KVM Switch för paralella laptop installationer

Permalänk
Medlem

KVM Switch för paralella laptop installationer

Jag försöker skapa en lösning på jobbet för att installera 4 laptops parallellt. Fysiskt utrymme gör det opraktiskt och inte ergonomiskt att ha 4 datorer i bredd. Så jag har funderat på en KVM switch lösning, men har ingen erfarenhet vad som fungerar.

Min tanke är att sätta 4 laptops på högkant i ett ställ, (typ tidskrift samlare). Alla laptops har USB C, så därför tänkte jag koppla in en USB C docka som ger datorn ström + Ethernet. In i USB C dockan är skärm + tangentbord + mus kopplade via KVM Switchen.

På så vis har alla datorerna alltid ström + internet även ifall de inte är den "aktiva datorn". Sen kan jag sitta på en plats och rotera igenom alla datorerna och trycka på "nästa" när det behövs. Tror ni detta skulle fungera eller finns det ett smidigare sätt att lösa mitt problem på?

Info för feedback:
- Installera via t.ex. TeamViewer är krångligt då processen kräver flertalet omstarter (och då fysiskt tangentbord)
- Lösa installationerna via "image" filer fungerar sådär pga företagsstruktur samt att vi har flertalet olika modeller vi installerar. Säkert en bättre lösning, men inte en lösning jag kan göra själv och då blir det besvärligt.

Permalänk
Medlem

Ja, det låter som en fungerande lösning med tanke på omständigheterna. Svåraste är väl att hitta en KVM switch modern nog för att supportera det du vill göra.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Behöver verkligen varje laptop en docka? Borde räcka med typ en sån här.

https://noerdic.se/products/kvm-4port-hdmi