Permalänk
Medlem

Dator dog, hur uppgradera?

Halloj i stugorna.

Min dator verkar inte ha gillat uppdateringarna eller så jag gjorde och verkar ha gett upp. Det var en Cd11k med ett 1080ti, i7700 samt 32gb ram.

Efter natten får jag inte ens igång bios, och jag gissar att det är kört, då moderkortet inte ger ut signal via hdmi. Då den är ca 6år borde det knappt vara lönt att försöka reparera. Fläktar osv snurrar så kortet får ström.

Då ekonomin är som den är letar jag efter tips på bra uppgraderingspaket som ändå får duga. Spelar minimalt och sällan på hög upplösning, men vill kunna redigera lite film och foton i hög upplösning.

Tänker att grafiken får duga med 1080ti ett tag till, men det var ett tag sedan man kollade runt på vad som behövs. Vad föreslår ni för uppgradering?

Har ett gammalt fractal define r5 samt en 700w psu

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, vad är det för uppgradering du gjort? BIOS? I så fall, märke och modell på morderkort?

Vet inte vad en "i7700" är. Exakt vilken CPU är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vänta lite nu, vad är det för uppgradering du gjort? BIOS? I så fall, märke och modell på morderkort?

Vet inte vad en "i7700" är. Exakt vilken CPU är det?

Hej. Var nog otydlig.
Det var en Windows uppdatering eller något som kördes över natten. Kan Självklart vara något annat men ingenting funkar nu, och jag tror moderkortet är dött, då ingen signal går ut.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Hej. Var nog otydlig.
Det var en Windows uppdatering eller något som kördes över natten. Kan Självklart vara något annat men ingenting funkar nu, och jag tror moderkortet är dött, då ingen signal går ut.

Det är inte säkert att din CPU har inbyggd iGPU, därför frågade jag om exakt vilken det är. Ok, så du vet egentligen inte vad som orsakat felet?

Oh well, du kan hjälpa folk genom att ange budget och exakt vilka delar du vill byta ut. Så kommer nog förslag på köp rulla in.

Permalänk
Medlem

i7 7700 rimligtvis, ser ut att vara den här datorn:

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/asus-g11...

Om det nu är moderkortet som är kasst så kanske det lättaste är att försöka hitta ett begagnat för din CPU och stoppa in i ditt fractal chassi, och bara köra vidare? Borde inte vara omöjligt, för så gamla grejer är det ju inte.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte säkert att din CPU har inbyggd iGPU, därför frågade jag om exakt vilken det är. Ok, så du vet egentligen inte vad som orsakat felet?

Oh well, du kan hjälpa folk genom att ange budget och exakt vilka delar du vill byta ut. Så kommer nog förslag på köp rulla in.

Yes jag har 0 idé, den bara dog över natten.
Runt 8 men kan gå en bit över får man väl lägga för moderkort och cpu tänker jag om man inte ska dumsnåla

Skrivet av macmann1:

i7 7700 rimligtvis, ser ut att vara den här datorn:

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/asus-g11...

Om det nu är moderkortet som är kasst så kanske det lättaste är att försöka hitta ett begagnat för din CPU och stoppa in i ditt fractal chassi, och bara köra vidare? Borde inte vara omöjligt, för så gamla grejer är det ju inte.

Helt rätt. Den Burken är det, är det värt att försöka fixa eller nätter att bara bita i det sura äpplet och köpa nytt? Var ett tag sedan jag var insatt, men då den ändå har 6 år på nacken borde det vara sista versen ändå?

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Helt rätt. Den Burken är det, är det värt att försöka fixa eller nätter att bara bita i det sura äpplet och köpa nytt? Var ett tag sedan jag var insatt, men då den ändå har 6 år på nacken borde det vara sista versen ändå?

Om problemet går att isolera till moderkortet (det kan ju trots allt vara grafikkortet eller nåt annat också), och datorn räckte för mina behov och jag dessutom inte riktigt har pengar att lägga på det, så hade jag absolut valt att försökt hitta ett begagnat moderkort. Ser ingen anledning till att resten skulle vara på sista versen, saker brukar tvärtom hålla rätt länge.

edit* Men ja, annars kan ju paket likt dessa vara mer lockande än att leta ett moderkort

https://www.sweclockers.com/marknad/230481-cpu-11400f-moderko...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450