Vilken utbildning ska jag välja?

Permalänk

Vilken utbildning ska jag välja?

Jag har jobbat inom industrin i över 20 år, och känner att jag vill prova på något nytt. Jag är 45 år gammal och jobbar för nuvarande helgskift. Mina enda erfarenheter av "kod" är att jag var ganska bra på HTML runt år 2000, och att jag pillade en del med LUA runt år 2010 när jag använde Tukui i WoW.

Jag har ansökt och blivit antagen till två olika utbildningar. Den första är något jag tänker mig som "prova på", för att se om det är något som faktiskt passar mig. Den andra är något som jag åtminstone antar är grundlig nog för att kunna ge mig ett jobb efteråt.

Frågorna jag har är:
1. Är det värt att spendera ett år på en utbildning som kanske inte leder någonstans.
2. Är det orealistiskt att anta att utbildning två skulle kunna ge mig jobb?

Utbildning 1:
https://www.miun.se/utbildning/kurser/data-och-it/datavetensk...

Utbildning 2:
https://www.miun.se/utbildning/program/data-och-it/informatik...

Visa signatur

Death is... whimsical... today
-------------------------------------
AMD Ryzen 5 5600X | MSI B550-A PRO | HyperX Fury 32GB 3600Mhz | ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix | Sound Blaster ZxR | Corsair RM750

Permalänk
Avstängd

Fråga ett kan bara du svara på, men utbildning två kan absolut ge ett jobb. Det är en universitetsutbildning så den ger en hel del mer teori än typ YH eller så, vilket kan göra det aningen svårare att få det första jobbet (man är inte riktigt lika redo att hoppa direkt på att börja koda) men å andra sidan brukar löne- och karriärsutvecklingen gynnas av de bredare kunskaperna man får.

Jag pluggade systemvetenskap, vilket väl är ganska samma som den utbildningen men kanske något mer teoretisk (examen i informatik är det i alla fall), om jag tolkar beskrivningen korrekt. Började plugga ganska sent, jag var över 30 när jag började, men jag var långt ifrån den äldsta i klassen. De jag pluggade med har rätt olika jobb idag, rätt många är utvecklare av något slag förstås men det finns också de som jobbar som projektledare (PO och liknande), Scrum Masters och så, men också säljare, KAM och sådär. Medan jag läste programmet så körde jag sommarkurser på sommaren, dels för att fördjupa mig men också för att slippa gå tillbaka till något gammal jobb jag var trött på utan istället få CSN över somrarna också. Sen slutförde jag inte alla dessa kurser, men tillräckligt för att få CSN och för att jag skulle få ett hum om teknikerna och så. Jag körde också någon kvällskurs under terminerna ganska ofta, mest för att det var roligt.

Permalänk
Medlem

Instämmer med @snajk även om vi aldrig är överens annars. Ta utbildning två och kriga igenom det. Sen fortsätter du att jobba helgerna på ditt gamla jobb om det är möjligt. Det är lätt att tänka att åldern är en faktor, men tänk att när det är dags för oss att gå i pension så är vi 70. Du kommer minst ha 20 år på dig att jobba. Min sambo har läst systemvetenskap och på jobb två så ligger hon på 46K. Hon kommer inte byta till ett annat jobb om hon inte får minst 50K och intressanta arbetsuppgifter.

Själv har jag en högskoleexamen inom elektroteknik, men har aldrig jobbat som ingenjör. Jag ligger på 43,6K och har precis bytt tjänst som systemingenjör. Får slita ett par år och sen byta.