Har mitt nätaggregat tagit med sig andra komponenter i döden?

Permalänk

Har mitt nätaggregat tagit med sig andra komponenter i döden?

Jag köpte nyligen en ASUS Dual GeForce RTX 3060 12GB OC V2 (LHR) och Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2 (MZ-V7S2T0BW) till min dator. Då M.2 Skruven magiskt försvunnit så lät jag SSD:n sitta i utan skruv i ett par timmar.

Jag startar datorn och förde över alla data från min HDD med Samsungs egna program och allt funkade perfekt. Drog igång Starfield och hade en dålig upplösning och GPU:n spikade upp till 100% flera gånger under 30 minuters tid. Jag överförde sedan spelets installationsmapp till den nya SSD:n och efter det så flöt allt på helt perfekt i ca en timme som avbröts av att datorn dog som om strömmen gått (vilken den gjorde men inte i vägguttaget).

Datorn vägrade starta trots att LED (Ambient) ljuset på moderkortet lös men inte den lilla lampan som normalt blinkar/lyser när man bootar upp. Jag har testat att starta utan grafikkort, endast 1 RAM (testat alla RAM-minnen 1 åt gången) och även provat att starta "manuellt" på moderkortet utan resultat.

Enligt Corsair så kan man köra ett gem mellan pin 16 och 17 på 24-pinkontakten för att starta fläkten på PSU:n (allt bortkopplat från PSU:n förutom strömkabeln in) utan resultat. Tog sedan en multimeter och mätte volten på alla pins enligt Corsairs schema och ser att bara 2 pins har ström. Med detta resultat verkar det som att PSU:n tagit kvällen.

Min fråga är alltså följande:
Kan jag kolla om någon annan komponent tagit skada (förutom visuell inspektion) eller måste jag sätta dit en nytt aggregat (PSU) för det?
Om moderkortet är skadat, finns risken att jag kortsluter nästa PSU när jag testar?

Jag vill tillägga att PSU:n har hängt med i ett par datorbyggen genom åren så det är inte direkt nytt. Öppnade upp den efter den pajjat och den var minst sagt dammig men inget luktar bränt och allt ser fint ut.

Vad tror ni orsakade detta?

Datorn specs:
Moderkort: ASUS TUF GAMING A520M-PLUS WIFI
CPU: AMD Ryzen 7 5700G
GPU: ASUS Dual GeForce RTX 3060 12GB OC V2 (LHR)
RAM: Kingston FURY Beast DDR4 RGB 8GB x2
SSD: Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2 (MZ-V7S2T0BW)
PSU: Corsair CV650
CPU-Kylare (Om det spelar roll): AMD Wraith Prism

Har skruvat ett par datorer genom åren men är i bästa fall en amatör på detta.

Rättstavning
Permalänk
Medlem

Det enda praktiska sättet att testa komponenterna är som du säger att byta till ett fungerande nätagg (eller sätta dem i en annan dator, men det blir ju samma sak). Men risken är rätt liten att nätagget dödat något annat, det är ganska ovanligt.

Och risken att något skulle vara så skadat att det skadar det nya nätagget är nästan obefintligt, så länge som du inte köper det värsta bottenskrapet så kommer nätagget bara vägra starta om något är kortslutet.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det enda praktiska sättet att testa komponenterna är som du säger att byta till ett fungerande nätagg (eller sätta dem i en annan dator, men det blir ju samma sak). Men risken är rätt liten att nätagget dödat något annat, det är ganska ovanligt.

Och risken att något skulle vara så skadat att det skadar det nya nätagget är nästan obefintligt, så länge som du inte köper det värsta bottenskrapet så kommer nätagget bara vägra starta om något är kortslutet.

Det är skönt att höra. Jag tänkte köra på ett Corsair RM750x istället då det är ett steg uppåt i effekt och kvalitét av det jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old-Stock:

Det är skönt att höra. Jag tänkte köra på ett Corsair RM750x istället då det är ett steg uppåt i effekt och kvalitét av det jag förstått.

https://komponentkoll.se/produkt/1380114-msi-mag-a850gl-pcie5...

här har du en rekommendation på något som nog kostar mindre än den du tänkte och är nog bättre.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/produkt/1380114-msi-mag-a850gl-pcie5...

här har du en rekommendation på något som nog kostar mindre än den du tänkte och är nog bättre.

Tack för tipset!

Permalänk

Jag installerade ett nytt PSU och allt är igång igen, tack för svar!