Windows 11 får Vista-inspirerade skrivbordswidgets

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 får Vista-inspirerade skrivbordswidgets

I en kommande uppdatering av Windows 11 kan du fästa widgets på skrivbordet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag vill ha coola klockor och prestandamätare igen. Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag hade skärmens sida full med widgetar på Vista tiden och man tyckte det var skitcoolt.

På många sätt tycker jag fortfarande Vista var snyggaste Windows även om det inte var bästa. Bubblorna var mycket häftigare än skärmsläckaren på XP. Man saknar Aero en del med.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att möjligheten finns, men vill inte använda det själv, än så länge.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Vista gadgets var ju riktigt trevliga på ens då nya widescreen-skärm visandes klocka, rss-läsare och väder till höger om programmen. Saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag vill ha coola klockor och prestandamätare igen. Mvh.
<Uppladdad bildlänk>

Med 8gadgetpack.net så funkar det. Haft hela tiden. Går inte leva utan CPU / GPU / Network mätare. Klockor klarar jag mig utan. Enhörning för att reta dottern vore nåt dock.

Permalänk
Medlem

KDE says hi

Permalänk
Medlem

Vissa grejer val väl användbara kanske men känner att jag inte vill ha mer klutter och saker som ligger och drar prestanda.

Permalänk
Medlem

Nu blir det värt att byta till win 11

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Hade alltid widget för CPU och ram usage samt saknar jag funktionen i W7 där man kunde utvärdera hårdvaran. När det kom var max 4.9 sen blev det 9.9. Böt från en AMD 5600 till en 6000 och gick från 4.6 till 4.8. Nästan max. 😀

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det finns redan Rainmeter och andra program som gör samma sak fast bättre.

Varför måste de leka med att göra om "yttre" GUI, leka widgets, startmenyn, göra en halvfärdig kontrollpanel (inställningar) (sminka grisen )
De borde lägga allt krut på t.ex: Enhetlig GUI i hela OSet, bättre filsystem, rensa upp bland alla gamla saker, optimera drivrutiner, o.s.v.

Eller kanske det som jag upptäckte nyss, en bugg som aldrig fixas sedan flera windowsversioner tillbaka, program öppnas på primärskärmen efter monitor-vila.
Jag ska erkänna att jag inte provat om den är fixad i Windows 11, de har ju byggt om lite där. Kanske provar när labels och no-combine kommer tillbaka till Win 11.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

KDE says hi

Tycker att hela Windows 11 är en mindre lyckad blandning av KDE, Gnome och macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Hade alltid widget för CPU och ram usage samt saknar jag funktionen i W7 där man kunde utvärdera hårdvaran. När det kom var max 4.9 sen blev det 9.9. Böt från en AMD 5600 till en 6000 och gick från 4.6 till 4.8. Nästan max. 😀

Fast det där var väl i princip bara Windows motsvarighet till BogoMips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag vill ha coola klockor och prestandamätare igen. Mvh.
<Uppladdad bildlänk>

Typ en analog mätare för 0-100% MMX? 🥳

Permalänk
Medlem

Tänker på litestep/nextstep? Hette dom så? Ingen aning om det fortfarande finns...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Hade nog hellre sett en overlay som man kan plocka fram. Vet inte när jag tittar på skrivbordet. Och har man många skärmar är det jobbigt att minimera alla fönster, eller rättare sagt återställa dem så som man hade dem.

Permalänk
Medlem

Alltså finns det någon som helst efterfrågan av detta? Vem sitter och glor på skrivbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vista gadgets var ju riktigt trevliga på ens då nya widescreen-skärm visandes klocka, rss-läsare och väder till höger om programmen. Saknar.

finns Rainmeter som man kan ha antingen höger eller vänster sida med olika saker som vilken ip-adress osv.

Permalänk
Medlem

Windows 11 = Vista II.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Urk, fösöker microsoft det här igen? RealDesktop följde med win95+ cd-romen, sen active desktop i 98, dekswidgets i xp extras pack och i vista kom det med alla installationer. Vill folk en ha det där? Jag förstår det till viss grad i tidigare under unix och Sun's SunDew, och macos 5-6 då deskwidgets tog mindre ram än "riktiga" applikationer.
Bra exempel är Apple2 GS.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Uj. Dom kanske tar tillbaka Aero om ett par tre-fyra OS uppdateringar. Windows 15 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hade nog hellre sett en overlay som man kan plocka fram. Vet inte när jag tittar på skrivbordet. Och har man många skärmar är det jobbigt att minimera alla fönster, eller rättare sagt återställa dem så som man hade dem.

Du kan modda xbox overlay men det är buggigt som tusan, det är lättare att ha en local webserver till lm-sensors, cli-torrent, lspci och htop och ha som startsida i steam i linux. Då behöver man aldrig quitta steam i steamos för att kolla stuff.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Uj. Dom kanske tar tillbaka Aero om ett par tre-fyra OS uppdateringar. Windows 15 kanske?

Man kan ju hoppas, windows 8+10+11 är fult som stryk, kanske de kan återta även den gamla kontrollpanelen med. Vore toppen med w10's sökfunktion men klassiska hanteringen av inställningar. Det är så mycket lättare att supporta.

En annan god sak vore om de återinförde ikoner som intalla ser likadana ut och platta, så att folk med synnedsättning eller ringa datavana kunde lära sig vad som är vad och inte lalla runt bland vita (dark mode) kugghjul och fyrkanter.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Var det inte Widgets som fick tas bort på grund av de massiva sårbarheterna de introducerade på gamla goda tiden?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Med 8gadgetpack.net så funkar det. Haft hela tiden. Går inte leva utan CPU / GPU / Network mätare. Klockor klarar jag mig utan. Enhörning för att reta dottern vore nåt dock.

Ja, har också kört den där hela tiden och gör det fortfarande i Windows 11. Hade dock varit trevligt med ett modernt alternativ. Microsofts ursprungliga val att enbart tillåta Windows 11s widgets i sin speciella widget-meny kändes alltid konstigt. Skönt att de tagit sitt förnuft till fånga.

Skrivet av Lagers:

Det finns redan Rainmeter och andra program som gör samma sak fast bättre.

Varför måste de leka med att göra om "yttre" GUI, leka widgets, startmenyn, göra en halvfärdig kontrollpanel (inställningar) (sminka grisen )
De borde lägga allt krut på t.ex: Enhetlig GUI i hela OSet, bättre filsystem, rensa upp bland alla gamla saker, optimera drivrutiner, o.s.v.

Eller kanske det som jag upptäckte nyss, en bugg som aldrig fixas sedan flera windowsversioner tillbaka, program öppnas på primärskärmen efter monitor-vila.
Jag ska erkänna att jag inte provat om den är fixad i Windows 11, de har ju byggt om lite där. Kanske provar när labels och no-combine kommer tillbaka till Win 11.

Testade Rainmeter förut och det finns absolut utrymme att göra widgets betydligt bättre Rainmeter.

ReFS verkar ju vara på gång till annat än server-versionerna av Windows nu äntligen. Kan bli intressant.

Rörande optimerande av drivrutiner så har de ju åtminstone förbättrat delar av I/O-stacken, så det är verkligen inte bara visella ändringar de pysslar med.

Fönsterhanteringen med flera skärmar som kopplas ur och i (samma som när de droppar bort på grund av vila) fungerar betydligt bättre i Windows 11. När jag jobbade mycket hemma och växlade input på min primära skärm så tyckte min stationära dator att skärmen kopplats ur och flyttade alla fönster till den sekundära skärmen. När samma dator tyckte att skärmen kopplades in igen flyttade Windows 11 automatiskt tillbaka programmen dit igen, något som definitivt inte sker på Windows 10. Om det samtidigt löser din situation vet jag inte, men de har åtminstone börjat åtgärda den typen av små irritationsmoment som de gladeligen ignorerat tidigare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Windows 11 = Vista II.

Windows 8 Metro 2.0 snarare. Vista var oändligt mycket bättre än XP förutsatt att man satt på ny hårdvara, men den läxan lärde ju sig Microsoft redan till Vista SP3/Windows 7.

Permalänk
Medlem

Varför?

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det finns redan Rainmeter och andra program som gör samma sak fast bättre.

Varför måste de leka med att göra om "yttre" GUI, leka widgets, startmenyn, göra en halvfärdig kontrollpanel (inställningar) (sminka grisen )
De borde lägga allt krut på t.ex: Enhetlig GUI i hela OSet, bättre filsystem, rensa upp bland alla gamla saker, optimera drivrutiner, o.s.v.

Eller kanske det som jag upptäckte nyss, en bugg som aldrig fixas sedan flera windowsversioner tillbaka, program öppnas på primärskärmen efter monitor-vila.
Jag ska erkänna att jag inte provat om den är fixad i Windows 11, de har ju byggt om lite där. Kanske provar när labels och no-combine kommer tillbaka till Win 11.

Ja, lite kul är det när man kommer in i nätverksinställningar och ska sätta manuellt ip och det är exakt samma gui som i Windows 98 :D.

Permalänk
Medlem

Mer fina Features för w11 och med lite mer data på skärmen 🙂🙂

Hoppas på några nytänk 👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Samurize!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701