m.2 försvann helt från datorn när jag bytte plats.

Permalänk

m.2 försvann helt från datorn när jag bytte plats.

Tjena

För några dagar sedan fick jag hem en Samsung 970 EVO Plus m.2 som jag installerat i ett asus hyper x16 expansionskort.
(Jag hade redan en annan m.2 som boot drive innan som var installerad direkt på moderkortet, denna var bara för extra lagring)
Allt funkar som förväntat.

Nu på kvällen surfade jag runt och började undra om det spelade någon roll i vilken pcie lane jag har mitt grafikkort i.
(Den lilla plast grejen som ska knäppa till när man trycker in kortet bröts av så därför bestämde jag mig att sätta mitt nya grafikkort i den andra.)

Läste på moderkortets manual att den andra har mindre bandbredd, så då bestämde jag mig för att byta plats på GPUn och m.2 expansionskortet, men nu hittar datorn inte m.2:an längre. Varken i bios eller i disk management.

Expansionskortet lyser och man hör fläkten i den fortfarande.
Jag bytte plats på korten återigen till hur de satt först, men fortfarande syns inte disken.
Jag öppnade expansionskortet och bytte plats på m.2an till en annan port i kortet, fortfarande inget.
Jag har tagit ut och satt tillbaka cmos batteriet om det skulle hjälpa, men ingen skillnad.
Grafikkortet funkar i båda pcie lanes

Jag är väldigt förvirrad, snälla hjälp.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Kortet du köpt kräver stöd för PCI Bifurcation https://www.asus.com/support/FAQ/1037507/

Permalänk
Medlem

Den 16x platsen du använder till expansionskortet har antagligen inte 16x faktiska banor, kolla manualen hur många PCI banor den faktiskt stöder.
Och flytta sedan nvme disken till den plats på expansionskortet som faktiskt har elektrisk kontakt med PCI-e kontakten på moderkortet. (brukar funka att följa banorna på expansionskortet för att se vilken del av 16x kontakten de går till.
Hoppas jag gjorde mig förstådd

Permalänk
Medlem

Om det gäller moderkortet som står i TS signatur, så stödjer bara den andra PCI-e 16 x slotten bara 4 lanes av data, så i detta fallet så kommer nog bara en av M.2 platserna på kortet att fungera (den som sitter närmast baken på datorn).

Vilket gör expansionskortet rätt så onödigt på detta moderkortet, för man kommer aldrig kunna använda mer än 1 disk i den så länge sitter i den övre slotten, och då kommer ju även frågan om bifurcation in också.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Vad har du för moderkort?

Kortet du köpt kräver stöd för PCI Bifurcation https://www.asus.com/support/FAQ/1037507/

MSI B450 Tomahawk Max, hittar inte den på sidan du länkade, men den funkade ju fellöst i början...

Skrivet av Ldarax:

Den 16x platsen du använder till expansionskortet har antagligen inte 16x faktiska banor, kolla manualen hur många PCI banor den faktiskt stöder.
Och flytta sedan nvme disken till den plats på expansionskortet som faktiskt har elektrisk kontakt med PCI-e kontakten på moderkortet. (brukar funka att följa banorna på expansionskortet för att se vilken del av 16x kontakten de går till.
Hoppas jag gjorde mig förstådd

Ska försöka igen och flytta disken då

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

MSI B450 Tomahawk Max, hittar inte den på sidan du länkade, men den funkade ju fellöst i början...

<Uppladdad bildlänk>

Ska försöka igen och flytta disken då

Moderkortet du har stödjer inte bifurcation så oavsett kommer du max kunna ha 1 m.2 disk i den.

Permalänk

Bytte plats på disken i expansionskortet nu och nu dök den upp även i andra 16x lane:n, så jävla glad, tack som fan grabbar.
Det var kanske lite väl att köpa ett sånt stort expansionskort när jag troligen inte behöver mer än en disk, men min glädje att jag inte förlorade all min data som jag förde över till den tar över det.
Den får hänga med när jag uppgraderar moderkort helt enkelt.

Jag trodde att disken skulle sitta längst ner mot kontakten, men det stod ju slot_1 rakt på expansionskortet, som visades vara högst upp.

Allt verkar funka bra nu, och grafikkortet är på sin plats på första 16x slot Tack igen, grymma är ni.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510