Permalänk

Köpråd uppgradering

Hej på er.
Jag behöver lite köpråd kring uppgradering.
Sitter i nuläget på en 5820k med 1080ti och 16 hgb DDR4. Tänkte att min son som snart bli 12 ska få den här som sin första egns dator. Jag tar grafikkortet och skaffar annat till honom. Allternativt annt begagnat till mig.

Spelar inte jättemycket på datorn men det blir en del ibland. I övrigt gör jag inte mycket krävande på denna datorn.
De spel jag kört senaste tiden är Fifa23, Shadow of war, Civilisation, Cyberpunk, GTA

Har i nuläget ett chassi Corsair 400d Airflow.
Behöver råd kring resten av komponenterna. Kommer behålla cpu ganska länge och byta gpu så småning om.

Jag velar mellan Ryzen 5600, 5700x.
Eller Intel 13400f eller 13500.

Budget är inte spikat i sten men vill gärna hålla det kring 6000 eller något högre (under 8000) om jag satsar på ett system med DDR5.

Har försökt slänga ihop något här och undrar om ni kan komma med lite råd då det var ett antal år sedan jag byggde senast. Funderar också om nätagget kommer räcka.

Tanken är att jag ska bygga själv och skärmen jag använder är en ultrawide 1440p.

https://komponentkoll.se/bygg/xiVfY

Bild
Permalänk
Medlem

MSI Cashback (220 kr tillbaka på PSU:n): https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Du kan göra såhär. Cpu är en del bättre. Men du kan gå med 13400f för att komma närmare ditt mål. Samt att du kan gå med ett utan att Wi-Fi för ännu mindre

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Tack för återkoppling. Såg att jag hade glömt kylare.
Skulle vara sjysst om du kunde skriva några ord med motivering till valet av komponenterna så jag kan motivera för mig själv 🙂

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/OSmaF.png

Du kan göra såhär. Cpu är en del bättre. Men du kan gå med 13400f för att komma närmare ditt mål. Samt att du kan gå med ett utan att Wi-Fi för ännu mindre

Tack för återkoppling.
Är det bättre att satsa på bättre cpu och DDR4 i stället menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Tack för återkoppling. Såg att jag hade glömt kylare.
Skulle vara sjysst om du kunde skriva några ord med motivering till valet av komponenterna så jag kan motivera för mig själv 🙂

Jag försökte välja så prisvärda komponenter som möjligt. PSU:n la jag lite mer på då du kommer kunna ha den många år framåt. Den har tio års garanti, helmodulär design, semi-passiv drift, 80+ Gold och ATX 3.0-stöd.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Tack för återkoppling.
Är det bättre att satsa på bättre cpu och DDR4 i stället menar du?

Jap det är det jag säger. ddr5 hypen tycker jag har varit lite mycket. (Jag kör fortfarande på 2666mhz) Men rent skänerelt så är det alltid bättre att skaffa bättre cpu än ram. Då jag också valde komponenter så du kan överklocka ökar det ju livslängden ännu längre

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Jap det är det jag säger. ddr5 hypen tycker jag har varit lite mycket. (Jag kör fortfarande på 2666mhz) Men rent skänerelt så är det alltid bättre att skaffa bättre cpu än ram. Då jag också valde komponenter så du kan överklocka ökar det ju livslängden ännu längre

Det lutar åt detta bygge soum du plockat ihop.
Funkar det valfa minnet? Det står Ryzen på det.
Är det värt att lägga extra pengar på PSU? Blir man begränsad i val av grafikkort i framtiden med den du valde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Det lutar åt detta bygge soum du plockat ihop.
Funkar det valfa minnet? Det står Ryzen på det.
Är det värt att lägga extra pengar på PSU? Blir man begränsad i val av grafikkort i framtiden med den du valde?

Det valda minnet borde funka

Man blir inte supermycket begränsad. Men det kan ändå vara en bra idé om du vill ha ett lite bättre system

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Hej igen.
Nu har jag chassi Corsair Airflow 4000D.
Jag har även handlat in kylare Thermalright Silent Assassin samt Psu MSI 850 W.
Det som återstår är cpu, minnen, moderkort samt SSD.
Jag har länge velat mellan olika cpu och plattformar. Det jag kom fram till är att 13500f är den som hade passat mig bäst. Men intel presterar bättre med DDR5 minnen. Går man upp till DDR5 minnen och moderkort så går kostnaden upp. Samtidigt är plattformen död.
Därmed tror jag det är bäst för mig att gå på en AM5 plattform med DDR5 minnen. Jag hade uppskattat om ni kan hjälpa med nytt förslag som bygger på detta.
Jag tänker Ryzen 7600 eller bättre med prisvärd lagring 1-2 tb, och prisvärda minnen på 32 GB. Moderkort vill jag härna ha med wifi och bt. Ser att det rekommenderas mATX ofta här till ATX system och förstår inte riktigt vitsen? Och tack för hjälpen hittills!
Har också fått erbjudande för en Ryzen 7700 för 3200 av någon här på forumet som kanske kan vara värt.

Permalänk
Medlem

Något sånt här. Du kan gå ddr5 med en i5 13400f också

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/dMcMG.png

Något sånt här. Du kan gå ddr5 med en i5 13400f också

Hej.
Tack för svar men jag tror du missuppfattade mig.
Jag vill gärna satsa på AM5 med ddr5 minnen pga plattform som kommer leva ett tag.
Mvh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Hej.
Tack för svar men jag tror du missuppfattade mig.
Jag vill gärna satsa på AM5 med ddr5 minnen pga plattform som kommer leva ett tag.
Mvh

Okej ja det gjorde jag. Om du vill ha en riktigt kraftfull maskin så kan du göra något så här. Om du då kan olika upp en begagnad cpu.

Något sånt här då med en 500kr rabat på cpun. Blir lite över din budget men det blir riktigt starkt. Du kan gå matx om du vill kanske spara 300kr. Men jag tycker atx ser mycket snyggare ut och du får mer m.2 platser

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Tusen tack!

Permalänk
Skrivet av Daytone:

Okej ja det gjorde jag. Om du vill ha en riktigt kraftfull maskin så kan du göra något så här. Om du då kan olika upp en begagnad cpu.

https://komponentkoll.se/bild/kEjfg.png

Något sånt här då med en 500kr rabat på cpun. Blir lite över din budget men det blir riktigt starkt. Du kan gå matx om du vill kanske spara 300kr. Men jag tycker atx ser mycket snyggare ut och du får mer m.2 platser

Hur får man 500kr rabatt på cpun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Hur får man 500kr rabatt på cpun?

a jag tänkte begagnat

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

För att inte starta en egen tråd så fortsätter jag här.
Jag har nu fått hem alla delar. Jag hade tänkt behålla grafikkortet men kom fram till att det är bäst min son får behålla det med den gamla datorn. Han får en 1440p skärm som endast har DVI anslutning och det saknas på nyare grafikkort.
Så till frågan. Hur ersätter jag mitt gamla 1080ti? Jag behöver inte mycket mer prestanda men hade varit trevligt med lite bättre.
Jag spelar inte jättemycket på datorn men när jag gör det blir det i 3440 x 1440 på en ultrawide. Jag behöver något som är lika bra eller bättre än mitt gamla 1080ti och inte kostar jättemycket. 1080ti värderas väl runt 2000kr nu så det hade varit bra om man kan köpa något där nånstans 2000-4000. Antar att jag inte vill gå ner i minnesmängd. Finns vettigt alternativ? Nytt eller begagnat.

Permalänk
Medlem

Dom två bästa alternativ är nog ett till 1080ti eller en 2080ti (går nog få upp för 3k). Elller en 3070 (om du har tur 3,5k)

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Slog till på ett begagnat 6800 16gb från Asus för ca 3700 kr inkl frakt. Borde bli bra tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Slog till på ett begagnat 6800 16gb från Asus för ca 3700 kr inkl frakt. Borde bli bra tror jag.

Jap det borde vara riktigt bra

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se