Stadia är död – länge leve gaming-Chromebook

Permalänk
Melding Plague

Stadia är död – länge leve gaming-Chromebook

Google följer devisen ur askan i elden med ett nytt försök till spelstreaming. Den här gången tar det plats i Chromebooks istället.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar när dom lägger ner det här med?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av baggz143:

Undrar när dom lägger ner det här med?

Aldrig, det lever och frodas ser du väl!

Nä men jokes och lätt syrlighet aside, jag hatar egentligen inte konceptet. Men det känns ju lagom ironiskt.

Permalänk
Skrivmaskin

Är det nu man köper en gaming-Chromebook och hoppas på full återbetalning om ett par år?

Permalänk

Utvecklingen av mycket går snabbt, men kortsiktigt så går det trögt. Bara se smartphones som kom i slutet på 90talet där man kunde surfa på den, smartphones touth några år senare. Och sedan pratar folk om iPhone som den första smartphonen.

Jag tror något liknande med alla dessa streamtjänster, det kommer gå trögt. Det går upp och ner.. För varje försök så lite bättre men ej tillräckligt bra.

När det gäller Chromebook så äger jag ett par stycken och min åsikt är cool tanke, men ofta får man riktigt dåligt hårdvara i pris nästan till en helt vanlig enkel Windows pc. Men allteftersom andra tillverkare än Apple kommer med schyssta arm så lär detta ändras.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag valde ju att inte köpa en stadia för att det var online / stream gaming. Jag kommer ju inte köpa en chromebook av samma anledning.

Tacka vet jag steam deck som ändå kan köra full windows / linux. Likadant nu när dockan landar hemma snart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Fatta vara projektledare för denna laptopserie hos Google, få höra att interna lösningen Stadia läggs ned och att de nu behöver ha ett professionellt sammarbete med Nvidia istället. Stressfaktor 10.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant.

GeForce Now är nog framtiden, fungerar jävligt bra. I vissa spel får man bättre prestanda på GeForce Now än en dator för 30k.

Spelar enbart via streaming på min laptop och lär aldrig ha spel lokalt på den

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

De blir lite väl cringe när alla cyber dads (jag är boomer själv) pratade om hur konsol och PC gaming är slut när stadia kom.
Jag är glad över att Google inte intar en dominerande marknadsposition inom gaming.

Permalänk
Medlem

"Stadia is now dead, you are to work with Nvidia as partners in the upcoming gaming Chromebooks"

"Fuck"

Dold text

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

För att detta koncept ska fungera måste dom sätta upp många små modulära datacenter och placera ut i närheten av spelarna.

Permalänk
Medlem

Jaja, blir ivaf lite billigare än var sin 13900K burk med RTX 4090 till barnen.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur google behåller kunder efter dom stänger ner alla projekt. Har själv inget behov av cloud-gaming men förstår att det finns en liten efterfrågan. Men undra hur många som kommer våga köpa deras produkter när livcykel har snitt så kort tid på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Undrar när dom lägger ner det här med?

Skrivet av Wittwang:

Är det nu man köper en gaming-Chromebook och hoppas på full återbetalning om ett par år?

Skrivet av Dyluck:

För att detta koncept ska fungera måste dom sätta upp många små modulära datacenter och placera ut i närheten av spelarna.

Är det ingen som läser nyheten? Står ju att de ska samarbeta med Geforce Now, Xcloud (med flera?).
Det blir ju deras partners datacenter då. Google kan lägga ner satsningen hur mycket som helst, men det hänger mer på deras partners då. Möjligen att Chromebooksen behöver säkerhetsuppdateringar av mjukvaran och liknande.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Känns helt ärligt som en ganska bra idé ändå.
Passar inte mig personligen som ofta är på platser med dåligt internet så jag blir så illa tvungen att kånka med mig min högljudda och dyra laptop. Men som insteg för casual-pc-gaming är detta rätt smart. Och med två tjänster som faktiskt funkar och har bra utbud.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig gå över till streamingtjänst som geforce now i framtiden om alla spel skulle kunna köras i det.

Kolla bara kostnaden på om du ska top of the line pc idag och sen uppgradera den hela tiden. Med tjänsten får du automatiskt tillgång till bästa pc och aldrig behöver uppgradera igen. Sen kan du köra den på allt möjligt

2000kr per år är ingenting om man jämnför

Permalänk
Medlem

Nu är ju problemet med Xbox cloud gaming att de fortfarande bara har stöd för kontroll... mus och tangentbord ska komma "snart"... men tja...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag kan tänka mig gå över till streamingtjänst som geforce now i framtiden om alla spel skulle kunna köras i det.

Kolla bara kostnaden på om du ska top of the line pc idag och sen uppgradera den hela tiden. Med tjänsten får du automatiskt tillgång till bästa pc och aldrig behöver uppgradera igen. Sen kan du köra den på allt möjligt

2000kr per år är ingenting om man jämnför

Kan väl vara bra om man fullkomligt älskar att köpa/betala för saker utan att egentligen inte äger någonting.
Kan väl vara bra om man kallt räknar med att aldrig hamna i ekonomiska trångmål så man kan betala för sitt abonnemang.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Alla mått och steg som minskar behovet av svindyr hårdvara, även bök med uppdateringar etc etc välkomnas. Jag menar 20k+ för bara grafikkortet, det är sjukt!

Permalänk
Medlem

Var han vaccinerad?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

nvidia chromebook, det värsta från två världar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har prövat Nvidia NOW med min HTPC å Fedora Linux (Specs i signaturen), funkar kanon med en APU och 8GB ram, men 2GB av ram går till grafik, så det är bara 6GB ram till OS. ibland hade nog varit bra med en lite vassare GPU, men funkar utmärkt.

Kanon bra lösning för de som har mindre budget för speldator och när priserna på Hårdvara är som de är idag.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

För att detta koncept ska fungera måste dom sätta upp många små modulära datacenter och placera ut i närheten av spelarna.

nej, för de funkar kanon med Nvidia Now på min Linux HTPC redan idag.
Helt klart ett bra alternativ med tanke dagens ockerpriser på GPU:er osv

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

För att detta koncept ska fungera måste dom sätta upp många små modulära datacenter och placera ut i närheten av spelarna.

Vet du vad du pratar om?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kan väl vara bra om man fullkomligt älskar att köpa/betala för saker utan att egentligen inte äger någonting.

Vi pratar gaming här. Hälften av spelen du köper och "äger" slutar fungera den dagen spelets server lägger ner.

Det var många år sedan du ägde spel.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Undrar när dom lägger ner det här med?

Köp en massa, och gambla att det strax läggs ner.
Begär refund för att du köpte dem endast för denna satsning.
Sälj dem på blocket/tradera
Profit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kan väl vara bra om man fullkomligt älskar att köpa/betala för saker utan att egentligen inte äger någonting.
Kan väl vara bra om man kallt räknar med att aldrig hamna i ekonomiska trångmål så man kan betala för sitt abonnemang.

Spelen i GeForce Now äger man ju precis lika mycket som vanligt. Och 2000 kr/år borde vara mindre än värdeminskningen på en dator med RTX 3080. Och kniper det rejält finns en hyfsat okej gratisversion.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara mjukvara för att spela xcloud och geforce now, om det inte redan fungerar idag på alla chromebooks så hoppas jag att de fixar så alla befintliga chromebooks har tillgång till de tjänsterna.

Jag skulle inte köpt en dator bara med avsikt att köra molnspel, men det beror på att det har fungerat pissdåligt för mig att spela via molnet. De tillfällen de har fungerat bra så är det däremot helt okey så potentialen finns ju iaf.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alls hur de tänker, men kanske missar jag poängen eller är inte i rätt mål(n)-grupp. Jag använder Stadia och kommer fortsätta till sista dagen, det passar mig helt perfekt. Jag är ju dock ingen HC-gamer längre, lirar mest singleplayer såsom ex rdr2 och CP2077.

Grejen med Stadia var ju just att man INTE behövde fixa massa extra grejer, såsom konsol eller pc-rigg. Hela principen gick ju ut på att man redan hade en schysst TV, eller kunde lira på en gammal sliten laptop för den delen. Ska man nu köpa en Chromebook för > 6500 för samma sak? Det är ju fan mer än vad en Xbox kostar!

På Android Tv:n funkade det ju grymt, om man var ansluten trådburet. Det funkade ganska svajigt med trådlöst, även med schysst router som står i princip bredvid TV:n. Ska man då springa runt med en ethernetkabel till sin lilla chromebook (ingår det i priset)?

Men vem vet, jag kanske bara är bitter och deppig för att Stadia försvinner Jag verkar ju dock vara en av få som inte hade några problem med tjänsten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Citat:

... benämner de nya gaming-fokuserade datorerna som de "ultimata maskinerna för molnspel".

Tolkas av mig som:
Man får titta i molnen för att hitta något nöje med att försöka spela på dessa...