Permalänk
Medlem

Tyst men kraftfull speldator

Hej alla Swec:are!

Jag är ute efter en stationär gaming PC som är tyst! Jag är egentligen en Mac Studio-användare och älskar hur sval och tyst den är. Nu ska jag installera en Formula 1-rigg på kontoret där jag behöver köpa in en riktigt bra PC. Men jag vill inte att den ska låta så förbannat! Värme och högljudda fläktar är det värsta jag vet

Jag vill maximera FPS och har ingen särskild budget. Vad köper jag för dator/komponenter?

Bild för att väcka intresse

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle en låda stor som en större resväska och ett pris på över 60,000 vara ett problem? This could be fun.

PS. Med en vikt en bit norr om 30kg.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Jag säger vänta på nästa generations grafikkort om du ska köpa så dyr dator. Kommer nya om bara 1-2 månader

Permalänk
Medlem

jag har haft både atx å itx system, och hade hellre tagit och byggt ett litet itx system, de är lika tysta/högljudda som stora atx monster.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

jag har haft både atx å itx system, och hade hellre tagit och byggt ett litet itx system, de är lika tysta/högljudda som stora atx monster.

Går ju att få det mycket tystare med ett ATX monster där man kan få plats med större kylare samt har mer space runt komponenterna ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Jag säger vänta på nästa generations grafikkort om du ska köpa så dyr dator. Kommer nya om bara 1-2 månader

Den är inte dum alls. 4090 Ti? Förmodligen blir det så men kylningen är min största fråga egentligen. Jag vill ha en tyst men kraftfull maskin!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qub:

Den är inte dum alls. 4090 Ti? Förmodligen blir det så men kylningen är min största fråga egentligen. Jag vill ha en tyst men kraftfull maskin!!

Köp ett stort chassi och byt ut alla fläktar till några från ”be quite!”. Kommer vara i princip knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Det här är nog det tystaste chassit på marknaden, utan att behöva kompromissa med luftflöde:
https://www.inet.se/produkt/6904767/be-quiet-silent-base-802-...
Det är dock relativt stort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.