En arbetsplats där alla inte har möjlighet att arbeta hemifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är därför det är så fel att prata generellt.

För mig är att prata generellt om distansjobb som negativt exakt samma sak som att prata generellt om mobiltelefoners negativa inverkan på arbetsplatser och folk inte borde få ha mobiltelefoner på arbetsplatserna.

Nå när man pratar om arbetsplatser så borde målet vara att så bra arbete som möjlig blir utfört, inte konstiga mål som att "alla" ska ha det lika jobbigt att ta sig till arbetsplatsen eller liknande.
Hur då arbetsmiljön ska läggas upp är komplicerat och det beror på mycket. Rent naturligt är det så att personer som lägger t.ex. 3-4h per dag att ta sig till och från arbetsplatser, såklart måste ta dessa timmar tas ifrån någonstans. Det kan vara minskad arbetsinsats på jobbet, det kan vara dra ner på all träning, att inte lösa privata problem som innebär att man har med dem på sin arbetsplats.

När det gäller folk som bor nära arbetsplatsen, så tycker jag själv hemma ändå är bra. Jag har full kontroll över de kanalerna som stör mitt arbete. Jag pratar väldigt mycket med olika personer och då såklart väljer att inte svara på samtal.
Men är det så konstigt, säg om ni sälja är kund, betalar en revisor, advokat whatever 2000kr/h (dyrt som attan är de). Vill ni då att denna som ni betalar för konstant ständigt ska avbryta ert samtal för att svara andra?

Nej, all kommunikation till en bör gå genom korrekt vägar. Sedan beroende på arbetsuppgift kan fysiska möten vara bra. Jag personligen som utvecklare tycker personliga möten såvida man inte ska diskutera fysiska saker slöseri på tid att ta sig dit.

Jag ser det som den diskussion som finns i tråden. Folk här skulle kunna starta en videokonferens och ha den, det går att reglera riktigt bra. Men få för sig att alla som vill diskutera ska ta och åka till Stockholm för att ha ett möte vid ett bord där.. Så ser jag det bara som slöseri på tid, mötet skulle säkert bli riktigt kasst då vi skulle diskutera andra saker som Intel och AMD nya cpuer.

Jag tror tusan att videomöten går att göra bättre än vanliga möten och allt eftersom våra verktyg blir bättre, så kommer videomöten dra ifrån.
Videomötet kanske spelas in, allt som sägs kanske automatisk skriv ner genom en AI. Där denna AI också formaterar det bra. Alla oljud folk gör som hosta, tar Ai automatisk bort etc.
Presentationer som görs blir tydliga, jag har suttit på möten där de har visat något på en tv och så sitter man där och ångar sig varför man inte tog med kikaren till mötet så man kunde läsa texten.

Du har absolut många bra poänger, men avundsjuka kan verkligen sänka produktiviteten också, eller få folk att söka sig någon annanstans. Jag hade precis ett ärende som berörde detta. En kollega ville bo utomlands i ett halvår för att hans barn inte trivdes i skolan och de behövde lite miljöombyte, hans fru hade fått godkänt på det på sitt jobb, och det är flera på vårt kontor som har flyttat utomlands eller långt bort och kör hemifrån typ hela tiden, utom kanske en dag i månaden eller så. Men chefen sa nej, det gäller bara nyckelpersoner. Nästa dag fick chefen en uppsägning istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag var inne på nån form av ersättning till oss som inte har möjlighet att arbeta hemmifrån, 1v extra semester, extra påslag på årsbonusen, ja nån form av ersättning iaf.

Haha. Ska du ersättas för att dina kollegor får merkostnader i form av el, kaffe, vatten, slitage av kontorsmöbler o.s.v.? Komedi!

Tips: Om du inte trivs med hur ditt arbete utförs så byt jobb. Avundsjukan får du jobba på.

Permalänk
Medlem

Extremt intressant tråd då detta är ett ämne som diskuteras mycket och jag funderar mycket över. Skulle kunna skriva en kortare novell om detta.

Men väldigt kortfattat:
- Jag och många kolleger med mig har fått en betydligt bättre leverans då vi kan arbeta ostört hemifrån.
- Däremot så anser ledning, chefer samt dom som faktiskt tycker om att åka in till kontoret att det blivit en försämring.

Det återstår att se hur detta slutar. Visst, det är "enkelt" från arbetsplatsen att bara börja kräva mer närvaro på arbetsplatsen, men problemet är att dom är rädda för att personal ska försvinna till andra arbetsgivare.

Jag kan dock hålla med om att saker som "teamkänsla" och "spontana möten" osv har blivit sämre, men för den enskilde arbetstagaren som vill jobba på distans så väger distansarbetet upp denna försämring, men jo, sett från "arbetsplatsens" håll så kan jag nog säga att det är en försämring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har absolut många bra poänger, men avundsjuka kan verkligen sänka produktiviteten också, eller få folk att söka sig någon annanstans. Jag hade precis ett ärende som berörde detta. En kollega ville bo utomlands i ett halvår för att hans barn inte trivdes i skolan och de behövde lite miljöombyte, hans fru hade fått godkänt på det på sitt jobb, och det är flera på vårt kontor som har flyttat utomlands eller långt bort och kör hemifrån typ hela tiden, utom kanske en dag i månaden eller så. Men chefen sa nej, det gäller bara nyckelpersoner. Nästa dag fick chefen en uppsägning istället.

Fast det är nog lite orealistiskt att förvänta sig att arbetsgivaren ska acceptera.

Att det inte fungerade för denna person och hen sa upp sig märkte vi ju, men du kan ju inte anklaga arbetsgivaren för att neka. Arbetsgivaren är i sin fulla rätt att säga nej.

Tråkig situation men tycker det är lite väl mycket anklagan mot arbetsgivaren i det här fallet.

Jag tolkar inte nånting i det du säger som avundsjuka. Hen behöver ändring i vardagen men kan inte få det på sitt nuvarande jobb. Och måste tyvärr då säga upp sig
Hade ju lika gärna kunnat titta på en annan lösning, som t.ex. att satsa på nått annat ett halvår och komma tillbaka till jobbet när dom flyttat hem igen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du har absolut många bra poänger, men avundsjuka kan verkligen sänka produktiviteten också, eller få folk att söka sig någon annanstans. Jag hade precis ett ärende som berörde detta. En kollega ville bo utomlands i ett halvår för att hans barn inte trivdes i skolan och de behövde lite miljöombyte, hans fru hade fått godkänt på det på sitt jobb, och det är flera på vårt kontor som har flyttat utomlands eller långt bort och kör hemifrån typ hela tiden, utom kanske en dag i månaden eller så. Men chefen sa nej, det gäller bara nyckelpersoner. Nästa dag fick chefen en uppsägning istället.

Olika behandlad på en arbetsplats är såklart ett problem. När det gäller distansjobb så borde samma regel gälla alla. De som är behov att fysisk göra saker på sin arbetsplats får dock svårare, men det finns även lösningar där.
Jag har själv lånat med mig hårdvara hem, så jag kan göra saker saker hemma som jag egentligen skulle behöva åka till kontoret. Och det går faktisk be folk på kontoret göra lite saker emot att man hjälper dem. (plugga i en strömsladd, nätverkskabel)

Min ditt exempel så är det ytterst få som kan få flytta väldigt långt bort, detta av den anledningen att det finns hur många orsaker som helst som är att man skulle behöva komma dit fysisk. Detta med kort varsel. En person som inte klarar av detta blir mindre attraktiv på arbetsplatsen. Så en person som vill jobba 100% hemifrån, men supersnabbt kan ta sig till jobbet. Är otroligt bättre än en person som säger att den kan enbart jobba hemifrån, om den skulle behöva ta sig till jobbet eller en kund, så behöver den ha väldigt många dagars förvarsel om detta.

Sedan avundsjukan. Jag har de senaste 10 år - de 2st sista lagt mellan 15-20h i veckan på att endast ta sig till och från arbetsplats, det är sitta på buss och tåg, vänta etc. Såklart att man var avundsjuk på de som slapp detta. Man kan vara avundsjuk på mycket.
Jag vet folk som är gift, har barn bor på landet i ett hus de äger som inte kan ta det jobb de vill, för det är så ont om tekniska jobb där de bor.

Så jag påstår distansjobb öppnar upp, såklart folk som har köpt svindyra bostäder i storstäderna inte tycker det är rättvist att de nu ska konkurrera om jobb med landsbygdsbor, men sånt är livet.

Sist såklart seniorer inom allt får fördelar. Men det folk får göra är att bli bättre.
Jag själv med många har numera rätt att arbeta hemifrån som ett grundkrav, gillar inte arbetsgivaren detta kravet. Så är det bara att byta till någon av alla de arbetsgivare som konstant försöker locka över mig. Och det är förhoppningsvis så utvecklingen kommer gå.
De företag som har dåliga regler för anställda får ta konsekvenserna.

*edit*
Det finns olika arbetsplatser. Jobbar man t.ex. på Volvo så har man säkert kontakt med hur många som helst på Volvo. Men min bild är idag att allt fler jobbar med allt fler personer på helt olika företag och helt olika i landet.
Enligt vissa borde man då bygga en megastor byggnad där alla företag samlas i eller något. Annars blir det att man har distanskommunikation och arbetar distans med varandra.
Detta med att man ska samlas i samma rum som kollegor på samma företag som inte ens jobbar inom samma projekt bara för att... (jag vet inte, det känns så otroligt dumt)

Permalänk

Fy vilka jobbiga personer det finns, gillar man inte att jobba hemifrån jobba på kontoret, gillar man inte sitt jobb så byt?

Jag skulle aldrig byta till en arbetsgivare som kräver att jag jobbar från kontoret, och skulle byta jobb om någon kräver det. Jag jobbar egentligen en dag på kontoret, men jag går hem vid lunch, så det är egentligen en halvdag.

Allt fungerar mycket bättre hemifrån, det finns absolut inget negativt, då pratar vi möten, kontakten med andra kollegor, arbetet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Fast det är nog lite orealistiskt att förvänta sig att arbetsgivaren ska acceptera.

Att det inte fungerade för denna person och hen sa upp sig märkte vi ju, men du kan ju inte anklaga arbetsgivaren för att neka. Arbetsgivaren är i sin fulla rätt att säga nej.

Tråkig situation men tycker det är lite väl mycket anklagan mot arbetsgivaren i det här fallet.

Jag anklagar inte arbetsgivaren alls, och jag förstår deras agerande av flera anledningar, min poäng var bara att de förstås inte räknade med att han faktiskt skulle säga upp sig. Även om de var missnöjda med hans prestation så tar det månader att hitta en ersättare och den kommer att kräva bra mycket mer i lön, sannolikt blir det en konsult som kostar ännu mer för företaget har svårt att hitta folk som vill bli anställda.

Men jag håller ju med om att om någon ska få en sådan möjlighet så måste det ju vara en person som har visat att hen kan leverera, inte minst även när hen är hemma och jobbar. Samtidigt hade företaget kunnat lösa det, vi har ju säljbolag i de flesta länder och de hade kunnat låta honom bo i typ Portugal eller Italien men få honom att åka in till kontoret där och sitta och jobba ett par dagar i veckan eller så. Samtidigt hjälper det ju sällan att tvinga in "slöfockar" till kontoret, de kan slöa lika mycket där och dessutom dra med sig andra.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt ok ifall man kan jobba från hemmet.
Är själv en produktionsnära tjänsteman så jag måste vara på jobbet alla dagar i veckan.

Dock så stör jag mig på att flera hör av sig till mig att jag kan göra vissa av deras uppgifter bara för att jag är på jobbet och de sitter hemma just denna dag. Obs, det är inte mina arbetsuppgifter jag pratar om!
Hänt några gånger de senaste året.
Vad tycker ni andra om detta beteende?

Permalänk
Skrivet av letin:

Tycker det är helt ok ifall man kan jobba från hemmet.
Är själv en produktionsnära tjänsteman så jag måste vara på jobbet alla dagar i veckan.

Dock så stör jag mig på att flera hör av sig till mig att jag kan göra vissa av deras uppgifter bara för att jag är på jobbet och de sitter hemma just denna dag. Obs, det är inte mina arbetsuppgifter jag pratar om!
Hänt några gånger de senaste året.
Vad tycker ni andra om detta beteende?

Exakt samma problem fanns innan också om man jobbade på ett företag som finns olika ställen i landet. Att folk i ett annat kontor ville att man skulle göra saker åt dem. Och inte minst personer som är ute på fält, man brukar skämtsamt säga att när du ändå är där på plats kan du inte göra något som typ tar en vecka att utföra.

Men man måste såklart hålla ner på sakerna och låta andra få tidrapportera på denna uppgift. Om någon varannan vecka vill att du ska resa från stolen gå 10m och stoppa i en strömkontakt så är det inte mycket att klaga på. Men ska du göra en massa administrativa saker som tar kanske 30 minuter per vecka, så bör du prata med chefen om detta så du får tidrapportera på administrativa saker.

Permalänk
Skrivet av letin:

Tycker det är helt ok ifall man kan jobba från hemmet.
Är själv en produktionsnära tjänsteman så jag måste vara på jobbet alla dagar i veckan.

Dock så stör jag mig på att flera hör av sig till mig att jag kan göra vissa av deras uppgifter bara för att jag är på jobbet och de sitter hemma just denna dag. Obs, det är inte mina arbetsuppgifter jag pratar om!
Hänt några gånger de senaste året.
Vad tycker ni andra om detta beteende?

Man ska självklart ha koll så man kan göra sina arbetsuppgifter hemifrån. Är det något man måste göra från kontoret så åker man väl in?

Permalänk
Skrivet av Irregular Programming:

Man ska självklart ha koll så man kan göra sina arbetsuppgifter hemifrån. Är det något man måste göra från kontoret så åker man väl in?

Det beror på. Det kan vara en så basic sak som att be någon stoppa i en vägg, nätverkskontakt. Och det är ofta sånt folk på kontoret får göra. Men det är absolut ingen skillnad om den som ber sitter hemma hos sig, på ett annat kontor i världen eller på planeten mars.

Det enda är såklart att det är mer självisk att störa folk för att man sitter hemma. Jag ser det lite som att det är självisk att störa folk på teams för mycket med problem som man kan lösa själv. Det blir då en balansgång.
Det tråkiga är dock såklart att säg att man är 100 personer på kontoret, 50% jobbar hemifrån. Dessa ber någon utföra saker väldigt sällan, sett till var och en inte mycket.
Den person de dock väljer är en som de vet ofta är på kontoret och hjälpsam. Denna person kan få väldigt massa småsaker att göra. Men detta får tas med cheferna.
En lösning är såklart att bara låta personen på kontoret få tidrapportera på administrativa uppgifter och klumpa ihop alla småtider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror på. Det kan vara en så basic sak som att be någon stoppa i en vägg, nätverkskontakt. Och det är ofta sånt folk på kontoret får göra. Men det är absolut ingen skillnad om den som ber sitter hemma hos sig, på ett annat kontor i världen eller på planeten mars.

Det enda är såklart att det är mer självisk att störa folk för att man sitter hemma. Jag ser det lite som att det är självisk att störa folk på teams för mycket med problem som man kan lösa själv. Det blir då en balansgång.
Det tråkiga är dock såklart att säg att man är 100personer på kontoret, 50% jobbar hemifrån. Dessa ber någon utföra saker väldigt sällan, sett till var och en inte mycket.
Den person de dock väljer är en som de vet ofta är på kontoret och hjälpsam.
Denna person kan få väldigt massa småsaker att göras. Men detta får tas med cheferna.
En lösning är såklart att bara låta personen på kontoret få tidrapportera på administrativa uppgifter och klumpa ihop alla småtider.

Jag själv har liknande problem med vår växel. När de inte vet vem de ska koppla ett samtal till så av någon j-vla anledning kopplar de ofta till mig. Och jag får någon säga att de kommer från företag X som jag aldrig har hört talas om, de använder produkt Y som jag heller aldrig har hört talas om. Och de har ett akut problem Z som de vill ha svar på direkt hur man ska lösa och detta direkt över telefon.

Kan nämna att det är inte sådan basala uppgifter som att plugga in en nätverkskabel.
Jag blir störd och måste omplanera mitt jobb!

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Irregular Programming:

Fy vilka jobbiga personer det finns, gillar man inte att jobba hemifrån jobba på kontoret, gillar man inte sitt jobb så byt?

När det rent allmänt kommer till att inte gilla sitt jobb, problemet där för många är kanske att det inte är lätt att byta jobb? För många är det svårt att hitta jobb. Man brukar ju prata om "jobba för brödfödan", dvs att många kanske har ett jobb dem egentligen inte gillar, men dem tar ansvar för sin ekonomi och barn / familj genom att jobba kvar ändå, någon måste ju försörja för att inte kastas ut från hus och hem.

Om så är fallet, så kan man förstås diskutera om såna personer borde utrycka sina skarpa åsikter lite och gnälla på sitt yrke med rätta, eller om dem bara borde hålla truten och jobba på.

Jag tar egentligen inte riktigt part här, bara lite tankar från min sida, alltid bra med lite olika infallsvinklar i en debatt

Permalänk
Skrivet av AudioBase:

När det rent allmänt kommer till att inte gilla sitt jobb, problemet där för många är kanske att det inte är lätt att byta jobb? För många är det svårt att hitta jobb. Man brukar ju prata om "jobba för brödfödan", dvs att många kanske har ett jobb dem egentligen inte gillar, men dem tar ansvar för sin ekonomi och barn / familj genom att jobba kvar ändå, någon måste ju försörja för att inte kastas ut från hus och hem.

Om så är fallet, så kan man förstås diskutera om såna personer borde utrycka sina skarpa åsikter lite och gnälla på sitt yrke med rätta, eller om dem bara borde hålla truten och jobba på.

Jag tar egentligen inte riktigt part här, bara lite tankar från min sida, alltid bra med lite olika infallsvinklar i en debatt

Man får ogilla sitt jobb, men ogillar man det till den punkt att man kräver att andra också ska ha det lika dåligt så finns det 2åriga yrkesutbildningar med CSN som man kan ta.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Irregular Programming:

Man får ogilla sitt jobb, men ogillar man det till den punkt att man kräver att andra också ska ha det lika dåligt så finns det 2åriga yrkesutbildningar med CSN som man kan ta.

Jaha, fattade inte att det var avundsjukan du syftade på. Ja där är vi 110% överens.

Permalänk
Medlem

Förstår egentligen inte argumentationen. Visst, alla yrken och alla personer kanske inte kan jobba heltid på distans. Det är väl samma personer som bara gled med på ett bananskal i alla grupparbeten i skolan, det kommer alltid att finnas slackers.

All forskning och studier visar ju snarare det motsatta, dvs att det blir mer effektiva:

https://www.nykommun.se/2021/09/09/flera-kommuner-ser-fordela...

https://www.dustin.se/solutions/kunskapsbanken/archive/91-pro...

https://hero.se/lat-folk-jobba-hemifran-forskningen-visar-oka...

https://kvalitetsmagasinet.se/ny-rapporter-visar-jamstalldhet...

https://www.nber.org/papers/w18871

https://www.dagensanalys.se/okad-effektivitet-och-minskade-lo...

Covid skyndade bara på omställningen. I och med det digitala samhället så tror jag det nya normala nu kommer att bli distans- eller hybridarbete för de yrken där det passar. Företag som inte erbjuder detta kommer snabbt tappa personal och sållas bort bland sökande.

Permalänk
Medlem

Mycket är bra med hemmajobb, dock ett helvete att leda på distans så man förstår varför det är en av de mest efterfrågade kurserna inom ledarskap nuförtiden

Det blir väldigt mycket samtal/teamsmöten och mail hela dagarna pga man försöker hålla koll på sina medarbetare och deras hälsa.
Väldigt lätt att missa uppenbara tecken på stress när man inte ser personerna dagligen så man märker inte skillnaderna under tid.

Sen att omställningen till teams och hemmaarbete har skapat ett hemskt mötesklimat då det numera är standard att ett möte börjar hel eller halvtimme och nästa börjar samma minut.
Man tappar helt all reflektionstid som man hade när man tog sig till nästa möte.

Jag gillar möjligheterna och öppenheten. Men beroende på vilket typ av jobb man har så blir det väldigt svårt att enbart köra hemmaarbete.

Sen en annan aspekt är kunskapsöverföring, mentorskap och liknande delar blir mycket svårare digitalt. Om en nyanställd kommer in och alla sitter hemma. Då blir det ett mycket större hopp att ringa till en person för att be om hjälp.
Samma gäller om man är medior i sin yrkesroll och man jobbar mycket med de seniora i samma roll. Via distans så sitter alla och jobbar för sig själv. Lättare att jobba tillsammans och lära av varandra på plats.

Vi börjar sätta upp mål för att vara mer och mer på plats. Men vi kommer aldrig kunna tvinga någon, då tappar vi folk. Vi är ett stort bolag med många avdelningar som jobbar tillsammans. Om man inte är på plats missar man ofta interna spontana sälj/samarbeten.

Finns oändligt att skriva om detta

Men med det sagt så sitter jag på kontoret 4 dagar i veckan och hemma 1 dag. Men jag får panik om jag inte lämnar hemmet lite nu och då. Blir också tyvärr arbetsnarkoman när jag sitter hemma och jobbar. Kan lätt jobba från 6:30 - 19 på dagarna när jag sitter hemma bara för att man har datorn i närheten och man har fastnat i ett flow.

Då är det bättre att stänga ner och åka hem när dagen är slut

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag föredrar distansarbete och skulle inte byta till ett jobb med krav på kontorsnärvaro. Något jag har noterat eftersom jag tittar lite lediga jobb är att flera av bolagen som säljer sig till sina kunder som de bästa på den moderna arbetsplatsen, "nu kan era anställda jobba var som helst, när som helst" osv är att de själva kräver att deras anställda sitter på nyrenoverade flashiga kontoret. Jag som jobbar med molnbaserade lösningar tycker det är skrattretande och bolaget går direkt bort som potentiell arbetsgivare för mig.
Man kanske ska leva lite som man lär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Sen en annan aspekt är kunskapsöverföring, mentorskap och liknande delar blir mycket svårare digitalt. Om en nyanställd kommer in och alla sitter hemma. Då blir det ett mycket större hopp att ringa till en person för att be om hjälp.
Samma gäller om man är medior i sin yrkesroll och man jobbar mycket med de seniora i samma roll. Via distans så sitter alla och jobbar för sig själv. Lättare att jobba tillsammans och lära av varandra på plats.

Om ett distansarbete inte har någon process för hur man hanterar nyanställda så blir det pannkaka, ja. Distansarbete ställer högre krav på ordning.

På mitt förra jobb körde vi 100% distans. Aldrig varit med om ett mer sammansvetsat team. Men det kräver lite insatser. Det går inte att tuffa på som vanligt och tro det ska lösa sig. Då blir det som du beskriver.