Ny laptop ska köpas, att spela eller inte spela är frågan?

Permalänk
Medlem

Ny laptop ska köpas, att spela eller inte spela är frågan?

Hej.
Jag hjälper sambon min att söka efter en laptop till henne. Kortfattat ska hon börja studera (sjuksköterska) i början av nästa månad och vill ha en laptop tills dess. Men likt mig så kan hon tycka det är kul att spela vilket inte gör sökandet lättare.

Hennes budget är ca 6000kr säger hon, men finns det något dunderpris på en bättre dator för säg 7000 eller där ikring kan hon såklart sträcka sig dit (hon vill ha mer dator för pengarna så att säga). Och skulle det finnas en dator som dessutom går att spela lättare spel på (hon vill nog främst få tillgång till indie titlar som inte finns på konsol då hon annars sitter på sitt PS5) så kan hon tänka sig att sträcka sig lite till ändå i budgeten.

Jag har kollat runt lite och hittat dessa fyra alternativ hittills men vill bara försäkra mig om att man inte missar något pangpris på någon sida eller om någon här har någon större invändning på dessa datorer.
Mitt mål är att få ner 'listan' till EN bra studie dator och EN bra gaming laptop för att där efter ge henne valet själv i budgeten vad hon känner är värt.

Vore oerhört tacksam för antingen andra tips på laptops eller bara input på de jag hittat. (Länkarna går till prisjakt.)

Endast för studier:
1. Asus R1605PA-MB155W 16" i7-11370H (Gen 11th) 16GB RAM 512GB SSD
2. MSI Prestige 14 A12M-059NEU 14" i5-1240P (Gen 12) 16GB RAM 512GB SSD

Kan spelas på:
1. Asus TUF FX506HF-HN017W 15,6" i5-11400H (Gen 11th) 16GB RAM 512GB SSD RTX 2050
2. Lenovo IdeaPad Gaming 3-15 82SB00JBMX 15,6" Ryzen 5 7535HS 16GB RAM 512GB SSD RTX 3050

Permalänk

Det jag upptäckte med min "spellaptop" var att den:
a) Vägde mer - såpass mycket att jag väljer bort den i vardagen (2.8kg).
b) 240W strömadapter - tog extra plats & vägde mer, vilken behövdes för att datorn dog annars under dagen.

De flesta spel skrivs för att kunna köras på integrerad grafik. Kolla gärna systemkraven för några av indiespelen hon är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Det jag upptäckte med min "spellaptop" var att den:
a) Vägde mer - såpass mycket att jag väljer bort den i vardagen (2.8kg).
b) 240W strömadapter - tog extra plats & vägde mer, vilken behövdes för att datorn dog annars under dagen.

De flesta spel skrivs för att kunna köras på integrerad grafik. Kolla gärna systemkraven för några av indiespelen hon är intresserad av.

Tänker dock att det är skönare att veta att ha ett grafikkort i den då kanske inte alla indie spel nu klarar av att spelas på integrerad grafik.
Men ja, iaf en bra sak att tänka på med adaptern. Det tänkte inte jag på nej. Något vi får ha i åtanke. Så den poängen tackar jag för. ^^

Permalänk
Medlem

Kolla om du hittar en dator med Ryzen 6800 processor (U eller H spelar ingen roll). De har alla radeon 680 som integrerad grafik vilken ändå har hyfsad prestanda (bästa integrerade). Perfekt för indie-spel och du får en lätt o tyst laptop i övrigt.

Priserna borde sjunka då uppföljaren är på väg ut i stor skala nu (uppföljande chip har dock samma grafikdel)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om hon gillar macbook estetiken:
galaxy book2 i3

Permalänk
Medlem

Det lutar mera åt en studie laptop. För stunden sitter jag och funderar mellan dessa två om någon har någon input.

Asus Vivobook S 14" i5-12/8/256 bärbar dator

ASUS Vivobook Go 14 E1404 - Ryzen 5 | 8GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drevlin:

Det lutar mera åt en studie laptop. För stunden sitter jag och funderar mellan dessa två om någon har någon input.

Asus Vivobook S 14" i5-12/8/256 bärbar dator

ASUS Vivobook Go 14 E1404 - Ryzen 5 | 8GB | 512GB

Skulle helt klart kört på den första vivobooken, klarar även enklare gaming utan problem

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drevlin:

Det lutar mera åt en studie laptop. För stunden sitter jag och funderar mellan dessa två om någon har någon input.

Asus Vivobook S 14" i5-12/8/256 bärbar dator

ASUS Vivobook Go 14 E1404 - Ryzen 5 | 8GB | 512GB

Jag hade också valt den första pga 16:10 ratio på skärmen.
Enligt mig mycket behagligare på 14 tum än 16:9 som den andra du länkade till har.
Sedan står det 90 hz i produktbeskrivningen men 60 hz på specen på elgigantens sida....

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

plastigare skal, vivobooken kommer upplevas som mer premium helt enkelt och iris xe är grym för priset

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

8 GB RAM känns i minsta laget.

Permalänk
Medlem

Fick tips om denna nu och ville bara se om någon har någon input om den. Om vi nu tänker bara studie dator borde kanske denna vara bättre? Att spela är kanske inte överdrivet viktigt (hon kan få spela på min stationära) utan viktigast är nog att hon får en dator hon är nöjd med att studera på.

15,6" laptop med AMD®Ryzen™ 5 och 16 GB RAM

Lite större att bära på men också mer RAM och större SSD vilket känns lovande.

Permalänk
Medlem

Spel på bärbar är väl inte mycket till upplevelse?

Sen kan jag tänka mig att det vid studier idag är vanligt att datorn är med på lektioner osv. Varför en lättare/smidigare/mindre dator är att föredra framför en 15".
Varför försöka lösa båda delar med så tight budget?
Är det inte bättre att ha något som är bra på antingen eller.

Minst 16 GB minne ska man ha oavsett, mindre än så är bara dumsnålt och inte minst om det inte går att uppgradera. Klarar sig gör man på 8, men det riskerar att bli en begränsning.
Ska man t ex köra tunga program som t ex Teams och ev samtidigt något annat Office-program el webbläsaren så når man snabbt den begränsningen.

Permalänk

För två år sen var jag i ungefär samma sits. Surfdator eller speldator.
Det blev en surfdator så att säga. Mycket smidigare, dvs. väger mindre och mindre plats (Storleken på datorn, samt laddningsenheten).
Min sambo har en speldator och ja, den är stor och tung. Inte riktigt rolig att släppa runt på.
Spelupplevelsen är lite annorlunda på laptop (för mig iaf), inte samma avslappnande känsla som på en stationär eller i soffan med konsol.

jag skaffade mig en Lenovo Ideapad 5, ryzen 7 5825u, 16gb ram, 14".
Funkar galant för mig och klarar indiespel fint.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Okej, gillar verkligen feedbacken jag fått. Så vi glömmer spelfunktion på laptopen och fokuserar på en duglig studie och surf laptop. Kan hålla med om RAMen så fokuserade mera på att hitta en med 16Gb. Tänker att den ska vara lätt och smidig att bära med sig då som sista jag vill är som vissa nämnt att hon inte ska orka bära runt på den.

Så jag fann denna nu under morgonen...

Lenovo V14 G4 82YT009QMX 14" Ryzen 5 7520U 16GB RAM 512GB SSD

Vad jag kan se fyller den i stort sett kraven på alla sätt. Liten, lätt och smidig. 16Gb RAM och mer än tillräckligt stor SSD för studie syften. Bra batteritid vad jag kunnat läsa mig till.

Är det någon som kan se något off med denna eller är det tummen upp? ^^

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Drevlin:

Hur blev upplevelsen? Var den bra?

Har du testat spelat på den och isånafall hur var det gick det spela på normal/hög nivå? Låg nivå?