Netonnet råkar introducera Prisgaranti

Permalänk
Medlem

Netonnet råkar introducera Prisgaranti

Prisgaranti är ju något inom elektronikbranschen som en del butiker anammat helt, andra delvis och vissa inte alls. I gruppen av butiker som inte erbjuder prisgaranti (så vitt jag vet) är Netonnet. Ibland ändrar ju företag sig dock och därför googlade jag Netonnet + prismatch.

På google finns det då en länk till netonnet.se/info/prismatch som talar om för läsaren (på norska) att de har prismatch och är glada ifall folk använder den. Här är texten översatt via google translate till svenska.

Citat:

Så kul att du är intresserad av vår prismatchning!
Kanske betyder det att du vill handla hos oss istället för någon annan? Det är så vi uppskattar det!

Hittar du en produkt som du vill köpa billigare någon annanstans betyder det att vi sov lite i klassen....
Vi blir väldigt glada om du ger oss möjlighet att prismatcha.

Vi matchar alla norska auktoriserade återförsäljare av elektronik. För att nämna några: Elkjøp, Power, Komplett, Elon, Tretti, Dustin, ProShop, WhiteAway, Skousen, Coop, XXL och Jernia.

Min gissning är att Netonnet.se till stor del är en klon av netonnet.no, där de helt enkelt glömde bort att inte klona över denna undersida. Men det introducerar en intressant fråga.

Netonnet skriver ut, på sin egen hemsida, att de har prisgaranti. De skriver det visserligen på norska, och man kan inte klicka sig fram till sidan via deras UI (vad jag kan hitta). De skriver även att de prismatchar alla norska butiker. Sunt förnuft säger att det är ett misstag, men det är samtidigt de själva som skriver ut det på sin egen domän. Kan man hålla dem ansvariga för det så länge sidan finns uppe? Har de laglig skyldighet att stå för det de själva säger? Kan man hitta ett billigt pris i Norge och be svenska Netonnet att matcha mot det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Kan man hålla dem ansvariga för det så länge sidan finns uppe? Har de laglig skyldighet att stå för det de själva säger? Kan man hitta ett billigt pris i Norge och be svenska Netonnet att matcha mot det?

Du kan ju försöka, men utöver ett samtal med kundtjänst är det nog endast slöseri av både tid och pengar.

Permalänk
Medlem

Sist jag frågade dom så matchade dom inte Amazon.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Dom har det i Norge, men inte i Sverige.
Väldigt vanligt att företag anpassar sig efter varje marknad.
Att de råkat få med den norska sidan för prismatch få nog anses som ett misstag.
Eftersom de inte länkar eller nämner prismatch på den svenska sidan.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Chrisism8:

Sunt förnuft säger att det är ett misstag, men det är samtidigt de själva som skriver ut det på sin egen domän. Kan man hålla dem ansvariga för det så länge sidan finns uppe? Har de laglig skyldighet att stå för det de själva säger? Kan man hitta ett billigt pris i Norge och be svenska Netonnet att matcha mot det?

Nej det kan du inte. De vänder sig till norska kunder, det finns inte länkat någonstans på deras svenska sida och det är uppenbart att det inte avses riktas mot Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chrisism8:

Prisgaranti är ju något inom elektronikbranschen som en del butiker anammat helt, andra delvis och vissa inte alls. I gruppen av butiker som inte erbjuder prisgaranti (så vitt jag vet) är Netonnet. Ibland ändrar ju företag sig dock och därför googlade jag Netonnet + prismatch.

På google finns det då en länk till netonnet.se/info/prismatch som talar om för läsaren (på norska) att de har prismatch och är glada ifall folk använder den. Här är texten översatt via google translate till svenska.

Min gissning är att Netonnet.se till stor del är en klon av netonnet.no, där de helt enkelt glömde bort att inte klona över denna undersida. Men det introducerar en intressant fråga.

Netonnet skriver ut, på sin egen hemsida, att de har prisgaranti. De skriver det visserligen på norska, och man kan inte klicka sig fram till sidan via deras UI (vad jag kan hitta). De skriver även att de prismatchar alla norska butiker. Sunt förnuft säger att det är ett misstag, men det är samtidigt de själva som skriver ut det på sin egen domän. Kan man hålla dem ansvariga för det så länge sidan finns uppe? Har de laglig skyldighet att stå för det de själva säger? Kan man hitta ett billigt pris i Norge och be svenska Netonnet att matcha mot det?

Nej, de har nog prisgaranti i Norge och inte i Sverige. Kan och bör vara olika köpvillkor i olika länder.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte gillar prisgaranti? Tycker det är lite respektlöst mot alla andra kunder som inte känner till andra butikers priser. Det är inte svårt att kolla upp men alla kanske inte har så stor koll. Jag tycker att butiker kan sätta ett pris de kan stå för direkt och inte kissnödigt försöka få varje sälj per individ till vilket pris som helst. Är jag ensam om denna åsikt?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hypermode:

Bara jag som inte gillar prisgaranti? Tycker det är lite respektlöst mot alla andra kunder som inte känner till andra butikers priser. Det är inte svårt att kolla upp men alla kanske inte har så stor koll. Jag tycker att butiker kan sätta ett pris de kan stå för direkt och inte kissnödigt försöka få varje sälj per individ till vilket pris som helst. Är jag ensam om denna åsikt?

Samma argument kan man ju använda om kunder som knallar in i en butik och köper en vara för fullpris, trots att den var nedsatt förra veckan och kommer vara nedsatt även nästa vecka. En kund som hela tiden letar bästa möjliga pris kommer ha en fördel, vilket i sig inte är orimligt.

Många butiker använder sig inte av denna form av prisjustering, så som kund kan man välja att stötta dessa aktörer om man föredrar den modellen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Bara jag som inte gillar prisgaranti? Tycker det är lite respektlöst mot alla andra kunder som inte känner till andra butikers priser. Det är inte svårt att kolla upp men alla kanske inte har så stor koll. Jag tycker att butiker kan sätta ett pris de kan stå för direkt och inte kissnödigt försöka få varje sälj per individ till vilket pris som helst. Är jag ensam om denna åsikt?

Den opålästa kunden betalar ju samma pris oavsett. Det är upp till var och en att vara respektlös mot sin egen plånbok.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hypermode:

Bara jag som inte gillar prisgaranti? Tycker det är lite respektlöst mot alla andra kunder som inte känner till andra butikers priser. Det är inte svårt att kolla upp men alla kanske inte har så stor koll. Jag tycker att butiker kan sätta ett pris de kan stå för direkt och inte kissnödigt försöka få varje sälj per individ till vilket pris som helst. Är jag ensam om denna åsikt?

Jag tror inte det gör någon skillnad faktiskt. De som inte har koll har inte koll oavsett om det finns prisgaranti eller ej.
Senast igår använde jag Stadiums prisgaranti och kunde köpa ett par dojor med presentkortet jag fått av min arbetsgivare under Covid. Det presentkortet funkade av naturliga skäl inte hos konkurrenten som hade det lägre priset.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Bara jag som inte gillar prisgaranti? Tycker det är lite respektlöst mot alla andra kunder som inte känner till andra butikers priser. Det är inte svårt att kolla upp men alla kanske inte har så stor koll. Jag tycker att butiker kan sätta ett pris de kan stå för direkt och inte kissnödigt försöka få varje sälj per individ till vilket pris som helst. Är jag ensam om denna åsikt?

Då tycker jag det är värre när en handlare tar 3000 för något som hos andra handlare kostar 1200. Känner man inte till andra butikers priser är det bara respektlöst mot en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Netonnet skriver ut, på sin egen hemsida, att de har prisgaranti. De skriver det visserligen på norska, och man kan inte klicka sig fram till sidan via deras UI (vad jag kan hitta).

Kan man hålla dem ansvariga för det så länge sidan finns uppe? Har de laglig skyldighet att stå för det de själva säger?

Risken är väl snarare att du blir åtalad för att ha hackat siten iom att du läst en sida de inte länkat till

Permalänk

NetOnNet har prisgaranti mot sig själva i Sverige idag. Kanske kommer de att införa likvärdiga prisgarantier som Komplett har då Komplett har köpt NetOnNet. Idag äger Komplett den före detta internetbutiken InWaregouse.se, Webhallen och NetOnNet.

Så här skriver NetOnNet på sin hemsida:

"Vi erbjuder prisgaranti gentemot oss själva, ej mot konkurrenter. Vad det innebär är att om du köper en vara av oss, som senare sänks i pris inom din öppet köpstid, så erbjuder vi givetvis dig det aktuella lägre priset. Du som kund behöver då kontakta oss medans priset är längre för vi ska kunna hjälpa dig vidare.
Kontakta vår kundservice för vidare hantering.
"

https://www.netonnet.se/content/customerservice/vanliga-frago...

Här är NetOnNets information angående Kompletts köp av kedjan:

https://www.netonnet.se/content/customerservice/netonnet-och-...

Komplett prismatchar enbart mot de svenska större kedjorna, inklusive sina egna bolag NetOnNet samt Webhallen.
Övriga butiker är:

Inet, Power och Elgiganten.

https://www.komplett.se/kundservice/prismatch/

Webhallen erbjuder ingen prismatchning.

Elgigantens prismatchning är extremt svår att använda sig av, om ens möjlig. Köpvillkoren måste vara 100% identiska annars gäller den inte. Samma sak med produktkoden. Skiljer sig produktkoden det allra minsta (som t.ex. att produkten är ämnad för Sverige och inte Norden) gäller inte prismatchningen. Dessutom tar sig säljare hos Elgiganten friheten att bestämma själva om de vill tillämpa prismatchningen eller ej.

Jag fick ingen prismatchning för lite drygt ett år sedan. Orsaken var att den konkurrerande butiken hade 60 dagars öppet köp medan Elgiganten tillämpar 30 dagars öppet köp (ej klubbmedlem). Eftersom den konkurrerande butiken hade bättre köpvillkor än Elgiganten vägrades jag prismatchning.
Jag handlade hos den konkurrerande butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

NetOnNet har prisgaranti mot sig själva i Sverige idag. Kanske kommer de att införa likvärdiga prisgarantier som Komplett har då Komplett har köpt NetOnNet. Idag äger Komplett den före detta internetbutiken InWaregouse.se, Webhallen och NetOnNet.

Så här skriver NetOnNet på sin hemsida:

"Vi erbjuder prisgaranti gentemot oss själva, ej mot konkurrenter. Vad det innebär är att om du köper en vara av oss, som senare sänks i pris inom din öppet köpstid, så erbjuder vi givetvis dig det aktuella lägre priset. Du som kund behöver då kontakta oss medans priset är längre för vi ska kunna hjälpa dig vidare.
Kontakta vår kundservice för vidare hantering.
"

https://www.netonnet.se/content/customerservice/vanliga-frago...

Här är NetOnNets information angående Kompletts köp av kedjan:

https://www.netonnet.se/content/customerservice/netonnet-och-...

Komplett prismatchar enbart mot de svenska större kedjorna, inklusive sina egna bolag NetOnNet samt Webhallen.
Övriga butiker är:

Inet, Power och Elgiganten.

https://www.komplett.se/kundservice/prismatch/

Webhallen erbjuder ingen prismatchning.

Elgigantens prismatchning är extremt svår att använda sig av, om ens möjlig. Köpvillkoren måste vara 100% identiska annars gäller den inte. Samma sak med produktkoden. Skiljer sig produktkoden det allra minsta (som t.ex. att produkten är ämnad för Sverige och inte Norden) gäller inte prismatchningen. Dessutom tar sig säljare hos Elgiganten friheten att bestämma själva om de vill tillämpa prismatchningen eller ej.

Jag fick ingen prismatchning för lite drygt ett år sedan. Orsaken var att den konkurrerande butiken hade 60 dagars öppet köp medan Elgiganten tillämpar 30 dagars öppet köp (ej klubbmedlem). Eftersom den konkurrerande butiken hade bättre köpvillkor än Elgiganten vägrades jag prismatchning.
Jag handlade hos den konkurrerande butiken.

Jag har använt mig av Elgigantens prisgaranti flera gånger utan problem, då har den utnyttjats mot Kejll och Inet bland annat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har använt mig av Elgigantens prisgaranti flera gånger utan problem, då har den utnyttjats mot Kejll och Inet bland annat.

Det förekommer säkert. Någon enstaka gång har jag också fått Elgiganten att prismatcha. Tyvärr är de gånger de vägrat långt fler.
Vid ett tillfälle ville jag köpa ett par hörlurar som Webhallen sänkt priset på. Säljarna hos Elgiganten vägrade prismatcha för Elgiganten hade påbörjat sin "Black week". När jag sa att Webhallen inte har BF sa de till mig att Elgiganten inte prismatchar under deras "Black week".

Jag visade dem deras egna hemsida och informationen på den sidan där det stod klart och tydligt att Elgiganten prismatchar även under BF.
"Det gäller inte denna butiken!", blev beskedet.

Jag handlade hos Webhallen.

Vid ett annat tillfälle skulle jag köpa en liten bärbar högtalare. En konkurrent till Elgiganten sålde den till ett litet lägre pris.
Beskedet från säljaren blev, "Vi tillämpar inte prismatchning i denna butiken. Den gäller inte oss.".

Jag kan ge fler exempel.

Det jag upptäckt är att det är lättast att ringa Elgiganten för att få prismatchningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Det förekommer säkert. Någon enstaka gång har jag också fått Elgiganten att prismatcha. Tyvärr är de gånger de vägrat långt fler.
Vid ett tillfälle ville jag köpa ett par hörlurar som Webhallen sänkt priset på. Säljarna hos Elgiganten vägrade prismatcha för Elgiganten hade påbörjat sin "Black week". När jag sa att Webhallen inte har BF sa de till mig att Elgiganten inte prismatchar under deras "Black week".

Jag visade dem deras egna hemsida och informationen på den sidan där det stod klart och tydligt att Elgiganten prismatchar även under BF.
"Det gäller inte denna butiken!", blev beskedet.

Jag handlade hos Webhallen.

Vid ett annat tillfälle skulle jag köpa en liten bärbar högtalare. En konkurrent till Elgiganten sålde den till ett litet lägre pris.
Beskedet från säljaren blev, "Vi tillämpar inte prismatchning i denna butiken. Den gäller inte oss.".

Jag kan ge fler exempel.

Det jag upptäckt är att det är lättast att ringa Elgiganten för att få prismatchningen.

Jag prismatchade nu under BF hos Elgiganten. Jag har aldrig ringt o prismatchat. Alltid gjort det i butik. Låter som om den butik du försökt i är hårda. Jag skulle skicka in ett klagomål till Elgiganten i så fall. Jag har bara positiva erfarenheter av deras prismatchning. Alltid fått svaret absolut, inga problem när jag använt mig av den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig