Permalänk
Medlem

Jag har börjat cykelpendla till jobbet ca 14 km enkel väg. Jag har typ cyklat i jeans och vindtät jacka vilket blir väldigt varmt och svettigt innanför. Tar man av sig fryser man som f-n

Några tips hur ni klär er och vilka material ni har i kläderna?

Cykelvägen går mellan Malmö och Lund nu på vintern, vilket oftast innebär kall motvind åt ett håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Jag har börjat cykelpendla till jobbet ca 14 km enkel väg. Jag har typ cyklat i jeans och vindtät jacka vilket blir väldigt varmt och svettigt innanför. Tar man av sig fryser man som f-n

Några tips hur ni klär er och vilka material ni har i kläderna?

Cykelvägen går mellan Malmö och Lund nu på vintern, vilket oftast innebär kall motvind åt ett håll.

Damasker, fodrade bibs, underställströja och tunnaste möjliga regnjackan. Sen givetvis glasögon, handskar och mössa under hjälmen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Damasker, fodrade bibs, underställströja och tunnaste möjliga regnjackan. Sen givetvis glasögon, handskar och mössa under hjälmen.

Ahha, tack!

Var hittar man sådana kläder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Jag har börjat cykelpendla till jobbet ca 14 km enkel väg. Jag har typ cyklat i jeans och vindtät jacka vilket blir väldigt varmt och svettigt innanför. Tar man av sig fryser man som f-n

Några tips hur ni klär er och vilka material ni har i kläderna?

Cykelvägen går mellan Malmö och Lund nu på vintern, vilket oftast innebär kall motvind åt ett håll.

Pogies/styrmuffar känns som ett måste, samt ylleunderställ.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Ahha, tack!

Var hittar man sådana kläder?

Jag har köpt mycket hos Bikester, men även hos Bioracer och fysiska cykelbutiker. Handskar kör jag Hestra (de har flera olika) och jacka har jag en Norröna Fjörå (om jag minns rätt).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Jag har börjat cykelpendla till jobbet ca 14 km enkel väg. Jag har typ cyklat i jeans och vindtät jacka vilket blir väldigt varmt och svettigt innanför. Tar man av sig fryser man som f-n

Några tips hur ni klär er och vilka material ni har i kläderna?

Cykelvägen går mellan Malmö och Lund nu på vintern, vilket oftast innebär kall motvind åt ett håll.

Jag själv kör med skid/skaljacka i goretex som har vetilationsdragkedjor under armarna som jag har öppet under cykelturen, sen när det blir kallare så är det bara att stänga och anpassa underställ till temperatur och känner man det blir för varmt/kallt under cyklingen så är det bara att stanna till och öppna/stänga vetilationsdragkedjor.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Jag har börjat cykelpendla till jobbet ca 14 km enkel väg. Jag har typ cyklat i jeans och vindtät jacka vilket blir väldigt varmt och svettigt innanför. Tar man av sig fryser man som f-n

Några tips hur ni klär er och vilka material ni har i kläderna?

Cykelvägen går mellan Malmö och Lund nu på vintern, vilket oftast innebär kall motvind åt ett håll.

Skulle köra vindjackan halvöppen till en början, dragkedjan kan variera fläktandet ganska bra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sredder:

Jag har börjat cykelpendla till jobbet ca 14 km enkel väg. Jag har typ cyklat i jeans och vindtät jacka vilket blir väldigt varmt och svettigt innanför. Tar man av sig fryser man som f-n

Några tips hur ni klär er och vilka material ni har i kläderna?

Cykelvägen går mellan Malmö och Lund nu på vintern, vilket oftast innebär kall motvind åt ett håll.

Bra väskor är en viktig del av klädseln, dels så slipper man ryggsäck som värmer upp ryggen så man lätt svettas men de underlättar också att ha med sig kläder så man kan byta efter väder.

Personligen så gillar jag stövlar och öppna plattformspedaler i slaskväder för det håller fötterna torra och vettiga pedaler behövs för att inte halka av åga snöuppbyggnad men ändå inte sitta fast med fötterna utifall man snabbt behöver sätta ner fötterna.
Har du rakt styre så skaffa styrmuffar för de skyddar även reglagen mot snö och is.
Jeans hör i vart fall inte hemma på en cykel (det är inte mycket bommulsbaserat som är lämpligt)

Har du med dig ett slask(regn)ställ så kan du även använda det för värme om det blir kallare elerl börjar blåsa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Jag har börjat cykelpendla till jobbet ca 14 km enkel väg. Jag har typ cyklat i jeans och vindtät jacka vilket blir väldigt varmt och svettigt innanför. Tar man av sig fryser man som f-n

Några tips hur ni klär er och vilka material ni har i kläderna?

Cykelvägen går mellan Malmö och Lund nu på vintern, vilket oftast innebär kall motvind åt ett håll.

Jag kör underställ (ull), utomhusbyxor/mjukisbyxor/regnbyxor beroende på väder, skaljacka, handskar, sneakers, ullsockar.

Blir det kallt, dvs under -20 tar jag på en tröja och kör fodrade vindtäta byxor.

Överlag så gäller samma regel som alltid när man är ute, skippa bomull så långt det bara går. Ingen jävla bomulls t-shirt när du svettas!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen! Blir till att hitta ett par vettiga cykelbyxor, sen har jag en gammal goretex jacka som bör fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Jag har börjat cykelpendla till jobbet ca 14 km enkel väg. Jag har typ cyklat i jeans och vindtät jacka vilket blir väldigt varmt och svettigt innanför. Tar man av sig fryser man som f-n

Några tips hur ni klär er och vilka material ni har i kläderna?

Cykelvägen går mellan Malmö och Lund nu på vintern, vilket oftast innebär kall motvind åt ett håll.

Detta är egentligen inte ett klockrent svar på din fråga men jag har haft stor nytta av s.k. rainlegs som påminner om såna där skydd för benen som cowboys har i gamla filmer. Man knäpper alltså på sig dem så täcker de framsida lår och skyddar mot vind och regn.

Tar liten plats i väskan och går smidigare att ta på och av jämfört med hela regnbyxor. Jag blir inte heller lika varm och instängd som med regnbyxor, men är oftast helt torr när jag kommer fram.

Nedsatt pris just nu på Bikester, men jag har inte letar runt i övrigt. Jag har svarta med reflexband.

I övrigt brukar jag också ha en skaljacka som går att öppna upp i sidorna som jag såg du fick tips om. Och närmast kroppen brukar jag ha tunn tröja i merinoull. Den håller mig inte torr men i stort sett luktfri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Detta är egentligen inte ett klockrent svar på din fråga men jag har haft stor nytta av s.k. rainlegs som påminner om såna där skydd för benen som cowboys har i gamla filmer. Man knäpper alltså på sig dem så täcker de framsida lår och skyddar mot vind och regn.

Tar liten plats i väskan och går smidigare att ta på och av jämfört med hela regnbyxor. Jag blir inte heller lika varm och instängd som med regnbyxor, men är oftast helt torr när jag kommer fram.

Nedsatt pris just nu på Bikester, men jag har inte letar runt i övrigt. Jag har svarta med reflexband.

I övrigt brukar jag också ha en skaljacka som går att öppna upp i sidorna som jag såg du fick tips om. Och närmast kroppen brukar jag ha tunn tröja i merinoull. Den håller mig inte torr men i stort sett luktfri.

Det var en bra ide. Betydligt luftigare än byxor!

Tack!

Permalänk
Medlem

Liten elfråga

Lade nyss om till vinterdäck och råkade förstöra lite grann runt kabeln till navdynamon. Jag hittade en bild som vi kan utgå ifrån. Det som hände var att jag inte visste att det fanns en kontakt (A) för dynamon, som ska lossas innan man lyfter av framhjulet. Därför blev dessa trådar avryckta med våld från (A).

Jag tror att jag kan fixa detta själv. Jord är märkt på kontakten (A), och sedan är de två kablarna SVART respektive SVART-VIT. Det jag behöver hjälp med är vilken av kablarna som är jord?

Annars gick däckbytet bra men s*tan vad klurigt det var att få på bakhjulet igen.

EDIT: Kom på en fråga till. Det är väl inte skadligt att cykla med dynamon ej inkopplad? Jag tänker ifall jag inte får rätt på det och måste ta mig till en cykelmek. /EDIT

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

Lade nyss om till vinterdäck och råkade förstöra lite grann runt kabeln till navdynamon. Jag hittade en bild som vi kan utgå ifrån. Det som hände var att jag inte visste att det fanns en kontakt (A) för dynamon, som ska lossas innan man lyfter av framhjulet. Därför blev dessa trådar avryckta med våld från (A).

Jag tror att jag kan fixa detta själv. Jord är märkt på kontakten (A), och sedan är de två kablarna SVART respektive SVART-VIT. Det jag behöver hjälp med är vilken av kablarna som är jord?

<Uppladdad bildlänk>

Annars gick däckbytet bra men s*tan vad klurigt det var att få på bakhjulet igen.

EDIT: Kom på en fråga till. Det är väl inte skadligt att cykla med dynamon ej inkopplad? Jag tänker ifall jag inte får rätt på det och måste ta mig till en cykelmek. /EDIT

Dynamon ger växelström (så det är tekniskt egentligen ingen dynamo) och likriktaren sitter i lampan om du har ledljus så det finns ingen speciell jord/nolla/minus eller vad man nu väljer att kalla det utan det går oftast 2 kablar med växelström till framlampan och eftersom det är växelström är båda kablarna "samma" så det går inte att skifta polerna så att det inte fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe Tack ska du ha! Hjälpsam som vanligt.
Jag försökte nu fixa detta, tyckte att det borde fungera men det gjorde det inte. Så jag tar den till en mek i veckan.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

@mrqaffe Tack ska du ha! Hjälpsam som vanligt.
Jag försökte nu fixa detta, tyckte att det borde fungera men det gjorde det inte. Så jag tar den till en mek i veckan.

Har du koll på hur kontakten vid dynamon fungerar, den är lite lurig att montera kabeln i så kolla att det blivit rätt där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blev en ny pendlarmaskin på black friday, inte testat ute än pga feber men hoppas på turer senare i veckan

Helsvart är ju inte optimalt när man pendlar men andra valen var tråkiga

Inga cushcore i den än men blir senare, gbg har väldigt dåliga vägar

Eftersom vattenflaskan är genomskinlig kan man packa saker i den och inte glömma det, praktiskt när man pendlar!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Blev en ny pendlarmaskin på black friday, inte testat ute än pga feber men hoppas på turer senare i veckan

Helsvart är ju inte optimalt när man pendlar men andra valen var tråkiga

Inga cushcore i den än men blir senare, gbg har väldigt dåliga vägar

Eftersom vattenflaskan är genomskinlig kan man packa saker i den och inte glömma det, praktiskt när man pendlar!

https://i.imgur.com/FW22jJG.png

Är inte det där ett väldigt udda val för en bruks/pendelcykel i en stad, full fart över trottoarkanter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är inte det där ett väldigt udda val för en bruks/pendelcykel i en stad, full fart över trottoarkanter ?

Ah du menar att det kanske behövs mer dämpning och ännu stadigare fälgar? Jag funderade på en enduro men tänkte att den där nog överlever.

Tror det är ett helt ok val. Ska sälja bilen också så blir handla mat osv med den.

Får se om några månader om det var bra val eller inte

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ah du menar att det kanske behövs mer dämpning och ännu stadigare fälgar? Jag funderade på en enduro men tänkte att den där nog överlever.

Tror det är ett helt ok val. Ska sälja bilen också så blir handla mat osv med den.

Får se om några månader om det var bra val eller inte

Hoppas att det är en elcykel, annars borde den bli brutalt tung för pendling (beroende på avstånd dock). I och för sig, kör man nerför berg samt väldigt svår terräng på sin pendlingsrunda kanske den är lämplig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hoppas att det är en elcykel, annars borde den bli brutalt tung för pendling (beroende på avstånd dock). I och för sig, kör man nerför berg samt väldigt svår terräng på sin pendlingsrunda kanske den är lämplig.

Det är ju en elcykel..

Men inte är det tungt att cykla en vettig heldämpad hoj på asfalt.
Min väger ca. 9.3Kg och visst är den långsammare än min racer på en längre strecka, men rullar nog lättare än 95% av alla pendlarhojar ute på gatorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det är ju en elcykel..

Men inte är det tungt att cykla en vettig heldämpad hoj på asfalt.
Min väger ca. 9.3Kg och visst är den långsammare än min racer på en längre strecka, men rullar nog lättare än 95% av alla pendlarhojar ute på gatorna.

Ok, då är jag med, ett motorfordon alltså, blir lite förvirrande att ha det i samma tråd (kan jag tycka) kanske men ok. I så fall borde vara ok att även diskutera mopeder i denna tråd.

En heldämpad rejäl mtb som väger 9,3kg kan inte vara billig, vad sjutton gav du för den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, då är jag med, ett motorfordon alltså, blir lite förvirrande att ha det i samma tråd (kan jag tycka) kanske men ok. I så fall borde vara ok att även diskutera mopeder i denna tråd.

En heldämpad rejäl mtb som väger 9,3kg kan inte vara billig, vad sjutton gav du för den?

Nja, elcyklar på max 250kw är väl helt ok i denna tråden...

Ja du, mer än man vill tänka på, kostar väl som en mindre bil ungefär xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Jag har börjat cykelpendla till jobbet ca 14 km enkel väg. Jag har typ cyklat i jeans och vindtät jacka vilket blir väldigt varmt och svettigt innanför. Tar man av sig fryser man som f-n

Några tips hur ni klär er och vilka material ni har i kläderna?

Cykelvägen går mellan Malmö och Lund nu på vintern, vilket oftast innebär kall motvind åt ett håll.

Jag kan tycka att främst behövs värmande päls och vindskydd på händerna, huvudet (under hjälmen, över öronen) och överkropp. Benen är ju det som brinner till fullo med värmeenergi, om cyklandet är någorlunda intensivt.

Fötterna mår också bra av ett vindskydd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cerb:

Nja, elcyklar på max 250kw är väl helt ok i denna tråden...

Ja du, mer än man vill tänka på, kostar väl som en mindre bil ungefär xD

Det är en rejäl elcykel det, med kåpor borde den väl toppa närmare 400km/h ?

Skrivet av Cerb:

Det är ju en elcykel..

Men inte är det tungt att cykla en vettig heldämpad hoj på asfalt.
Min väger ca. 9.3Kg och visst är den långsammare än min racer på en längre strecka, men rullar nog lättare än 95% av alla pendlarhojar ute på gatorna.

Men hur som helst så är en mtb inte nån jättebra brukscykel, den saknar vitala funktioner typ skärmar lastmöjlighet och garanterat fungerande belysning o, i stället har de ofta onödiga funktioner typ fjädring och droppost och obekväma däck och även om man låser fjädringen så väger den och kräver mer underhåll.
Det som (kanske) är positivt med cykeln på bilden är att den verkar ha 203 mm bromsskivor eller så är de mindre men med en form jag inte känner igen, kanske onödigt men i så fall troligen på ett positivt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en rejäl elcykel det, med kåpor borde den väl toppa närmare 400km/h ?

Ev. något "K" för mycket där.

Skrivet av mrqaffe:

Men hur som helst så är en mtb inte nån jättebra brukscykel, den saknar vitala funktioner typ skärmar lastmöjlighet och garanterat fungerande belysning o, i stället har de ofta onödiga funktioner typ fjädring och droppost och obekväma däck och även om man låser fjädringen så väger den och kräver mer underhåll.
Det som (kanske) är positivt med cykeln på bilden är att den verkar ha 203 mm bromsskivor eller så är de mindre men med en form jag inte känner igen, kanske onödigt men i så fall troligen på ett positivt sätt.

Håller med dig om underhållet, men inte i övrigt...
* Skärmalternativ finns massor.
* Bra laddningsbarbelysning fungerar i regel bättre än dynamo om man kör året runt.
* En vettig MTB kommer med bättre däck än de allra flesta har på sina pendlingscyklar, och de har dessutom utrymme för riktiga vinterdäck med både dubb och mönster värt namnet.
* Lastmöjlighet kan väl vara en aspekt om man inte gillar ryggsäckar som de allra flesta jag ser cyklar med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cerb:

Ev. något "K" för mycket där.

Håller med dig om underhållet, men inte i övrigt...
* Skärmalternativ finns massor.
* Bra laddningsbarbelysning fungerar i regel bättre än dynamo om man kör året runt.
* En vettig MTB kommer med bättre däck än de allra flesta har på sina pendlingscyklar, och de har dessutom utrymme för riktiga vinterdäck med både dubb och mönster värt namnet.
* Lastmöjlighet kan väl vara en aspekt om man inte gillar ryggsäckar som de allra flesta jag ser cyklar med.

Jo tillbehör går ofta (men inte alltid) att eftermontera, gravelcyklar har börjat dyka upp med mycket fästpunkter men det är fortfarande ovanligt på MTB och ännu ovanligare om man har bakfjädring.

Dynamoljus är ett måste och batteriljuds ett komplement, dynamoljuset råkar inte ut för att batterierna är tomma och de tenderar även att vara pålitligare när det är kallt.

Ryggsäck värmer, kan vara skönt på vintern men sällan annars, dessutom är det mycket obekvämt och vingligare om man verkligen lastar lite eftersom man får en mycket högre tyngdpunkt. Jag har cykeln som primärt bruksfordon och gillar verkligen inte att cykla med ryggsäck tex om man ska åka och handla, redan om den väger 5 kg så blir det mycket sämre och med över 10-15 kg på ryggen börjar det bli riktigt hemskt att cykla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo tillbehör går ofta (men inte alltid) att eftermontera, gravelcyklar har börjat dyka upp med mycket fästpunkter men det är fortfarande ovanligt på MTB och ännu ovanligare om man har bakfjädring.

Dynamoljus är ett måste och batteriljuds ett komplement, dynamoljuset råkar inte ut för att batterierna är tomma och de tenderar även att vara pålitligare när det är kallt.

Ryggsäck värmer, kan vara skönt på vintern men sällan annars, dessutom är det mycket obekvämt och vingligare om man verkligen lastar lite eftersom man får en mycket högre tyngdpunkt. Jag har cykeln som primärt bruksfordon och gillar verkligen inte att cykla med ryggsäck tex om man ska åka och handla, redan om den väger 5 kg så blir det mycket sämre och med över 10-15 kg på ryggen börjar det bli riktigt hemskt att cykla.

Ja, vi är alla olika. Jag föredrar batteridrivet ljus alla dagar i veckan.
Och på vintern är riktigt breda däck och bra bromsar det som hamnar högst upp på min lista.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cerb:

Ja, vi är alla olika. Jag föredrar batteridrivet ljus alla dagar i veckan.
Och på vintern är riktigt breda däck och bra bromsar det som hamnar högst upp på min lista.

Batteridrivet lyser ofta starkare men de verkar definitivt inte alls idiotsäkra i kyla, batterierna kan få väldigt dålig kapacitet och hanteringen av lamporna kan också bli svår för många fästen är inte konstruerade för att funka i kyla tex olämpliga plaster eller gummiband och reglage. Det är stor skillnad på hur saker fungerar om du förvarar cykeln varmt så att du inte hanterar allt i kyla eller om den är i frysen hela tiden men ändå bara ska fungera.

Bromsarna bör vara hydrauliska så man slipper wirar och helst skivbromsar så de slipper agera rengöringsskrapa på fälgen och däcken får gärna vara breda men jag vet inte om man bör ha en fatbike om man ska åka på hårdare underlag men gärna kring 50mm däck men sedan tycker jag inte det blir så mycket bättre av att gå till 3" eller 4" på en plogad väg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Batteridrivet lyser ofta starkare men de verkar definitivt inte alls idiotsäkra i kyla, batterierna kan få väldigt dålig kapacitet och hanteringen av lamporna kan också bli svår för många fästen är inte konstruerade för att funka i kyla tex olämpliga plaster eller gummiband och reglage.

Absolut, dålig produkter finns oavsett batteri eller dynamo.
Ska man cykla där säkerheten starkt påverkas om lampan slocknar så gör man rätt i att ha 2, oavsett teknik för att driva den.