Permalänk
Medlem

Bah humbug

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Intressant, hade faktiskt tanke om just detta då jag tidigare har testat lite att bara äta en sak (mer för enkelheten och snålhet) och största förbättringen jag såg va när jag Queal och grönsaker under vardagar och satan vilken skillnad det gjorde.

Men just detta hade varit en intressant diet att testa så detta ska följas

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag är inte mycket för extremdieter själv men måste applådera en som innehåller något som heter fettkaffe.
Ett ord som är på underbart i varje stavelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Kolhydrater du äter hjälper inget näringsämne att tas upp i kroppen. Kolhydrater konkurrerar med c-vitamin för att ta sig in i cellerna. Därav behöver man ca 1-5% rekommenderad dagligt intag av C-vitamin om du äter carnivore, jämfört mot en standard diet med 300-800g kolhydrater (glukos/druvsocker/polyglukos/diglukos/oligoglukos) om dan. Kolhydrater är ett samlingsnamn för kort eller långkedjade glukosmolekyler, blir de för långa kallas de fibrer.

Högt glukosintag innebär att kroppen har högre behov av många mineraler, då de används vid "omvandling" av glukos i kroppen till antingen fett eller energi. Magnesium och kalium är 2 som används flitigt vid fosforylering av ATP med hjälp av glukos.

I ditt blodomlopp på ca 7 liter har du ca 1 tesked glukos (motsvarar 1,2 teskedar vetemjöl, eller 1,8 teskedar raffinerat socker). Samtidigt som du har 3 teskedar natrium (motsvarande ca 7 teskedar bordssalt) i blodet.

kolhydrater används som primär energikälla av kroppen, då den orsakar så mycket skada om det blir för mycket någonstans. Fort som fan pressar kroppen in glukosen i musklernas reserv, resten används som energi eller omvandlas till fett för att inte ligga i blodet och glykolysera våra fetttransportproteiner, eller binda till våra andra blodkroppar och orsaka skada. När du äter kolhydrater så får ju kroppen panik och pressar ut insulin för att trolla bort glukosen, insulin stänger även av användandet av fett för att skapa energi. Därför många säger att man inte bränner fett på gymmet, det gör man när man sover.... av just anledningen att du inte pressat i dig massa glukos som kroppen måste trolla bort fort.

HbA1c test man gör för att kolla om man har diabetes, det är ett test som tar en sorts hemoglobin i blodet och kollar hur mycket avlagringar av glukos (kolhydrater) den har på sig. När du har cancer pumpar doktorn in radioaktivt glukos (de doppar glukos i en radioaktiv vätska för att det ska synas på scannern) i kroppen för att sen kunna se vart tumören sitter... Detta kan man se för att ALLA mitokondrier i alla cancerceller har problem att använda syre vid framställning av ATP (energi), så alla cancerceller måste köra anaerob fosforylering mha glukos, (fett kan ej användas då fett måste ha syre för att omvandlas till energi). Detta kräver mycket mer glukos för att cancercellerna ska klara sig, så det ansamlas enorma mängder glukos i just cancercellerna.

När kolhydrater används som energikälla kan man jämföra med ett kolkraftverk, mycket utsläpp (RAS) och inte världens bästa energi. Jämfört med den mer effektiva energikällan som är helt fri från utsläpp, denna kallas fett. Det är skillnad på fett och fett, Många sorters fleromättade fettsyror har kroppen problem att använda på samma sätt som mättade, De fleromättade är även väldigt reaktiva och kan orsaka skada.

Det enda kroppen behöver (verkligen behöver) kolhydrater till är röda blodkroppar. Mängden som krävs per dag skapar din lever lätt på 5 minuter från fett eller protein du äter.

Så berätta gärna vilka vitaminer kroppen har lättare att ta upp mha kolhydrater.

Försökte hitta informationen jag hittade när jag provade på keto för något år sedan men lyckas inte hitta det igen. vill dock minnas om det var kalium eller kalcium som kroppen behövde kolhydrater för att kunna ta upp i tillräcklig mängd men har inge belägg för det just nu så där kan jag ha fel

Hur som helst så fungerade inte keto för mig då jag blev mer eller mindre dement på grund av bristen av kolhydrater. Det finns dock tydligen människor som det fungerar bra för, jag var dock inte en av dom. idag går jag på en lat lågkolhydratkost istället och det fungerar mycket bättre. har gått ner 12kg sen 1:a januari utan att göra några större uppoffringar i levnadsstandard

Permalänk
Medlem

Om TS tränar kan jag säga att det kommer bli extremt jobbigt utan kolhydrater. När glykogendepåerna i musklerna tar slut, då märks det fanimig.

Har dock bara bra saker att säga om Gårdssällskapet, har en stammislåda där varannan månad med massor av fint rött kött

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vad mycket fördomar folk har… 🤔

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Va kul!
Jag struntade helt i kolhydrater förra sommaren och rasade 20 kilo, bästa jag någonsin gjort (y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om TS tränar kan jag säga att det kommer bli extremt jobbigt utan kolhydrater. När glykogendepåerna i musklerna tar slut, då märks det fanimig.

Har dock bara bra saker att säga om Gårdssällskapet, har en stammislåda där varannan månad med massor av fint rött kött

Ja, märkte skillnad idag när jag gick in och ändra vilka varor jag vill ha till nästa leverans.
Igår fick jag lite strax över 4 kg, Oxfilé, Ryggbiff, Club-Steak, Kotletter, Fläskfilé, Bacon.

Ändra och då hamna jag på 6,5 kg, Ryggbiff, Rostbiff, Lövbiff, Fransyska, Högrevsfärs, kotletter, Fläskfilé, Fläskfärs
Och i Oktober kommer VILT och tänker prova Älg för första gången, samt Hjort.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Va kul!
Jag struntade helt i kolhydrater förra sommaren och rasade 20 kilo, bästa jag någonsin gjort (y)

Har du lyckats behålla det viktraset? När jag själv körde något LCHF-liknande så gick jag själv ganska snabbt ner för att sedan gå upp allt igen och lite till strax efteråt.

Min enda lösning har varit att räkna kalorier. Det är den enda ordentligt beprövade metoden för min del.
Ren köttätning hade nog varit rena döden för mitt blodtryck.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Eller så äter du som en normal människa och tar en ozempic i veckan.
Dyrt men dra åt satan vad sjukt effektivt det är.

Permalänk
Medlem

Gillar man att plåga och döda djur och bidra till ett försämrat klimat så är det en bra diet, dessutom är den ju toppen om man gillar sjukdomar. Dessutom är den bra om man tror att all forskning och alla rekommendationer av myndigheter och läkare är humbug.

Citat: "Har DT2 och läst att folk med Karnivore fått fantastiska blodvärden."
Vad har du läst, forskning eller folk som upplever och gissar?

Rött kött ökar ju risken för DT2 så om du har det är det knappast en vettig kost för dig om du redan dessutom har DT2.

https://www.lakareforframtiden.se/kopia-p%C3%A5-hj%C3%A4rtk%C...

https://www.lakareforframtiden.se/post/hur-mycket-kan-livet-f...

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2013...

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad...

---Finns studier på just DT2 och växtbaserat, just tvärtom mot vad du äter som visar på positiva resultat---
"Forskare lät 21 patienter med diabetes typ 2 vistas på ett hälsohem där de åt en helt växtbaserad kost och även motionerade lätt. Samtliga hade skador på nerverna till följd av sin diabetes till den grad att de beskrev “skarpa, brännande smärtor” i händer och fötter. Man kunde notera att majoriteten (17 av 21) av patienterna beskrev “total smärtfrihet” inom 4-16 dagar. Vi talar här alltså om åratal, kanske årtionden av lidande, som är över inom loppet av dagar efter ett långtgående kostskifte." Studien finns här: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/13590849409003592

Så vill nu minska risken för hjärt-och kärlsjukdom, få mindre problem av din DT2 och överlag leva längre så bör du nog lägga in mestadels växtriket i din kost istället för att gå omvägen via djuren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Vilka "moderna siffror" kör på 2kcal/g eller 0kcal/g för protein?

Har ingen direkt länk sparad just nu men det är troligen på väg att officiellt ändras om några år. Flesta forskare är med på att 4 kcal/g för protein är fel och frågan är bara hur mycket vi ska skriva ner det.

Främst har det att göra med thermic effect of feeding (TEF). Helt enkelt hur mycket energi kroppen behöver för att bryta ner maten. Finns studier som pekar på att protein är så kostsamt för kroppen att bryta ner att man inte tjänar någon energi på att äta det. Dvs +/- 0 kcal. Dock blir man ju varmare av det så man sparar in lite energi där.

Våra nuvarande siffror är ju typ 200 år gamla så finns lite utrymme för mer modern forskning på det

Relaterat till den här tråden pekar ju den forskningen på att dieter som främst är protein är ännu sämre än vi tidigare trott.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har ingen direkt länk sparad just nu men det är troligen på väg att officiellt ändras om några år. Flesta forskare är med på att 4 kcal/g för protein är fel och frågan är bara hur mycket vi ska skriva ner det.

Främst har det att göra med thermic effect of feeding (TEF). Helt enkelt hur mycket energi kroppen behöver för att bryta ner maten. Finns studier som pekar på att protein är så kostsamt för kroppen att bryta ner att man inte tjänar någon energi på att äta det. Dvs +/- 0 kcal. Dock blir man ju varmare av det så man sparar in lite energi där.

Våra nuvarande siffror är ju typ 200 år gamla så finns lite utrymme för mer modern forskning på det

Relaterat till den här tråden pekar ju den forskningen på att dieter som främst är protein är ännu sämre än vi tidigare trott.

Ja precis, det lilla jag minns om hur de tog fram dessa siffror så torkade de mat, eldade upp den och såg hur mycket det värmde vatten av lågan

Inte direkt samma saker som pågår inne i kroppen

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Har du lyckats behålla det viktraset? När jag själv körde något LCHF-liknande så gick jag själv ganska snabbt ner för att sedan gå upp allt igen och lite till strax efteråt.

Min enda lösning har varit att räkna kalorier. Det är den enda ordentligt beprövade metoden för min del.
Ren köttätning hade nog varit rena döden för mitt blodtryck.

Jag har gått upp lite pga att jag inte mått så bra och ätit skit. Men att räkna kalorier fungerar för mig.
Jag körde periodisk fasta och det hjälpte mycket med hungern.

Grejen med fettceller är ju att dom kommer ihåg sitt tidigare stadie, så man får vara väldigt försiktig efter en snabb viktnedgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quling:

Gillar man att plåga och döda djur

Människor och andra djur har dödat djur i miljontals år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Människor och andra djur har dödat djur i miljontals år.

Inte riktigt ett vettigt argument. Människor har i tusentals år använt slavar och handlat med dem, hävd är ofta inte tillräckligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pompado:

God morgon, sitter med en kopp kaffe med ett rått ägg och med en rågad msk smör och reflekterar över min resa.

Fick min första köttlåda i går kväll och det ser inte så mycket ut men kan se på vakuumförpackningarna att det är kött av högsta kvalitet.
Vet inte om det är en markvärd skillnad att köpa Svenskt kött från Sverige som inte är ekologiskt eller köra på ekologiskt kött direkt från bonden.

Tänker Svenska bönder (ej ekologiska) är väl inte som i Danmark där dom pumpar grisarna med antibiotika.
Svenska bönder har väl ett gott rykte, varav man kan kännas sig bekväm och trygg med att köpa Svenskt men icke ekologiskt.

För att 1734 eller cirka 3500 för två leveranser ekologiskt varje månad med övrigt, såsom ägg, smör och fisk, samt ytterligare kött för den levererade mängden räcker inte i två veckors intervaller.
Kommer bli en kostnad över 5000 kr vilken jag klarar men känns inte så motiverat när man - tror jag - kan äta sunt - utan ekologiskt om man håller sig till Svensk producerat kött.

Har inte bestämt mig ännu, och köttlådan är inte bindande.

MVH

Tycker fettkaffe känns lite ätstört och ingen riktig måltid enligt mig. Självklart kan man dricka det om man gillar det och måste ha kaffe. Satsa på att äta riktiga måltider men jag antar att du gör det utöver fettkaffet. Det är lätt att fastna i dessa grejer dock (fettkaffe, ketobollar).

Angående ekologiskt så beror det lite på vad du menar. Är det KRAV-märkt griskött så har de, vad jag har förstått, bättre djurhållning (om kraven efterlevs). De flesta grisar får aldrig se dagens ljus och står på betonggolv hela sitt liv. Grisar och kycklingar är väl de som har det sämst i Sverige. Kossor ska enligt lag vistas ute en viss tid av året. Så om du bryr dig om djuren är det nog bättre att köpa KRAV-märkt griskött eller hitta en bonde som låter grisarna komma ut (inte alla uppfyller KRAV-märkning trots att de har utegrisar och bättre djurhållning är den större kommersiella grisproduktionen). Bortsett från djurhållningen så pumpar vi de inte med antibiotika såsom Danmark gör vad jag vet. Sen finns det ju gräsbetes kött som också förespråkas.

Skrivet av tonii:

Försökte hitta informationen jag hittade när jag provade på keto för något år sedan men lyckas inte hitta det igen. vill dock minnas om det var kalium eller kalcium som kroppen behövde kolhydrater för att kunna ta upp i tillräcklig mängd men har inge belägg för det just nu så där kan jag ha fel

Hur som helst så fungerade inte keto för mig då jag blev mer eller mindre dement på grund av bristen av kolhydrater. Det finns dock tydligen människor som det fungerar bra för, jag var dock inte en av dom. idag går jag på en lat lågkolhydratkost istället och det fungerar mycket bättre. har gått ner 12kg sen 1:a januari utan att göra några större uppoffringar i levnadsstandard

Själv blir jag skärpt och fokuserad av ketos. Med det sagt behöver verkligen inte alla äta lika lite kolhydrater. Vissa kan äta mer och fortfarande uppnå samma resultat. Vi har delvis olika förutsättningar. Mår du bättre på mer liberal lågkolhydratkost så är det ju det du ska köra.

Skrivet av Mithras:

Om TS tränar kan jag säga att det kommer bli extremt jobbigt utan kolhydrater. När glykogendepåerna i musklerna tar slut, då märks det fanimig.

Har dock bara bra saker att säga om Gårdssällskapet, har en stammislåda där varannan månad med massor av fint rött kött

Finns de som tränar utan problem på lågkolhydratkost men det beror väl på vad man tränar men framför allt så kräver det en omställning från kolhydratdriven till fettdriven.

Skrivet av Sarato:

Har du lyckats behålla det viktraset? När jag själv körde något LCHF-liknande så gick jag själv ganska snabbt ner för att sedan gå upp allt igen och lite till strax efteråt.

Min enda lösning har varit att räkna kalorier. Det är den enda ordentligt beprövade metoden för min del.
Ren köttätning hade nog varit rena döden för mitt blodtryck.

Man kommer aldrig behålla något viktras oavsett val av kost såvida man inte fortsätter med kosten efter viktraset. Det är inte så att folk går upp i vikt igen för att de fortsätter med samma kost som de gick ner med utan för att de börjar äta "normalt" igen. Inget unikt för vare sig lågkolhydrat eller andra kosthållningar.

Kaloriräkning en ordentligt och beprövad metod? Är det därför folk som räknar kalorier eller omskrivna "Points" med VV som folk hela tiden återkommer till bantning? Hade kaloriräkning, matvägning och "Points" fungerat hade vi inte haft dessa problem som vi ändå har.

Skrivet av Spiffman:

Eller så äter du som en normal människa och tar en ozempic i veckan.
Dyrt men dra åt satan vad sjukt effektivt det är.

Kul att man kan kalla något för att äta normalt och samtidigt föreslå injektionsvätska.

Personligen tycker jag kaloriräkning, matvägning, Points och olika preparat är betydligt mer onaturligt och "onormalt" än att basera sin kost på fett och protein från riktiga råvaror. Att kalla kött, ägg, feta mejerier och grönsaker för extremt är bara komiskt. Processat mjöl och socker eller ris och potatis är tydligen något magiskt som vi människor bara måste ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quling:

Gillar man att plåga och döda djur och bidra till ett försämrat klimat så är det en bra diet, dessutom är den ju toppen om man gillar sjukdomar. Dessutom är den bra om man tror att all forskning och alla rekommendationer av myndigheter och läkare är humbug.

Citat: "Har DT2 och läst att folk med Karnivore fått fantastiska blodvärden."
Vad har du läst, forskning eller folk som upplever och gissar?

Rött kött ökar ju risken för DT2 så om du har det är det knappast en vettig kost för dig om du redan dessutom har DT2.

https://www.lakareforframtiden.se/kopia-p%C3%A5-hj%C3%A4rtk%C...

https://www.lakareforframtiden.se/post/hur-mycket-kan-livet-f...

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2013...

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad...

---Finns studier på just DT2 och växtbaserat, just tvärtom mot vad du äter som visar på positiva resultat---
"Forskare lät 21 patienter med diabetes typ 2 vistas på ett hälsohem där de åt en helt växtbaserad kost och även motionerade lätt. Samtliga hade skador på nerverna till följd av sin diabetes till den grad att de beskrev “skarpa, brännande smärtor” i händer och fötter. Man kunde notera att majoriteten (17 av 21) av patienterna beskrev “total smärtfrihet” inom 4-16 dagar. Vi talar här alltså om åratal, kanske årtionden av lidande, som är över inom loppet av dagar efter ett långtgående kostskifte." Studien finns här: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/13590849409003592

Så vill nu minska risken för hjärt-och kärlsjukdom, få mindre problem av din DT2 och överlag leva längre så bör du nog lägga in mestadels växtriket i din kost istället för att gå omvägen via djuren.

Hej
Jag uppdaterar med mina värden vid nästa halvårskonyroll
Blir i höst
Och den 18e oktober gör jag en kontroll hemma
Med prov efter frukost lunch middag

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis, det lilla jag minns om hur de tog fram dessa siffror så torkade de mat, eldade upp den och såg hur mycket det värmde vatten av lågan

Inte direkt samma saker som pågår inne i kroppen

Nja, det är en del av det.

Man har också samlat upp bajs från människor och mätt hur mycket som kommer ut på andra sidan.

In med 1kg potatis, kolla vad som kommer ut.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Inte riktigt ett vettigt argument. Människor har i tusentals år använt slavar och handlat med dem, hävd är ofta inte tillräckligt

Ser problem med att man jämställer slavar alltså människor med djur. Jag förstår att det är svårt för vissa människor att acceptera att man behöver slakta djur för att kunna äta dem. Att äta eller att ätas. Vissa verkar leva i någon drömvärld där ingen ska behöva dö och det låter väl fint. Fast hur ser verkligheten ut? Naturen är på inget sätt mindre grym än vad vi är. Titta t.ex. på späckhuggare när de ska lära sina kalvar att fånga byten eller när de bara "leker med maten". Det finns djur som dödar utan att äta. Ändå är människan exceptionellt hemsk för att vi försöker slakta så snabbt och smärtfritt som möjligt medan vilda djur snarare äter andra djur levande.

Med det sagt har jag stora problem med dålig djurhållning för jag anser att vi som människor kan göra bättre. Grisar och kycklingar ska inte vara inlåsta och stå på betonggolv hela sina liv. De ska vara ute och utföra sina naturliga behov. Dessutom är det bättre att låta djuren äta sin naturliga föda såsom gräs, rötter och knölar, insekter och maskar osv. Jag hade önskat att de slapp dessa transporter till slakthus och att fler kunde slakta djuren på plats. Önskar även fler mindre bönder än stora kommersiella produktioner, för det är alltid djuren som får betala priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ser problem med att man jämställer slavar alltså människor med djur. Jag förstår att det är svårt för vissa människor att acceptera att man behöver slakta djur för att kunna äta dem. Att äta eller att ätas. Vissa verkar leva i någon drömvärld där ingen ska behöva dö och det låter väl fint. Fast hur ser verkligheten ut? Naturen är på inget sätt mindre grym än vad vi är. Titta t.ex. på späckhuggare när de ska lära sina kalvar att fånga byten eller när de bara "leker med maten". Det finns djur som dödar utan att äta. Ändå är människan exceptionellt hemsk för att vi försöker slakta så snabbt och smärtfritt som möjligt medan vilda djur snarare äter andra djur levande.

Med det sagt har jag stora problem med dålig djurhållning för jag anser att vi som människor kan göra bättre. Grisar och kycklingar ska inte vara inlåsta och stå på betonggolv hela sina liv. De ska vara ute och utföra sina naturliga behov. Dessutom är det bättre att låta djuren äta sin naturliga föda såsom gräs, rötter och knölar, insekter och maskar osv. Jag hade även önskat att de slapp dessa transporter till slakthus och att fler kunde slakta djuren på plats. Önskar även fler mindre bönder än stora kommersiella produktioner, för det är alltid djuren som får betala priset.

Jag likställer inte alls djur med slavar, förlåt om det lät så. Jag menade bara att argumentet att vi alltid gjort på ett visst sätt betyder inte att man ska fortsätta nödvändigtvis

Om folk väljer att äta djur bryr jag mig ganska lite om

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Finns de som tränar utan problem på lågkolhydratkost men det beror väl på vad man tränar men framför allt så kräver det en omställning från kolhydratdriven till fettdriven.

Självklart går allt, men det är en vedertagen sanning att glykogendepåerna i musklerna behövs vid i princip all typ av träning. Glykoen omvandlas till ATP fan så mycket snabbare än fett och har därmed en otrolig viktig roll oavsett vad man tränar.

Jag har heller "inga problem" att träna på kaloriunderskott som drivs främst av lågkolhydratskost, görs i princip två gånger om året. Att man märker av hur repsen börjar sänkas efter första eller andra settet är dock oundvikligt, eftersom energin kommer just från de glykogendepåer som man svultit och vägrat fylla på.

Men går, går det.

Tycker personligen att alla bör testa nångång att gå på low-carb, low-fat, high-protein diet för att känna på och förstå skillnaderna mellan de olika ämnena.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Jag likställer inte alls djur med slavar, förlåt om det lät så. Jag menade bara att argumentet att vi alltid gjort på ett visst sätt betyder inte att man ska fortsätta nödvändigtvis

Om folk väljer att äta djur bryr jag mig ganska lite om

Då förstår jag och det argumentet köper jag. Självklart behöver man ibland göra om och göra rätt. Bara för att man har gjort något en längre tid innebär det inte att det är bäst.

Permalänk
Medlem

Som diet så är den usel ur ett globalt perspektiv då det går åt väldigt mycket resurser för att föda upp djur jämfört med icke-animaliskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Självklart går allt, men det är en vedertagen sanning att glykogendepåerna i musklerna behövs vid i princip all typ av träning. Glykoen omvandlas till ATP fan så mycket snabbare än fett och har därmed en otrolig viktig roll oavsett vad man tränar.

Jag har heller "inga problem" att träna på kaloriunderskott som drivs främst av lågkolhydratskost, görs i princip två gånger om året. Att man märker av hur repsen börjar sänkas efter första eller andra settet är dock oundvikligt, eftersom energin kommer just från de glykogendepåer som man svultit och vägrat fylla på.

Men går, går det.

Tycker personligen att alla bör testa nångång att gå på low-carb, low-fat, high-protein diet för att känna på och förstå skillnaderna mellan de olika ämnena.

Vad jag har förstått beror det på vilken typ av träning eller sport, även om jag är övertygad om att man kan äta vad som helst och ändå träna framgångsrikt (det är ju inte så att de som äter kolhydrater nödvändigtvis äter fettsnålt). Explosiva sporter där det handlar om snabba men korta sträckor/pass så kan man gynnas av kolhydrater medan sporter som kräver mer uthållighet gynnas mer att fett. Sen finns det icke fysiska sporter som t.ex. schack som jag har hört att vissa föredrar att vara i ketos för bäst fokus.

Sen behöver man inte ligga på kaloriunderskott av lågkolhydratkost. De flesta gör det väl naturligt om de har övervikt men många räknar inte kalorier eller äter lågkolhydrat för att minska i vikt. Vissa äter det som är normalviktiga och viktstabila men som önskar andra effekt av kosten (diabetes, träning osv.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Karnivore Dieten för den som inte vet är att man äter enbart kött, ej processat kött eller som man undviker i så stor utsträckning som möjligt.
Strikt Karnivore, Kött, Kyckling, Fisk, Ägg, Smör, Salt, Vatten.

Idag beställde jag ekologiskt kött från bönderna från Gårdssällskapet och får levererat direkt till dörren idag.
Oxfilé, Club-Stek, Grillbiff, Kotletter. Fläskfilé, Bacon, cirka 4 kg för 1734 kr.
Man kan variera med vilt, älg, hjort, och annat som fransyska, rostbiff med mera, men testa lite försiktigt första leveransen.
En leverans varannan vecka.

Frukost, fettkaffe, ett ekologiskt ägg, 1 msk smör, 1 kopp kaffe och en omelett, tre ägg och tre msk vatten stekt i smör.
Ska successivt avvänja mig och sluta dricka kaffe.
Beställt talg, som jag ska dricka som soppa till måltid, middag, 2 msk talg och en kopp varmt vatten.

Middag 200/250 gram laxkotlett eller laxfilé som köpes i fiskdisken på Konsum.
En fettkaffe.

Öppnar plånboken och snålar inte, det får kosta vad det kostar.
Målet år noll tolerans och noll kolhydrater och bli ren från alla gifter.

Har DT2 och läst att folk med Karnivore fått fantastiska blodvärden.
Viktminskning
Piggare och mer långvarig mättnadskänsla över hela dagen.
Tydligen bra för andra åkommor också, men inget jag lider av.

Att köpa, köksvåg, ugnstermometer.

MVH

Låter endå nice, velat testa denna diet ett tag faktiskt. Bruka endå köra relativt lite kolhydrater så det är nog inte så svårt att kliva över dit.

Hört att många för problem med magen i början, hur gick de på den fronten?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad jag har förstått beror det på vilken typ av träning eller sport, även om jag är övertygad om att man kan äta vad som helst och ändå träna framgångsrikt (det är ju inte så att de som äter kolhydrater nödvändigtvis äter fettsnålt). Explosiva sporter där det handlar om snabba men korta sträckor/pass så kan man gynnas av kolhydrater medan sporter som kräver mer uthållighet gynnas mer att fett. Sen finns det icke fysiska sporter som t.ex. schack som jag har hört att vissa föredrar att vara i ketos för bäst fokus.

Sen behöver man inte ligga på kaloriunderskott av lågkolhydratkost. De flesta gör det väl naturligt om de har övervikt men många räknar inte kalorier eller äter lågkolhydrat för att minska i vikt. Vissa äter det som är normalviktiga och viktstabila men som önskar andra effekt av kosten (diabetes, träning osv.).

Nu sa jag dock träning och inte sport, och det är återigen underförstått att vi pratar om fysisk träning.

Beror helt och hållet på vad man menar med framgångsrikt. Det finns tillräckligt med forskning bakom ATP, glykogen och lipolys för att dra slutsatserna att fysisk träning helt enkelt behöver glykogen och inte kan ha samma effekt från fett, då de helt enkelt har helt olika nedbrytningscykler.

Själv uppskattar jag dock hur en kolhydratsfattig kost får mig att känna mig mentalt mer pigg och skärpt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kul att du provar på något och bestämmer för dig själv vad som fungerar och inte fungerar.
När det gäller kolhydrater, så har det ju redan konstaterats i tråden att den mängd som kroppen behöver för att fungera, klarar levern av att producera genom glukoneogenes.

Jag upplever det problematiskt att avskriva allt annat än "ät mindre mat och träna mer" som någon naturlag. Detta för att kalori som koncept är något som människan har bestämt. Man nämner att olika makronutrienter innehåller olika mycket energi, samt att energi är alltid konstant. Detta har man tagit fram genom att mäta värme från att man bränner fett, kolhydrater och protein. Vad jag vet, så förbränns inte det vi äter någonstans i kroppen. Det finns ingen funktion i kroppen som räknar kalorier.

Det som styr vår hunger och det kroppen efterfrågar är näring för att kroppens system ska fortsätta fungera så bra som möjligt. När vissa över tid fortsätter att ge kroppen fel näring, så blir det störningar i kroppens system. Otroligt mycket styrs utifrån det metaboliska systemet. Det är hormonsystemet med enzymer som bryter ner och fördelar näringen runt i kroppen.

Kan man överväga att kalorier in och kalorier ut inte är en naturlag, så tycker jag att man kan jämföra näringsinnehållet i 100gr entrecote jämfört med 100gr bönor, eller vildlax jämfört med grönkål samt äggula jämfört med tofu.

Har du en metabolisk sjukdom så blir detta väldigt viktigt. När över 50% av befolkningen är medicinskt feta, då anser jag att det blir svårt att motivera att problemet är på individnivå och de "feta" får skylla sig själva. Det är problematiskt med kostråd från officiella institutioner då det visat sig att många studier har tveksamma ursprung.

Ett icke vetenskapligt inlägg:

Lite frågeställningar man kan fundera kring:

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Jag tror inte extrema dieter på något sätt är nyttiga. Körde själv en LCHF variant där jag inte överdrev med fett. Våra tänder är anpassade för att äta både kött och växter. Däremot är vi inte så anpassade att äta sädesslag i de mängder vi gör idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Då troligen mest vatten du tappat eftersom det är vad som händer när man slutar med kolhydrater

Men såklart kommer du ju tappa vikt över tid eftersom du troligen ligger på ett stadigt kaloriunderskott (speciellt om man kör med mer moderna siffror där protein räknas som max 2kcal/g men ofta 0kcal). Plötsligt är ett kilo högrev inte ens 1000kcal

Mycket riktigt, en stor del av det hela är vatten.

Men då faller ju teorin om kalorier in/kalorier ut ännu en gång. Att jag fortfarande skulle kunna prestera på enbart 1500kcal~/dag som hårt tränande man på 70-80KG och 180cm i drygt tre månader känns föga sannolikt.