IT-avdelningen "trakasserar" oss med omstarter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Just det här exemplet är ju till oerhört stor del självförvållat, då:
- På era egna datorer, välj i görligaste mån bort verktyg som inte sparar både data och programmets tillstånd när de stängs. Det är inte som att detta på något som helst sätt är svart magi år 2023.
- Nu vet jag inte om det är så, men I egenutvecklad programvara ska ovanstående inte någonsin vara ett problem - åtminstone inte ett ni erkänner existerar: Något som inte tål en plötslig omstart i dev kommer ha precis samma problem i prod. Att inte göra något åt detta tyder på att utvecklare inte är med i jourordningen på stället där du jobbar, vilket kommer att bita er i rumpan förr eller senare: Att utvecklare regelbundet blir väckta klockan halv tre en tisdagnatt är bästa sättet att skapa mer robusta tjänster. 😄

I övrigt skulle jag säga att mycket av ovanstående problem bör lösas med automation. Ha en runbook i lämpligt språk som drar upp utvecklingsmiljö, containers och VM:ar på rätt sätt så det inte är en manuell process. Då kommer det inte sitta så långt inne att starta om datorn.

Tja, jag säger inte att det är olösliga problem, men jag bestämmer inte allt liksom.

Dock är det just vår mjukvara i containers som brukar vara segast att få upp. Det blir sakta men säkert bättre men samtidigt läggs det ju till nya services som krånglar till det igen rätt ofta. I produktion funkar det jättebra, som tur är, med linux i botten och så, och förstås ingen möjlighet till debug och så, men det funkar också rätt bra på min egna dator med Windows men utan all corporate bullshit.

På jobbdatorn tar det kanske 5-10 minuter att starta upp alla containers, men nästan alltid är det ju ett antal som är unhealthy. Då kan man försöka få ordning på de felande containrarna men det tar ett tag och ofta har de ju lite olika beroenden och därmed behöver fungera i rätt ordning och så (och jag vet att det inte borde vara så, det följer inte hur man borde designa micro-services, men som sagt bestämmer inte jag allt), eller så stoppar man allt med stopscriptet (tar kanske 2-5 minuter) och kör om startscriptet igen. Vill man ha senaste versioner på allt så har vi script som tar ned det, men de kräver VPN eller visst nätverk, och de skriver över vissa konfiguration som man sen behöver redigera och sen bygga om för att sakerna ska funka, och själva nedladdningen av allt med skapandet av containers och så tar lång tid, ibland tar det bara tjugo minuter, ibland över en timme, och problemet med unhealthy containers har man ju likväl efteråt. Och är det torsdag, "AV-dagen", så får man minst dubbla dessa tider, har man otur får man inte igenom ett enda script för alla resurser är upptagna med AV-koll och liknande, så konstanta timeouts.

Så en omstart med allt detta för att Adobe har hittat ytterligare ett säkerhetshål i Adobe Reader som jag aldrig har startat känns inte så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenicks:

Jag hör er båda, man behöver ha en timer eller ett max antal uppskjutna tillfällen för att användare inte bara ska ignorera uppdateringar. Det är inte där problemet ligger, utan i frekvensen med vilken uppdateringar/omstarter sker.

Medarbetarna i vår organisation kan förstås "skärpa sig" och installera uppdateringarna när de kommer, men utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv är det inte en helt enkel förväntan på nästan 1 000 medarbetare varav många med hektiskt schema. Det är dessutom alltid lättare att jobba med människor än emot dem. Uppdateringsfrekvensen skapar problem i organisationen i form av avbrott i arbetsflödet och förlorad data/arbetstid vilket bör ge IT-avdelningen anledning att se över om det inte går att samla icke-akuta omstarter till en och samma tidpunkt eller om inte enheterna har för många appar installerade. I brist på detta så söker jag alltså viss respit, en möjlighet att själv kunna välja tillfälle.

Lösning 1: Du kan begränsa tiden i software center så den inte uppdaterar på arbetstid.

Problem med lösning 1 är att folk stänger av sin dator efter jobbet och hamnar flera år efter i uppdateringarna. För ett tag sen spärrade vi tusentals datorer som hamnat efter. Var bara får personerna att komma till ett kontor och vänta någon dag på en ominstallation av sin dator. Sen gå och ta emot en utskällning av chefen för att man misskött sitt jobb i flera månader.

För din andra förslag om att samla ihop allt så gör man troligen redan så. Microsoft samlar själv ihop allt icke kritiskt till en dag.
Men när man har flera program så börjar det plötsligt bli många program som hela tiden får kritiska sårbarheter som ska fixas.

Man måste också trycka saker på arbetstid för IT vill också gå hem kl 16-17 som resten.

Eftersom ni har 1000+ användare så är det nog redan nu strikt reglerat hur/var/när man får uppdatera program och det går hela vägen till toppen.

Låter helt galet att du inte kan kombinera dina uppdateringar med en rast eller något. Och att du ser förlorad data, sparar ni så mycket lokalt?

Möten går att ta på telefonen ofta också

Skrivet av fenicks:

Vad jag vill är att själv kunna styra när uppdateringen sker, om jag tex kan hindra MS Software Center att "veta" när det finns uppdateringar eller se till att de misslyckas för att istället köra allt i slutet av veckan 🙂

Från en som jobbar med säkerhet: Byt bransch, hitta ett jobb där du inte behöver en dator.
Det du vill göra skulle leda till att fick sparken hos oss och troligen många andra

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Sötast
Skrivet av fenicks:

Jag förstår det du säger men insisterar på att det måste vara en balans. En avvägning mellan olika intressen och behov. När IT-avdelningen inte klarar att göra det får de tunnelseende. Och det är ju inte deras fel, de har i uppdrag att säkra IT-miljön och det är vad de följs upp på. Det är vad deras processer syftar till, och vad deras chef frågar dem om.

Om man specifikt pratar ransomware finns det dock infrastrukturella lösningar, från backuper till molnlagring, som gör att ett gäng krypterade hårddiskar inte sänker organisationen. Stöld av information/dataläckor kan begränsas genom en god hantering av behörigheter och kryptering.

En riskvärdering består både av sannolikhet och konsekvens. Mitigerar man konsekvenserna av en risk så är det inte orimligt att en uppdatering av någon obskyr app dröjer ett par dagar så att IT-avdelningen kan samla den och andra uppdateringar i paket som pushas ut samtidigt tänker jag.

Att gå ner på detaljnivå är såklart svårare då det skiljer sig från företag till företag....
Men det är inte helt osannolikt att IT-avdelningen styrs flera nivåer längre upp där man som tekniker inte kan göra sin röst tillräckligt hörd. Oavsett, om man som tekniker kan göra skillnad så blir nog lösningen med stor sannolikhet ungefär det samma oavsett.

Just ransomware var bara ett taget exempel i detta fall.

Skrivet av snajk:

Tja kanske, samtidigt tror jag de i allmänhet är bättre på sånt än utvecklare, än mer än typ devops och liknande.
Jag läste en kurs i IT-säkerhet 2008, redan då sa läraren att det var skit och att MS sedan länge hade slutat rekommendera lösenordsbyten i onödan. Likväl är det ett krav överallt fortfarande, nytt lösenord var nittionde dag och ingen återupprepning på rätt många gånger. Det leder till enkla mönster och/eller samma lösenord med ett nytt löpnummer efteråt. Vi har dessutom krav på tvåfaktorsautentisering för att komma åt företagsresurserna, vilket för det ännu dummare att tvinga in lösenordsbyten hela tiden. Vem bestämmer sådana dumheter? Det borde inte vara företagsledningen för de lägger sig inte i sådana små detaljer, och jag gissar att de knappast är de som minns sina lösenord varje gång. Så jag gissar på någon "panel" med en jurist och en "IT-expert" någonstans som inte har kompetensutvecklat sig sedan förra millenniet.

Biometri är väl positivt, men parar man det med denna byteshysteri så gör det bara det mycket svårare att komma ihåg lösenordet när det väl är dags för byte och man behöver skriva in det för första gången på tre månader liksom. Nej, lägg ner lösenord för slutanvändarna till datorn och företagets resurser, biometri parat med tvåfaktors är säkrare och man slipper problem med att ha lösenord en människa ska kunna komma ihåg.

Vad är lättare än att låta folk själva välja ett bra lösenord och sen behålla det tills dess att man får indikationer på att det inte är säkert längre? Förutom då förstås biometri och app på telefonen.

Problemet är när IT-miljön tar så mycket av arbetstiden, eller ens mentala resurser, så att man känner sig tvungen att försöka kringgå dem, oavsett vad policyn säger.

Sen har jag ju före detta kollegor som har hamnat på mer moderna bolag idag. Där de bara väljer vilken dator de vill och tar ansvar själv för den, så loggar man bara in till en utvecklingsmiljö i molnet och jobbar på. De kan köra Mac, Linux eller vad de vill, behålla sin gamla favoritdator eller köpa någon gaming-maskin som de använder på fritiden exempelvis. Då känns det som ett hån hur vi har det.

Allt som oftast så håller IT-tekniker med dig, men kan inte påverka själva.
Det kan vara t.ex kunder som kravställer sånt här jämtemot dess IT-leverantör. Detta oavsett hur dumt det faktiskt än är i praktiken.

Jag hade turen att man på min arbetsplats reviderade detta tänk så sent som 2022. Då gick man över till ett permanent lösenord samt 2FA. Då raderades även de 24 senast använda lösenord-regeln och man kunde äntligen välja det man ville ha och få det permanent.

Skrivet av snajk:

Jo visst, ett år senare.

Inget jag känner igen iallafall bolaget jag är på så är vi så stora att till och med vi som arbetar som IT-tekniker endast gör det emot kund, så vi som IT-tekniker må ha admin på våra datorer, men det är inte vi som ansvarar för dem. Våra datorer är hanterade av vår interna IT.... inte alls löjligt eller?

Skrivet av snajk:

Det må så vara, men det är deras jobb. Är det en onödig fråga när min dator vägrar koppla upp sig på nätet i timmar varje måndagsmorgon och jag ber dem om hjälp (och jag vet att det inte är mitt nätverk eller något som jag kan påverka)? Jag tycker inte det för annars får jag bara rulla tummarna dessa timmar. Däremot är det en onödig fråga när de ringer för tredje gången samma vecka och undrar om de kan stänga sagda ärende, trots att jag inte kan veta om det är löst förrän på måndag, något jag påpekat i varje kontakt med dem (även om jag förstås är 99,9999% säker på att det inte är löst för de har inte gjort något som inte jag själv och de gjort flera gånger redan utan resultat).

Missförstå mig inte, de som jobbar med internsupport har definitivt inget emot att prata med dig. Jag menar att de inte vill ha ett samtal om en bruten uppdatering då det endast är ett merarbete. De vill hellre lösa problem som inte är orsakade av handhavande. Ett problem som ger lite mer utmaning och syfte.
Det andra du nämner är tyvärr mest troligt trasiga, överdrivna och tråkiga processer.
De är minst lika tråkiga för både den som ringer och den som blir uppringd, men det är processer kravställda under upphandlingar mellan kund och leverantör(eller internt). Kvittar om de är retarderade, inget man bara kan bryta.

Skrivet av snajk:

Men varför är det så viktigt att det ska ske inom 72 timmar (på mitt jobb är det normalt sex timmar dock)? Det är ju liksom förra årets Windows-uppdatering som de har suttit och hållt på, eller en till något skitprogram jag inte vill ha eller använder som företaget tvingar in och som måste uppdateras (exempelvis Adobe Reader).

Jag har inga problem att installera uppdateringar, jag gör det på mina egna datorer hela tiden och skjuter sällan upp dem mer än några timmar, men jobbdatorn vill jag inte använda utanför arbetstid, speciellt inte för att göra underhåll (även om jag har lagt typ halva helgen några gånger bara för att slippa frustrationen av att sitta bredvid och se IT göra samma icke-fungerande sak om och om igen), för det får jag inte betalt för. Då är det inte säkert att jag hinner på sex timmar, eller ens 72 beroende på vilka timmar det är liksom. Får jag en förfrågan om att starta om precis innan lunch eller ett möte så har jag inte tid att spara undan, stänga ner saker i rätt ordning och så, så då gör jag inte det, sen kanske jag inte tänker på det mer förrän nästa påminnelse när det är fem-tio minuter kvar eller när den nu kommer.

Denna har jag en ovilja att svara på på grund av hur specifikt det blir.
Jag vet inte varför det är så viktigt att det skall komma inom ett visst tidsintervall i ditt fall. Kanske man har haft dålig erfarenhet tidigare, intrång eller vad som helst. Eller så är det en påhittad siffra av bosse som sitter på kontoret till höger om hissen.

Varken företag eller tekniker vill att du ska installera dina patcher själv, oavsett om du kan eller ej. Den första anledningen är att det allt som oftast är automatiserade paket som detekterar exakt vad du har installerat, kör ett script baserat på vilken version och sedan ett annat script för att installera den nya versionen. Denna detektering sker via t.ex regnycklar eller andra metoder för att dokumentera vad som är installerat. Om du då som användare installerat något manuellt så fallerar denna automation och det är då en tekniker behöver kontaktas.

Skulle man ge dig ett undantag så skulle det innebära att du skulle behöva ta ansvar för eventuellt felaktiga versioner, något som bara inte är görbart i praktiken. Sure, du kanske, personligen hade kunnat göra det perfekt. Men skall man sätta upp någon form av gallringsprocess för samtliga som vill ha adminrättigheter och vilka mjukvaror de själva skall hantera?

Oftast så finns det 20-X000-tals anställda... det går inte riktigt.

Skulle du bli tvingad en patch direkt innan mötet nästa gång så kör patchen. Ring upp en kvart för sent och säg "De dära jävla IT-killarna har gjort det igen...." så har ni någon ni kan snacka om för ni båda vet hur frustrerande det är. Skulle du förlora en deal eller något så ta det med chefen, så får han isåfall jaga it-avdelningen om det anses vara deras fel.

Skrivet av snajk:

Men tar de verkligen IT-säkerheten på allvar eller är det bara en kuliss, en chimär?

För de följer ju inte alls best practices inom IT-säkerhet utan bara föråldrade "goda råd" som de hittat i PC För Alla eller något. Mitt jobb hör till en stor koncern så vi har olika IT-miljöer och det är rätt olika nivå på policys och så. Ofta skickas det ut en påminnelse om någon policy, typ att man aldrig ska klicka på länkar i externa mail där man inte känner igen avsändaren, för att dagen efter få ett massutskick till alla från en extern tjänst med en suspekt adress, vilket man då ignorerar och då får man skit från cheferna för man inte har svarat på deras undersökning eller vad det nu var. När man påpekar att man inte får klicka på den där länken enligt policyn så får man bara ett hånleende tillbaka, typ "Det kan väl ni IT-kunniga gå runt...", följt av ett nytt massutskick, denna gång från en chefs mail, där det står att man ska ignorera policyn för det föregående mailet.

Jag tänker besvara detta genom att icke besvara det.

Jag personligen arbetar med serverdrift, och inte kundsupport. Tror du att jag låter servrarna ligga nere för att det är ett påhitt, en kuliss att servrar behöver vara online?

Du i din roll, skiter du helt och hållet i dina uppgifter dagligen och låtsas som att det är en lek?

Skrivet av snajk:

Nej, men vi användare vill heller inte sitta och vänta på IT i timmar med jämna mellanrum och inte få något gjort alls. IT eller IT-policys skapar problemet för de är för nitiska eller omständliga, och då gör folk vad de kan för att slippa dem.

Och jag som driftansvarig gillar inte att sitta i timmar och vänta på återkoppling ifrån service-ansvariga om deras "superprioriterade miljö" fungerar efter åtgärd eller ej.

Se det som såhär, du får betalt för att vänta på IT, det är inte alla som har lyxen att få betalt för att dricka kaffe.

Om det sedan visar sig att era processer faktiskt är trasiga, då föreslår jag ett konstruktivt mail till it-avdelning ccat till din chef.

Skrivet av snajk:

Jo, men det problemet beror ju på all säkerhetsmjukvara och liknande som är tvingat på dessa maskiner. Windows- eller Office-uppdateringar går sällan fel idag, förutom på företag som inte bara har hängslen och livrem utan också promenadhjälm och skyddsglasögon liksom, hur många end-point-protection-grejer behöver man på en dator? Tre? AV-mjukvara? Tre sådana med? Ser ni inte att det är den skiten som orsakar problemen?

Ämnet i tråden handlar om tekniker. Vi är bara personer med högre IT-rättigheter och IT-kunskaper än användaren. Ta upp problemet med en säkerhetsarkitekt, eller återigen, ledningen. Den mjukvaran som installeras är mest troligt inte bestämd av någon som arbetar primärt med teknik, tyvärr. Förutom om du är på ett micro-företag.

Samma skit för elektriker, snickare, maskinoperatörer och nästan vilken knegare som helst. Det är upp till inköparen och ledningen vilka spik, vilka kretsar & vilka knivar som köps in.

Skrivet av snajk:

Handlar det inte om bristande utbildning då? Om IT hade förklarat att det är viktigt att göra en omstart i alla fall en gång i veckan, och var snälla gör det på fredagseftermiddagarna eller liknande, så borde det hjälpa rätt mycket. Än mer om de typ skickade ut en kalenderpåminnelse för det.

Det är mycket möjligt! Om du har bra konstruktiva förslag, och jag vet, det är tjatigt. Så gör dig hörd. Tro mig, vi som tekniker har också förslag om förbättringar. T.ex att sätta en utskriven 3-sidors handbok med de allra vanligaste felen och dess lösningar och hänga dem på varje skrivare på kontoret för att minska ärendemängden.... men det är inte alltid vi som bestämmer om det är så man FÅR göra.

Skrivet av snajk:

Men om jag inte behöver min penna förrän imorgon eller nästa vecka så går jag inte den "två-timmars promenaden" till rummet där pennvässarna finns precis då liksom.

Du låter som att du är sugen på att ringa IT imorgon
Om allt som krävs för att lösa ett problem är en omstart, då är omstart den lättaste lösningen, för dig själv, för alla inblandade.

Skrivet av snajk:

Jag hatar inte uppdateringar utan jag gillar dem, även automatiska. Jag hatar onödiga uppdateringar av saker jag inte vill ha däremot, jag hatar Windows-uppdateringar som företaget har pillat på så att de inte valideras som säkra och därmed misslyckas gång på gång på gång, jag hatar uppdateringar av mailsignaturer som kräver en fucking omstart, hur lyckas man!?!

Nej, låt användarna köpa den dator de vill ha och ta hand om underhållet själv, sen remote till företagets skrivbordsmiljö, snabbt enkelt, säkert.

Agreed. Jag blev för inte mer än 2 månader sedan utelåst från min privata dator som jag använde för att arbeta med. Jag hade allt exakt som jag ville, det OS jag vill ha, den setup jag vill ha.

Men nej, då släpper Microsoft en förändring som kräver edge, företaget passar på att i samma veva strikta upp säkerheten och gör det till ett krav att ge företaget fulla admin-rättigheter på datorn som skall användas i företagsmiljö.

Dvs de vill ha full åtkomst till MIN privata dator. Inte en chans i hela universum. Så nu sitter jag med en högljudd, varm sketen tråkig företagsdator för att uppfylla policy och jag hatar varje sekund av det.

I slutändan är tekniker också användare och nej, vi bryter inte de policys som sätts upp. Och den tekniker som gör det bör få sparken omedelbart.

-----

PS. För att jag skall kunna ansluta till båda miljöer jag arbetar emot så måste jag ha uppdaterat antivirus annars släpper inte VPN igenom. Så varje morgon när jag vaknar startar jag datorn, sedan tar jag nån dryck, går på toa, bortstar tänder och så vidare och när jag är tillbaka så är uppdateringen klar.

När jag väl kommit in i miljön så drar windows update igång, det är bios uppdateringar, office uppdateringar, windows uppdateringar och allt skit som packats och det skall in, allting.

När det är gjort så ansluter jag till min virtuella maskin, som hanteras av kundens policys.
Då skall också den uppdatera antivrus. och när den har gjort det... så checkar den efter uppdateringar... and here we go again . . . .

Vi som tekniker har lyxen att både först hämta uppdateringar, läsa om dem, packa dem, och sedan pusha dem.

När det är klart så blir vi användare och vi skall sedan få dem installerade också

Du behöver inte besvara hela detta aset till text

Jag vill mest förmedla att alla sitter lite i samma båt, alla är maktlösa, till olika grader, i olika scenarion och alla måste bara "deal with it" i de absolut flesta fallen.

I slutändan så var mitt jobb en gång kundservice, IT-support.
Då jobbade jag 80% med kund och 20% med teknik.

Mitt mål var alltid en nöjd kund, oavsett om kunden var ett as eller någon som gav mig glädje.

Idag jobbar jag 80% med teknik och 20% med kund.

Mitt mål är fortfarande alltid en nöjd kund, oavsett om kunden är ett as eller någon som ger mig glädje.

Ända skillnaden är att jag inte längre jobbar emot datoranvändare, nu är det service-ansvariga som är min slutanvändare och när man behöver starta om 3 servrar så blir de precis lika piss sura som en användare blir för en office patch.

EDIT:

Åh titta - https://www.sweclockers.com/nyhet/36776-windows-11-moment-3-b...

Mer skit att uppdatera. Må microsoft gå i graven innan jag gör det.

Permalänk
Medlem

Det känns som ett större problem än bara din jobbdator. Jag tror man måste hitta på sätt att uppdatera mjukvara utan att starta om den. Har för mig det redan finns något sånt projekt för att uppdatera Linux-kerneln utan omstart, eventuellt är det kommersiellt. Det funkar naturligtvis inte i alla fall, men om man skulle kunna lösa t ex 80 % av uppdateringarna utan omstart skulle det ju vara en stor vinst.

Och till 99.9999 % är det ju antagligen bugfixar för säkerhetshål som är helt irrelevanta. Kanske kunde man istället identifiera på något sätt att ett sårbart API-anrop används och helt sonika säga till användaren att det programmet inte kan köras förrän man startat om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Att gå ner på detaljnivå är såklart svårare då det skiljer sig från företag till företag....
Men det är inte helt osannolikt att IT-avdelningen styrs flera nivåer längre upp där man som tekniker inte kan göra sin röst tillräckligt hörd. Oavsett, om man som tekniker kan göra skillnad så blir nog lösningen med stor sannolikhet ungefär det samma oavsett.

Just ransomware var bara ett taget exempel i detta fall.

Allt som oftast så håller IT-tekniker med dig, men kan inte påverka själva.
Det kan vara t.ex kunder som kravställer sånt här jämtemot dess IT-leverantör. Detta oavsett hur dumt det faktiskt än är i praktiken.

Jo, jag är ju medveten om det, och är inte arg på IT-killen som sitter där och stångar huvudet i väggen utan mer på den som bestämmer att de här sakerna ska vara så pissiga, vem det nu är. Eller på företaget i stort då, som inte inser vad det kostar i resurser och frustration.

Citat:

Jag hade turen att man på min arbetsplats reviderade detta tänk så sent som 2022. Då gick man över till ett permanent lösenord samt 2FA. Då raderades även de 24 senast använda lösenord-regeln och man kunde äntligen välja det man ville ha och få det permanent.

Det låter trevligt. På mitt förra jobb kom jag på att en kollega hade admin-rättigheter på AD:t av någon anledning, nog för att vi inte hade lokal support så han fick ta hand om återställning av lösenord och sånt. Jag gnällde lite för honom och han erbjöd sig direkt att sätta "never expire" på mitt lösenord, och så blev det. Så ett par år där slapp jag hålla på med den säkerhetsteatern.

Citat:

Inget jag känner igen iallafall bolaget jag är på så är vi så stora att till och med vi som arbetar som IT-tekniker endast gör det emot kund, så vi som IT-tekniker må ha admin på våra datorer, men det är inte vi som ansvarar för dem. Våra datorer är hanterade av vår interna IT.... inte alls löjligt eller?

Jo, som sagt hör vi till en stor koncern så det ska till en massa interntestning innan de släpper ut en version. 21H2 fick jag exempelvis ungefär när 22H2 kom, och då var jag ändå någon form av pilot/testskott på det. Problemet är att de inte gör någon som helst skillnad på oss utvecklare som sitter med våra datorer konstant och typ kritiska produktionsmaskiner i någon fabrik, eller för den delen chefdatorer som säkert har känsliga saker men som på sin höjd används till Office.

Där jag jobbar har vi massor av datorer som vi sköter om själva med allt från inköp till uppdateringar och installationer, helt utan företagets påtvingade mjukvara eller säkerhetskrav, testriggar, olika servrar för olika syften, en pool med datorer för testning och så, men våra arbetsdatorer hör inte dit utan de måste köpas och hanteras centralt.

Citat:

Missförstå mig inte, de som jobbar med internsupport har definitivt inget emot att prata med dig. Jag menar att de inte vill ha ett samtal om en bruten uppdatering då det endast är ett merarbete. De vill hellre lösa problem som inte är orsakade av handhavande. Ett problem som ger lite mer utmaning och syfte.

Tja, jag har aldrig kontaktat dem med simpla användarorsakade problem som jag kunnat lösa i alla fall, men de verkar inte direkt glada att ta tag i mina komplicerade problem heller tyvärr.

Citat:

Det andra du nämner är tyvärr mest troligt trasiga, överdrivna och tråkiga processer.
De är minst lika tråkiga för både den som ringer och den som blir uppringd, men det är processer kravställda under upphandlingar mellan kund och leverantör(eller internt). Kvittar om de är retarderade, inget man bara kan bryta.

Det har faktiskt blivit bättre på detta företag sedan jag började där, men fortfarande långt ifrån bra. Från början så låg IT-avdelningen på en annan ort långt bort, så man fick skicka dit datorn om det blev problem (dessutom var man tvungen att fråga hela företaget om någon skulle åka dit det närmaste och om de i så fall kunde ta med sig ens dator och lämna in den, innan det var ok att köpa frakt), så det tog ju minst ett par veckor vad det än var. Nu har vi en dedikerad person på vårt kontor, vilket förstås är ett jättelyft, inte bara för man slipper frakta utan också för att man ju kan prata med den. Dock har de fortfarande samma benhårda rutiner så resultatet är ju ungefär samma, även om det går fortare att komma dit.

Citat:

Denna har jag en ovilja att svara på på grund av hur specifikt det blir.
Jag vet inte varför det är så viktigt att det skall komma inom ett visst tidsintervall i ditt fall. Kanske man har haft dålig erfarenhet tidigare, intrång eller vad som helst. Eller så är det en påhittad siffra av bosse som sitter på kontoret till höger om hissen.

Varken företag eller tekniker vill att du ska installera dina patcher själv, oavsett om du kan eller ej. Den första anledningen är att det allt som oftast är automatiserade paket som detekterar exakt vad du har installerat, kör ett script baserat på vilken version och sedan ett annat script för att installera den nya versionen. Denna detektering sker via t.ex regnycklar eller andra metoder för att dokumentera vad som är installerat. Om du då som användare installerat något manuellt så fallerar denna automation och det är då en tekniker behöver kontaktas.

Sist jag fick en ny dator, ganska nyligen, så skulle jag vara den första som fick testa 22H2. När datorn väl kom så behövde IT-killen bara ha den några timmar en förmiddag för att installera image och så. Så jag gick dit efter lunch, och han var inte klar, satt ett par timmar medan han försökte installera en massa saker snabbt innan policys kickade in och så (MS butik är bara tillgänglig i "kurerad" version men man har ett fönster innan den begränsningen kommer så det är då de installerar exempelvis Paint och så). Eftersom han inte var klar kom jag tillbaka nästa dag istället, behövde bara ett par timmar då också. Kom efter lunch, samma läge. Nästa dag igen (när jag hade tänkt jobba hemifrån, men whatever), så gick jag direkt dit och satte mig bredvid. Då hade han nåt fram till en patch som skulle installeras, men den misslyckades gång på gång, och Software Center laddade ju ner den på nytt, via långsam VPN, varje gång så det tog ett bra tag för varje försök. Jag sökte på felkoden och den antydde att paketet var korrupt, vilket jag förklarade för teknikern. "Yes, yes, I know" var svaret, men likväl fortsatte han bara försöka ladda ner samma igen och igen.

Till slut sa han att jag kunde få datorn över helgen, men var tvungen att vara väldigt försiktig för utan denna patch så gick det inte att aktivera bitlocker, så kunde jag komma tillbaka på måndagen så skulle vi fortsätta. Den helgen sökte jag upp denna patch från MS arkiv och installerade den (efter att ha kollat hashen och så förstås). Software center försökte installera den igen dock, men sen verkade den fatta att den faktiskt var installerad och gick vidare med resten. Bitlocker och allt. Detta var inget som jag borde göra, totalt förbjudet enligt företagets policy, men efter en vecka där jag bara kunde sitta bredvid mina kollegor och parprogrammera eller sitta bredvid IT medan de försökte installera grejer (utöver alla möten och så förstås) så kände jag att jag var tvungen att gå utanför det tillåtna för att kunna arbeta.

Citat:

Skulle man ge dig ett undantag så skulle det innebära att du skulle behöva ta ansvar för eventuellt felaktiga versioner, något som bara inte är görbart i praktiken. Sure, du kanske, personligen hade kunnat göra det perfekt. Men skall man sätta upp någon form av gallringsprocess för samtliga som vill ha adminrättigheter och vilka mjukvaror de själva skall hantera?

Oftast så finns det 20-X000-tals anställda... det går inte riktigt.

Nej men det kanske hade varit bra om IT själva hade möjligheten att exempelvis installera en patch utan att gå via Software Center om nu Software Center gör patchen korrupt, och gärna innan de har lagt dagar på att försöka samma sak om och om igen.

Citat:

Skulle du bli tvingad en patch direkt innan mötet nästa gång så kör patchen. Ring upp en kvart för sent och säg "De dära jävla IT-killarna har gjort det igen...." så har ni någon ni kan snacka om för ni båda vet hur frustrerande det är. Skulle du förlora en deal eller något så ta det med chefen, så får han isåfall jaga it-avdelningen om det anses vara deras fel.

Jo, så gör man förstås för mindre möten och så. Eller mer kanske att jag går på dem utan dator, om de är online så via telefonen eller något. Men det funkar inte så bra om det är ett stort möte där jag ska presentera för våra dotterbolag runt om i världen, eller kunder, eller höga chefer på något av moderbolagen, eller om jag ska dema ny funktionalitet som kanske bara finns på min dator eller så. Detta är ett så stort problem att vi har börjat spela in våra demos i förväg så att vi i alla fall kan visa en film om den som ska dema inte kan använda sin dator.

Citat:

Jag tänker besvara detta genom att icke besvara det.

Jag personligen arbetar med serverdrift, och inte kundsupport. Tror du att jag låter servrarna ligga nere för att det är ett påhitt, en kuliss att servrar behöver vara online?

Det är väl en helt annan sak. Att exempelvis tvinga alla att byta lösenord var nittionde dag ger inte bättre säkerhet, tvärtom, så vad är orsaken till att de fortfarande gör så? Det är bara säkerhetsteater, inte säkerhet.

Citat:

Du i din roll, skiter du helt och hållet i dina uppgifter dagligen och låtsas som att det är en lek?

Och jag som driftansvarig gillar inte att sitta i timmar och vänta på återkoppling ifrån service-ansvariga om deras "superprioriterade miljö" fungerar efter åtgärd eller ej.

Se det som såhär, du får betalt för att vänta på IT, det är inte alla som har lyxen att få betalt för att dricka kaffe.

Samtidigt har ju jag också ett ansvar att leverera om inte enligt plan så i alla fall något. Vi försöker hålla vissa dagar mötesfria så att man har tid att faktiskt jobba, om då ungefär en dag av dessa i veckan går åt till att bråka med datorn så innebär det ett stort tapp i produktivitet. 15 timmar i veckan går ju lätt bort i möten och ceremonier en vanlig vecka, ibland mycket mer än så, sen har jag andra uppgifter utöver team-arbetet som snittar på kanske tio timmar, kvar är typ femton timmar som jag har att faktiskt jobba. Går åtta av dessa för att AV-kollen suger allt så det inte ens går att skriva på datorn så är det inte mycket kvar. Sitter jag dessutom och inte har internet i fyra timmar på måndagsmorgonen så innebär det att det är tre timmar kvar på en hel vecka som jag kan ägna åt utveckling liksom.

Sen är det förstås inte IT's fel, men det är ju den minst nyttiga tiden av min arbetstid liksom, så det hade varit bra att minimera den, att företaget insåg hur mycket det påverkar produktiviteten. Sen är det inte kul att sitta och dricka kaffe och rulla tummarna hela dagarna, det ger ingen tillfredställelse alls och det gör att tiden går sjukt långsamt. Jag har haft sådana jobb innan jag pluggade, och jag hade kunnat stanna där om mitt mål var att minimera min insats liksom.

Citat:

Om det sedan visar sig att era processer faktiskt är trasiga, då föreslår jag ett konstruktivt mail till it-avdelning ccat till din chef.

Ämnet i tråden handlar om tekniker. Vi är bara personer med högre IT-rättigheter och IT-kunskaper än användaren. Ta upp problemet med en säkerhetsarkitekt, eller återigen, ledningen. Den mjukvaran som installeras är mest troligt inte bestämd av någon som arbetar primärt med teknik, tyvärr. Förutom om du är på ett micro-företag.

Samma skit för elektriker, snickare, maskinoperatörer och nästan vilken knegare som helst. Det är upp till inköparen och ledningen vilka spik, vilka kretsar & vilka knivar som köps in.

Självklart. Men jag har jobbat med processer och liknande grejer på andra företag, och även om inte "arbetarna" har någon kontroll över verktyg eller vald teknik så räknar man ju noga på det och väljer effektiva verktyg, tekniker eller processer liksom. Jag var exempelvis med när de köpte nya momentnycklar till toe-in-maskinen på Volvo för ett antal år sedan. De var sjukt dyra, typ i nivå med en ny bil för ett verktyg, och det tog tid att trimma in och lära upp, men de sparade X-antal sekunder per bil så det var värt det.

Jämför med när jag behövde en ny dator för att den gamla gick på knäna hela tiden av att bara köra vår mjukvara. Först nej i månader, min dator var inte tillräckligt gammal för att byta ut, sen när det väl blev godkänt (efter min chef sa ifrån) så tar det månader igen innan de kommer till och beställer och den levereras. Sen finns det bara en dator bland de som går att beställa som kan klara av mjukvaran, och den är ett sidosteg jämfört med den gamla, mer minne men klenare processor, så knappt en uppgradering. Jag fick 2021 års modell i maj i år, hade det varit 2022-modellen hade den orkat med bättre (14 kärnor istället för 4, mot 6 kärnor på min fem år gamla föregående dator), men nej den var inte ett alternativ.

Citat:

Det är mycket möjligt! Om du har bra konstruktiva förslag, och jag vet, det är tjatigt. Så gör dig hörd. Tro mig, vi som tekniker har också förslag om förbättringar. T.ex att sätta en utskriven 3-sidors handbok med de allra vanligaste felen och dess lösningar och hänga dem på varje skrivare på kontoret för att minska ärendemängden.... men det är inte alltid vi som bestämmer om det är så man FÅR göra.

Jo det hade säkert varit bra. Men det är inte sådana problem vi utvecklare har på mitt jobb. Det största problemet är att det körs en fullständig AV-koll varje torsdag som tar all kraft från datorn, oftast hela dagen. 99-100% CPU och minnesanvändning hela dagen, vilket innebär att man har en fördröjning på typ 10-30 sekunder för varje bokstav man skriver, så det går inte att jobba då. Säkerhet är viktigt, men man bör ju fundera på balansen mellan säkerhet och användbarhet.

Citat:

Du låter som att du är sugen på att ringa IT imorgon
Om allt som krävs för att lösa ett problem är en omstart, då är omstart den lättaste lösningen, för dig själv, för alla inblandade.

Jo så är det. Jag har satt ett klistermärke med "Have you tried turning it off and on again?" på datorn för att påminna mig själv för det är lätt att bli förbannad när något plötsligt slutar funka och glömma det mest grundläggande.

Citat:

Agreed. Jag blev för inte mer än 2 månader sedan utelåst från min privata dator som jag använde för att arbeta med. Jag hade allt exakt som jag ville, det OS jag vill ha, den setup jag vill ha.

Men nej, då släpper Microsoft en förändring som kräver edge, företaget passar på att i samma veva strikta upp säkerheten och gör det till ett krav att ge företaget fulla admin-rättigheter på datorn som skall användas i företagsmiljö.

Dvs de vill ha full åtkomst till MIN privata dator. Inte en chans i hela universum. Så nu sitter jag med en högljudd, varm sketen tråkig företagsdator för att uppfylla policy och jag hatar varje sekund av det.

Det är inte kul, men det är väl verkligheten för de flesta. Samma på telefoner.

Citat:

I slutändan är tekniker också användare och nej, vi bryter inte de policys som sätts upp. Och den tekniker som gör det bör få sparken omedelbart.

-----

PS. För att jag skall kunna ansluta till båda miljöer jag arbetar emot så måste jag ha uppdaterat antivirus annars släpper inte VPN igenom. Så varje morgon när jag vaknar startar jag datorn, sedan tar jag nån dryck, går på toa, bortstar tänder och så vidare och när jag är tillbaka så är uppdateringen klar.

När jag väl kommit in i miljön så drar windows update igång, det är bios uppdateringar, office uppdateringar, windows uppdateringar och allt skit som packats och det skall in, allting.

Låter ändå rätt nice att få allt på en gång, då kanske det räcker med en omstart?

Citat:

När det är gjort så ansluter jag till min virtuella maskin, som hanteras av kundens policys.
Då skall också den uppdatera antivrus. och när den har gjort det... så checkar den efter uppdateringar... and here we go again . . . .

Vi som tekniker har lyxen att både först hämta uppdateringar, läsa om dem, packa dem, och sedan pusha dem.

När det är klart så blir vi användare och vi skall sedan få dem installerade också

Du behöver inte besvara hela detta aset till text

Jag vill mest förmedla att alla sitter lite i samma båt, alla är maktlösa, till olika grader, i olika scenarion och alla måste bara "deal with it" i de absolut flesta fallen.

Jo det är klart. Det måste vara frustrerande att exempelvis vara en utbildad ingenjör och inte få gå utanför "manuskriptet" eller felsökningslistan liksom.

Jag tror att en stor del av problemet är att IT-branschen är förhållandevis ung och man har inte riktigt landat i vad som är de bästa metoderna för olika saker. Många bolag verkar inte förstå att datorerna och IT-miljön är vår arbetsmiljö liksom. När jag jobbade på Volvo så hade de ett team som skötte underhåll av maskiner och vad det nu kunde vara. Hände något som påverkade produktionen, oavsett tid på dygnet eller veckodag, så var de på det direkt och de gick inte hem förrän det var löst eller nästa team tagit över. Inom IT har man inte alls denna "sense of urgency". Går något fel som gör att jag inte kan jobba, säg att mina admin-rättigheter går ut för att chefen glömde att skicka in förnyelsen i tid, eller de kanske missade den på mottagarsidan, så kan det ta veckor innan det löser sig när det bara handlar om att klicka i en checkbox någonstans liksom. När jag började på mitt nuvarande jobb så strulade något med min VS-prenumeration, och det tog över fem månader att lösa det, så under den tiden fick jag köra trial-version, som tur var kom det en ny version mitt i så jag fick 90 nya dagar med trial, annars hade jag inte kunnat göra något de sista månaderna där.

Citat:

I slutändan så var mitt jobb en gång kundservice, IT-support.
Då jobbade jag 80% med kund och 20% med teknik.

Mitt mål var alltid en nöjd kund, oavsett om kunden var ett as eller någon som gav mig glädje.

Idag jobbar jag 80% med teknik och 20% med kund.

Mitt mål är fortfarande alltid en nöjd kund, oavsett om kunden är ett as eller någon som ger mig glädje.

Ända skillnaden är att jag inte längre jobbar emot datoranvändare, nu är det service-ansvariga som är min slutanvändare och när man behöver starta om 3 servrar så blir de precis lika piss sura som en användare blir för en office patch.

EDIT:

Åh titta - https://www.sweclockers.com/nyhet/36776-windows-11-moment-3-b...

Mer skit att uppdatera. Må microsoft gå i graven innan jag gör det.

Jo, jag har inte insikt i alla problem man har som IT-tekniker, men jag ser ju hur dåligt det funkar på andra sidan liksom.

Permalänk
Medlem

Jag känner hur en del svar underskattar vilket störningsmoment en omstart kan innebära. I skrivande stund har jag nio appar öppna totalt, och av dem är det fem som inte klarar att återställa öppna filer själva i händelse av omstart. I de som inte klarar en omstart är det för närvarande nio öppna filer och tre flikar (projekt) som jag alltså skulle behöva öppna manuellt efter en omstart, förutsatt att jag kommer ihåg varje enskild fil som var öppen.

Detta är ändå betydligt lägre än normalt eftersom många är på semester. Uppskattningsvis har jag normalt dubbelt så många filer/flikar öppna som inte återställs efter omstart, alltså ett 20-tal. Det är allt från processkartor, PDF-dokument och bildspel till textdokument.

Jag försöker att öppna så mycket som möjligt i flikar i webbläsaren, både PDF och hela Microsoft 365 går ju att öppna som webbvy. "Office på webben" funkar för enklare grejer, men jag tror att alla som försökt skapa ett snyggt bildspel eller redigera en text på webben kan känna igen att det fungerar sådär. Appen Word och Word på webben kommer inte ens överens om vilket typsnitt och radavstånd en fil använder.

Så problemet är inte bara att "jag var inne i något och nu måste jag skifta fokus ett tag", utan framför allt att allt man hade uppe behöver kommas ihåg manuellt och öppnas igen samt att det leder till "strul" i form av det jag nämnde i första inlägget.

Vi kan ta hon som behövde starta om Office under pågående möte som exempel; hon går på många möten under dagen, och emellan dem måste hon hinna producera en del dokument. Vid 16-tiden är hon alltid sen iväg att hämta på förskolan. Det gör att det egentligen aldrig är ett bra tillfälle att starta om ens Office som i det exemplet och än mindre hela datorn. Skulle omstarter ske 1-2 gånger i månaden med möjlighet att skjuta upp det några dagar så antar jag att hon ändå hade kunnat hitta luckor där det funkar, men den här gången fick vi två påminnelser SAMMA DAG och sedan en tvingad installation. Den tredje popup-rutan gick inte att skjuta upp och eftersom hon satt i möte och visade något fick alla snällt vänta. Det värsta var att det som skulle installeras var ett plugin till Word och Excel som bara 3-5 pers av nästan 1 000 medarbetare skulle använda, och hon var inte en av dem.

Det kommer alltid finnas invändningar om förmildrande omständigheter. Office har både en vänstermarginal med "de här filerna stängdes inte korrekt" och en historik i "Öppna"-fliken. Användare kan ta en snippet-bild på öppna filer och klistra in i nån mapp för extra säkerhet. Office kan som sagt öppnas i webben, osv. Men förutom att dessa invändningar fungerar sådär i praktiken så kräver de också att nästan 1 000 medarbetare (varav många bara är ytligt datorvana) ska förstå och ändra beteende. Det är en oproportionerligt stor insats jämfört med det jag föreslagit, att låta det gå längre tid mellan påtvingade omstarter och att göra dem färre genom att inte installera appar användarna inte använder.

Permalänk

Låter livsfarligt att ha obokade uppdateringar? Vet inte hur vanligt sånt kan vara men på företag jag varit på så skulle den IT management bli väldigt kortlivad!?

Permalänk
Medlem

På mitt jobb brukar uppdateringar poppa upp och så kan man välja att senarelägga med upp till 8 timmar och då har man oftast jobbat klart för dagen. Ibland kan man skjuta flera gånger innan man blir tvingad starta om.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Låter livsfarligt att ha obokade uppdateringar? Vet inte hur vanligt sånt kan vara men på företag jag varit på så skulle den IT management bli väldigt kortlivad!?

Högst osannolikt att det är så som TS beskriver, uppdateringen är med stor sannolikhet uppskjutet av TS sedan blir tvingande för att den har velat uppdatera under en längre tid.

Permalänk
Medlem

En organisation ska klara av att uppdatera klienter varenda dag om så krävs. Har man ett arbetssätt som gör det "för krångligt" att komma igång så har man problem med sitt arbetssätt, organisation eller verktyg, eller allihop. Normalt ska man vid dagens slut stänga av sin dator, har man då fått några uppdateringar under dagen så är den klar med det när man startar den nästa morgon. Så jobbigt är det inte att stänga av datorn när man går hem, men det verkar ju så.

Otroligt mycket är också bristande information/utbildning, folk viker ihop sin laptop den går i sleep och du startar aldrig om den och blir lika sur varje gång du får påminnelse eller blir tvångsomstartad.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

En organisation ska klara av att uppdatera klienter varenda dag om så krävs. Har man ett arbetssätt som gör det "för krångligt" att komma igång så har man problem med sitt arbetssätt, organisation eller verktyg, eller allihop. Normalt ska man vid dagens slut stänga av sin dator, har man då fått några uppdateringar under dagen så är den klar med det när man startar den nästa morgon. Så jobbigt är det inte att stänga av datorn när man går hem, men det verkar ju så.

Otroligt mycket är också bristande information/utbildning, folk viker ihop sin laptop den går i sleep och du startar aldrig om den och blir lika sur varje gång du får påminnelse eller blir tvångsomstartad.

Omstarter är ett otyg som ingen tycker om. Det är en designmiss i operativsystemet.
Jag tror inte att du skulle tycka att det vore okej om din "Windows phone 11™" behövde stängas av varje kväll när du går och lägger dig, som sedan varje morgon behöver startas upp med ett par, tre omstarter för varje uppdaterad app? 10 minuter innan du kan använda den?

Folk är vana vid att enheter (Android eller iOS) alltid kan vara på utan att behöva startas om flera gånger i veckan. Där appar uppdateras automatiskt utan att man märker av det. Eller att operativsystemet uppdateras på natten när du inte använder telefonen. Varför skulle man inte kunna ha samma förväntningar på sin arbetsdator?

När jag läser andras upplevelser så är jag väldigt glad över att inte behöva jobba i en klickadministrerad nedlåst Windowsmiljö. Där klickadministratörerna blivit så avtrubbade att de inte längre ser vansinnet i vad de håller på med. Och alla bara accepterar det som om det vore nån naturlag att behöva starta om enheten när ett program uppdateras. Vansinnigt.