CX430 bara 1 CPU kontakt [Löst]

Permalänk
Medlem

CX430 bara 1 CPU kontakt [Löst]

Uppgraderat datorn till en B660M (https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B660M-MORTAR-DDR4)

Mitt tidigare moderkort hade endast en CPU kontakt (8-pin) men nya moderkortet har 2. Jag pratade med Inet som rekommenderade att bara använda 1 kontakt då jag endast kör med en i3-a vilket inte drar så mycket ström.
I så fall vilken av dom 2 ska jag använda?

Och kan jag t.ex. använda min 6+2 (PCI-E står det på nätaggssladden) som CPU kontakt 2? Jag kör med iGPU och har inget behov av dedikerat grafikkort.

Nätagg(https://www.inet.se/produkt/6911368/corsair-cx430-430w)

Löst
Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du kan inte använda 6+2-kontakten, den är endast för grafikkort. Använd samma sladd som du hade kopplad till 8-pins kontakten tidigare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, du kan inte använda 6+2-kontakten, den är endast för grafikkort. Använd samma sladd som du hade kopplad till 8-pins kontakten tidigare.

Ok tack. Vilken av dom två 8-pin uttagen ska jag använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Ok tack. Vilken av dom två 8-pin uttagen ska jag använda?

Kolla vad det står i manualen, står det inget så spelar det nog ingen roll.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

De står i manualen

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Det brukar stå 1 & 2

I ditt fall CPU_PWR1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Då pröver jag PWR1 . Jag hittade nämligen inget i manualen mer än en bild utan så mycket till förklarande text!

Permalänk
Medlem

Jag hade förövrigt kollat på en nyare PSU. Om du lägger till en GPU i systemet kommer du kunna ha ström problem. Men kan säkert räcka just nu om du bara kör iGpu.

Allting beror ju på hur datorn ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Jag hade förövrigt kollat på en nyare PSU. Om du lägger till en GPU i systemet kommer du kunna ha ström problem. Men kan säkert räcka just nu om du bara kör iGpu.

Allting beror ju på hur datorn ska användas.

Ska vara en plex server och iGPU användas för transcoding. Dvs inget extra grafikkort.

Tack alla, det verkar fungera!