Högtid köp ny dator! Frågan är? "Färdig byggt" eller "Delar"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av goddfather82:

Ja använder mjukvaror från Autodesk både 2/3D.
Oftast så köär jag all applikation 3d/cad vid arbetsdator på jobbet.
Hemma blir det nog främst gaming och streaming samt play back 4k video men lite extra arbete vid behov.

Hur skulle du sätta upp din dator för främst 3d cad och 4k viedo redigering? Intressant att höra!

Beror lite på Hade förmodligen satsat mest på CPU & ram sen eventuellt köpt ett quadro kort om budgeten funnits.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av källarinvånare:

Jag hade valt TUFen:
https://compu-mail.se/sv/p/asus-tuf-gaming-geforce-rtx-4090-2...

Enda anledningarna att välja Strixen om man inte håller på med hardcore överklockning (flytande kväve och liknande) är om man föredrar utseendet samt att Strixkorten brukar ha bra andrahandsvärde.

Jag tar nog och kör på detta, INTEL.
Sista frågor bara innan beställning, tack!

1. Vad tycks med ett AMD system har du någon erfarnehet där.. vad tycks?
Speciellt frågan ström och kylning.
Kolla inlägget ovan.

2. Jag tar kör på TUFen, ser även bättre ut designmässigt.
Varför just köpa den här. Är det bra styälle att köpa från?
https://compu-mail.se/sv/p/asus-tuf-gaming-geforce-rtx-4090-2...

3. SSDen är den bra? räcker nog med 2tb..man kan välja Värmespridare, vad är det?

4. Minne Är det värt att köra 96gb räcker inte 48gb eller varför inte ta köra 2x32gb 64gb?
Varför just denna kingston minne? Varför inte köra dessa, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Dominator Platinum?

5. Vrför just detta ,moderkort ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI och inte annat märke typ msi, gigabyte... matchar med Nätagg varför just denna?

6. Thermal Grizzly, vad är detta?

7. Arctic Liquid CPUkyl, Varför inte vanlig CPU kylare tex Thermalright vad är skillnaden mellan de två kyl varanerna?

8. Byggnation och test av dator, ser att de höjt priset. Rätt bra ändå specillt om inte riktigt har att bygga själv.

Permalänk
Skrivet av goddfather82:

Jag tar nog och kör på detta, INTEL.
Sista frågor bara innan beställning, tack!

1. Vad tycks med ett AMD system har du någon erfarnehet där.. vad tycks?
Speciellt frågan ström och kylning.
Kolla inlägget ovan.

2. Jag tar kör på TUFen, ser även bättre ut designmässigt.
Varför just köpa den här. Är det bra styälle att köpa från?
https://compu-mail.se/sv/p/asus-tuf-gaming-geforce-rtx-4090-2...

3. SSDen är den bra? räcker nog med 2tb..man kan välja Värmespridare, vad är det?

4. Minne Är det värt att köra 96gb räcker inte 48gb eller varför inte ta köra 2x32gb 64gb?
Varför just denna kingston minne? Varför inte köra dessa, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Dominator Platinum?

5. Vrför just detta ,moderkort ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI och inte annat märke typ msi, gigabyte... matchar med Nätagg varför just denna?

6. Thermal Grizzly, vad är detta?

7. Arctic Liquid CPUkyl, Varför inte vanlig CPU kylare tex Thermalright vad är skillnaden mellan de två kyl varanerna?

8. Byggnation och test av dator, ser att de höjt priset. Rätt bra ändå specillt om inte riktigt har att bygga själv.

1. Jag har läst och hört så mycket från folk som har problem med sina AM5-plattformar, allt ifrån minnen som inte vill gå i rätt hastighet till USB-utgångar som lägger av, system vägrar ta emot Windows, system som vägrar boota o.s.v. så jag skulle inte köpa AMD i nuläget.

2. Det är den billigaste TUFen jag kunde hitta i en butik som verkar inom Sverige och det är dessutom paradoxalt nog den dyrare "OC"-varianten. Jag beställer det mesta från compu-mail nuförtiden. Har dock aldrig haft med deras support att göra så kan inte uttala mig om den men de har i alla fall bra betyg på trustpilot.

3. SSD:n är en av de bästa som finns men vill du ha den allra bästa kan du välja en billig när du beställer från Inet, t.ex denna, sen slänga den när du får datorn och montera in en sån här istället.

Heatsink är bara för om du har ett billigt moderkort som saknar inbyggda heatsinks.

4. Om man håller på med produktion är det värt att köra med 96 GB. Om du kör med 64 GB kan du inte öka till 192 GB senare, eller du kan men då måste du köpa fyra nya stickor istället för två.

5. Tog ett moderkort som hade minnena på sin QVL-lista. Gigabyte hade också minnena på sina QVL-listor men ASUS är bättre än Gigabyte i min mening.

6. Intel CPUer böjer sig och blir därför svåra att kyla, en designmiss från Intel som rättas till med en kontaktram från Thermal Grizzly.

7. Arctic Freezer 420 är en av få kylare som rår på en 13900K med upplåst power limit. Man kan köra luftkylt också men då måste man sänka power limit eller undervolta. Inet skickar dock inte datorer med så tunga luftkylare som Peerless Assassin t.ex.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Du skriver CAD / 3d, är detta för nån verksamhet du lever på? Har en bekant som byggde en burk för just CAD mm, något pajade i burken och med felsök osv så blev inkomstbortfallet betydligt mycket dyrare än vad datorn kostade innan han hade en fungerade dator med inköp av delar för att testa med. Nu kör han alltid förvisso dyrare färdigbyggen med på platsen garanti, men det blir billigare i längden om nåt händer

Permalänk
Skrivet av källarinvånare:

1. Jag har läst och hört så mycket från folk som har problem med sina AM5-plattformar, allt ifrån minnen som inte vill gå i rätt hastighet till USB-utgångar som lägger av, system vägrar ta emot Windows, system som vägrar boota o.s.v. så jag skulle inte köpa AMD i nuläget.

2. Det är den billigaste TUFen jag kunde hitta i en butik som verkar inom Sverige och det är dessutom paradoxalt nog den dyrare "OC"-varianten. Jag beställer det mesta från compu-mail nuförtiden. Har dock aldrig haft med deras support att göra så kan inte uttala mig om den men de har i alla fall bra betyg på trustpilot.

3. SSD:n är en av de bästa som finns men vill du ha den allra bästa kan du välja en billig när du beställer från Inet, t.ex denna, sen slänga den när du får datorn och montera in en sån här istället.

Heatsink är bara för om du har ett billigt moderkort som saknar inbyggda heatsinks.

4. Om man håller på med produktion är det värt att köra med 96 GB. Om du kör med 64 GB kan du inte öka till 192 GB senare, eller du kan men då måste du köpa fyra nya stickor istället för två.

5. Tog ett moderkort som hade minnena på sin QVL-lista. Gigabyte hade också minnena på sina QVL-listor men ASUS är bättre än Gigabyte i min mening.

6. Intel CPUer böjer sig och blir därför svåra att kyla, en designmiss från Intel som rättas till med en kontaktram från Thermal Grizzly.

7. Arctic Freezer 420 är en av få kylare som rår på en 13900K med upplåst power limit. Man kan köra luftkylt också men då måste man sänka power limit eller undervolta. Inet skickar dock inte datorer med så tunga luftkylare som Peerless Assassin t.ex.

Nu så blir det ett köp denna månad. Nuvarande datorn räcker inte till längre.
Vore guld om du kunde uppdatera med en ny köp lista på inet.
Kolla gärna om det behövs att ändra på något. Kanske dykt upp bättre alternativ.
Tackar så jätte mycket på förhand!

1. Kör intel.
2. Gäller fortfarande TUFen? Eller finns det ett bättre alternativ? Beställa tuf från samma site?
3.Kör på en snabb SSD från inet.
4. 96gb minne är lite overkill. Blir mer gaming, jobb gb nätverk överföring och 4k streming. Inte så mycket produktion hemma.
64gb räcker. Vilket minne passar bäst? Är inte prisskillnad stor så man väl köra 96gb.
5. Intel moderkort blir bra.
6 och 7. Kör på det.

8. Nätverkskortet är viktigt. Helst snabbast wifi. Är den inbyggda på moderkortet bra?
Den ska kunna klara av Jobb gb nätverk överföring och 4k streming.
Med den dator jag har nu skickar jag över gb data så kan inte jobba med något annat samtidigt tar för mycket resurs.

Permalänk
Skrivet av Linus:

Du skriver CAD / 3d, är detta för nån verksamhet du lever på? Har en bekant som byggde en burk för just CAD mm, något pajade i burken och med felsök osv så blev inkomstbortfallet betydligt mycket dyrare än vad datorn kostade innan han hade en fungerade dator med inköp av delar för att testa med. Nu kör han alltid förvisso dyrare färdigbyggen med på platsen garanti, men det blir billigare i längden om nåt händer

Precis det stämmer.

Brukar oftast sköta all produktion på kontoret/jobbet.

Här hemma behöver jag ny PC för främst gaming, gb nätverk överföring och 4k streming.
Lite jobb vid behov blir inte så ofta. Sköter det mesta jobb på kontoret.

Permalänk

Högtid köp ny dator! Vad tyckes om dettta pc bygge? Feedback tack!

Tänkte om ni kan dubbelkolla så allt ser ok ut och om det dykt upp något bättre alternativ så där till Black friday.

Har fått hjälp här tidigare, slut resultat såg ut så här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ASYgAUnybK6WRBJPkPpl_7tnjyM...

Jag saknar GPU helst en 4090 svårt att välja rätt. Hade tänkte köpa denna:
https://compu-mail.se/sv/p/asus-tuf-gaming-geforce-rtx-4090-2...
https://www.inet.se/produkt/5413580/asus-geforce-rtx-4090-24g...

Har i dagsläget en gaming laptop som verkligen knappt hänger med i dagsläget.
Har inte köpt nån stationär dator sen intel pentium 4 tiden.
Hjälp tack!

Målet vid köp av dator (främst till gaming / streaming):
1. Tillräckligt kraftfull CPU / nätverk för att klara av stora mängder nerladdning GB data (cad/3D arbete) utan att datorn "laggar".
2. Framtidsäker för gaming, 4k streming och cad/3Dart, helst nvidia 4090 grafik eller liknande.
3. Bra ljuddämpning och kylning.

Kom gärna med tipsa och förlag vid köp av dator delar!

Öppen för dialog och all typ av tips/förslag. Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@goddfather82: Ett ämne, en tråd. Andra gången dina trådar blir sammanslagna. Nu har du dessutom aktivitet i tråden i närtid.
Lycka till med datorköpandet.

/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin