Youtube testar aggressiv taktik mot annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om de tog betalt med ett rimligt belopp motsvarande vad de hade fått in i annonsintäkt hade jag tecknat abbonemang direkt. Finns inte en chans att de drar in 119kr/månaden bara av reklam.

119kr i månaden är inte mycket. Kanske om du knappt kollar på Youtube, men då kollar du ändå på så lite reklam att det inte finns någon vits med att gnälla.

Vi måste komma ifrån vanföreställningen att allt på nätet måste vara gratis. Det är inte hållbart, och kommer bara leda till en överkorrigering i motsatt riktning när vi väl nått bristningsgränsen. Det kommer istället slå hårt mot alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Att betala för premium blir bara att man hamnar i facket "ännu en idiot som tror att han inte blir spårad ännu mer för att han betalar".

Jag tror nog ingen som betalar tror att de slutar tracka betalande användare.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jättebra. Varför ska vi få nyttja ett företags tjänster utan att betala (i form av att titta annonser)?

Youtube är inte en välgörenhet.

Skrivet av Slashgibber:

119kr i månaden är inte mycket. Kanske om du knappt kollar på Youtube, men då kollar du ändå på så lite reklam att det inte finns någon vits med att gnälla.

Vi måste komma ifrån vanföreställningen att allt på nätet måste vara gratis. Det är inte hållbart, och kommer bara leda till en överkorrigering i motsatt riktning när vi väl nått bristningsgränsen. Det kommer istället slå hårt mot alla.

Så er syn är att reklamen är det som finansierar youtube? Kan ni absolut ingenting? Det är absolut inte vad google lever på men visst.
Man betalar med sin data, sin integritet etc.
Läs på lite ffs å sluta tro att alla bara vill ha allt gratis.
Jevla trött ja blir på denna typ av extremt korkade argument…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Om ICA hade för avsikt att gps tracka mig och sälja all min information så kanske jag hade haft de tankegångarna.

Ja, komiskt nog så är matvaruhandeln inne på samma tankegångar som Youtube. Det röstades en lag igen, bara för något år sedan som efter ganska lite debatt i media och politik, om att de ska kunna tillåta "anonymt" tracka kundernas köpbeteenden, ja och om de kan tjäna pengar på att sälja data så lär de utan tvekan göra det också. Data är nya tidens svarta guld!

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nu-flyttar-webb-tekniken-u...

Alla som har kundkort betalar med sin data för att få del av rabatterbjudandena...

(även om du skulle kunna blocka kundernas ansikte så har alla en unik gångstil så det är inte så svårt att spåra de man vill, och om man dessutom har betalning med dess klockslag så är det ju lätt att matcha med vem som står och betalar i kassan, någon som kommer ihåg de där små kamerorna som alla ICAs nya betalterminaler har...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPT:

Ja, komiskt nog så är matvaruhandeln inne på samma tankegångar som Youtube. Det röstades en lag igen, bara för något år sedan som efter ganska lite debatt i media och politik, om att de ska kunna tillåta "anonymt" tracka kundernas köpbeteenden, ja och om de kan tjäna pengar på att sälja data så lär de utan tvekan göra det också. Data är nya tidens svarta guld!

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nu-flyttar-webb-tekniken-u...

Alla som har kundkort betalar med sin data för att få del av rabatterbjudandena...

(även om du skulle kunna blocka kundernas ansikte så har alla en unik gångstil så det är inte så svårt att spåra de man vill, och om man dessutom har betalning med dess klockslag så är det ju lätt att matcha med vem som står och betalar i kassan, någon som kommer ihåg de där små kamerorna som alla ICAs nya betalterminaler har...)

Nästan alla butiker som har gratis wifi spårar sina kunders väg genom butiken för att kunna placera lockvaror och reklam effektivt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

119kr i månaden är inte mycket. Kanske om du knappt kollar på Youtube, men då kollar du ändå på så lite reklam att det inte finns någon vits med att gnälla.

Vi måste komma ifrån vanföreställningen att allt på nätet måste vara gratis. Det är inte hållbart, och kommer bara leda till en överkorrigering i motsatt riktning när vi väl nått bristningsgränsen. Det kommer istället slå hårt mot alla.

Internet o google har nu funnits ett tag o vad jag vet är ingen av dem på väg att försvinna utan det är helt tvärt om. Så jag ser det som att hela ditt inlägg är en vanföreställning.

Går det att sko sig mer så kommer människan göra det. Det ligger i våran natur. Därför kommunism alltid slutar med elände istället för utopin man hade tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja även om du betalar Youtube dvs Google så spårar de dig med allehanda kakor. Om du visste hur mycket trackers Google har så hade du inte velat betala för det och fortfarande bli spårad.

Om du vet att du blir spårad, och trackad osv på youtube och du verkar ogilla det varför byter du inte bara tjänst med någon som har schysstare användarvillkor?

Permalänk
Medlem

Dom tar bara död på sig själva och öppnar upp för konkurrenter.

Så mycke pengar som google tjänar borde de kunna driva detta gratis, eller max en annons på max 7 sekunder!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av Xverminator:

Dom tar bara död på sig själva och öppnar upp för konkurrenter.

Så mycke pengar som google tjänar borde de kunna driva detta gratis, eller max en annons på max 7 sekunder!

Knappast, deras moat är för skraftfullt. https://www.youtube.com/watch?v=WVIZ2TGS1T0

Varför skulle man vilja driva företag gratis? Välgörenhet i all ära, men dom driver företag för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Dom tar bara död på sig själva och öppnar upp för konkurrenter.

Så mycke pengar som google tjänar borde de kunna driva detta gratis, eller max en annons på max 7 sekunder!

Konkurrenter som tjänar pengar genom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nästan alla butiker som har gratis wifi spårar sina kunders väg genom butiken för att kunna placera lockvaror och reklam effektivt.

Ja, men detta handlade om att de skulle kunna analysera rörelse mönstren via kamerorna i butikerna, jag kom ihåg att det pratades lite om det på radio och jag blev förvånad att riksdagen röstade igenom förändringen som skulle ge butiker möjlighet att "anonymt" samla in sån form av data, alltså att kamerorna i butikerna inte bara är till för säkerhet och motverka brottslighet längre. Så jag tycker inte det känns så trevligt med den utvecklingen. I USA så gör man det tydligen redan i stor utsträckning, vet inte hur mycket kedjorna har börjat nyttja denna nya möjlighet, bara att de vill, så troligen så görs det redan.

Permalänk
Skrivet av 27poke:

Konkurrenter som tjänar pengar genom?

Sol, vind å vatten såklart 🎼🎶🎸
https://www.youtube.com/watch?v=OAedjDif11U

Permalänk
Medlem

Tänker inte betala ett öre sålänge de tillåter sponsrade meddelanden. Dessa kommer man ju inte undan i något alternativ och jag betalar inte för någon typ av reklam.

Går ju inte titta utan adblocker idag då det först är annons, sedan sponsrat meddelande sedan annons igen och sedan ett till sponsrat meddelande.

Ibland får man ju extra reklam om man spolar förbi ett sponsrat meddelande...

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Pzyber:

Tänker inte betala ett öre sålänge de tillåter sponsrade meddelanden. Dessa kommer man ju inte undan i något alternativ och jag betalar inte för någon typ av reklam.

Går ju inte titta utan adblocker idag då det först är annons, sedan sponsrat meddelande sedan annons igen och sedan ett till sponsrat meddelande.

Ibland får man ju extra reklam om man spolar förbi ett sponsrat meddelande...

Gillar heller inte sponsrade meddelanden, men om du köper YouTube Premium så kan man iaf spola förbi det, irriterande moment, men man slipper all reklam. Det är ju uppenbart att de har så pass mycket reklam på sajten av två anledningar: 1) de måste ha många för att tjäna tillräckligt med pengar för att du ska vara värd att ha som kund, 2) de vill att driva folk mot att köpa Premium. Dom som inte kollar mycket eller är snåla får snällt titta på reklamen, de som tittar mycket ser värdet i tjänsten och hur mycket tid de spenderar är mycket mindre än kostnaden.

Om man tittar 12h på en månad så är 10 kr per timme inte mycket, men finns väldigt många som spenderar långt mycket mer tid än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Så er syn är att reklamen är det som finansierar youtube? Kan ni absolut ingenting? Det är absolut inte vad google lever på men visst.
Man betalar med sin data, sin integritet etc.
Läs på lite ffs å sluta tro att alla bara vill ha allt gratis.
Jevla trött ja blir på denna typ av extremt korkade argument…

Okej jag ska svara i samma stil som ditt inlägg:

Läs våra inlägg igen haha, lärde du dig inte läsförståelse i skolan? Var skrev vi att Googles huvudsakliga inkomst är reklam på youtube? Blir så jävla trött på idioter som bygger halmdockor, fattar inte hur svårt det ska vara.

Om det är 100%, 10% eller 1% av Alphabet inc:s inkomst som är annonser på Youtube spelar absolut ingen roll. Tänker du samma sak när du snattar var tionde grej du köper på Ica? "dEt äR iNtE sAmMa sAk"

Permalänk
Medlem

http://reek.github.io/anti-adblock-killer/
Google går inte inte direkt med förlust så kommer leecha så länge det bara går.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

hur många videos i månaden kollar du på youtube?
jag kollar ju typ allt från 5-20 om dagen... så ja, så mycket tjänar dom nog på mig om inte mer, om man räknar reklam intäkter.

men nu har jag Premium och får dessutom "YT Music" på köpet, så behöver inge spötify. lätt värt för mig personligen för varje gång en kompis castar till TV:n så blir det ju ingenom "deras" konto och har de då inte premium så kommer det reklam... för mig som är så av-vand vid reklam är det störigt max!! lol

Vad ger egentligen Youtube Music som man inte redan har? Dvs, vad jag tycker, är precis allt i musikväg redan. Hittar alltid det jag söker nu (gratis plus Ublock Origin). Har aldrig sett "Det är är en Youtube Music exklusiv video.
Du sa att det kan ersätta Spotify.
Så om man streamar på en telefon, är det utan video (som extra bandbredd). Är det alla myriader med option och inställningar, kategoriseringar mm? Och isåfall, kan utbudet för de eventuella "videolösa" ("datasnåla") strömmarna (enbart musik) mäta sig med Spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Okej jag ska svara i samma stil som ditt inlägg:

Läs våra inlägg igen haha, lärde du dig inte läsförståelse i skolan? Var skrev vi att Googles huvudsakliga inkomst är reklam på youtube? Blir så jävla trött på idioter som bygger halmdockor, fattar inte hur svårt det ska vara.

Om det är 100%, 10% eller 1% av Alphabet inc:s inkomst som är annonser på Youtube spelar absolut ingen roll. Tänker du samma sak när du snattar var tionde grej du köper på Ica? "dEt äR iNtE sAmMa sAk"

Min poäng är, vilket du missade fullständigt tydligen, var att man betalar redan tillräckligt genom att bara använda tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Ännu en anledning att inte slänga bort sitt liv på Youtube. Exakt samma som spela datorspel.

Youtube har senaste åren blivit sämre. Kraftig censur och videokvalitetsindikatorn dislike-knappen är borta. Vi användare får inte längre se material som inte är pk och går emot youtube och dess ägares intresse.

Hela Youtube har ändrats. Nu är det mestadels "jag vill ha uppnärksamhet"-videoklipp och kvaliten har sjunkit. Det finns bra guider för att installera saker, reparera datorer och bilar, tips på bygga och hur man gör saker men hela sidan har sjunkit.

Förut kunde man söka och hitta allt möjligt roligt. Nu är det mesta meningslöst trams. Som nyheterna idag...

Söker man trams, så får man trams till slut.
Tycker tvärtom att -Youtube bara blivit bättre och bättre.
Som du sa många bra guider när det gäller teknik, IT mm.
Väldigt bra för hobbyier överhuvudtaget.
Extremt bra för dokumentärer, vetenskap o sånt.
Suveränt för nördiga specialintressen.
Fenomenalt bra för musik.
Väldigt bra för olika former av träning.
Överhuvudtaget så ser jag till 95% på Youtube och kanske 5% på "vanlig TV", om man räknar playtjänster som vanlig TV (det kommer från TV-kanalerna).
Och själva videokvaliteten i from av upplösning, bättre codecs (AV1 mer o mer vanig för 4k) bir bara bättre o bättre. Fler o fler av Youtubers verkar också ha skaffat bättre utrustning samt lärt sig hantverket med video.
Överhuvudtaget så när jag läser hur mycket jag använder o gillar Youtube, att det kan vara värt ett Premium Lite när Ublock Origin slutar fungera.

Permalänk
Medlem

Jag säger bara Youtube Vanced med sponsorblock 😍

(ja det fungerar fortfarande)

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Vad ger egentligen Youtube Music som man inte redan har? Dvs, vad jag tycker, är precis allt i musikväg redan. Hittar alltid det jag söker nu (gratis plus Ublock Origin). Har aldrig sett "Det är är en Youtube Music exklusiv video.
Du sa att det kan ersätta Spotify.
Så om man streamar på en telefon, är det utan video (som extra bandbredd). Är det alla myriader med option och inställningar, kategoriseringar mm? Och isåfall, kan utbudet för de eventuella "videolösa" ("datasnåla") strömmarna (enbart musik) mäta sig med Spotify?

Det finns en YouTube Music app. Hur den är, vet jag ej då jag inte har YouTube Premium

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Vad ger egentligen Youtube Music som man inte redan har? Dvs, vad jag tycker, är precis allt i musikväg redan. Hittar alltid det jag söker nu (gratis plus Ublock Origin). Har aldrig sett "Det är är en Youtube Music exklusiv video.
Du sa att det kan ersätta Spotify.
Så om man streamar på en telefon, är det utan video (som extra bandbredd). Är det alla myriader med option och inställningar, kategoriseringar mm? Och isåfall, kan utbudet för de eventuella "videolösa" ("datasnåla") strömmarna (enbart musik) mäta sig med Spotify?

Alla de stora tjänsterna har ungefär lika stort utbud på runt 90-100 miljoner låtar. Jag hittar allt jag lyssnar på på youtube music iaf. I youtube music appen finns en knapp på varje låt med video om du vill köra video eller bara ljud.

Det enda jag kan sakna ibland är om man vill lyssna på topplistor, annars är det enkelt att bara söka på något tema man vill lyssna på så brukar man få okej spellistor, och jag tycker YT music är bättre på att lära sig vad man vill lyssna på när.

Länk antal låtar https://routenote.com/blog/streaming-services-with-the-most-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Vad ger egentligen Youtube Music som man inte redan har? Dvs, vad jag tycker, är precis allt i musikväg redan. Hittar alltid det jag söker nu (gratis plus Ublock Origin). Har aldrig sett "Det är är en Youtube Music exklusiv video.
Du sa att det kan ersätta Spotify.
Så om man streamar på en telefon, är det utan video (som extra bandbredd). Är det alla myriader med option och inställningar, kategoriseringar mm? Och isåfall, kan utbudet för de eventuella "videolösa" ("datasnåla") strömmarna (enbart musik) mäta sig med Spotify?

Jag använde Spotify förut och gillade det skarpt. När första barnet blev tillräckligt gammal för att få använda plattan för att titta på Youtube så skaffade jag ett Youtube premium familj konto för att jag inte ville att han skulle se på massa reklam. I och med detta avslutade jag mitt Spotify konto. Jag har inte riktigt märkt någon skillnad i innehållet på Spotify och Youtube music och inte heller kvalitén, jag har dock av olika anledningar inte lyssnat på musik på samma sätt som tidigare. Det kanske finns någon där ute som har gått igenom skillnaderna mellan Spotify och Youtube music men för min del ersatte Youtube music Spotify rakt av.
Youtube musik har alltså en egen app där man strömmar musik precis som Spotify har och en egen sida för att lyssna på musik (https://music.youtube.com/), man kan titta på Youtube videos till vissa låtar i appen men det är inte ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag säger bara Youtube Vanced med sponsorblock 😍

(ja det fungerar fortfarande)

Inte för alla. Däremot revanced

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Konkurrenter som tjänar pengar genom?

Genom att inte tjäna pengar tex, det finns open source, good will..

eller att man har annonser som går att blockera om man vill

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Överlever utan youtube så det är lugnt för min, tittar kanske på en video i månaden. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Internet o google har nu funnits ett tag o vad jag vet är ingen av dem på väg att försvinna utan det är helt tvärt om. Så jag ser det som att hela ditt inlägg är en vanföreställning.

Alltså, ditt svar är en "Berätta att du inte vet hur det fungerar, utan att säga att du inte vet hur det fungerar."-meme i verkliga livet. Google finansieras genom reklam. Dom samlar in folks surf- och sökbetéenden och använder den datan för att effektivisera deras egna Google Adsense-plattform. Det är en av huvudanledningarna till att Google Adsense är så otroligt populärt för företag att göra reklam på. Inget är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Så er syn är att reklamen är det som finansierar youtube? Kan ni absolut ingenting? Det är absolut inte vad google lever på men visst.
Man betalar med sin data, sin integritet etc.
Läs på lite ffs å sluta tro att alla bara vill ha allt gratis.
Jevla trött ja blir på denna typ av extremt korkade argument…

Lmao. Youtubes operativa kostnader förra året var 5 miljarder USD, men man drog in 6,5 miljarder USD i enbart reklamintäkter. Det inkluderar inte användardatan, som Google främst använder för att få företag att köpa reklamplatser på deras Adsense-plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Genom att inte tjäna pengar tex, det finns open source, good will..

eller att man har annonser som går att blockera om man vill

Blir snuskigt dyrt med alla serverkostnader. Vilken miljardärs miljardär hade du i åtanke för denna väldigt frikostiga handling?

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Blir snuskigt dyrt med alla serverkostnader. Vilken miljardärs miljardär hade du i åtanke för denna väldigt frikostiga handling?

Han föregår givetvis med gott exempel å betalar för det själv.