Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag köpte mig precis Game Pass för ca 1,5 år framåt. Mest för att spela Starfield, men det finns också en handfull andra spel där som jag gärna tar mig an på PC.

För tillfället äger jag ingen Xbox, men har lite funderat på att skaffa en begagnad åt frun. Hur är det med lättare strategispel (city builders och dylikt), pusselspel och co-op till Xbox? Hur mycket finns på game pass?

Och borde man köra på X eller S? Frun har inte vidare stor skillnad när det gäller grafik och frame rate, men jag har det. Då använder jag ändå PC:n för allt som är lite mera krävande, och Xbox blir mest casual soffgaming.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag köpte mig precis Game Pass för ca 1,5 år framåt. Mest för att spela Starfield, men det finns också en handfull andra spel där som jag gärna tar mig an på PC.

För tillfället äger jag ingen Xbox, men har lite funderat på att skaffa en begagnad åt frun. Hur är det med lättare strategispel (city builders och dylikt), pusselspel och co-op till Xbox? Hur mycket finns på game pass?

Och borde man köra på X eller S? Frun har inte vidare stor skillnad när det gäller grafik och frame rate, men jag har det. Då använder jag ändå PC:n för allt som är lite mera krävande, och Xbox blir mest casual soffgaming.

Om man inte är så petnoga med grafik och upplösning och inte spelare de tyngsta spelen så fungerar Series S utmärkt men hårddisken är lite liten. Om lagringen är ett problem hänger väl iofs också på vilka spel man tänkt ha installerat. Alla är ju inte 120GB monster spel. Vill man kunna köpa spel på skiva eller använda den som som bluray spelare så är det vara Series X som har skivläsare.

Finns väl lite varje från City Skylines till Lets Build. A Zoo. Preview versionen av Wandering Village ser väl lite mysigt ut också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Och borde man köra på X eller S? Frun har inte vidare stor skillnad när det gäller grafik och frame rate, men jag har det.

Köp inte Xbox Series S om det inte råkar vara till en femåring.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag köpte mig precis Game Pass för ca 1,5 år framåt. Mest för att spela Starfield, men det finns också en handfull andra spel där som jag gärna tar mig an på PC.

För tillfället äger jag ingen Xbox, men har lite funderat på att skaffa en begagnad åt frun. Hur är det med lättare strategispel (city builders och dylikt), pusselspel och co-op till Xbox? Hur mycket finns på game pass?

Och borde man köra på X eller S? Frun har inte vidare stor skillnad när det gäller grafik och frame rate, men jag har det. Då använder jag ändå PC:n för allt som är lite mera krävande, och Xbox blir mest casual soffgaming.

Civilization finns på Game Pass.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Civilization finns på Game Pass.

Det är stor rea nu annars
62 kr
https://www.xbox.com/sv-SE/games/store/sid-meiers-civilizatio...

Sid Meier’s Civilization® VI Anthology-uppgraderingspaket
211 kr
https://www.xbox.com/sv-SE/games/store/sid-meiers-civilizatio...

Sid Meier’s Civilization® VI Anthology
säljs för 276kr annars varannan månad om man inte vill köpa separata delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Köp inte Xbox Series S om det inte råkar vara till en femåring.

🙄

För är man äldre än fem så får man typ inte spela Cyberpunk 2077, Forza Horizon 5, Minecraft, Fortnite, TMNT, Planet of Lana osv osv?

Sen om man inte tycker det blir prisvärt med en Series S som har ~1/3 GPU perf, 10GB istället för 16GB RAM och hälften så stor hårddisk när den kostar ~60% av en Series X är en annan sak.

En annan aspekt är att den är mycket mindre vilket säkert kan vara nog så viktigt för vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

🙄

För är man äldre än fem så får man typ inte spela Cyberpunk 2077, Forza Horizon 5, Minecraft, Fortnite, TMNT, Planet of Lana osv osv?

Sen om man inte tycker det blir prisvärt med en Series S som har ~1/3 GPU perf, 10GB istället för 16GB RAM och hälften så stor hårddisk när den kostar ~60% av en Series X är en annan sak.

En annan aspekt är att den är mycket mindre vilket säkert kan vara nog så viktigt för vissa.

Nej, är man över fem ska man ha en ordentlig konsol och inte den som ger absolut sämsta möjliga upplevelse, svårare än så är det inte.

Utöver att vara billig så föräldrar kan köpa den till sina småbarn så är Xbox Series S det sämsta som har hänt denna generation. Det är otroligt bra att Microsoft har lyckats ordna fram en relativt billig konsol jämfört med dom andra - speciellt i dessa tider, men den är kass och det kommer man inte ifrån.

Hela nuvarande generation och många spel i framtiden är handikappad pga. Xbox Series S.

Nu när vi inte längre behöver optimera spel för PS4 och Xbox One så hänger inte Xbox Series S med längre. Senaste spelet ut är Baldur's Gate 3 som är fördröjt till både XSX och XSS på obestämd tid pga. att Xbox Series S är för klent. Och fler spel kommer det bli när utvecklare vill göra mer avancerade spel än vad som kunde spelas på förra generationen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, är man över fem ska man ha en ordentlig konsol och inte den som ger absolut sämsta möjliga upplevelse, svårare än så är det inte.

Utöver att vara billig så föräldrar kan köpa den till sina småbarn så är Xbox Series S det sämsta som har hänt denna generation. Det är otroligt bra att Microsoft har lyckats ordna fram en relativt billig konsol jämfört med dom andra - speciellt i dessa tider, men den är kass och det kommer man inte ifrån.

Hela nuvarande generation och många spel i framtiden är handikappad pga. Xbox Series S.

Nu när vi inte längre behöver optimera spel för PS4 och Xbox One så hänger inte Xbox Series S med längre. Senaste spelet ut är Baldur's Gate 3 som är fördröjt till både XSX och XSS på obestämd tid pga. att Xbox Series S är för klent. Och fler spel kommer det bli när utvecklare vill göra mer avancerade spel än vad som kunde spelas på förra generationen.

När man är över 5 ska man inte konsolkriga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, är man över fem ska man ha en ordentlig konsol och inte den som ger absolut sämsta möjliga upplevelse, svårare än så är det inte.

Utöver att vara billig så föräldrar kan köpa den till sina småbarn så är Xbox Series S det sämsta som har hänt denna generation. Det är otroligt bra att Microsoft har lyckats ordna fram en relativt billig konsol jämfört med dom andra - speciellt i dessa tider, men den är kass och det kommer man inte ifrån.

Hela nuvarande generation och många spel i framtiden är handikappad pga. Xbox Series S.

Nu när vi inte längre behöver optimera spel för PS4 och Xbox One så hänger inte Xbox Series S med längre. Senaste spelet ut är Baldur's Gate 3 som är fördröjt till både XSX och XSS på obestämd tid pga. att Xbox Series S är för klent. Och fler spel kommer det bli när utvecklare vill göra mer avancerade spel än vad som kunde spelas på förra generationen.

Ja, vi får väl se hur det blir med BG3.

Men nu var frågan om en mer casual spelare och då kan Series S fungera oavsett om utvecklare får tänka till lite eller ej. Spelen som fungerar bra nu kommer fortsätta göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Köp inte Xbox Series S om det inte råkar vara till en femåring.

Som tur är så har jag hittat mig en fru som är äldre än fem år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, är man över fem ska man ha en ordentlig konsol och inte den som ger absolut sämsta möjliga upplevelse, svårare än så är det inte.

Utöver att vara billig så föräldrar kan köpa den till sina småbarn så är Xbox Series S det sämsta som har hänt denna generation. Det är otroligt bra att Microsoft har lyckats ordna fram en relativt billig konsol jämfört med dom andra - speciellt i dessa tider, men den är kass och det kommer man inte ifrån.

Hela nuvarande generation och många spel i framtiden är handikappad pga. Xbox Series S.

Nu när vi inte längre behöver optimera spel för PS4 och Xbox One så hänger inte Xbox Series S med längre. Senaste spelet ut är Baldur's Gate 3 som är fördröjt till både XSX och XSS på obestämd tid pga. att Xbox Series S är för klent. Och fler spel kommer det bli när utvecklare vill göra mer avancerade spel än vad som kunde spelas på förra generationen.

Upplevelsen beror så mycket på vad det är man söker efter. Min fru spelar mest väldigt, väldigt casual arkadspel, lite citybuilders och dylikt. Det mesta hon spelar kunde nästan lika bra funka i mobilen eller på Switch.

Skillnaden i pris per använd timme blir rätt stor när Series X kostar ca 2,5 gånger mer än Series S på begagnatmarknaden. Jag kunde tänka mig spendera typ 1400kr på en Series S för att ge henne lite underhållning i några tiotal timmar, men 3500kr på en Series X blir en helt annan sak.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Inget fel på Series S, det är en trevlig konsol som är otroligt mycket mer kraftfull än Switch och jag garanterar att den även är mer kraftfull än en framtida Switch 2.

Jag ju tycka att det är rejäl lathet av utvecklare att inte kunna fixa vettiga S-versioner när random PC-spelare kör alla möjliga splittnya spel på sina 10+ år gamla PCs genom att sänka lite inställningar.

Dessutom ska GPUn i S motsvara 1650 Super, vilket är ett kort som finns i hur många prebuilt gamingsystem som helst på Media Markt osv...

Faktum är ju att de allra flesta PC-spelare sitter på motsvarande kort eller sämre. Det är en väldigt liten minoritet som har 4070 och sånt, särskilt i fattigare länder.

En otroligt liten och knäpptyst PC med 1650 super för det priset är grymt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Upplevelsen beror så mycket på vad det är man söker efter. Min fru spelar mest väldigt, väldigt casual arkadspel, lite citybuilders och dylikt. Det mesta hon spelar kunde nästan lika bra funka i mobilen eller på Switch.

Skillnaden i pris per använd timme blir rätt stor när Series X kostar ca 2,5 gånger mer än Series S på begagnatmarknaden. Jag kunde tänka mig spendera typ 1400kr på en Series S för att ge henne lite underhållning i några tiotal timmar, men 3500kr på en Series X blir en helt annan sak.

Du får tänka på att det bara blir 364gb att installera spel på Series S.
Det gör den nästan helt oanvändbar enligt mig och det kostar mer att köpa till lagring än att köpa en beg Series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du får tänka på att det bara blir 364gb att installera spel på Series S.
Det gör den nästan helt oanvändbar enligt mig och det kostar mer att köpa till lagring än att köpa en beg Series X.

Det tror jag inte är ett problem. Astroneer, som jag vet att hon varit intresserad av, tar bara upp 3Gb, och ett stort spel som Cyberpunk ligger på 60Gb. 364Gb borde räcka till fler spel än hon nånsin kommer spela på den.

Själv har jag inte heller mer än 3-4 spel installera på min PC på en och samma gång. Sällan jag spelar mer än 2 st aktivt heller... EU4 för att slappna av och sen ibland andra spel som jag kör genom för tillfället.

Det jag är mera intresserad av är om det finns funktioner eller spelsom blir begränsande, eller om konsollen går varm och blir högljudd, eller om laddningstiderna blir långa.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det tror jag inte är ett problem. Astroneer, som jag vet att hon varit intresserad av, tar bara upp 3Gb, och ett stort spel som Cyberpunk ligger på 60Gb. 364Gb borde räcka till fler spel än hon nånsin kommer spela på den.

Själv har jag inte heller mer än 3-4 spel installera på min PC på en och samma gång. Sällan jag spelar mer än 2 st aktivt heller... EU4 för att slappna av och sen ibland andra spel som jag kör genom för tillfället.

Det jag är mera intresserad av är om det finns funktioner eller spelsom blir begränsande, eller om konsollen går varm och blir högljudd, eller om laddningstiderna blir långa.

Gameplay ska vara samma, krav från MS, men beroende på spel så har det gjorts olika grafik anpassningar för S.

Den ska gå tyst och ha samma eller snabbare laddtider jämfört med X, pga mindre texturer kan man gissa.

En del spel som tex City Skylines har stöd för mus och tangentbord också ifall man föredrar det för den sortens spel. Hittade en lista men vet inte om den är komplett. https://www.purexbox.com/guides/all-xbox-games-with-mouse-and...

Ska väl nämna att jag har en Series X men är lite sugen på att ersätta den gamla One X som jag har till vardagsrums TVn med en Series S men det går tyvärr inte så länge barnen fortsätter spela Kinect spel. 😄

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Welcome To Your New Xbox Home

https://news.xbox.com/en-us/2023/07/26/welcome-to-your-new-xb...

Permalänk
Medlem

Får lite 360-vibbar, där man också slide:ade horisontellt mellan olika delar

Visa signatur

---

Permalänk

Det är rent ut sagt hemskt. Jag hade max antal grupper pinnat till home där jag delat in mina spel i genrer och ordnat efter mitt tycke. Nu kan jag bara pinna två grupper och resten är bara rad efter rad med reklam som man inte kan flytta på. Är snudd på arg. Vilken nedgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shroomlord:

Det är rent ut sagt hemskt. Jag hade max antal grupper pinnat till home där jag delat in mina spel i genrer och ordnat efter mitt tycke. Nu kan jag bara pinna två grupper och resten är bara rad efter rad med reklam som man inte kan flytta på. Är snudd på arg. Vilken nedgradering.

Ja, lite trist. Och varför denna fokus på bakgrunden? Vill man visa en bild på tvn så finns det bra mycket billigare sätt än en Xbox. 🤔

Men kanske jag som är knäpp som har min konsol för att spela spel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har precis släppts en handkontroll som heter GameSir G7 SE som har magnetiska sensorer på spakarna. Äntligen säger jag, är himla trött på driftproblem. Får hoppas att det blir den nya standarden så att handkontroller kan hålla i mer än ett halvår. Verkar inte som någon svensk butik har tagit in en än men så fort den finns tillgänglig så hugger jag direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Har precis släppts en handkontroll som heter GameSir G7 SE som har magnetiska sensorer på spakarna. Äntligen säger jag, är himla trött på driftproblem. Får hoppas att det blir den nya standarden så att handkontroller kan hålla i mer än ett halvår. Verkar inte som någon svensk butik har tagit in en än men så fort den finns tillgänglig så hugger jag direkt!

Synd bara att den inte är trådlös. Men det kanske kommer så småningom det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Synd bara att den inte är trådlös. Men det kanske kommer så småningom det med.

Sannolikt inte tyvärr

Är själv trött på Microsofts kontroller som alla tycks lida av bristande kvalitet. Tyvärr tycks dessa vara de enda alternativen då man valt att använda en properitär trådlös standard som är svindyr för tredjepartstillverkare att licensiera.

Mig veterligen finns endast 2 alternativ:

https://www.windowscentral.com/gaming/the-very-first-wireless...
Vilken ser hemsk ut haha.

Samt

https://scufgaming.com/eu/xbox

Scuf:en är svindyr och tydligen rätt dålig med. Jag har läst någonstans att tillverkaren i detta fallet inte licensierat den trådlösa tekniken utan istället köps vanliga microsoft-kontroller in och slaktas på delar. Kan ha drömt detta dock, men det skulle kunna förklara vedervärdiga priset.

Jag är som du märker ganska missnöjd med lösningen Microsoft valt. Den är imho lika dålig som deras lagringslösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Har precis släppts en handkontroll som heter GameSir G7 SE som har magnetiska sensorer på spakarna. Äntligen säger jag, är himla trött på driftproblem. Får hoppas att det blir den nya standarden så att handkontroller kan hålla i mer än ett halvår. Verkar inte som någon svensk butik har tagit in en än men så fort den finns tillgänglig så hugger jag direkt!

Har aldrig råkat ut för driftproblem, och då har jag ändå ägt varje Xbox-generation som släppts. Är det ett vanligt förekommande problem? Vet att det är det på Switch, men inte hört något om Xbox eller PS?

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Har aldrig råkat ut för driftproblem, och då har jag ändå ägt varje Xbox-generation som släppts. Är det ett vanligt förekommande problem? Vet att det är det på Switch, men inte hört något om Xbox eller PS?

Sama här. Jag har minst 7 360-kontroller, fem One-kontroller och tre Series. Den enda som gått sönder var en One-kontroll som sonen kräktes på en gång så att knapparna började fastna. Däremot har ju 360-kontrollerna börjat kännas något slappa och svampiga efter alla år. Å andra sidan har jag två PS2 och en PS3-kontroll som har börjat drifta lite i någon analog spak, och Switchens ena är också lite kass.

Permalänk
Medlem

En av barnens Xbox One kontroller började drifta efter att de tappat den i golvet kanske hundra gånger. Räknas det? Annars har jag också varit förskonad som tur är.

Men vad jag förstår så är Alps komponenten alla (Xbox, ps, Switch) använder känslig för damm och slag vilket kan ge drift problem. Att Switch är mer utsatt är kanske för att den är portabel vilket säkert gör att de utsätts för mer än kontroller man bara har liggande hemma. Eller så hänger det på hur de är inbyggda i kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har aldrig råkat ut för driftproblem, och då har jag ändå ägt varje Xbox-generation som släppts. Är det ett vanligt förekommande problem? Vet att det är det på Switch, men inte hört något om Xbox eller PS?

Har två 360-kontroller och en Xbox One-kontroller med driftproblemet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller