Permalänk
Medlem

Jag vill köpa en MTB

Tjenare!

Jag är sugen på att köpa en MTB och har fastnat för "Specialized Rockhopper".
Men skulle behöva råd. Är det en bra cykel för de pengarna?

Den går att köpa i olika storlekar och jag vet inte riktigt vad som passar mig.
https://www.tcmcykel.se/hardtail-mtb/specialized-rockhopper-2...
Den finns i 27.5 samt S, M eller L samt
https://www.tcmcykel.se/hardtail-mtb/specialized-rockhopper-2...
29 samt S, M eller L.

Jag är 176 CM så verkar vara mellan storleksspannen, vill man ha en liten eller stor storlek? Har aldrig ägt en MTB förut och vill mest åka lite stigar som hobby. Ingen direkt utförsåkning.

Tack på förhand
Mvh

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Ganska mycket no-name grejer men mycket mer kan man ju inte förvänta sig i den prisklassen, kan bli tråkigt om slitdelar som växlar inte håller måttet och måste bytas/servas men som instegshoj ser det ju helt OK ut om du inte kan tänka dig att köpa begagnat.

29" rullar bättre och är väl måttet som är mest "inne" just nu men kan samtidigt bli lite mer svårkontrollerat vid grov terräng, för lättare stigcykling är det dock optimal storlek.

Brukar finnas storleksguider för varje individuell ram, jag hade gått efter den men skulle gissa att medium borde passa.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag gissar lite, men med tanke på hur cykelhandlarna sålde slut på allt de hade under pandemins början då varenda kotte ville börja cykla... är det inte absolut guldläge att köpa begagnad cykel nu när folk tröttnat?
Så tänkte iaf jag gällande att skaffa ny cykel inom det närmaste.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ganska mycket no-name grejer men mycket mer kan man ju inte förvänta sig i den prisklassen, kan bli tråkigt om slitdelar som växlar inte håller måttet och måste bytas/servas men som instegshoj ser det ju helt OK ut om du inte kan tänka dig att köpa begagnat.

29" rullar bättre och är väl måttet som är mest "inne" just nu men kan samtidigt bli lite mer svårkontrollerat vid grov terräng, för lättare stigcykling är det dock optimal storlek.

Brukar finnas storleksguider för varje individuell ram, jag hade gått efter den men skulle gissa att medium borde passa.

Skrivet av twit:

Jag gissar lite, men med tanke på hur cykelhandlarna sålde slut på allt de hade under pandemins början då varenda kotte ville börja cykla... är det inte absolut guldläge att köpa begagnad cykel nu när folk tröttnat?
Så tänkte iaf jag gällande att skaffa ny cykel inom det närmaste.

Tack hörrni! Att kolla begagnat är ett jättebra tips. Har ni ytterligare tankar på vad jag bör undvika? Allt detta är helt nytt för mig. Jag kom på ikväll att jag vill ha en cykel..

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Tack hörrni! Att kolla begagnat är ett jättebra tips. Har ni ytterligare tankar på vad jag bör undvika? Allt detta är helt nytt för mig. Jag kom på ikväll att jag vill ha en cykel..

Spontana känslan från mig är att det inte är en sån sak som lämpar sig för spontanköp

Skulle köpa något billigt att testa med och uppgradera när du testat några gånger och vet vad du behöver

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut rekommendera en Grand Canyon som första hoj. Har själv en Grand Canyon 7 (dock är min en äldre modell) som jag är mycket nöjd med. Storlek M bör passa dig perfekt. Det enda jag saknar på den är en dropper, vilket är inkluderat i nyare modeller. Visserligen ligger den i nästa prisklass jämfört med vad du kikat på innan, men du får mycket cykel för pengarna.

[EDIT]
Det finns två andra saker som är livsviktiga när det gäller att cykla MTB:

  • Hjälm!

  • TBE-vaccin

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

Hade försökt att höja budgeten lite för att få ut mer glädje av cykeln.

https://happyride.se/kopa-mountainbike/