Hur fungerar ersättning för resor till butik för garantiärende/service?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ersättning för resor till butik för garantiärende/service?

Hej. Jag har lämnat in en mobiltelefon vid två tillfällen pga diverse fel. Nu måste jag åka en tredje gång för att den inte fungerar och tänkte kolla här hur det fungerar med ersättning i såna här fall.

Konsumentverket säger, riktat till butiken att:
"Exempel på kostnader och förluster som du kan bli skyldig att stå för:
Utlägg för resor och transporter. Till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad.
"

Jag frågade om det i butiken då jag är osäker på om jag har rätt till ersättning, de hänvisade mig till deras kundtjänst, ringde kundtjänst, de säger ta det med butiken. Vad säger ni här? Jag får åka en tredje gång och prata med dem igen.

Bonusfråga, när har jag rätt att häva köpet? Blir inte klok på den här telefonen.

Permalänk
Medlem

Ersättning för resor är alltid lite knepigt, då det är "luddigt" formulerat i lagtexten.

Angående att häva köpet så brukar det vara praxis med tre försök till annan avhjälpning innan du kan kräva att få det hävt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

När du skriver diverse fel tolkar iaf jag det som olika fel vid varje tillfälle.

Praxis som ovan säger brukar ligga runt 3 lagningsförsök för samma fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KL16:

Hej. Jag har lämnat in en mobiltelefon vid två tillfällen pga diverse fel. Nu måste jag åka en tredje gång för att den inte fungerar och tänkte kolla här hur det fungerar med ersättning i såna här fall.

Konsumentverket säger, riktat till butiken att:
"Exempel på kostnader och förluster som du kan bli skyldig att stå för:
Utlägg för resor och transporter. Till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad.
"

Jag frågade om det i butiken då jag är osäker på om jag har rätt till ersättning, de hänvisade mig till deras kundtjänst, ringde kundtjänst, de säger ta det med butiken. Vad säger ni här? Jag får åka en tredje gång och prata med dem igen.

Bonusfråga, när har jag rätt att häva köpet? Blir inte klok på den här telefonen.

Oberoende av antal gånger du åker in vid reklamation så har du rätt att stå "utan skada" om reklamationen godkänns. Dvs milersättning eller kostnad för det "billigaste rimliga transportmedel". Att du väljer att åka in istället för att skicka in med postgång gör ju inte att du kan åka 30 mil istället för att skicka ett paket såklart.

Du ska självklart höra av dig direkt när du åker in vid reklamationstillfället och be om ersättning för resan till butik.
Gissningsvis är det storleksordningen 20-25 kr/mil i milersättning med egen bil eller kostnad för kollektivtrafik som nyttjats. Observera att det inte rör sig om ett skadestånd så du kan inte kräva mer än vad du behövt betala. En bussbiljett kostar ju inte 500 kr/enkelväg utan det är den slant du själv fått betala. Har du busskort ändå så har du ingen kostnad förenad med resan att påvisa.

När jag jobbade i datorbutik så löste vi milersättning direkt i kassan men generellt bara om kund bad om det. Det fanns tydliga riktlinjer för vad som var ok att ersätta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

När du skriver diverse fel tolkar iaf jag det som olika fel vid varje tillfälle.

Praxis som ovan säger brukar ligga runt 3 lagningsförsök för samma fel.

Nej, praxis säger väl att man har rätt att häva köpet vid tredje tillfället det blir samma fel, dvs om felet uppkommer efter två rep.försök. Det är tre rep.försök om det är olika fel...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Oberoende av antal gånger du åker in vid reklamation så har du rätt att stå "utan skada" om reklamationen godkänns. Dvs milersättning eller kostnad för det "billigaste rimliga transportmedel". Att du väljer att åka in istället för att skicka in med postgång gör ju inte att du kan åka 30 mil istället för att skicka ett paket såklart.

Du ska självklart höra av dig direkt när du åker in vid reklamationstillfället och be om ersättning för resan till butik.
Gissningsvis är det storleksordningen 20-25 kr/mil i milersättning med egen bil eller kostnad för kollektivtrafik som nyttjats. Observera att det inte rör sig om ett skadestånd så du kan inte kräva mer än vad du behövt betala. En bussbiljett kostar ju inte 500 kr/enkelväg utan det är den slant du själv fått betala. Har du busskort ändå så har du ingen kostnad förenad med resan att påvisa.

När jag jobbade i datorbutik så löste vi milersättning direkt i kassan men generellt bara om kund bad om det. Det fanns tydliga riktlinjer för vad som var ok att ersätta.

Så, butiken godkänner det som ett garantiärende/reklamation = rätt till ersättning?

Är helt med på det!

Jag har själv jobbat i butik flera år men fick aldrig frågan om ersättning en endaste gång. Lite märkligt.

Skrivet av Bläckman:

Nej, praxis säger väl att man har rätt att häva köpet vid tredje tillfället det blir samma fel, dvs om felet uppkommer efter två rep.försök. Det är tre rep.försök om det är olika fel...

Och sen rätt att häva?

Skrivet av sweisdapro:

Ersättning för resor är alltid lite knepigt, då det är "luddigt" formulerat i lagtexten.

Jag är lite för trög för att förstå vad som är luddigt. Vill du utveckla?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KL16:

Så, butiken godkänner det som ett garantiärende/reklamation = rätt till ersättning?

Är helt med på det!

Jag har själv jobbat i butik flera år men fick aldrig frågan om ersättning en endaste gång. Lite märkligt.

Jag vet inte om garantihantering automatiskt betyder rätt till ersättning, där kan butiken sätta lite villkor som helst. Däremot reklamerar man ju alltid före att åberopa garantitiden. Om det inte nu är någon speciell garanti. Då får butiken se till att det blir inom lagens ramar + garantin för de gör ju ändå jobbet.

Jag fick nog bara ersättningsförfråga ett lågt ensiffrigt antal gånger på ett år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin