Feedback på ny gamingrigg RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Hej!

Jag håller med om det. Jag ville gärna testa 2st 140mm fram bara. Och då AIO försvann fanns det ju inget "rejält" utblås uppåt bara. Jag kan ju köra bara en 140 ut upp och en 120 ut bak såklart. Då ligger jag ju rätt tryckmässigt.

Jag är inget fan av sidofläktarna. Tycker att 2x 140mm fram ska räcka? Visst kan jag sätta corsair på sidan. Men jag har redan dessa (corsair) fläktar i min 4000d och enligt mig är pure wings 2 ljudlösa i jämförelse med corsair. Men det ger sig! Worst case får jag väl beställa hem 3x 120 till sidofläktarna.

Tack för all feedback. Jag lär mig massor!

Oscar

2 x 140 fläktar om de går samma rpm som aio blåser ut mer än aio då radiatorn är emellan på en aio.

Det du kan göra också är att ha högre rpm på intag fläktarna och lägsta möjliga på utblås om du inte vill att den ska suga in damm från andra ställen bara att laborerar lite med fläkt kurvor och se vad som funkar bra temp/ljudnivå

Permalänk
Skrivet av Dmge:

3. Om du nu satsar på ett kompetent nätagg som har 12VHPWR kontakt så ska en sådan sladd följa med så du slipper alla adaptrar. Detta ska också stå på produktsidan för nätagget alt. tillverkarens sida. Rekommenderar att kolla där för att vara säker. Utöver det så kan extra splitter och/eller förlängning till fläktar möjligtvis behövas men det är något du märker under bygget och är enkelt att komplettera med vid behov. Som nämndes här tidigare så kommer dessa med Noctuas om man väljer att satsa på dem.

Jag kan ha klantat mig lite här. Jag kollade upp det mesta men jag kollade faktiskt inte det du rekommenderade. Dvs att nätagget hade 12VHPWR. Verkar tyvärr inte som att RM1000x Shift har det.

Vad innebär detta för mig? Jag får ihop psun med gpun, fast jag måste använda en kritiserad adapter? Har jag fattat det rätt då?

Tacksam för feedback även på detta! Om det är mycket viktigt att jag byter kabel (eller t o m nätagg!?!?) så hojta till direkt!

Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Jag kan ha klantat mig lite här. Jag kollade upp det mesta men jag kollade faktiskt inte det du rekommenderade. Dvs att nätagget hade 12VHPWR. Verkar tyvärr inte som att RM1000x Shift har det.

Vad innebär detta för mig? Jag får ihop psun med gpun, fast jag måste använda en kritiserad adapter? Har jag fattat det rätt då?

Tacksam för feedback även på detta! Om det är mycket viktigt att jag byter kabel (eller t o m nätagg!?!?) så hojta till direkt!

Oscar

Det har den. PCIe till 12VHPWR ingår så det ska vara lungt.

Permalänk
Skrivet av Dmge:

Det har den. PCIe till 12VHPWR ingår så det ska vara lungt.
<Uppladdad bildlänk>

Hej!

Så jag kan alltså utan risk använda den kabeln som hängde med (vet vilken du pratar om efter att ha öppnat psu-boxen och kollat) trots att den "bara" har 2st pci-e kontakter ----> 12VHPWR ---- > gpun?

Den adaptern som hängde med gpu:n har ju 3x pci-e ---> adaptern/12VHPWR ----> in i gpun.

En del på nätet skriver ju om att 4080-korten behöver 3 pcie kontakter, men det kanske bara är om de inte har en ATX-3-psu?

Det är en fråga om kvalite på kablar och strömstyrka, eller har jag fattat fel?

Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Hej!

Så jag kan alltså utan risk använda den kabeln som hängde med (vet vilken du pratar om efter att ha öppnat psu-boxen och kollat) trots att den "bara" har 2st pci-e kontakter ----> 12VHPWR ---- > gpun?

Den adaptern som hängde med gpu:n har ju 3x pci-e ---> adaptern/12VHPWR ----> in i gpun.

En del på nätet skriver ju om att 4080-korten behöver 3 pcie kontakter, men det kanske bara är om de inte har en ATX-3-psu?

Det är en fråga om kvalite på kablar och strömstyrka, eller har jag fattat fel?

Oscar

Ja, den kabeln är till för just RTX 40-serien.
"The CORSAIR 12VHPWR 600W cable is compatible with all CORSAIR type-4 PSUs, connecting directly to the PSU via the existing PSU-side connectors for unfettered power straight for your new graphics card - no PCIe adapter required. With sense-wires configured to 600W, your graphics card will know it is able to draw its maximum power load."
“PCIe 5.0 12VHPWR GPU cables included for use with modern graphics cards such as the NVIDIA® GeForce RTX™ 40 Series."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Jag kan ha klantat mig lite här. Jag kollade upp det mesta men jag kollade faktiskt inte det du rekommenderade. Dvs att nätagget hade 12VHPWR. Verkar tyvärr inte som att RM1000x Shift har det.

Vad innebär detta för mig? Jag får ihop psun med gpun, fast jag måste använda en kritiserad adapter? Har jag fattat det rätt då?

Tacksam för feedback även på detta! Om det är mycket viktigt att jag byter kabel (eller t o m nätagg!?!?) så hojta till direkt!

Oscar

Shift rm1000x är/har 12vhpwr (atx 3.0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Jag kan ha klantat mig lite här. Jag kollade upp det mesta men jag kollade faktiskt inte det du rekommenderade. Dvs att nätagget hade 12VHPWR. Verkar tyvärr inte som att RM1000x Shift har det.

Vad innebär detta för mig? Jag får ihop psun med gpun, fast jag måste använda en kritiserad adapter? Har jag fattat det rätt då?

Tacksam för feedback även på detta! Om det är mycket viktigt att jag byter kabel (eller t o m nätagg!?!?) så hojta till direkt!

Oscar

Du kör väl på 4080, och i så fall behöver du inte vara det minsta orolig, oavsett vilken adapter du kör med.

För övrigt är det inte adaptern utan själva 12VHPWR kontakten som är problemet. Så även om den sitter på en sladd direkt in i nätagget så är det plasten i kontakten som smälter. Men det är som sagt bara med 4090 som problem uppstår (i relativt få fall) pga den höga strömförbrukningen i kombination med att kontakten är designad (feldesignad snarare) så att den kan klicka och ändå sitta illa/snett.. För din del är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Asus Prime är en skitbräda. Köp en annan.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Dmge:

Ja, den kabeln är till för just RTX 40-serien.
"The CORSAIR 12VHPWR 600W cable is compatible with all CORSAIR type-4 PSUs, connecting directly to the PSU via the existing PSU-side connectors for unfettered power straight for your new graphics card - no PCIe adapter required. With sense-wires configured to 600W, your graphics card will know it is able to draw its maximum power load."
“PCIe 5.0 12VHPWR GPU cables included for use with modern graphics cards such as the NVIDIA® GeForce RTX™ 40 Series."

Tack för era svar!

Nu kommer en dum sista fråga här. När du citerar "connecting directly to the PSU via the existing PSU-side connectors", då menar du vanliga pci-e uttag på psun va? Jag blir lite förbryllad över "psu-side connectors"-termen.

Oscar

Permalänk
Skrivet av NaaR:

Asus Prime är en skitbräda. Köp en annan.

Vad jag kan se har jag väl inte ens köpt en prime-"bräda"/moderkort?

Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Vad jag kan se har jag väl inte ens köpt en prime-"bräda"/moderkort?

Oscar

Snabbkollade tråden, såg ut som att någon tipsade om Asus Prime moderkort för Ryzen. Den blir varm som fan på VRM.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Tack för era svar!

Nu kommer en dum sista fråga här. När du citerar "connecting directly to the PSU via the existing PSU-side connectors", då menar du vanliga pci-e uttag på psun va? Jag blir lite förbryllad över "psu-side connectors"-termen.

Oscar

Ja, det är det dem menar. Det är saxat från Corsairs produktbeskrivning för Shift.

Permalänk
Medlem

Hej lånar tråden liten och hoppas på svar så jag slipper spamma med ny tråd i forumet

Har satt ihop följande två rigg (skillnad är nästan bara 4070 vs 4080):
https://www.inet.se/datorbygge/b1395868/byggme
https://www.inet.se/datorbygge/b1395870/byggme2

Är det någon som kan hojta till ifall det är något galet så skulle det uppskattas. Har en stationär dator i dagsläget som jag använt i 10 år! så förväntar mig att det blir samma med denna i och med att utvecklingen verkar gå saktare nu dessutom. Jag game:ar väl kanske 30% av tiden, resten är bara surfa/programmera/youtube. Vill gärna att datorn är helt tyst när den inte belastas och att den ska klara 4k gaming på >60 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompTard:

Hej lånar tråden liten och hoppas på svar så jag slipper spamma med ny tråd i forumet

Trådkapning verkar konstigt nog inte finnas med i reglerna, men vitsen med att skapa en egen tråd är bl.a. av hänsyn till deltagare som slipper svara i en röra av inlägg som rör två olika saker.

Permalänk

Nu är datorn monterad och igång. Det blev lite strul först med fläktar (där några av de jag beställt inte var PWM - mitt fel) men det löste sig. Amazon är grymt smidiga på returer. Nu är samtliga fläktar på PWM (utom cpufläkten).

Tack för tipset om processorkylaren Thermalright Assassin 120 , Scarabeo och AvantiJ. Den är tyst mestadels och inte ens under 3dmark lät den speciellt mycket. Jag har ännu inte kollat över temperaturer så mycket men såg att tempen inte gick över 67grader under 3dmarks processortest så jag antar att allt är korrekt då, från montering av kylaren, till kylpasta och så vidare (?).

Jag fick ett normalvärde på 3dmark i Time Spy, alltså ungefär som andra användare av samma uppsättning komponenter. 24040. (28000 på gpu och 13400 på cpu). Värdena säger mig inte så mycket...

Vi har ju haft en diskussion om minnen här i den här tråden och till slut skaffade jag ju minnen med 6000mhz och cl30. Dock kan jag meddela att jag haft enormt problem att få dem att funka. De går på standard på 4800mhz och när jag ställer om dem i Bios med Expo 1 eller 2 så vill datorn knappt starta. Dram-lampan lyser rött/orange på moderkortet då. Jag har läst en hel del online om dessa problem och de verkar vanliga. Jag har inte hittat en lösning än. När jag manuellt bara ställer om i Bios till 6000Mhz så kommer jag in i windows, men med en avsevärd fördröjning. Tar nån dryg minut att boota då, så det är ju fel.

Har ni tips kring minnet och hur jag ska pumpa upp det till 6000mhz så tar jag gladeligen emot dem! Jag har inte lyckats själv iaf...

Jag har inte undervoltat varken gpu eller cpu. Datorn har inte låtit något alls ännu och jag har på min förra dator (5600x/3060ti) undervoltat gpu för att få datorn tystare/svalare. Så på ljudfronten alltså bra hittills -nöjd!

//Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Nu är samtliga fläktar på PWM (utom cpufläkten).

Thermalright Assassin 120

Den kylaren har visserligen PWM-fläktar. Det är inte så att du glömt ändra från DC Mode till PWM Mode på CPU-fläktuttagen i BIOS bara?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Den kylaren har visserligen PWM-fläktar. Det är inte så att du glömt ändra från DC Mode till PWM Mode på CPU-fläktuttagen i BIOS bara?

Du har rätt. Den stod på auto, ändrade till Pwm. Tycker fortfarande att den varvar upp rätt ofta, men bara under korta stunder. När jag startar datorn, något spel, program eller liknande. Jag är bara lite ovan vid det då jag kört vattenkylt tidigare. Då lät det aldrig. Utgår från att allt är korrekt ändå.

Resten av datorn dock, gpu och alla fläktar är jättetysta och det är toppen!

Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Du har rätt. Den stod på auto, ändrade till Pwm. Tycker fortfarande att den varvar upp rätt ofta, men bara under korta stunder. När jag startar datorn, något spel, program eller liknande. Jag är bara lite ovan vid det då jag kört vattenkylt tidigare. Då lät det aldrig. Utgår från att allt är korrekt ändå.

Resten av datorn dock, gpu och alla fläktar är jättetysta och det är toppen!

Oscar

Kan nog vara fråga om både högljudda fläktar samt aggressiv fläktkurva. Om du inte vill klabba med det själv så brukar det finnas typ Standard, Silent,Turbo att välja som automatisk fläktprofil. Testa att växla över till Silent.

En annan metod är att man får ställa in manuell fläktkurva med min/max-värden för temperaturmål samt PWM%, där får man se till att inte ha för högt PWM-värde för tidigt.

Om du skriver vad du har för moderkort så kanske jag kan guida dig mer specifikt.

Har svårt att tro att den typen av kylare (dubbla kyltorn) skulle behöva varva upp fläktarna hörbart, såvida den inte är mindre optimalt monterad.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Kan nog vara fråga om både högljudda fläktar samt aggressiv fläktkurva. Om du inte vill klabba med det själv så brukar det finnas typ Standard, Silent,Turbo att välja som automatisk fläktprofil. Testa att växla över till Silent.

En annan metod är att man får ställa in manuell fläktkurva med min/max-värden för temperaturmål samt PWM%, där får man se till att inte ha för högt PWM-värde för tidigt.

Om du skriver vad du har för moderkort så kanske jag kan guida dig mer specifikt.

Har svårt att tro att den typen av kylare (dubbla kyltorn) skulle behöva varva upp fläktarna hörbart, såvida den inte är mindre optimalt monterad.

Hej igen!

Jag har använt mig av Biosfuktionen Qfan en del tidigare och just för Cpu:n stod den redan på silent. Den funktionen har dock gjort underverk för chassifläktarna.

Vilket program använder du för ditt andra alternativ? Fancontrol?

Jag har configen du kan se några posts upp i denna tråd. Ett Asus Tuf gaming B650 plus wifi.

Jag tror att den är korrekt monterad. Jag kan skicka dig lite bilder, video om du vill via messenger?

//Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Hej igen!

Jag har använt mig av Biosfuktionen Qfan en del tidigare och just för Cpu:n stod den redan på silent. Den funktionen har dock gjort underverk för chassifläktarna.

Vilket program använder du för ditt andra alternativ? Fancontrol?

Qfan Control och Qfan Tuning finns åtkomliga i BIOS, men ett bra alternativ är att ladda hem Asus AI Suite 3, så kan du göra samma inställningar (som sparas i BIOS) direkt inne i Windows istället.

Inne i AI Suite 3 har du något som heter Fan Xpert 4, där har du knappen "Fan Tuning" (finns även i BIOS) där alla fläktar anslutna till moderkortet testas för vilket varvtal de ger vid olika PWM-värden, varefter värdena lagras som ditt bygges individuella fläktprofil.

Där kan du även bläddra till respektive fläktuttag och konfigurera varje individuell fläkt. Här har först kört "Fan tuning" och sen tryckt på fläktkurvan för CPU-fläkten, då får jag upp en rad möjligheter att konfigurera min fläkt:

(De röda pluttarna i nederkant bläddrar till de andra fläktarnas fläktkurvor)

Efter att ha kört Fan Tuning vet jag hur lågt det går att ställa fläkten utan att den stannar (står en tabell samt klartext till höger). Där har jag också tre blåa pluttar jag kan dra på en graf, som ändrar hur många PWM% jag ska ha vid respektive temperatur, och skapa en anpassad fläktkurva manuellt. Nu har jag en Noctua NH-U14S som jag vet att fläkten pålitligt går att köra väldigt långsamt med, jag har "Fan run when power is higher than: 15%", men det är inte fel att ställa första plutten i kurvan några procent högre än minimumvärdet. Billiga PWM-fläktar kan ha en tendens att stanna och inte orka spinna igång om man är för nära min-gränsen, så första plutten i det här fallet hade jag personligen dragit till 20% PWM och 50C. Värdena skiljer sig mellan olika modeller/fabrikat av fläktar, detta är bara ett exempel!

Den gula plutten i fläktkurvan visar aktuell CPU-temperatur och flyttar sig med den, går ej dra i manuellt.

Första pluttens temperaturnivå är ibland orimligt låg, t.ex. 30C, och då hjälper det inte om man har en låg PWM-nivå på 30C efter ingen modern CPU kommer ligga så lågt med en luftkylare under någon som helst användning, ett vanligt misstag jag ser i fläktkonfigurationer.

Mittenplutten för mig är 57% PWM vid 70C, baserat på att jag vet att min kylare presterar såpass bra att CPU-tempen aldrig går över 70C utan överklockning (jag brukar landa runt 800 RPM i tungdrivna spel), här får man laborera lite över tid men det är en bra idé att inte ställa in för optimistisk temperatur (särskilt inte på nyare AMD-system som är konstruerade för att gå riktigt varma). Det handlar bara om att vara nära en temperatur som går att hålla med ett visst fläktvarvtal.

Det röda krysset "Critical Temperature" begränsar hur högt det går att ställa den översta plutten, en slags failsafe för att undvika att fläktkurvan hamnar på 100% för sent, och att CPUn då börjar throttla/klocka ner sig. Vid 75C så går den till 100% PWM som standard, jag har lämnat min ikryssad eftersom det inte gör någon skillnad på min kyllösning, men har man en CPU som är designad för att gå varmare så får man kryssa ur den och trycka bort varningsmeddelandet innan man kan ändra så att 100% PWM (max fläkt) inträffar senare än 75C.

Med ett orealistiskt lågt startvärde/starttemperatur (t.ex. 20%/30C) och en mittenplutt som har högt PWM-värde vid normal drifttemperatur (t.ex. 75%/50C om vi antar att CPUn idlar i Windows mellan 40-50C) så kommer man att få en fläkt som ökar och minskar varvtalet väldigt ofta och mycket, först ökar den rejält för att CPU är över 30C och sen när fläkten blåst på 75% PWM-värde (eller 75% av sitt maxvarvtal) en stund så kommer temperaturen att droppa av kraftigt en kort stund varpå varvtalet kraftigt dras ner igen, och sen håller den på så.

Det beteendet går att dämpa med "Fan spin up time" respektive "Fan spin down time", som reglerar över hur lång tid den ska sprida ut ökning/minskning av fläktvarvtalet d.v.s. hur lång tid det tar innan PWM-värdet ökas/minskas efter att målvärdet för temperatur har nåtts. Det bästa resultatet får man av lagom långa spin up/down-tider i kombination med en realistisk fläktkurva.

Här ska även nämnas att jag har konfigurerat den övre frontfläkten på mitt chassi att reagera på CPU-temperaturen, med sin egen fläktkurva, så att intaget av kalluft (från utsidan av chassit) ökas något i takt med att CPUn blir varm, vilket också är en grej som påverkar möjligheten att hålla nere den kombinerade ljudnivån av chassi/CPU-fläktar.

Jag hade svårt att förklara detta utan att det blev en hel roman, men jag hoppas du förstår tanken bakom fläktinställningarnas olika möjligheter att påverka temperatur och ljudnivå.

Skrivet av Oscarkingen82:

Jag har configen du kan se några posts upp i denna tråd. Ett Asus Tuf gaming B650 plus wifi.

Ok, jag var bara osäker på vad du hade köpt i slutänden.

Skrivet av Oscarkingen82:

Jag tror att den är korrekt monterad.

Ja det var mer ett allmänt förslag. Det förväntade resultatet med en stor luftkylare är att man får en kylning som låter mindre än en AIO-vattenkylning i de allra flesta scenarion, eftersom vattenkylare har pumpen/fler fläktar och ofta inte kommer till sin rätt ljud/prestandamässigt förrän man börjar överklocka och/eller hålla på med CPUer som utvecklar hög effekt (typ Intel i9-13900K).

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Qfan Control och Qfan Tuning finns åtkomliga i BIOS, men ett bra alternativ är att ladda hem Asus AI Suite 3, så kan du göra samma inställningar (som sparas i BIOS) direkt inne i Windows istället.

Inne i AI Suite 3 har du något som heter Fan Xpert 4, där har du knappen "Fan Tuning" (finns även i BIOS) där alla fläktar anslutna till moderkortet testas för vilket varvtal de ger vid olika PWM-värden, varefter värdena lagras som ditt bygges individuella fläktprofil.
<Uppladdad bildlänk>
Där kan du även bläddra till respektive fläktuttag och konfigurera varje individuell fläkt. Här har först kört "Fan tuning" och sen tryckt på fläktkurvan för CPU-fläkten, då får jag upp en rad möjligheter att konfigurera min fläkt:
<Uppladdad bildlänk>
(De röda pluttarna i nederkant bläddrar till de andra fläktarnas fläktkurvor)

Efter att ha kört Fan Tuning vet jag hur lågt det går att ställa fläkten utan att den stannar (står en tabell samt klartext till höger). Där har jag också tre blåa pluttar jag kan dra på en graf, som ändrar hur många PWM% jag ska ha vid respektive temperatur, och skapa en anpassad fläktkurva manuellt. Nu har jag en Noctua NH-U14S som jag vet att fläkten pålitligt går att köra väldigt långsamt med, jag har "Fan run when power is higher than: 15%", men det är inte fel att ställa första plutten i kurvan några procent högre än minimumvärdet. Billiga PWM-fläktar kan ha en tendens att stanna och inte orka spinna igång om man är för nära min-gränsen, så första plutten i det här fallet hade jag personligen dragit till 20% PWM och 50C. Värdena skiljer sig mellan olika modeller/fabrikat av fläktar, detta är bara ett exempel!

Den gula plutten i fläktkurvan visar aktuell CPU-temperatur och flyttar sig med den, går ej dra i manuellt.

Första pluttens temperaturnivå är ibland orimligt låg, t.ex. 30C, och då hjälper det inte om man har en låg PWM-nivå på 30C efter ingen modern CPU kommer ligga så lågt med en luftkylare under någon som helst användning, ett vanligt misstag jag ser i fläktkonfigurationer.

Mittenplutten för mig är 57% PWM vid 70C, baserat på att jag vet att min kylare presterar såpass bra att CPU-tempen aldrig går över 70C utan överklockning (jag brukar landa runt 800 RPM i tungdrivna spel), här får man laborera lite över tid men det är en bra idé att inte ställa in för optimistisk temperatur (särskilt inte på nyare AMD-system som är konstruerade för att gå riktigt varma). Det handlar bara om att vara nära en temperatur som går att hålla med ett visst fläktvarvtal.

Det röda krysset "Critical Temperature" begränsar hur högt det går att ställa den översta plutten, en slags failsafe för att undvika att fläktkurvan hamnar på 100% för sent, och att CPUn då börjar throttla/klocka ner sig. Vid 75C så går den till 100% PWM som standard, jag har lämnat min ikryssad eftersom det inte gör någon skillnad på min kyllösning, men har man en CPU som är designad för att gå varmare så får man kryssa ur den och trycka bort varningsmeddelandet innan man kan ändra så att 100% PWM (max fläkt) inträffar senare än 75C.

Med ett orealistiskt lågt startvärde/starttemperatur (t.ex. 20%/30C) och en mittenplutt som har högt PWM-värde vid normal drifttemperatur (t.ex. 75%/50C om vi antar att CPUn idlar i Windows mellan 40-50C) så kommer man att få en fläkt som ökar och minskar varvtalet väldigt ofta och mycket, först ökar den rejält för att CPU är över 30C och sen när fläkten blåst på 75% PWM-värde (eller 75% av sitt maxvarvtal) en stund så kommer temperaturen att droppa av kraftigt en kort stund varpå varvtalet kraftigt dras ner igen, och sen håller den på så.

Det beteendet går att dämpa med "Fan spin up time" respektive "Fan spin down time", som reglerar över hur lång tid den ska sprida ut ökning/minskning av fläktvarvtalet d.v.s. hur lång tid det tar innan PWM-värdet ökas/minskas efter att målvärdet för temperatur har nåtts. Det bästa resultatet får man av lagom långa spin up/down-tider i kombination med en realistisk fläktkurva.

Här ska även nämnas att jag har konfigurerat den övre frontfläkten på mitt chassi att reagera på CPU-temperaturen, med sin egen fläktkurva, så att intaget av kalluft (från utsidan av chassit) ökas något i takt med att CPUn blir varm, vilket också är en grej som påverkar möjligheten att hålla nere den kombinerade ljudnivån av chassi/CPU-fläktar.

Jag hade svårt att förklara detta utan att det blev en hel roman, men jag hoppas du förstår tanken bakom fläktinställningarnas olika möjligheter att påverka temperatur och ljudnivå.
Ok, jag var bara osäker på vad du hade köpt i slutänden.
Ja det var mer ett allmänt förslag. Det förväntade resultatet med en stor luftkylare är att man får en kylning som låter mindre än en AIO-vattenkylning i de allra flesta scenarion, eftersom vattenkylare har pumpen/fler fläktar och ofta inte kommer till sin rätt ljud/prestandamässigt förrän man börjar överklocka och/eller hålla på med CPUer som utvecklar hög effekt (typ Intel i9-13900K).

Hej!

Tack för din roman. Jag tycker den var mycket tydlig och lätt att hänga med i. Ibland måste man skriva mycket för att få fram all info - helt i sin ordning.

Vet du vad? Samtidigt som du författade din roman satt jag och läste lite online och gav mig in i Fancontrol (som fått rätt bra kritik) och försökte få ordning på problemet vi diskuterat. Jag körde alla liknande tester som du nämnde ovan, tuning, fan stop, min varvtal och liknande. Mycket smidigt program! Men saker sparas kanske inte i Bios som med ditt program?

Hur som helst när fläktarna var identifierade och namnade kunde jag snabbt se att min GPU nästan alltid låg på 0 rpm, skönt. Varför jag säger detta är för att min gamla 3060ti nästan aldrig ville ligga under de där standard 30% varvtal. Chassifläktarna ligger runt 25% i windows och där är de knäpptysta, skönt, även om de kanske ibland borde rampa upp lite för att hjälpa CPU-fläktarna lite. Det går väl att pilla med antar jag. Just nu låter jag de sköta sig själva. De är alla kopplade till en och samma fläkthub i chassit förresten.

CPU:n då, som vi pratat om - ja den ligger på 40c när man inte gör något, men så fort något startas.. likt en webläsare eller så, eller att man gör något processorkrävande i ett spel (t ex trycker end turn i Civ6) så går dessa 40c till 50-60 på någon sekund, för att 5sec senare vara nere på 40c igen. Tempen vid applikationsstart ligger då precis mitt i den skarpa uppåtkurvan och därav sker konstanta upp och ner på fläkten. Där har vi problemet, precis som du sa. Jag bytte till en början (utan att ha läst ditt inlägg) så att fläktarna först ska börja röra sig uppåt (från basen 20-25%) vid 50c, samt att de inte ska reagera förrän 7-10s efter temperaturförändringen. På detta sätt hör man knappt något vid dessa mindre förändringar av cpu-temp som kommer utifrån mindre processer som startas. Jag ska infoga en bild här på hur den inställningen ser ut, kommentera om den inställningen är dum/mindre bra enligt dig.

Så i nuläget skulle jag nog säga att datorn är tyst. Det var ju målet med detta svindyra bygge med...

Är du även en mästare på ram-minnen? Jag har ju ännu inte kunnat få mina 6000mhz Corsairminnen över 5200mhz.. och jag har läst spaltmeter online. Det verkar som en rejäl utmaning med mycket tweakande blandat med instabila Asus-Bios och dessutom tur i det så kallade Silikonlotteriet.

Stort tack för ditt svar - här fick du en halv roman tillbaka

Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Vet du vad? Samtidigt som du författade din roman satt jag och läste lite online och gav mig in i Fancontrol (som fått rätt bra kritik) och försökte få ordning på problemet vi diskuterat. Jag körde alla liknande tester som du nämnde ovan, tuning, fan stop, min varvtal och liknande. Mycket smidigt program! Men saker sparas kanske inte i Bios som med ditt program?

Svårt att få fram riktigt komplett info, missade att förklara detaljen att Asus AI Suite 3/Fan Xpert 4 är att betrakta som ett GUI för dina BIOS-inställningar som styr fläktarna. Det stora fördelen är att man inte behöver köra AI Suite 3 i bakgrunden för att allt ska fortsätta fungera, det går t.o.m. avinstallera programvaran helt.

Nu har jag aldrig kommit i kontakt med Fancontrol innan, men jag misstänker att det behöver ligga aktivt i bakgrunden?

Skrivet av Oscarkingen82:

Hur som helst när fläktarna var identifierade och namnade kunde jag snabbt se att min GPU nästan alltid låg på 0 rpm, skönt. Varför jag säger detta är för att min gamla 3060ti nästan aldrig ville ligga under de där standard 30% varvtal. Chassifläktarna ligger runt 25% i windows och där är de knäpptysta, skönt, även om de kanske ibland borde rampa upp lite för att hjälpa CPU-fläktarna lite. Det går väl att pilla med antar jag. Just nu låter jag de sköta sig själva. De är alla kopplade till en och samma fläkthub i chassit förresten.

Nvidia-grafikkort har haft semi-passiva fläktar sedan 900-serien 2014 åtminstone, så det är nog frågan om det inte var något som höll fläktarna igång på ditt gamla grafikkort? Personligen kör jag MSI Afterburner för att reglera grafikkortets fläktar.

Är alla fläktar inklusive CPU-fläkten kopplade till fläkthubben eller bara chassifläktarna? Det gemensamma för fläkthubbar är att de sällan eller aldrig fungerar ihop med moderkortets fläktstyrning beroende på att fläkthubben har komponenter som bara skickar ut en PWM-signal till anslutna fläktar men inte rapporterar något tillbaka till moderkortet, vilket gör att den dynamiska justeringen av fläktarnas varvtal beroende på belastning/temperatur uteblir helt.

Ditt kort har ju gott om fläktuttag, alla märkta med nummer 4 i skissen:

Skrivet av Oscarkingen82:

CPU:n då, som vi pratat om - ja den ligger på 40c när man inte gör något, men så fort något startas.. likt en webläsare eller så, eller att man gör något processorkrävande i ett spel (t ex trycker end turn i Civ6) så går dessa 40c till 50-60 på någon sekund, för att 5sec senare vara nere på 40c igen. Tempen vid applikationsstart ligger då precis mitt i den skarpa uppåtkurvan och därav sker konstanta upp och ner på fläkten. Där har vi problemet, precis som du sa. Jag bytte till en början (utan att ha läst ditt inlägg) så att fläktarna först ska börja röra sig uppåt (från basen 20-25%) vid 50c, samt att de inte ska reagera förrän 7-10s efter temperaturförändringen. På detta sätt hör man knappt något vid dessa mindre förändringar av cpu-temp som kommer utifrån mindre processer som startas. Jag ska infoga en bild här på hur den inställningen ser ut, kommentera om den inställningen är dum/mindre bra enligt dig.

"Response time" är nog just att den tar 10 sekunder på sig att rampa upp (kanske också ner), antagligen samma som "Fan Spin Up/Down Time" fast kombinerad så att man inte kan justera upp/ner separat. Det är nog en mindre detalj i det stora hela.

Programmet du visar verkar ha en helt linjär fläktkurva, men är du nöjd så är du.

Skrivet av Oscarkingen82:

Är du även en mästare på ram-minnen? Jag har ju ännu inte kunnat få mina 6000mhz Corsairminnen över 5200mhz.. och jag har läst spaltmeter online. Det verkar som en rejäl utmaning med mycket tweakande blandat med instabila Asus-Bios och dessutom tur i det så kallade Silikonlotteriet.

Nja, det skulle jag inte påstå. Det enda jag vet är att det är långt ifrån självklart att det går att uppnå så mycket högre hastigheter än standard, oavsett hur hög hastighet minnena är typade för. Jag gav upp överklockning av minnen för nästan tio år sedan, har kört 100% Intel sedan 1999 och kör sedan 2015 bara igång XMP II och nöjer mig med det som går att få ut så.

Utan att veta hur det är idag så tyckte jag redan då att det var alldeles för mycket jobb att få en stabil överklockning för att det skulle vara värt att vinna några hundra megahertz. Du får nog vara beredd på att djupdyka en hel del forumtrådar, samt som du nämner, individuella skillnader mellan moderkort/minnesmoduler/CPUer kommer begränsa vad du kan uppnå. Generellt är det så att ju nyare en plattform är, desto sämre brukar stödet för högre minneshastigheter vara, vilket i sin tur brukar kunna förbättras av senare BIOS-uppdateringar.

Du kommer antagligen få nytta av Memtest86+ när du ska testa stabiliteten i dina överklockningar.

Permalänk
Medlem

Har väl lite samma problem som jag inte orkat ta tag i.
Känns lite som det var vanligare att lyckas förr innan de begränsade SOC Voltage för att inte bränna upp CPUerna.

Jag sitter dock på ett MSI B650 Tomahawk.

Jag har köpt 6000 MT/s och cl30, men jag tänkte bara köra dem på 5600 och försöka få till cl28 istället. Bör vara enklare och ger likvärdig prestanda på 7000X3D.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Svårt att få fram riktigt komplett info, missade att förklara detaljen att Asus AI Suite 3/Fan Xpert 4 är att betrakta som ett GUI för dina BIOS-inställningar som styr fläktarna. Det stora fördelen är att man inte behöver köra AI Suite 3 i bakgrunden för att allt ska fortsätta fungera, det går t.o.m. avinstallera programvaran helt.

Nu har jag aldrig kommit i kontakt med Fancontrol innan, men jag misstänker att det behöver ligga aktivt i bakgrunden?
Nvidia-grafikkort har haft semi-passiva fläktar sedan 900-serien 2014 åtminstone, så det är nog frågan om det inte var något som höll fläktarna igång på ditt gamla grafikkort? Personligen kör jag MSI Afterburner för att reglera grafikkortets fläktar.

Är alla fläktar inklusive CPU-fläkten kopplade till fläkthubben eller bara chassifläktarna? Det gemensamma för fläkthubbar är att de sällan eller aldrig fungerar ihop med moderkortets fläktstyrning beroende på att fläkthubben har komponenter som bara skickar ut en PWM-signal till anslutna fläktar men inte rapporterar något tillbaka till moderkortet, vilket gör att den dynamiska justeringen av fläktarnas varvtal beroende på belastning/temperatur uteblir helt.

Ditt kort har ju gott om fläktuttag, alla märkta med nummer 4 i skissen:
<Uppladdad bildlänk>
"Response time" är nog just att den tar 10 sekunder på sig att rampa upp (kanske också ner), antagligen samma som "Fan Spin Up/Down Time" fast kombinerad så att man inte kan justera upp/ner separat. Det är nog en mindre detalj i det stora hela.

Programmet du visar verkar ha en helt linjär fläktkurva, men är du nöjd så är du.
Nja, det skulle jag inte påstå. Det enda jag vet är att det är långt ifrån självklart att det går att uppnå så mycket högre hastigheter än standard, oavsett hur hög hastighet minnena är typade för. Jag gav upp överklockning av minnen för nästan tio år sedan, har kört 100% Intel sedan 1999 och kör sedan 2015 bara igång XMP II och nöjer mig med det som går att få ut så.

Utan att veta hur det är idag så tyckte jag redan då att det var alldeles för mycket jobb att få en stabil överklockning för att det skulle vara värt att vinna några hundra megahertz. Du får nog vara beredd på att djupdyka en hel del forumtrådar, samt som du nämner, individuella skillnader mellan moderkort/minnesmoduler/CPUer kommer begränsa vad du kan uppnå. Generellt är det så att ju nyare en plattform är, desto sämre brukar stödet för högre minneshastigheter vara, vilket i sin tur brukar kunna förbättras av senare BIOS-uppdateringar.

Du kommer antagligen få nytta av Memtest86+ när du ska testa stabiliteten i dina överklockningar.

Hej!

Jag har inte riktigt lärt mig hur jag citerar lika snyggt som dig så jag svarar i den ordning du skrivit saker helt enkelt.

1. Du har en bra poäng angående att det ju är önskvärt att programvaran inte ska ligga i bakgrunden. Jag uppfattar det som att fancontrol behöver vara igång i bakgrunden, då jag inte hittat något som bevisar motsatsen. Jag har inte testat så mycket än.

2. Även jag körde Afterburner på min gamla burk, bra program. Får eventuellt ta upp det på denna med. Igår var det riktigt varmt ovanför datorn när jag spelade ett par timmar. Jag såg inte exakt var värmen kom ifrån men den kom ju ut i topp där jag har en 140mm som fläktar ut strax över processorn. Dock var den aldrig över 70-75 grader vad jag såg. Ska forska vidare. Skulle det visa sig vara grafikkortet som går varmt får jag väl göra en mild undervoltning. Jag använde just Afterburner till det på min gamla dator men då denna gpu inte pressas så mycket med de spelen jag lirar just nu hade jag tänkt vänta med det. Dock var det ångbastu här inne igår i gaminghålan... och då var bara en dator igång, ikväll kommer frugan hem och ska lira med!

3. Enbart chassifläktarna är kopplade till fläkthubben. Tolkar dig som att det är en dålig idé? Jag var ju nöjd över att ha kunnat kopplat alla 4 fläktar till en punkt! Du har rätt i att jag har 4 uttag på mitt moderkort för fläktar. Dock är ju fläkthubben kopplad till en (fan 4), och ett uttag är tyvärr blockerat av en "sag support beam" till Gpun. Så jag har två till tillgängliga, nr 1 och 3. Nu får du rätta mig om jag förstår dig fel, men menar du att det skulle vara "bättre" att koppla mina chassifläktar till dessa 2 utgångar snarare än till hubben? Och i så fall, hur? Med en splitter? Kändes ju himla smidigt att det redan satt en hub, som hängde med chassit

4. Angående den linjära fläktkurvan - nej du har rätt. Den är inte optimal, det var vad jag började med. Jag gjorde en grafkurva med som jag har haft parallellt. Den känns mycket mer dynamisk och jag byter säkert till den. Den ser ut så här:

Ser den bättre ut än den förra enligt dig?

5. Angående minnena. Nu rullar den ju stabilt på 5200 så jag vetifan om jag orkar mer. Så många timmar redan på detta. Nu är jag mer intresserad av hur jag ska få ner tempen på burken generellt. Jag dog nästan här inne igår. Datorn i sig var nog ok i temp, men rummet!? Herregud. Undervolt på Gpu känns som närmast till hand. Någon här i tråden tog även upp undervoltning av Cpu. Men det kanske bara var i fallet Intel, inte AMD.

Tack igen för din tid!

Oscar

Permalänk
Skrivet av PajN:

Har väl lite samma problem som jag inte orkat ta tag i.
Känns lite som det var vanligare att lyckas förr innan de begränsade SOC Voltage för att inte bränna upp CPUerna.

Jag sitter dock på ett MSI B650 Tomahawk.

Jag har köpt 6000 MT/s och cl30, men jag tänkte bara köra dem på 5600 och försöka få till cl28 istället. Bör vara enklare och ger likvärdig prestanda på 7000X3D.

Men att du fått till 5600 - nice! Bättre än mina 5200! Jag fick gå tillbaka till ett äldre Bios för att ens få chansen. Senaste versionen var bara att glömma, på alla plan. Jag ställde mina på 5200 enbart, ändrade alltså inga andra värden. XMP/Expo har jag inte lyckats med en enda gång :/

Oscar

Permalänk
Skrivet av Dmge:

Tjena,

Sitter på motsvarande 4080 och har en relativt nybyggd burk.
Mitt 4080 har en power limit satt på 85% vilket i mitt fall verkar vara perfekt då det drar betydligt mindre samt är svalare men presterar mer eller mindre lika bra. Det ligger och puttrar på marschfart i Diablo 4 med allt på max.

Som flera redan påpekat så kan och bör du kanske gå upp till ett 1000w ATX 3.0 PSU för att få 12vhpwr kontakten etc. samt att den lär bli tystare. Ytterligare argument för det är att den lär leva vidare till ditt nästa bygge/uppgradering och klara det utan större problem med det watt-antalet.

Jag själv valde AM5(AMDs nuvarande gen) för att den är framtidssäker och supporterad tills minst 2025 och därav kommer bygget kunna leva vidare åtminstone en uppgradering till framöver vad gäller CPU. Utöver det så är 7800X3D i princip det bästa du kan få för spel och har en relativt låg strömförbrukning kontra Intel vilket gör den lite lättare att kyla.
Vad gäller kylaren så tycker jag absolut du ska satsa på Arctic, kan inte annat än rekommendera den. Har själv 360 då den fick plats i mitt chassi(Meshify 2) som utblås i toppen. Tyst och kyler extremt bra.

Du bör som någon nämnde köra 6000MHz minnen, speciellt på AM5 plattformen då AMD själva nämnt att det är "sweetspoten" för AM5.

Kanske borde titta på någon mer M.2 disk och jag hade rekommenderat ett moderkort med stöd för minst 2 sådana platser.
Moderkortsfrågan landar lite i hur mycket du är redo att lägga på det då de lite dyrare varianterna för AM5 stödjer nyare standarder för PCIe, 5.0 samt M.2 gränssnitt PCIE5. Ingen av dem är direkt aktuella idag utan får ses som en framtidsinvestering om man tror att man kommer att uppgradera längre fram och behålla moderkortet som grund.
Jag själv har ett B650E-F som är tillräckligt kompetent för simplare överklockning och har stöd för dessa nyare standarder. Du kommer oavsett långt med ett enklare kort också då dessa standarder ligger en bit in i framtiden och då PCIe också är bakåtkompatibelt och lär inte flaskhalsa nämnvärt oavsett.

Vad gäller fläktar så skulle jag rekommendera så stora som chassit tillåter. Kör själv med 3x Noctua NF-A14 chromax black i fronten som intake samt en 12a som utblås bak och använder som nämnt Arctic 360 som utblås upptill. Fungerar väldig bra och är tyst efter att fläktkurvor sats osv.

Spelar också på 1440p för närvarande.

Lycka till och enjoy ditt 4080

Hej Dmge!

Fråga angående ditt 4080.

Du nämnde att du satt ditt kort med en powerlimit på 85% och har upplevt bra resultat med det. Har du bara kört igång Afterburner och ändrat där i med reglaget power limit?

Orsaken att jag frågar är att på min gamla burk (3060ti) ställde jag ju en manuell undervoltkurva i Afterburner med allt det innebär, men jag fick trixa en hel del fram och tillbaka med inställningar för stabilitet. Skulle det gå på ett lättare sätt - t ex som i min fråga ovan, vore det ju guld!

Gjorde du några prestandajämförelser mot stock values efter din power limit?

Oscar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Men att du fått till 5600 - nice! Bättre än mina 5200! Jag fick gå tillbaka till ett äldre Bios för att ens få chansen. Senaste versionen var bara att glömma, på alla plan. Jag ställde mina på 5200 enbart, ändrade alltså inga andra värden. XMP/Expo har jag inte lyckats med en enda gång :/

Oscar

Just nu har jag bara fått till 5200, satt och laborerade lite igår. Började testa på 5400 men det blev för sent. Men fungerade mycket bättre än 5600, så ska göra nya tester på det.

Gjorde ett mindre test på 5600, även med SOC på 1.275, men icke.. Så gick tillbaka till under 1.2 V och 5200.
Ska göra ett nytt test på 5600 fast med cl40 för att se om det är där det bråkar eller vad det är.
Provade 1.37V på minnea också, ska väl ge dem 1.4 också för att se. (märkta 1.35V.)

Överväger att slänga i ett äldre bios, mitt bios verkar inte idag begränsa SOC till max 1.2v, men ett äldre bios med 1.2V kanske är vägen att gå

Permalänk
Medlem

Tänk på om ni kör 7800x3d att köra äldre bios riskerar att cpun brinner speciellt om ni kör asus moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Skulle det visa sig vara grafikkortet som går varmt får jag väl göra en mild undervoltning.

Ett möjligt alternativ om det är så är att chassit får in för lite luft utifrån, eller att du har undertryck i chassit som gör att inte tillräckligt mycket varm luft trycks ut tillräckligt snabbt.

Går att testa med att hålla en pappersbit framför öppningar som det inte ska sugas in luft igenom, vill pappret fastna någonstans där det inte finns någon fläkt som suger så har du undertryck.

Skrivet av Oscarkingen82:

3. Enbart chassifläktarna är kopplade till fläkthubben. Tolkar dig som att det är en dålig idé? Jag var ju nöjd över att ha kunnat kopplat alla 4 fläktar till en punkt! Du har rätt i att jag har 4 uttag på mitt moderkort för fläktar. Dock är ju fläkthubben kopplad till en (fan 4), och ett uttag är tyvärr blockerat av en "sag support beam" till Gpun. Så jag har två till tillgängliga, nr 1 och 3. Nu får du rätta mig om jag förstår dig fel, men menar du att det skulle vara "bättre" att koppla mina chassifläktar till dessa 2 utgångar snarare än till hubben? Och i så fall, hur? Med en splitter? Kändes ju himla smidigt att det redan satt en hub, som hängde med chassit

Jo det är jättesmidigt att koppla ihop allt på ett ställe, men moderkortets fläktstyrning blir begränsad genom att fläktarna 1) inte kan styras individuellt och 2) sannolikt inte får den återrapportering från fläkten som behövs för att justera varvtalet automatiskt efter temperatur/belastning.

Om du kör AI Suite 3 så visar den att fläkten inte kan konfigureras genom att alla alternativ är gråa på aktuell fläkt/fläktuttag, vilket jag gissar att du har på allt kopplat till fläkthubben.

Skrivet av Oscarkingen82:

4. Angående den linjära fläktkurvan - nej du har rätt. Den är inte optimal, det var vad jag började med. Jag gjorde en grafkurva med som jag har haft parallellt. Den känns mycket mer dynamisk och jag byter säkert till den. Den ser ut så här:

Ser den bättre ut än den förra enligt dig?

Det är mest en detalj jag kör med för att jag gillar att ha en ganska flack fläktkurva upp till förväntad maxtemperatur och sen en "fail safe" som maxar fläktarna i god tid efter det. Det normala är ju att man aldrig behöver fullt ös på fläktarna med en korrekt dimensionerad kylning, men det hänger ju också på att chassit får tillräckligt med kalluft.

Jag har bara tre chassifläktar (3x Noctua NF-A14 140 mm) i mitt chassi, ett Fractal Define R7.

Den övre i fronten sitter på ett uttag som heter CPU_OPT och har samma PWM-signalkälla som CPU-fläkten.
Den nedre i fronten har en fläktkurva som startar med 5% högre PWM-signal än den som sitter bak som utblås, samt ligger 10% högre (ca 100 RPM med mina fläktar) vid 70C, så att jag får ett litet övertryck.

Chassifläktarna bak/nedre front tar temperaturen från CPU/moderkort/PCH och anpassar fläktkurvan efter den som är varmast för tillfället, går enkelt att kryssa i och ur med AI Suite 3 men tror även det finns ett alternativ för det i BIOS som heter Multiple Source (eller liknande).

Jag föredrar AI Suite 3 bara för att man inte behöver starta om och mickla med BIOS för att ändra fläktarna.

Nu har jag medvetet försökt rensa chassit på kablar och andra grejer i möjligaste mån för att hindra luftflödet så lite som möjligt, har tyvärr bara en bild från innan jag kopplade in strömkablarna till grafikkortet och drog om kabeln till frontpanelen (går till ljudkortet i botten) och satte fast med ett buntband.

(Chassit är kört ca 2½ år med annat grafikkort och är inte städat invändigt på bilden, inte jättedammigt ändå!)

Nu kör jag en i7-8086K samt har ett RTX 3080 OC. Chassifläktarna går upp från ca 400 RPM till ca 900 RPM vid full belastning, men låter såpass lite att det går att spela utan hörlurar på låg volym utan störas. CPU/GPU ligger inte högre än 75C/78C vid långvarigt hög belastning ens nu på sommaren när det är varmare luft inomhus, så jag känner att jag hittat en ganska bra medelväg mellan hur mycket damm jag drar in i chassit, hur mycket datorn låter och hur hög temperatur grejerna håller.

CPUID Hwmonitor (välj ZIP-versionen, är bara tre filer, behöver inte installeras) är en väldigt bra programvara att köra i bakgrunden som loggar temperaturer, fläktvarvtal (om de är kopplade så att moderkortet kan läsa av dem), klockfrekvenser och annat som ger en bra helhetsbild på om man är nära några termiska begränsningar eller har behov att justera fläktarna.

Skrivet av Oscarkingen82:

Nu är jag mer intresserad av hur jag ska få ner tempen på burken generellt. Jag dog nästan här inne igår. Datorn i sig var nog ok i temp, men rummet!? Herregud. Undervolt på Gpu känns som närmast till hand.

Jag tror att det kommer vara lättare att ventilera rummet än att sänka temperaturen på datorkomponenterna så mycket att det gör någon skillnad, om det nu redan är såpass instängt och litet att du märker av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscarkingen82:

Hej Dmge!

Fråga angående ditt 4080.

Du nämnde att du satt ditt kort med en powerlimit på 85% och har upplevt bra resultat med det. Har du bara kört igång Afterburner och ändrat där i med reglaget power limit?

Orsaken att jag frågar är att på min gamla burk (3060ti) ställde jag ju en manuell undervoltkurva i Afterburner med allt det innebär, men jag fick trixa en hel del fram och tillbaka med inställningar för stabilitet. Skulle det gå på ett lättare sätt - t ex som i min fråga ovan, vore det ju guld!

Gjorde du några prestandajämförelser mot stock values efter din power limit?

Oscar

Ja precis, ställt in det i Afterburner. Nej inte direkt, kollade bara lite i HWmonitor innan och efter och upplever att det är tystare och svalare som flera andra nämnt här i trådar med 4080/4090. Rekommenderar att kolla och läsa 4080 owners club tråden.