Permalänk

Köpråd - TV

Hejsan

Jag behöver lite köpråd för en bra TV.
Den får max kosta ca. 10 000, kommer att sitta ca. 1,5 till 2 meter från skärmen, så har hört att 55 tums ska vara lagom.
Kommer användas för Tv-tittande, film och TV-spel.

Blev rekommenderad denna av Webhallen när jag frågade. https://www.webhallen.com/se/product/347577-TCL-55-55C735-4K-...

Vet inte om den är så bra, vad anser ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan85:

har hört att 55 tums ska vara lagom

"har hört?"
Då jag höll på med reparationer av bland annat CRT-apparater ansågs 26-28 tum vara lagom stort för ett normalt vardagsrum där hela familjen sitter 2-3 meter ifrån apparaten. Att jämföra med 60-talet då man ansåg att 17-21 tum var lagom stort på samma håll. Det är väldigt mycket en "smaksak" hur stor bildyta man vill ha.

Jag har t.ex idag en 48" monitor till denna dator, och en 32" som sekundär, men sitter man för nära finns väl viss risk för tennisnacke att följa muspekaren runt över hela ytan. Tv har jag ställt undan, tittar inte på det sättet längre.

Ta en funderare på att måttet verkligen är rätt för dig. Ställ t.ex dit en ungefär lika stor kartong eller tavla eller vad som helst, sätt dig i fåtöljen, titta och fundera på hur stort det blir. Kanske räcker 32, 42, 48, eller kanske vill du ha större? 65?

Jag säger inget om den individuella modellen där, det lämnar jag till andra. Börja med att bli mer säker på att storleken där passar just dig.

Permalänk
Bildexpert 📺

Fördelen med 55 tum är att 10 000 kronor räcker lite längre för att då en TV med något högre kvalitet. Det är svårare att få exempelvis 65 och särskilt 75 tum på den budgeten och fortfarande ha krav ovanför basutbudet.

Annars är det som skrivet bara en smaksak och vanor – samt förstås fysiska krav på vardagsrummet som sätter gränsen för storleken.

TCL C735 är en enklare mellanklassmodell. Finns sämre och finns bättre. Jag går igenom utbudet i TV-guiden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676105-tv-guiden-2022...

Kommer en ny guide för 2023-utbudet inom ca 1 månad

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kommer en ny guide för 2023-utbudet inom ca 1 månad

Från Webhallen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonathan85:

Från Webhallen?

Från mig

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Från mig

D'oh!

lol tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Om man spelar så skulle jag rekommendera en som klarar 120Hz, fler och fler spel stöder det och det är en riktig uppdatering över 60Hz. Storlek tycker jag personligen att det inte finns för stort, jag har 77" på 175cm avstånd och behöver inte vrida huvudet, skärmen tar inte upp mer än max halva mitt synfält.

120Hz max ett år gammal så blir den billigaste på prisjakt denna (oavsett storlek)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=8917215

Kanske kan den komma under 10 000:- på black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan85:

Hejsan

Jag behöver lite köpråd för en bra TV.
Den får max kosta ca. 10 000, kommer att sitta ca. 1,5 till 2 meter från skärmen, så har hört att 55 tums ska vara lagom.
Kommer användas för Tv-tittande, film och TV-spel.

Blev rekommenderad denna av Webhallen när jag frågade. https://www.webhallen.com/se/product/347577-TCL-55-55C735-4K-...

Vet inte om den är så bra, vad anser ni?

Fråga aldrig i butik, det kan pågå en säljtävling på en viss modell eller ett visst märke eller tillverkaren kan på annat sätt påverkat personalen. Det finns absolut noll evidens för att de skulle ge bra råd.

Permalänk
Medlem

Dealen på LGs budget-OLED från 2022 lär väl inte bli slagen på black friday? Om du bor i närheten av Stockholm och kan tumma lite på spelandet dvs.

60hz men känns som bra bang for the buck för tv/film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leson11:

Dealen på LGs budget-OLED från 2022 lär väl inte bli slagen på black friday? Om du bor i närheten av Stockholm och kan tumma lite på spelandet dvs.
<Uppladdad bildlänk>
60hz men känns som bra bang for the buck för tv/film?

Det här är samma pris som min lokala ICA Maxi sålde ut sina 55" LG OLED från A serien under sommaren. Efter det så har OLED inte återkommit i deras sortiment då ju LG aldrig släppte nån A serie för i år. Verkar som om A serien varit svårsåld i just Sverige, få som vill ha OLED med 60Hz men sen har det ju visat sig att panelen troligtvis är 120HZ men att ingen av HDMI portarna stödjer detta så då blir man ju oftast begränsad till 60Hz i alla fall. Fast för 7K så är det sannerligen ett bra fynd...

Värt att notera är att Costco kräver att man blir medlem i deras butik för att få handla och detta kostar en årsavgift. Det är en sorts klubb således.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version