Vilket av dessa 2 byggen för ~28k hade ni valt?

Permalänk
Medlem

Vilket kort är mest framtids säkert - rtx 4070 oc eller 6950 rx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Jag hade satsat på ett normalt z790 i 3k-klassen. Men men.

Varför? Jag kommer ej överklocka.

Varför jag vill köra på proart är för att jag såg ett bygge på youtube med north chassit och proart som vart riktigt snyggt Är det några funktioner det saknar du tänker på?

Permalänk

Gissar att någon har skrivit det men;

Jag hadde gått før ett AMD system. Dina builds har «K» cpuer från Intel men du har fel moderkort før det, på Intel kan du bara øverklocka med «Z» motherboards.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Gissar att någon har skrivit det men;

Jag hadde gått før ett AMD system. Dina builds har «K» cpuer från Intel men du har fel moderkort før det, på Intel kan du bara øverklocka med «Z» motherboards.

Jaha trodde Z moderkort var till för överklockning på egen hand men det är alltså inte fallet? Överklockas processorn automatiskt med ett Z moderkort?

Man lär sig något nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Helt enkelt.. Om jag inte rör någon inställning i huvudtaget kommer en K processor vara snabbare med ett Z moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Helt enkelt.. Om jag inte rör någon inställning i huvudtaget kommer en K processor vara snabbare med ett Z moderkort?

Svar ja, och den kommer bli varm

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Vilket kort är mest framtids säkert - rtx 4070 oc eller 6950 rx?

6950xt varje dag. 4gb mer vram mer rå prestanda vilket gör den bättre för framtiden

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

En kompis har 13900k med en 360 AIO, bra flöde i chassit. Den når 100grader efter 10 sekunders full load, fläktarna går på max. Skulle aldrig rekommendera till nån. 7800x3d alla dagar i veckan, räcker med en sketen luftkylare att hålla kyld. Eller om du prompt måste ha Intel en 13600K som har allafall rimlig effektåtgång....
https://www.sweclockers.com/test/36360-test-intel-core-i9-139...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

En kompis har 13900k med en 360 AIO, bra flöde i chassit. Den når 100grader efter 10 sekunders full load, fläktarna går på max. Skulle aldrig rekommendera till nån. 7800x3d alla dagar i veckan, räcker med en sketen luftkylare att hålla kyld. Eller om du prompt måste ha Intel en 13600K som har allafall rimlig effektåtgång....
https://www.sweclockers.com/test/36360-test-intel-core-i9-139...

Hör vad du säger. Jag tackar så mycket! Vill såklart undvika något sådant så vad tros om detta istället:

https://www.inet.se/datorbygge/b1387308/amd

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1387313/ddd

Jag skulle inte ha valt 7950x3d. Det är en usel prossesor som inte är bäst i spel eller produktion

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://www.inet.se/datorbygge/b1387313/dddhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1387313/ddd

Jag skulle inte ha valt 7950x3d. Det är en usel prossesor som inte är bäst i spel eller produktion

Oj är det sant? Läst i en del andra trådar att just 3d versionen rekommenderas. Vad är ens skillnaden på 3d och icke 3d? 😆

Permalänk
Medlem

Hur mycket skiljer mellan 5200mhz och 6000mhz ram? Behöver man gå in i BIOS för att få det att fungera innan? Helst vill jag bara att allt ska funka utan att behöva göra något men är det stor skillnad så är det kanske värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

En kompis har 13900k med en 360 AIO, bra flöde i chassit. Den når 100grader efter 10 sekunders full load, fläktarna går på max. Skulle aldrig rekommendera till nån. 7800x3d alla dagar i veckan, räcker med en sketen luftkylare att hålla kyld. Eller om du prompt måste ha Intel en 13600K som har allafall rimlig effektåtgång....
https://www.sweclockers.com/test/36360-test-intel-core-i9-139...

Är det just 3d versionerna som inte går lika varmt för läste precis en VS mellan i9an och 7950x och där står det att 7950x blir varmare än i9an.

Permalänk
Medlem

Såhär står det till. Varför just 3d rekommenderas ofta är då 7800x3d som nämns. Det är den bästa för gaming men inte produktivitet. 7950x3d har dock ett annat problem. 3d cache som domma har för att bli så bra. Men den har inte det på alla kärnor. Det gör så att ett program måste komma på om vilka kärnor ska göra vad. Men det programmet var inte så bra. Vilket gjorde att prestandan blev ganska dålig. Och det gjorde icke 3d bättre.

Du kommer nog ändå få hoppa in i bios även om du väljer 5200mhz. Kanske att inet sätter på xmp men det är väldigt enkelt att göra. Det är typ bara en knapp.

3d varianten gå inte lika varmt som den vanliga. Men 7950x går väldigt mycket kallare än i9 13900

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Detta läste jag:

Following on from the temperatures, despite pulling a figure of 330.3 W under full load, the peak core temperature of the i9-1300K was 8°C lower than the Ryzen 9 7950X, which hit 94°C under full load

Sen har jag ochså läst att man kan köra undervolt i Intel XTU för att få ned temp på i9an. Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Såhär står det till. Varför just 3d rekommenderas ofta är då 7800x3d som nämns. Det är den bästa för gaming men inte produktivitet. 7950x3d har dock ett annat problem. 3d cache som domma har för att bli så bra. Men den har inte det på alla kärnor. Det gör så att ett program måste komma på om vilka kärnor ska göra vad. Men det programmet var inte så bra. Vilket gjorde att prestandan blev ganska dålig. Och det gjorde icke 3d bättre.

Du kommer nog ändå få hoppa in i bios även om du väljer 5200mhz. Kanske att inet sätter på xmp men det är väldigt enkelt att göra. Det är typ bara en knapp.

3d varianten gå inte lika varmt som den vanliga. Men 7950x går väldigt mycket kallare än i9 13900

Måste man in i BIOS även fast ram minnena är den hastighet som moderkortet supportar utan överklock?

Permalänk
Skrivet av MIZU:

Jaha trodde Z moderkort var till för överklockning på egen hand men det är alltså inte fallet? Överklockas processorn automatiskt med ett Z moderkort?

Man lär sig något nytt hela tiden

Nei, men du kan gjøre der manuelt! Allt annet än «Z» brädor så är det låst på H og fe billigare modellene så kan du leka med XMP men inte klokkefrekvens på cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Nei, men du kan gjøre der manuelt! Allt annet än «Z» brädor så är det låst på H og fe billigare modellene så kan du leka med XMP men inte klokkefrekvens på cpu

Så om jag aldrig kommer att överklocka processorn så är ett Z moderkort onödigt? Vill inte röra processorn med överklockning och sabba garantier och är heller inte tillräckligt kunnig för att överklocka själv.

Det var isåntfall om den är automatiskt överklockad pga Z moderkortet jag kunde överväga ett sådant men så är det alltså inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Detta läste jag:

Following on from the temperatures, despite pulling a figure of 330.3 W under full load, the peak core temperature of the i9-1300K was 8°C lower than the Ryzen 9 7950X, which hit 94°C under full load

Sen har jag ochså läst att man kan köra undervolt i Intel XTU för att få ned temp på i9an. Någon som har erfarenhet?

Såg Anandtech revien. Vad jag har förståt så är det välldigt beroende på hur tur man har att få ett bra chip. Rent generelt är 7 7950x mer kyld villket är bra. Men i vissa exemplar kan man få typ dåliga heatspreders och sånt.

Skrivet av MIZU:

Måste man in i BIOS även fast ram minnena är den hastighet som moderkortet supportar utan överklock?

Ja det borde man behöva. Jag är inte helt säker men man borde behöva det. Och sen så är det inget farligt att gå in i bios och ändra det

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se