickas från amazon ruta att kryssa i när man letar runt på amazon och ganska ofta så finns det man tittat på även där men kostar några kr mer.
Vilket oftas är värt det för mindre risk för krångel samt att det oftas kommer hem fortare med, kan ibland skilja 2-4 veckor i leverans tid med skickas från amazon vs random säljare.

Säljes av!
Mindre viktigt än "skickas från!" enligt mig då kundtjänst på amazon är bra!
Men det finns risk för att saker kan gå fel och det kan då ta lite längre tid innan man tex får pengar tillbaks då säljaren och amazon behöver prata lite innan amazon kan ta beslut.
Men då kundtjänst ofta är bra hos amazon så är det som sagt oftas bara att det kan ta längre tid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

???
Menar du två stycken förstärkare?

Handla från amazon funkar väldigt bra oavsett om det är från .se heller nån av dom andra som .com osv!
Är det från tex .uk eller .com så blir det ju pålagt moms/tull det ser man innan betalning vad det hamnar på och JA det betalas in direkt till amazon vid köpet.
OM det skulle bli problem och man åker på moms/tull så får man tillbaks det från amazon om man kontaktar dom DOCK får man INTE tillbaks postens/etc deklareringsavgifter.

När jag fick en tull/moms på ett paket när jag köpte på Amazon.de så fick jag tillbaka full ersättning inklusive deklarationsavgifter. Det står för övrigt på Amazons tyska och svenska sida att du inte ska behöva betala något extra. Från US/UK sidan så betalar man, som du säger i kassan, däremot står det också på US sidan att om kostnaden blir högre än vad Amazon räknat med så tar Amazon den smällen och blir det mindre får du tillbaka skillnaden mellan vad det faktiskt kostade och det som du betalade

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har handlat tidigare på Amazon, men med tanke på en del saker runt deras personalpolitik undviker jag dem och ser om jag kan hitta motsvarande produkt på annat ställe.