Permalänk
Medlem

Hitta rätt tangentbord

Hej,

Kör vanligen ett Logitech G915 TKL(Tactile) som jag gillar skarpt men har börjat få ont i fingrarna(under utredning) så då har jag gått tillbaka till ett CoolerMaster Masterkeys Pro S(bruna switchar med gummiband) dom är klart mjukare att skriva på. Efter som de registrerar knapp trycket nästan omgående så behöver man inte följa med kappen hela vägen ner. MasterKeys från CoolerMaster är dock allt annat än buggfria, har haft ett par av dem och fått en del på reklamation. Ett random problem som dyker upp då och då just nu är ex att tangentbordet tappar förbindelse med datorn några sekunder. Generellt kan man säga att jag haft långt mycket mer problem med mekaniska tangentbord än membran tangentbord trotts att de är många gånger dyrare och skryter med hållbarheten på sina switchar. Men det är möjligt att jag bara haft otur.

Oavsett, tog en titt på vad som är populärt just nu och då dök Xtrfy K4 RGB TKL upp. Vad jag förstår så har de röda switchar och jag har tidigare fått lära mig att man ska ha bruna om man vill ha tysta knappar? Men i detta fallet verkar de röda relativt tysta? När registrerar dessa switchar knapptrycket? Måste man långt ner med knappen? Egentligen hade jag velat ha dedikerade knappar till ljudvolym men det verkar ganska ovanligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Sitter och skriver på ett nu och själva registrering av knapp trycket sker halvvägs på mitt tangentbord och sen med hur ljudnivån på tangentbordet upplevs är ju så olika person till person men jag tycker inte att det är så farligt men visst så låter det lite.

Permalänk
Medlem

Tja!

Tror generellt att bruna och röda, eller tactile och linear kan ha samma ljudnivå, men varierar från switch till switch

Det jag hittade om Kailh red som används i Xtfy K4 så var det ca standard för röda och linjära switchar, dvs sak samma då många är så snarlika:
https://www.kailh.net/products/kailh-switch-set

Om du har ont i fingrarna av tangentbordet och skriver mycket, testa chiclet/scissor switch. Det har hjälpt mig. Mycket lättare och fortfarande väldigt bra att skriva på. Inte bäst för spel, men jag har flera tangentbord och byter regelbundet istället

Vill du ha tidig registrering så bör du kanske kika på silver-switcharna som registrera extra tidigt just för spel, men annars är det actuation/tactile/operation/bottom out force du vill ha så låg som möjligt, finns en del som går ner till 40g för fingrarnas skull. Kan vara svårt att hitta färdigt i ett tangentbord man vill köpa bara, så kanske får bygga eget, och då drar prislappen iväg såklart

Wooting och Razer har analoga switchar där du kan kontrollera lite mer när och hur de registrerar. Det finns fler som Drunkdeer och någon mer som gör med analoga switchar för just spel, som kan vara värt att kika på (Drunkdeer har inte släppt sin ISO Nordic ännu, men ska officiellt vara på väg). Jag tror inte det är det bästa varken för att skriva eller avhjälpa smärta i fingrarna, men bra alternativ för spel hur som helst och kan vara helt OK på det där andra samtidigt

Så jag rekommenderar ett enklare tangentbord för fingrarna, sen går du tillbaks till G915 när du spelar eventuellt. Körde själv Deltacos enklaste chiclet, hur bra som helst, har också Cherrys KC 6000. Men finns såklart upp till 2000+ kr och i olika formfaktorer

Om det inte verkar lockande så finns mjukare mekaniska tangentbord, troligen ska du kika på gasket mount som Keychrons Q3 om du insisterar på TKL. Personligen hade jag föredragit 75% istället, men smaken är som baken!

Permalänk
Medlem

köpte hem ett Xtrfy K4 RGB TKL och kan bara konstatera att det är väldigt likt mitt Coolermaster MasterKeys S TKL. Man märker såklart lite skillnad i swticharna(brun och röd), Coolermaster har en kännbar "bump" precis i toppen och det är också där den registrerar trycket. Xtrfy har en linjär kurva där man inte känner av när knappen aktiveras. Uppfattningen är att Coolermaster registrerar bara efter någon mm medan Xtrfy registrerar runt halva nedtrycket. Det låter olika men volym mässigt är det typ samma, möjligen Xtrfy låter något högre men så har Coolermaster monterade gummiband.

Den linjära rörelsen utan bump är faktiskt ganska fin, det blir mindre vibration men om det är värt 1000 kr är svårt att säga. För dessa tangentbord är som sagt väldigt lika förövrigt.

Jag passade på att även köpa hem ett Logitech MX Mini på test med scissor switch och visst är det tyst och mjukt att skriva på men det finns ett par uppenbara problem :

- Väldigt lågt vilket gör att min wristpad som ändå är låg ger en obekväm lutning. Att köra utan wristpad känns inte vidare ergonomiskt.
- Detta tangentbord kräver övning, det känns som att knapparna har mer mellanrum mellan sig samtidigt som det är svårt att hitta rätt.
- Piltangenterna upp och ner är väldigt små och det är också dessa som är tänkt att användas som pg up and pg down ihop med funktionsknappen
- Kabeln är endast till för att ladda keyboardet, för att koppla till datorn är det bara bluetooth som gäller. Detta innebär att när batteriet är slut så är tangentbordet slut. Logitech säljer inga reservdelar till dessa tangentbord trots prislappen.
- Känns för litet
- Kräver extra tangentbord till spel för detta lär inte gör sig bra där.

När jag hoppar tillbaka till mitt Logitech 915 TKL så förstår jag direkt varför jag får ont i fingrarna här. Dessa knappar kan man inte trycka ner utan att slå i botten precis som på MX Mini men här är det ett ganska plötsligt och hårt stop.

Så just nu lutar det väll åt att köra vidare på Coolermaster eller möjligen behålla Xtrfy om nu den linjära switchen verkligen är värd 1000 kr. Men jag tänkte Testa att köra MX några timmar imorgon och se om man vänjer sig(tveksam).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

köpte hem ett Xtrfy K4 RGB TKL och kan bara konstatera att det är väldigt likt mitt Coolermaster MasterKeys S TKL. Man märker såklart lite skillnad i swticharna(brun och röd), Coolermaster har en kännbar "bump" precis i toppen och det är också där den registrerar trycket. Xtrfy har en linjär kurva där man inte känner av när knappen aktiveras. Uppfattningen är att Coolermaster registrerar bara efter någon mm medan Xtrfy registrerar runt halva nedtrycket. Det låter olika men volym mässigt är det typ samma, möjligen Xtrfy låter något högre men så har Coolermaster monterade gummiband.

Den linjära rörelsen utan bump är faktiskt ganska fin, det blir mindre vibration men om det är värt 1000 kr är svårt att säga. För dessa tangentbord är som sagt väldigt lika förövrigt.

Jag passade på att även köpa hem ett Logitech MX Mini på test med scissor switch och visst är det tyst och mjukt att skriva på men det finns ett par uppenbara problem :

- Väldigt lågt vilket gör att min wristpad som ändå är låg ger en obekväm lutning. Att köra utan wristpad känns inte vidare ergonomiskt.
- Detta tangentbord kräver övning, det känns som att knapparna har mer mellanrum mellan sig samtidigt som det är svårt att hitta rätt.
- Piltangenterna upp och ner är väldigt små och det är också dessa som är tänkt att användas som pg up and pg down ihop med funktionsknappen
- Kabeln är endast till för att ladda keyboardet, för att koppla till datorn är det bara bluetooth som gäller. Detta innebär att när batteriet är slut så är tangentbordet slut. Logitech säljer inga reservdelar till dessa tangentbord trots prislappen.
- Känns för litet
- Kräver extra tangentbord till spel för detta lär inte gör sig bra där.

När jag hoppar tillbaka till mitt Logitech 915 TKL så förstår jag direkt varför jag får ont i fingrarna här. Dessa knappar kan man inte trycka ner utan att slå i botten precis som på MX Mini men här är det ett ganska plötsligt och hårt stop.

Så just nu lutar det väll åt att köra vidare på Coolermaster eller möjligen behålla Xtrfy om nu den linjära switchen verkligen är värd 1000 kr. Men jag tänkte Testa att köra MX några timmar imorgon och se om man vänjer sig(tveksam).

Tangentbord är helt subjektivt vad som känns bra och inte. Så lika bra testa och känna efter

Vad gäller Logitech så är det ett bra tangentbord. Och säkert väldigt bra att skriva på. Men som du märker, det med batteriet och inte kunna köra på sladd är bara idioti. Det finns nog billigare och minst lika bra från andra, men alla kompakta scissor switch har olika layout för knapparna och sina egna lösningar. Och ska du undvika konstiga piltangenter så är det troligen ett fullstort tangentbord du får köpa i så fall, och det kanske inte är helt optimalt heller

Angående handledsstöd, det bör inte behövas för låg profil, men vad vet jag? Testa och känn efter

Alla tangentbord tar lite tid att lära sig. Men är man inte nöjd får man ju tänka om såklart. Hoppas du hittar något som passar!

Permalänk
Skrivet av Neon:

köpte hem ett Xtrfy K4 RGB TKL och kan bara konstatera att det är väldigt likt mitt Coolermaster MasterKeys S TKL. Man märker såklart lite skillnad i swticharna(brun och röd), Coolermaster har en kännbar "bump" precis i toppen och det är också där den registrerar trycket. Xtrfy har en linjär kurva där man inte känner av när knappen aktiveras. Uppfattningen är att Coolermaster registrerar bara efter någon mm medan Xtrfy registrerar runt halva nedtrycket. Det låter olika men volym mässigt är det typ samma, möjligen Xtrfy låter något högre men så har Coolermaster monterade gummiband.

Den linjära rörelsen utan bump är faktiskt ganska fin, det blir mindre vibration men om det är värt 1000 kr är svårt att säga. För dessa tangentbord är som sagt väldigt lika förövrigt.

Jag passade på att även köpa hem ett Logitech MX Mini på test med scissor switch och visst är det tyst och mjukt att skriva på men det finns ett par uppenbara problem :

- Väldigt lågt vilket gör att min wristpad som ändå är låg ger en obekväm lutning. Att köra utan wristpad känns inte vidare ergonomiskt.
- Detta tangentbord kräver övning, det känns som att knapparna har mer mellanrum mellan sig samtidigt som det är svårt att hitta rätt.
- Piltangenterna upp och ner är väldigt små och det är också dessa som är tänkt att användas som pg up and pg down ihop med funktionsknappen
- Kabeln är endast till för att ladda keyboardet, för att koppla till datorn är det bara bluetooth som gäller. Detta innebär att när batteriet är slut så är tangentbordet slut. Logitech säljer inga reservdelar till dessa tangentbord trots prislappen.
- Känns för litet
- Kräver extra tangentbord till spel för detta lär inte gör sig bra där.

När jag hoppar tillbaka till mitt Logitech 915 TKL så förstår jag direkt varför jag får ont i fingrarna här. Dessa knappar kan man inte trycka ner utan att slå i botten precis som på MX Mini men här är det ett ganska plötsligt och hårt stop.

Så just nu lutar det väll åt att köra vidare på Coolermaster eller möjligen behålla Xtrfy om nu den linjära switchen verkligen är värd 1000 kr. Men jag tänkte Testa att köra MX några timmar imorgon och se om man vänjer sig(tveksam).

Båda brytarna ska aktiveras efter 2mm, men avvikelser förekommer ju såklart.

Vad som är det bästa tangentbordet blir snabbt väldigt personligt men om du har ont i händerna samtidigt som det är en stor del av ditt jobb så skulle jag titta på lite andra alternativ i stil med Corne/Kyria https://splitkb.com/collections/keyboard-kits

Permalänk
Medlem

Tack för all info!

Kan konstatera att Xtrfy K4 och Coolermaster Masterkeys Pro S är extremt lika, framförallt i design och konstruktion, det är nästan så att man kan tro att de tillverkas i samma fabrik. Det finns dock små skillnader, ex lite annan känla i plasten, små, små design skillnader och såklart att de har olika brytare.

Knapparna på Xtrfy bjuder på något mer motstånd men det kan ju kanske vara så att Masterkeys är lite slitet. Knapparna låter klart mer på Xtrfy och då pratar vi bara ens att hamra lite lätt på tangenterna utan att de slår i botten. Den röda brytaren skiljer sig såklart en hel del i känsla, det är ganska skönt att inte ha någon "bump" men jag är högst tveksam till att det är värt 1000 kr i detta fallet. Just nu lutar jag åt att avstå från Xtrfy eftersom det helt enkelt skiljer för lite.

Min personliga åsikt om dessa 2 tangentbord är att de i grunden är lite väl höga, man behöver ett rejält vriststöd för att handlederna ska ligga jämnt. Men de är samtidigt skönast att skriva på eftersom det finns en lång slaglängd på tangenterna, man kan i många fall skriva utan att slå i botten särskilt hårt eller alls.

Logitech MX mini har en stor fördel och det är den låga profilen, här får lederna en ganska bra position. Tangenterna är förvånansvärt sköna trotts kort slaglängd men de kommer såklart inte nära mekaniska switchar. Största problemet här är att layouten skiljer sig på tok för mycket från en standard layout. Många knappar har flera funktioner och det är svårt att hålla koll på vilket läge man är i och hur man gör för att komma rätt, sen har vi de där mini piltangenterna med. Detta är säkert till viss del en vanesak men det kan också innebära problem när man sen behöver skriva på andra tangentbord. När jag skriver på detta så märker jag att höger handen har något svårare att hitta rätt.

Egentligen tror jag att jag redan har 2 av de bättre valen på marknaden för min del, d.v.s Logitech G915 TKL och Coolermaster MasterKeys S TKL (som det uppenbarligen finns många närliggande produkter till).

Logitechs MX Mechanical TKL ser intressant ut men får känslan av att det är en variation på G915 TKL utan mediaknappar och kanske lite högre kvalité på kapsen (ska inte vara lika rangligt). Men troligen är skillnaden för liten för att motivera 1500 kr.

Som många av er sa så är detta såklart en smaksak precis som skor och mycket annat, det finns inte så många genvägar mer än att faktiskt testa själv för att hitta rätt. Det man kan möjligen få ut på nätet är förslag på vad man borde testa för det finns verkligen en hel uppsjö av tangentbord. Det är dock lite märkligt att det inte finns något i stil med Logitech MX(scissor switch) men TKL.

edit : även utan o-ringar så har Xtrfy en speciell känsla när knappen slår i botten, lite som piano tangent på flygel som oftast är lite dämpade. Så min gissning är att här finns någon typ av dämpning som inte finns på MasterKeys tangentbordet, eller så är det bara den röda swtichen som fungerar såhär.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Tack för all info!

Kan konstatera att Xtrfy K4 och Coolermaster Masterkeys Pro S är extremt lika, framförallt i design och konstruktion, det är nästan så att man kan tro att de tillverkas i samma fabrik. Det finns dock små skillnader, ex lite annan känla i plasten, små, små design skillnader och såklart att de har olika brytare.

Knapparna på Xtrfy bjuder på något mer motstånd men det kan ju kanske vara så att Masterkeys är lite slitet. Knapparna låter klart mer på Xtrfy och då pratar vi bara ens att hamra lite lätt på tangenterna utan att de slår i botten. Den röda brytaren skiljer sig såklart en hel del i känsla, det är ganska skönt att inte ha någon "bump" men jag är högst tveksam till att det är värt 1000 kr i detta fallet. Just nu lutar jag åt att avstå från Xtrfy eftersom det helt enkelt skiljer för lite.

Min personliga åsikt om dessa 2 tangentbord är att de i grunden är lite väl höga, man behöver ett rejält vriststöd för att handlederna ska ligga jämnt. Men de är samtidigt skönast att skriva på eftersom det finns en lång slaglängd på tangenterna, man kan i många fall skriva utan att slå i botten särskilt hårt eller alls.

Logitech MX mini har en stor fördel och det är den låga profilen, här får lederna en ganska bra position. Tangenterna är förvånansvärt sköna trotts kort slaglängd men de kommer såklart inte nära mekaniska switchar. Största problemet här är att layouten skiljer sig på tok för mycket från en standard layout. Många knappar har flera funktioner och det är svårt att hålla koll på vilket läge man är i och hur man gör för att komma rätt, sen har vi de där mini piltangenterna med. Detta är säkert till viss del en vanesak men det kan också innebära problem när man sen behöver skriva på andra tangentbord. När jag skriver på detta så märker jag att höger handen har något svårare att hitta rätt.

Egentligen tror jag att jag redan har 2 av de bättre valen på marknaden för min del, d.v.s Logitech G915 TKL och Coolermaster MasterKeys S TKL (som det uppenbarligen finns många närliggande produkter till).

Logitechs MX Mechanical TKL ser intressant ut men får känslan av att det är en variation på G915 TKL utan mediaknappar och kanske lite högre kvalité på kapsen (ska inte vara lika rangligt). Men troligen är skillnaden för liten för att motivera 1500 kr.

Som många av er sa så är detta såklart en smaksak precis som skor och mycket annat, det finns inte så många genvägar mer än att faktiskt testa själv för att hitta rätt. Det man kan möjligen få ut på nätet är förslag på vad man borde testa för det finns verkligen en hel uppsjö av tangentbord. Det är dock lite märkligt att det inte finns något i stil med Logitech MX(scissor switch) men TKL.

edit : även utan o-ringar så har Xtrfy en speciell känsla när knappen slår i botten, lite som piano tangent på flygel som oftast är lite dämpade. Så min gissning är att här finns någon typ av dämpning som inte finns på MasterKeys tangentbordet, eller så är det bara den röda swtichen som fungerar såhär.

Känns som ett svive skulle passa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Känns som ett svive skulle passa dig

Kan du utveckla?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Kan du utveckla?

https://www.komplett.se/search?q=Svive&nlevel=10431%C2%A72160...

Permalänk
Medlem

Jo men varför tror du det passar mig bättre än de andra? Vad är det som står ut med ett Svive?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Var i butikerna och testade runt lite. Det som såg intressant ut var Logitech MX Mechnical men det visade sig vara väldigt likt G915, kan inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad i varken knapptryck eller knapparnas skranglighet.

Just nu är jag inne på att testa ett Keychron K3 Pro v2 nordic, jag är dock lite skeptisk till den där return knappen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Jo men varför tror du det passar mig bättre än de andra? Vad är det som står ut med ett Svive?

Det brukar vara billigt på kampanj, samma skit som allt annat, vissa modeller är hotswap så du kan byta brytare om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

Har nu testat Keychron K3 Pro v2 nordic med röda keychron optical switches. Det är ett ganska plastigt tangentbord minst sagt men ändå förvånansvärt skönt med sin låga profil. Motståndet i knapparna är ganska perfekt och det är blandet det tystaste mekaniska tangentbord jag testat. Tangenterna känns mycket stabila, även spacebar som annars brukar kunna låta en hel del. Tangenterna lider inte alls av samma problem som Logitech G915 där knapparna blir avsevärt trögare att trycka ner om man inte trycker mitt på knapparna. Man kan dock ibland höra som om switcharna gnisslar en aning, om det verkligen är gnissel låter jag dock vara osagt. En annan sak som stör är 75% storleken, möjligen är det en vanesak men knappar sitter inte där de vanligen gör. Jag har försökt få tag på ett Keychron K1 men de verkar omöjligt i Sverige?

En annan sak jag fått lära mig, man ska undvika vriststöd\handledsstöd eftersom det kan framkalla oönskad rörelse i handleder. Istället ska hela armen kunna röra sig då handleden inte är vidare bra på att röra sig sidled. Detta innebär egentligen att armarna ska hänga fritt från axlarna. Jag är lite skeptisk till detta då jag tidigare haft en hel del problem med nacken, möjligen kan man få avlasta på armstöd på stolen om de går att sätta i rätt position, händerna ska dock fortfarande flyta lätt över tangentbordet och inte vila på vriststöd eller bord.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide