Dags för ny stationär allround dator

Permalänk

Dags för ny stationär allround dator

Jag planerar att bygga en dator som ska användas för att spela spel, streama serier och surfa på, Även lite kontorsarbete i excel , word och dyl. och den ska va lite framtidssäker om de nu går. Tänkte vänta en stund med grafikkort, tänkte börja med att köra på ett integrerat. Skulle vilja ha runt 7-8 sata platser för sata diskar.

Har inte byggt något på drygt 10 år och har senaste åren så har väldigt dålig koll på vad som kommit i cpuväg och sockelväg.

Har provbyggt lite på komponentkoll senaste dagarna men har inte kommit fram till något vettigt . Budget runt 15-16 000.

Det jag har idag är
Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz
Ram 16,0 GB
AMD Radeon HD 6800

Hoppas denna info hjälper lite, Fråga på om ni tycker det är något som saknas i infon. Är öppen för förslag.

Permalänk
Medlem

Vilka spel, vilken upplösning och vilken hz? Är alla diskar 3.5? Kommer du att fortsätta i ditt gamla chassi?

Permalänk
Medlem

Vad tänkte du använda sataplatserna för? Tror flesta chassis kommer med några stycken men inte 7-8. Just nu kan man skaffa HDDs med många TB rätt så billigt och jag tvivlar på att du behöver mer än 16TB som går för 3k nu mera. Vill man ha minne med bra prestanda är det M.2 stickor som gäller. Dessa slottar du in på moderkortet direkt och antal platser ligger runt 2-4st beroende på moderkortet. Mest prisvärda ligger vid 2TB men finns också 4TB inom rimligt pris och dessa är ljusår snabbare än HDDs och vanliga 2,5" SSDs.

Permalänk

Alla diskar är 3,5. Kommer använda mitt gamla chassi som är ett fractal design xl 7
spel liknande dying light 2.
Upplösning och hz har jag inte tänkt på.

Permalänk
Skrivet av DreamNox:

Vad tänkte du använda sataplatserna för? Tror flesta chassis kommer med några stycken men inte 7-8. Just nu kan man skaffa HDDs med många TB rätt så billigt och jag tvivlar på att du behöver mer än 16TB som går för 3k nu mera. Vill man ha minne med bra prestanda är det M.2 stickor som gäller. Dessa slottar du in på moderkortet direkt och antal platser ligger runt 2-4st beroende på moderkortet. Mest prisvärda ligger vid 2TB men finns också 4TB inom rimligt pris och dessa är ljusår snabbare än HDDs och vanliga 2,5" SSDs.

Ah du ser så ouppdaterad va jag tänkte inte ens på m2 stickorna hehe. Då räker det ju med 4-6 styckna sata platser som verkar va standard idag.

Permalänk
Medlem

Går att välja lägre prestanda med till det du beskriver att använda det till.

Permalänk
Medlem

Har du sån budget kan du väl slå på stort direkt, inkl en relativt billig GPU.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk

Mycket fina tips här. Har upptäckt att det är rena djungeln det här
Hur är Thermlright peerless assasin cpu kylaren? kyler bra?

Gjorde denna lite snabbt nu också för att se va ni tycker? och funkar allt ihop som jag visar i min bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanten78:

Mycket fina tips här. Har upptäckt att det är rena djungeln det här
Hur är Thermlright peerless assasin cpu kylaren? kyler bra?

Gjorde denna lite snabbt nu också för att se va ni tycker? och funkar allt ihop som jag visar i min bild?

https://komponentkoll.se/bild/RGKOj.png

Visst kommer det funka men det känns som att du spenderar för mycket på kylare och nätaggregat istället för din processor. Jag skulle avråda från att välja integrerad grafik då det begränsar dina valmöjligheter rejält och istället sätta in ditt gamla grafikkort eller köpa ett direkt.

Med detta kommer du ligga på AM5 socketen som kommer få fler processorer fram till 2025 om du vill uppgradera. 850W PSU med ATX 3.0/PCIE 5 kommer stödja framtida grafikkort anslutningar. Peerless assassin är väldigt populärt nu eftersom det är en grymt billig dual tower kylare med mycket kyleffekt.

Angående grafikkort så tror jag en från AMDs 6000-serie passar bra med mycket prestanda för pengarna. 6950XT är det bästa i den klassen men en 6800XT eller 6700XT funkar också bra om du inte vill spendera allt för mycket.

Permalänk

Bra tanke där. Jag kanske har lagt för mycket tänk på kylare och nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanten78:

Bra tanke där. Jag kanske har lagt för mycket tänk på kylare och nätagg

Anledningen till att alla förslår peerless assassin är för att den presterar lika bra som många 1000kr kylare
Väldigt effektiv och tystgående.

här är bara ett exempel.

Jag har i en rigg 13600k och den även när jag drar 200W med min cpu så har jag ställt in en fläkt kurva så jag inte ens hör kylaren.

Som du ser i grafen så presterar noctuas modell som är vassare än den du valt sämre i detta exempel.
I de flesta luft kylare test jag sett så är den antingen bäst eller i top3 beroende på hur hårt man pressar fläktarna.