Permalänk
Medlem

Ersätta antennkablar med ethernet

Jag bor i ett hyfsat gammalt hus som är fullt av antennkablar i väggarna men inte en enda ethernetsladd.

Har läst på en del och tydligen skall dessa rör (flexrör?) vara ganska stora och dra nya kablar genom.

Jag tänkte mest höra om det är något särskilt jag bör tänka på då jag aldrig gjort en sådan här operation innan.

- Behöver jag dra ett snöre först (som ersätter antennkabeln) eller kan jag tejpa fast ethernetkabeln på antennkabeln direkt och dra genom den?

- Några särskilda infällda uttag som rekommenderas? Slipper helst borra/såga i väggen om det går att undvika, dvs använda nuvarande hål för antennuttagen.

- I samband med denna operation tänker jag även byta ut min allt-i-ett-router mot en ordentlig router och switch(ar?) och APs. Alla antennkablar kommer ut på vinden så antagligen kommer jag få sätta en switch där. Det kommer antagligen behöva bli enligt nedan ritning, men det blir en himla massa kablar att dra fram och tillbaka. Går det att göra på ett bättre sätt? Kanske direkt från router till AP på nedanvåningen, och sköta DHCP etc i router istället för i switch?

Jag är inte superhaj på nätverk så all hjälp uppskattas.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag bor i ett hyfsat gammalt hus som är fullt av antennkablar i väggarna men inte en enda ethernetsladd.

Har läst på en del och tydligen skall dessa rör (flexrör?) vara ganska stora och dra nya kablar genom.

Jag tänkte mest höra om det är något särskilt jag bör tänka på då jag aldrig gjort en sådan här operation innan.

- Behöver jag dra ett snöre först (som ersätter antennkabeln) eller kan jag tejpa fast ethernetkabeln på antennkabeln direkt och dra genom den?

- Några särskilda infällda uttag som rekommenderas? Slipper helst borra/såga i väggen om det går att undvika, dvs använda nuvarande hål för antennuttagen.

- I samband med denna operation tänker jag även byta ut min allt-i-ett-router mot en ordentlig router och switch(ar?) och APs. Alla antennkablar kommer ut på vinden så antagligen kommer jag få sätta en switch där. Det kommer antagligen behöva bli enligt nedan ritning, men det blir en himla massa kablar att dra fram och tillbaka. Går det att göra på ett bättre sätt? Kanske direkt från router till AP på nedanvåningen, och sköta DHCP etc i router istället för i switch?

Jag är inte superhaj på nätverk så all hjälp uppskattas.

Tack!

https://i.imgur.com/TsRrjEi.png

Hej,
Beroende på ålder av huset så kan det vara äldre metallrör eller lite modernare vp rör/flexslang.

Du kan absolut drag ner kabel med hjälp av antennkabeln dock är det 10x smartare att köpa en billig dragfjäder.
Antenn har en väldig tunn koppartråd som kan gå av när du drar.
Fördelen med dragfjäder är det är enklare att fästa kabeln på.

Dosan antennen sitter är förmodligen standard så 70Ø, jag själv tycker schneider Exxakt är visuellt okej men vilken sort som helst fungerar.

Angående vinden så beror det på hur varmt/kallt du har det däruppe.
Är det en jämnare temperatur så kan du ha routern däruppe om du vill.
Stora frågan blir då skall du ha poe AP?
Hur är förbindelse vind - > fiberkonverter? Om det är enkelt att drag den vägen kanske ett mindre rack vid konvertern är bäst med typ ubiquiti unifi lösning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hej,
Beroende på ålder av huset så kan det vara äldre metallrör eller lite modernare vp rör/flexslang.

Du kan absolut drag ner kabel med hjälp av antennkabeln dock är det 10x smartare att köpa en billig dragfjäder.
Antenn har en väldig tunn koppartråd som kan gå av när du drar.
Fördelen med dragfjäder är det är enklare att fästa kabeln på.

Dosan antennen sitter är förmodligen standard så 70Ø, jag själv tycker schneider Exxakt är visuellt okej men vilken sort som helst fungerar.

Angående vinden så beror det på hur varmt/kallt du har det däruppe.
Är det en jämnare temperatur så kan du ha routern däruppe om du vill.
Stora frågan blir då skall du ha poe AP?
Hur är förbindelse vind - > fiberkonverter? Om det är enkelt att drag den vägen kanske ett mindre rack vid konvertern är bäst med typ ubiquiti unifi lösning

Tack för svar!

Huset är från 86.

Vinden är oisolerad, killgissar på att det kan vara allt mellan 5-50 grader där. Men jag tänker mig en relativt enkel switch, så får jag byta den om den inte klarar av tempen.

Alla antennkablar går upp på vinden. Är på rätt tight budget så jag tänker att jag ska köra en Edgerouter X och någon unmanaged switch (helst), men kanske några Unifi-APs.

Såhär ser antennkontakterna ut. Går en tredje kabel innanför (syns i bakgrunden), undrar vad det är? Det finns väl inte ström här också? Ska montera isär senare och titta mer noggrant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för svar!

Huset är från 86.

Vinden är oisolerad, killgissar på att det kan vara allt mellan 5-50 grader där. Men jag tänker mig en relativt enkel switch, så får jag byta den om den inte klarar av tempen.

Alla antennkablar går upp på vinden. Är på rätt tight budget så jag tänker att jag ska köra en Edgerouter X och någon unmanaged switch (helst), men kanske några Unifi-APs.

Såhär ser antennkontakterna ut. Går en tredje kabel innanför (syns i bakgrunden), undrar vad det är? Det finns väl inte ström här också? Ska montera isär senare och titta mer noggrant.

https://i.imgur.com/nkzO0XW.jpg

Om huset är från 86 så är det nog plast iaf.

Det bör inte vara någon starlström där bakom MEN det finns ju alltid hemma fixare som inte bryr sig.
Förhoppningsvis är det bara en till antennkabel

En edgerouter med 2x AP skall fungera utmärkt, kanske börja med 1 AP. Jag är ingen mästare på just unifi men kolla i deras tråd om ingen svarar här.

Jag tycker din första tanke är okej även om jag personligen hade dragit allt till routern även om det kostar några kronor extra blir det en switch mindre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för svar!

Huset är från 86.

Vinden är oisolerad, killgissar på att det kan vara allt mellan 5-50 grader där. Men jag tänker mig en relativt enkel switch, så får jag byta den om den inte klarar av tempen.

Alla antennkablar går upp på vinden. Är på rätt tight budget så jag tänker att jag ska köra en Edgerouter X och någon unmanaged switch (helst), men kanske några Unifi-APs.

Såhär ser antennkontakterna ut. Går en tredje kabel innanför (syns i bakgrunden), undrar vad det är? Det finns väl inte ström här också? Ska montera isär senare och titta mer noggrant.

https://i.imgur.com/nkzO0XW.jpg

Troligen både radio och kabel tv och sen går en sladd vidare till nästa uttag. Koaxkablarna brukar har oftast en ganska tjock centerledare och den kan du skala fram och böja som en krok för att fästa TP kabeln i. Vira ett kabelpar från TP-kabeln runt den kroken av koaxkabeln och sätt tejp utanpå så det inte blir skarpa kanter som kan fastna när du drar koaxialkabeln i kanalen. Du borde inte behöva använda dragsnöre/band då det oftast är mycket utrymme i slangarna.
Ersätt med bra kontakter typ Schneider Exxact som nämnts redan. Köp inte de billiga (speciellt Biltemas) för de är bökiga när du ska montera kontakten rätt.
Det ska absolut inte vara några strömsladdar tillsammans med koaxialkablarna. Däremot kan det vara spänning i koaxkablarna som kan ge dig en stöt så koppla loss de från källan innan du börjar peta i dosorna med fingrarna

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Troligen både radio och kabel tv och sen går en sladd vidare till nästa uttag. Koaxkablarna brukar har oftast en ganska tjock centerledare och den kan du skala fram och böja som en krok för att fästa TP kabeln i. Vira ett kabelpar från TP-kabeln runt den kroken av koaxkabeln och sätt tejp utanpå så det inte blir skarpa kanter som kan fastna när du drar koaxialkabeln i kanalen. Du borde inte behöva använda dragsnöre/band då det oftast är mycket utrymme i slangarna.
Ersätt med bra kontakter typ Schneider Exxact som nämnts redan. Köp inte de billiga (speciellt Biltemas) för de är bökiga när du ska montera kontakten rätt.
Det ska absolut inte vara några strömsladdar tillsammans med koaxialkablarna. Däremot kan det vara spänning i koaxkablarna som kan ge dig en stöt så koppla loss de från källan innan du börjar peta i dosorna med fingrarna

Lycka till

Härligt, tack! Jag kanske kör dragfjäder för att vara på säkra sidan.

Permalänk
Medlem

Elbutik.se har ett brett utbud av datauttag. Tycker det är snyggt om stilen passar ihop med eluttagen.Elbutik,.se Datauttag

Själv kör jag med Renova.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att antennkabeln går från uttag till uttag borde det vara möjligt att slippa gå upp på vinden. Då använder man antennkabel-rören endast mellan våning ett och två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om det nu är så att antennkabeln går från uttag till uttag borde det vara möjligt att slippa gå upp på vinden. Då använder man antennkabel-rören endast mellan våning ett och två.

Ja det har du rätt i. Jag antar att det inte finns något bättre sätt att ta reda på detta än att prova sig fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Härligt, tack! Jag kanske kör dragfjäder för att vara på säkra sidan.

Fast du använder ju koaxialkabeln som en dragfjäder som redan är på plats? Du bör inte dra dragfjädern samtidigt som du har koaxialkabeln kvar för det blir bara onödigt trångt och om du ändå ska dra ut koaxialkabeln så kan du testa att dra med TP-kabeln…
Jag skulle använda dragfjädern som hjälp enbart om koaxialkabeln inte fungerar att använda
Jag kan garantera dig att det är svårare att använda dragfjädern än koaxkabeln

Är det en kopplingscentral på vinden för koaxkabeln? Du behöver inte koppla på vinden utan bara låta kabeln gå upp och sen ner i ett annat rör så har du inte problem med fukten.

Permalänk
Medlem

Tänk på att antennkabeln med största sannolikhet går i serie.
Det är inte optimalt när du skall dra nätverk. Har du tex tre uttag så måste du dra tre sladdar till det första uttaget. Sedan får du dra vidare två kablar till nästa uttag, och sedan dra den sista kabeln till det sista uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tänk på att antennkabeln med största sannolikhet går i serie.
Det är inte optimalt när du skall dra nätverk. Har du tex tre uttag så måste du dra tre sladdar till det första uttaget. Sedan får du dra vidare två kablar till nästa uttag, och sedan dra den sista kabeln till det sista uttaget.

Hmm, kan du utveckla lite? Inte säker på att jag är med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hmm, kan du utveckla lite? Inte säker på att jag är med.

Ett datanätverk sitter som en stjärna, alla kablar utgår från en central punkt.
Antennkablarna sitter efter varandra, första uttaget är kopplat till antennen och sedan vidare till uttag 2, som i sin tur går vidare till 3, etc.

Kan vara svårt att få till ett vettigt stjärnnät till alla rum från en central nod på grund av det.
Du kan absolut använda dem till några rum, beroende på hur många kablar som får plats i rören, men räkna inte med att alla rum kan få flera uttag.

Lättast vore om du kunde lokalisera i vilken ordning uttagen antennuttagen sitter. Har du möjligt så bör du ju sätta nätverkets centrala nod vid uttaget i mitten på kedjan. Får du sedan in 2-3 nätverkskablar i rören åt varje håll, så skulle du teoretiskt kunna få en kabel till 2-3 rum i båda riktningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hmm, kan du utveckla lite? Inte säker på att jag är med.

När du drar nätverk i ett hus med säg 4 rum så vill man ju ha ett rör från varje rum som ex kommer ut på ett och samma ställe där man kan sätta switchen och dra en sladd till varje rum.

Antennkablar brukar dras i serie. Samma hus med 4 rum brukar då vara draget enligt följande:
Inkommande antenn -> rör till rum 1 -> rör från rum 1 till rum 2 -> rör från rum 2 till rum 3 -> rör från rum 3 till rum 4.

Det blir inte optimalt då du får två val:

A) Dra sladd till rum 1, sätt upp en liten switch och dra vidare en sladd till rum 2. Upprepa med liten switch och dra en sladd till rum 3. Upprepa osv osv.

B) Dra 4 sladdar genom röret till rum 1. Sedan drar du vidare 3 sladdar till rum 2. Sedan två sladdar till rum 3 och slutligen den sista sladden till rum 4.

Problemet här är att du ska få i 4 sladdar i det första röret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för svar!

Huset är från 86.

Vinden är oisolerad, killgissar på att det kan vara allt mellan 5-50 grader där. Men jag tänker mig en relativt enkel switch, så får jag byta den om den inte klarar av tempen.

Alla antennkablar går upp på vinden. Är på rätt tight budget så jag tänker att jag ska köra en Edgerouter X och någon unmanaged switch (helst), men kanske några Unifi-APs.

Såhär ser antennkontakterna ut. Går en tredje kabel innanför (syns i bakgrunden), undrar vad det är? Det finns väl inte ström här också? Ska montera isär senare och titta mer noggrant.

https://i.imgur.com/nkzO0XW.jpg

Så länge switch/router alltid är på så ska det inte vara nåt problem ha den på vinden. Värmen från den håller fukten borta.

Glöm inte talk när du ska dra kablarna, går så mycket lättare då.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Såhär ser det ut på vinden, vet inte om jag blev så mycket klokare. Ska ta loss lite klämmor och se vad som står senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för era svar.

Såhär ser det ut på vinden, vet inte om jag blev så mycket klokare. Ska ta loss lite klämmor och se vad som står senare idag.

https://i.imgur.com/KBq9WJe.jpg
https://i.imgur.com/4W5c5PE.jpg
https://i.imgur.com/0pfZBeB.jpg
https://i.imgur.com/rGDIW3j.jpg

Intressant, för i så fall så bör det finnas ett rör till varje uttag från den punkten. Trevligt att de använder den lösningen istället för att köra seriellt, men detta kanske bara är för Radio, men det spelar ju ingen roll.

Är väl bara att ersätta kablarna med nätverk och sedan skippa att sätta router/switch/liknande uppe på vinden utan dra ner dem till en patchpanel i lämpligt rum, så man slipper krypa upp där för att ändra något. Bör ju även kunna få i två kablar i varje rör för dubbeluttag i varje rum, vilket är trevligt för att kunna använda IPTV lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Intressant, för i så fall så bör det finnas ett rör till varje uttag från den punkten. Trevligt att de använder den lösningen istället för att köra seriellt, men detta kanske bara är för Radio, men det spelar ju ingen roll.

Stjärnnät är att föredra för antennkabel/coax, även om man ofta använt kaskadnät för att det är enklare.

Permalänk
Medlem

Hej igen bullen!

Strax efter att jag köpt på mig massa ethernetkabel har jag fått nys om att det finns särskild "installtionskabel" (tex: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins....

Är detta ett måste?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av izzie:

Hej igen bullen!

Strax efter att jag köpt på mig massa ethernetkabel har jag fått nys om att det finns särskild "installtionskabel" (tex: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins....

Är detta ett måste?

Men bör använda installationskabel till vägguttag för patchkabel kan börja glappa då det blir dåligt/obefintligt kontakttryck med flerkardelig kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du bor i Stockholm har jag installationskabel över du kan få mot att du skänker till någon välgörenhet typ min stora dag. Finns i Bromma, jag kan gå ner i morgon och kolla exakt längd om intresse

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du bor i Stockholm har jag installationskabel över du kan få mot att du skänker till någon välgörenhet typ min stora dag. Finns i Bromma, jag kan gå ner i morgon och kolla exakt längd om intresse

Det var väldigt vänligt, men jag bor tyvärr på andra sidan landet numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men bör använda installationskabel till vägguttag för patchkabel kan börja glappa då det blir dåligt/obefintligt kontakttryck med flerkardelig kabel.

Fan också. Ok. Tack för svar.

Jag funderar på att dra kabel 1:1 så länge, dvs rakt in i switch på ena sidan och rakt in i router på andra. Detta bör man väl kunna använda en "vanlig" ethernetkabel för? Finns det väggenomföringar till detta? Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på. Helst från Jula eller Biltema om möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av izzie:

Fan också. Ok. Tack för svar.

Jag funderar på att dra kabel 1:1 så länge, dvs rakt in i switch på ena sidan och rakt in i router på andra. Detta bör man väl kunna använda en "vanlig" ethernetkabel för? Finns det väggenomföringar till detta? Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på. Helst från Jula eller Biltema om möjligt.

Vad menar du med väggenomföring ? Normalt sätter man vägguttag på väggen och använder en patchkabel mellan det och prylen man ansluter.
Ska du dra igenom en kabel utan uttag kan du ändå sätta en dosa, infälld eller utanpåliggande beroende på vad som passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tempen på vinden är nog ingen fara så länge det är plusgrader. Värre är det med fukten. Kontrollera denna. Innan jag satte in avfuktare så kunde fukthalten på vintern ligga över 95% fuktighet med toppar på 99%.
De flesta elektronik apparater utan skydd brukar ha en gräns på runt 70%.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av izzie:

Fan också. Ok. Tack för svar.

Jag funderar på att dra kabel 1:1 så länge, dvs rakt in i switch på ena sidan och rakt in i router på andra. Detta bör man väl kunna använda en "vanlig" ethernetkabel för? Finns det väggenomföringar till detta? Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på. Helst från Jula eller Biltema om möjligt.

Installation/Patch har inte med vilka enheter som sitter i vardera ände, eller, jo.
Installationskabel är tänkt att fästas i plintarna i kontakter som sätts i väggdosorna. Patch ska ha stickkontakt som stoppas i Router/Dator/nätverkskort/vägguttag.

Installationskabel är att rekommendera för det som går i väggarna. Mindre risk att något pajar eller glappar vid plintarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med väggenomföring ? Normalt sätter man vägguttag på väggen och använder en patchkabel mellan det och prylen man ansluter.
Ska du dra igenom en kabel utan uttag kan du ändå sätta en dosa, infälld eller utanpåliggande beroende på vad som passar.

Skrivet av DavidtheDoom:

Installation/Patch har inte med vilka enheter som sitter i vardera ände, eller, jo.
Installationskabel är tänkt att fästas i plintarna i kontakter som sätts i väggdosorna. Patch ska ha stickkontakt som stoppas i Router/Dator/nätverkskort/vägguttag.

Installationskabel är att rekommendera för det som går i väggarna. Mindre risk att något pajar eller glappar vid plintarna.

Jag tänker alltså dra en "vanlig" ethernetkabel mellan två enheter, bara att den går genom väggen, till jag införskaffat prylar till att göra en riktig installation med vägguttag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av izzie:

Jag tänker alltså dra en "vanlig" ethernetkabel mellan två enheter, bara att den går genom väggen, till jag införskaffat prylar till att göra en riktig installation med vägguttag.

Då hade jag köpt en riktig installationskabel och stoppat på en keystone-modul så du kan koppla in en kort patch.
Att dra kabeln är ju det stora jobbet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

Jag tänker alltså dra en "vanlig" ethernetkabel mellan två enheter, bara att den går genom väggen, till jag införskaffat prylar till att göra en riktig installation med vägguttag.

Både patchkabel och installationskabel är "vanliga". För att undvika missförstånd så sluta skriva "vanlig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Både patchkabel och installationskabel är "vanliga". För att undvika missförstånd så sluta skriva "vanlig".

Tack för ditt bidrag.