Blir jag lurad just nu?

Permalänk

Blir jag lurad just nu?

Jag lade för ett par dagar ut på en Facebook-grupp, att jag sökte efter en kamera. Ett par dagar senare får jag ett PM angående just annonsen. Säljaren säger att hon släpper kameran för ett visst pris, hon frågar sedan vart paketet ska skickas. Jag ber henne skicka till mitt lokala ombud. Varpå hon börjar fråga om swish. Då jag inte vet hur kameran överhuvudtaget ser ut så ber jag om bilder innan jag swishar. Varpå hon försvinner ett par dagar. Nu idag skriver hon att hon skickar paketet till mitt ombud och att det bör komma en avi.

Frågan är nu om hon verkligen har skickat paketet. Jag har bara gett henne namn och efternamn, inte personnummer, mellannamn, telefonnummer, mejl osv.

Går det överhuvudtaget att skicka ett paket till ett postombud med endast för och efternamn?

Permalänk
Medlem

Facebook brukar ju ha en del publik information om dig. Hur många Erik Flodén finns det på din ort?

Det låter inte som någon typisk scam utan mer som att du stött på en kuf. Enda jag kan tänka mig (bortsett från om de börjar kräva dig på förskottsbetalning nu när den är 'skickad') är att de har skickat dig en sten och när du hämtar ut den så säger de att du ljuger och kräver dig på pengar med 'beviset' att du har tagit emot det.
Ta emot paketet och öppna på plats medan du filmar?

*edit*
Stämmer det att du bor i Åkersberga så förstår du hur lätt det är att hitta din adress med 'bara' ditt namn

Permalänk
Medlem

Har du inte swishat redan så har hon nog inte heller skickat nåt paket.
Luktar scam lång väg. Försvinner. Visar inga bilder. Går knappt o prata med?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om säljare inte vill visa varan/kvitto eller ens konversera så är det troligen en blåsning.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att du, under några som helst omständigheter, ska swisha pengar till den här människan. Alla tänkbara varningsflaggor vajar ståtligt i vinden, i det här fallet.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Luktar SCAM lång väg! Skulle aldrig i livet swisha en summa om det gäller mer än cirka 1000kr uppåt om det inte finns garantier eller ens ett kollinummer.

För just Swish är du rökt, har du väl skickat över pengarna och inte får en vara så lär det vara kört.

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat tills paketet dyker upp, och så betalat när jag vet att det inte är en påse rågmjöl.

Permalänk
Medlem

Har du betalat innan ? stor varning på detta alltså om du inte ens fått bilder innan. Är du osäker så öppna det på plats och fråga om dom kan vara vittne.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns ju som sagt högst tveksamt. Man brukar väl åtminstone dela med sig av adress innan säljaren skickar?
Jag skulle också bara säga att du väntar tills du fått paketet, vilket aldrig lär ske.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

100 % scam, eller den mest godtrogna människan i Sverige

Om du hittar någon mer seriös, var ändå försiktig med bilder. Försök göra en google-sökning med bilderna för att se om de är stulna, det räddade mig en gång när jag skulle köpa en systemkamera.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Inget att tänka på. Ett pinsamt dåligt bedrägeriförsök.

Ens om man underhåller tanken att det inte är ett bedrägeriförsök är förutsättningarna dåliga att det vore bäst, om ett paket faktiskt skickats, att låta det gå i retur.

Permalänk
Skrivet av Erik Flodén:

Jag lade för ett par dagar ut på en Facebook-grupp, att jag sökte efter en kamera. Ett par dagar senare får jag ett PM angående just annonsen. Säljaren säger att hon släpper kameran för ett visst pris, hon frågar sedan vart paketet ska skickas. Jag ber henne skicka till mitt lokala ombud. Varpå hon börjar fråga om swish. Då jag inte vet hur kameran överhuvudtaget ser ut så ber jag om bilder innan jag swishar. Varpå hon försvinner ett par dagar. Nu idag skriver hon att hon skickar paketet till mitt ombud och att det bör komma en avi.

Frågan är nu om hon verkligen har skickat paketet. Jag har bara gett henne namn och efternamn, inte personnummer, mellannamn, telefonnummer, mejl osv.

Går det överhuvudtaget att skicka ett paket till ett postombud med endast för och efternamn?

Låter som en scam helt klart.
Förbetala aldrig.

Om det hade varit så att paketet var på väg så skulle du ha haft möjligheten att spåra det?
Det är ett klassiskt drag att påstå att paketet är skickat. För att köpa tid och fortsätta låtsas att det inte är ett lur.
Och dyker inte paketet upp så kan man skylla på valfritt fraktbolag.

Permalänk
Skrivet av Erik Flodén:

Jag lade för ett par dagar ut på en Facebook-grupp, att jag sökte efter en kamera. Ett par dagar senare får jag ett PM angående just annonsen. Säljaren säger att hon släpper kameran för ett visst pris, hon frågar sedan vart paketet ska skickas. Jag ber henne skicka till mitt lokala ombud. Varpå hon börjar fråga om swish. Då jag inte vet hur kameran överhuvudtaget ser ut så ber jag om bilder innan jag swishar. Varpå hon försvinner ett par dagar. Nu idag skriver hon att hon skickar paketet till mitt ombud och att det bör komma en avi.

Frågan är nu om hon verkligen har skickat paketet. Jag har bara gett henne namn och efternamn, inte personnummer, mellannamn, telefonnummer, mejl osv.

Går det överhuvudtaget att skicka ett paket till ett postombud med endast för och efternamn?

Hann du betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Flodén:

Jag lade för ett par dagar ut på en Facebook-grupp, att jag sökte efter en kamera. Ett par dagar senare får jag ett PM angående just annonsen. Säljaren säger att hon släpper kameran för ett visst pris, hon frågar sedan vart paketet ska skickas. Jag ber henne skicka till mitt lokala ombud. Varpå hon börjar fråga om swish. Då jag inte vet hur kameran överhuvudtaget ser ut så ber jag om bilder innan jag swishar. Varpå hon försvinner ett par dagar. Nu idag skriver hon att hon skickar paketet till mitt ombud och att det bör komma en avi.

Frågan är nu om hon verkligen har skickat paketet. Jag har bara gett henne namn och efternamn, inte personnummer, mellannamn, telefonnummer, mejl osv.

Går det överhuvudtaget att skicka ett paket till ett postombud med endast för och efternamn?

Det låter helt klart som ett bedrägeri. Du kan dock skicka till ett ombud men hon måste fortfarande skicka till din hemadress sen kommer försändelsen komma till ditt standardombud. Som privatperson så har man inte samma möjlighet att välja ombud som företag har.

Det luktar scam lång väg.

Permalänk
Avstängd

Folk hoppar gärna på scam-förklaringen men det är väl inte alls säkert i detta fall. Kommer det ett paket, filma när du tar emot och öppnar det på plats, är det en sten så har du bevis. Är det kameran ni har kommit överens om så är det bara att betala. Har ni inte kommit överens, det är inte klarlagt om du ville köpa kameran eller inte och ifall du har bett om att få göra det, så behöver du inte göra något och kan låta paketet gå i retur.

Permalänk
Medlem

Som sagt skumt lång väg, så säljaren har alltså tagit saken i egna händer och bestämt sig för att skicka varan utan att ni ens har kommit överens om nåt egentligen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Som sagt skumt lång väg, så säljaren har alltså tagit saken i egna händer och bestämt sig för att skicka varan utan att ni ens har kommit överens om nåt egentligen?

Jag ser dom som att TS betalat innan han fått varan eller ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Erik Flodén:

Jag lade för ett par dagar ut på en Facebook-grupp, att jag sökte efter en kamera. Ett par dagar senare får jag ett PM angående just annonsen. Säljaren säger att hon släpper kameran för ett visst pris, hon frågar sedan vart paketet ska skickas. Jag ber henne skicka till mitt lokala ombud. Varpå hon börjar fråga om swish. Då jag inte vet hur kameran överhuvudtaget ser ut så ber jag om bilder innan jag swishar. Varpå hon försvinner ett par dagar. Nu idag skriver hon att hon skickar paketet till mitt ombud och att det bör komma en avi.

Frågan är nu om hon verkligen har skickat paketet. Jag har bara gett henne namn och efternamn, inte personnummer, mellannamn, telefonnummer, mejl osv.

Går det överhuvudtaget att skicka ett paket till ett postombud med endast för och efternamn?

1. Varför ska någon skicka till ditt ombud? Man skickar paket till personer.
2. Om inga pengar skickats och ingen information delats så finns det inget åtagande från dig att göra något innan du har något i hand.
3. Om hon har skickat så finns det ett nummer (om man inte går utanför alla sätt att skicka paket, ett paket till ombud utan spårning har jag då aldrig varit med om att man ens kan välja hos svenskt aktiva speditörer).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hennes Facebook profil såg väldigt legitim ut, och numret stämde överens med namn. Det rör sig inte om en stor summa pengar. Men jag valde att swisha över hälften av vad kameran kostade, ca 170kr. Sedan swisha över resten när jag fått kameran och provat den osv. Magkänslan är dock inte bra.

Däremot kan jag ej förstå varför en kvinna i 25-30års åldern vill lura någon på 340kr.

Permalänk
Medlem

ok det va ju ingen stor summa iaf.
Så det är en fördel.
Du får uppdatera om det kommer nån kamera.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Absolut:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Flodén:

Hennes Facebook profil såg väldigt legitim ut, och numret stämde överens med namn. Det rör sig inte om en stor summa pengar. Men jag valde att swisha över hälften av vad kameran kostade, ca 170kr. Sedan swisha över resten när jag fått kameran och provat den osv. Magkänslan är dock inte bra.

Däremot kan jag ej förstå varför en kvinna i 25-30års åldern vill lura någon på 340kr.

Lek med tanken att hon hittat några stolpskott till så är 170 kr per styck på en dag rätt okej utdelning.

Permalänk
Medlem

Det finns tyvärr folk som livnär sig på att scamma mindre belopp. Just för att summorna är för små för att inte chansa 😜 hoppas det inte är fallet nu!