MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adis99:

Hej,
Tänkte byta olja på min hoj, har införskaffat allt jag behöver (spilloljedunk etc) men undrar om tips vart man kan byta? Alltså fysisk plats. Bor i Solna i lägenhet och känns som att man inte bör byta på parkeringen utanför

Ska inte hojen helst stå rakt också när du byter? Isf kanske depåstöd kan vara av nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ska inte hojen helst stå rakt också när du byter? Isf kanske depåstöd kan vara av nytta.

Har det, så ska gå bra, hoppas jag iaf 😀

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS GTX 1070 DUAL OC 8GB - Gigabyte AX370 Gaming k3 - Ryzen 7 2700X, Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB - Samsung 960 Evo M.2 250 GB - Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av adis99:

Hej,
Tänkte byta olja på min hoj, har införskaffat allt jag behöver (spilloljedunk etc) men undrar om tips vart man kan byta? Alltså fysisk plats. Bor i Solna i lägenhet och känns som att man inte bör byta på parkeringen utanför

Räknar man tid och besvär så borde det nästan vara billigare att lämna in den för det, sen måste du ju ta spilloljan till en återvinningscentral osv....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Räknar man tid och besvär så borde det nästan vara billigare att lämna in den för det, sen måste du ju ta spilloljan till en återvinningscentral osv....

Bor man i lägenhet är jag beredd att hålla med, även om jag tycker man ska ta sig tid att lära sig åtminstone grundläggande underhåll som att byta olja. Har man garage så tar det ca 15 min + tiden det tar för oljan att dränera. Sen åker jag till återvinningen lite då och då oavsett, blir lätt så när man har hus.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Har en bekännelse att göra. Den här säsongen har jag kört en total sträcka av 2km, till besiktningsstationen och tillbaka.

Känner inget sug efter att bara åka, vilket nog har att göra med att jag är lite målfokuserad. Många ärenden kräver lite lastutrymme så det blir bil. När det är småärenden känns det bara jobbigt att dra fram hojen, ta på sig all utrustning, svettas arslet av sig och bära runt på hjälm.

Sen måste man ju åka och tanka också vilket aldrig kändes jobbigt tidigare men sen vi skaffade elbil så har det blivit något jag verkligen drar mig för...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Räknar man tid och besvär så borde det nästan vara billigare att lämna in den för det, sen måste du ju ta spilloljan till en återvinningscentral osv....

Skrivet av Anaii:

Bor man i lägenhet är jag beredd att hålla med, även om jag tycker man ska ta sig tid att lära sig åtminstone grundläggande underhåll som att byta olja. Har man garage så tar det ca 15 min + tiden det tar för oljan att dränera. Sen åker jag till återvinningen lite då och då oavsett, blir lätt så när man har hus.

Håller egentligen med båda. Men tycker just det är kul lära sig lite plus att man fick med allt som oljefilter etc vid köp av hojen. Då blir det värt göra det själv
Men har tidigare alltid lämnat in den

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS GTX 1070 DUAL OC 8GB - Gigabyte AX370 Gaming k3 - Ryzen 7 2700X, Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB - Samsung 960 Evo M.2 250 GB - Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Vilket lås till MC?

Vad använder ni för lås till era motorcyklar när ni parkerar dem på stan?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vad använder ni för lås till era motorcyklar när ni parkerar dem på stan?

Jag kör ett Anchor 850-5 i bakdrevet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad använder ni för lås till era motorcyklar när ni parkerar dem på stan?

Abus Quick Maxi med senil spiral på... = )

Eller ja som Lehto skriver nedan...
Endast styrlåset om det är kortare, timmars parkering.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Använder oftast enbart styrlåset faktiskt.
Men om man ska parkera ett längre tag så blir de även abus lås på bromsskivan.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad använder ni för lås till era motorcyklar när ni parkerar dem på stan?

Kör oftast enbart styrlåset vid korta parkeringar men är det mer än låt oss säga 1h eller i riskområde så kör jag även ett lås i skivbromsen med larm. Låset ligger under sätet och är alltid med mig.
https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/mc-tillbehor_c90/mc-las--m...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Biltemas skivbromslås använder jag, med ett spiralsnöre att fästa i styret. Det får enkelt plats under sadeln så jag har alltid med mig det. När man väl lärt sig vilken vinkel man ska sätta in bulten så är det ganska smidigt att låsa också. Men ja, köpte det mest för att det var billigt och hade rätt säkerhetsklassning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad använder ni för lås till era motorcyklar när ni parkerar dem på stan?

Använder ett Abus 8077. Åker på i 95% av alla parkeringar. Tar inte mer än 30s att slänga på så läns värt ”besväret” så man slipper ljuga för försäkringsbolaget om någon tar den.

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är de ens att en MC blir stulen?
Alltså jag tänker de är väl inte helt lätt att flytta på en hoj som väger 218kg som dessutom har styrlås. De ska va om dom "dyrkar" upp styrlåset men ändå. Hur snor man en MC?
Iofs rulla in den i ett släp måste väl va de minst krångliga?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Hur vanligt är de ens att en MC blir stulen?
Alltså jag tänker de är väl inte helt lätt att flytta på en hoj som väger 218kg som dessutom har styrlås. De ska va om dom "dyrkar" upp styrlåset men ändå. Hur snor man en MC?
Iofs rulla in den i ett släp måste väl va de minst krångliga?

Attraktiva bågar är M.O. att ligor spanar in och gör insats med skåpbil och 3-4 pers som snabbt bär in den. Så donar man med utmaningen att få upp lås etc på annan lugn plats. Finns en del videos på detta från UK bla men mest finare scootrar.

Man behöver nog inte oroa sig för att pundarlasse ska sno ens mc med vinkelslip och styrlåsbryt

Med det sagt så är det hyfsat vanligt. Tror att det mesta blivit attraktivare i dagens ekonomi. Har en vän vars äldre hoj blev stulen, värd typ 15k och var bra låst etc så måste varit liga enl. ovan. Närförort. Sthlm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad använder ni för lås till era motorcyklar när ni parkerar dem på stan?

Styrlåset samt Abus skivbroms lås. Fast den är inte så stöldbegärlig direkt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Lehto:

Hur vanligt är de ens att en MC blir stulen?
Alltså jag tänker de är väl inte helt lätt att flytta på en hoj som väger 218kg som dessutom har styrlås. De ska va om dom "dyrkar" upp styrlåset men ändå. Hur snor man en MC?
Iofs rulla in den i ett släp måste väl va de minst krångliga?

Känns som märke och modell spelar stor roll. Här i Göteborg verkar Harleys och KTM vara populära märken att stjäla tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Hur vanligt är de ens att en MC blir stulen?
Alltså jag tänker de är väl inte helt lätt att flytta på en hoj som väger 218kg som dessutom har styrlås. De ska va om dom "dyrkar" upp styrlåset men ändå. Hur snor man en MC?
Iofs rulla in den i ett släp måste väl va de minst krångliga?

Skrivet av FireFlower:

Känns som märke och modell spelar stor roll. Här i Göteborg verkar Harleys och KTM vara populära märken att stjäla tyvärr.

Inte så vanligt. Ju dyrare hoj ju större risk. De demonteras och körs ut ur landet och säljs i delar.
I Växjö hade vi en liga som spanat länge tyvärr. I snitt har vi 7 cyklar stulna per år. Under en och samma natt stals 13 cyklar i närområdet växjö. De stulna cyklarna stod både ute och inne i garage, med styrlås samt extra lås. Prisklasser för dessa som jag fick info om låg mellan 55-150kkr.

De flesta får nya / ersättning på försäkring.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hittat någon att köra privat med, borde man ta och skaffa sig ett intercom system eller går det att köra utan det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Hittat någon att köra privat med, borde man ta och skaffa sig ett intercom system eller går det att köra utan det?

Klart det går utan men det kan vara lämpligt att ha det. Det har du ju ändå kvar sen när du fått kortet.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Klart det går utan men det kan vara lämpligt att ha det. Det har du ju ändå kvar sen när du fått kortet.

Edit: Om du skaffar ett sånt där du kan streama spotify, radio, prata telefon etc dvs...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Klart det går utan men det kan vara lämpligt att ha det. Det har du ju ändå kvar sen när du fått kortet.

https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/gps--intercom_c152/interco... borde väl funka då alltså?

Jo det är ju sant alltid skönt att ha liggandes

Permalänk
Medlem

Den funkar absolut.
Själv kör jag med en Cardio Packtalk/smartpack men den kostar lite mer. Fördelen med den är att det är lite smidigare om man är flera i samma grupp och bättre räckvidd sinsemellan.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Den funkar absolut.
Själv kör jag med en Cardio Packtalk/smartpack men den kostar lite mer. Fördelen med den är att det är lite smidigare om man är flera i samma grupp och bättre räckvidd sinsemellan.

Tack så mycket för svaret får nog bli en sån var ett bra pris.

Är det någon annan som svettas ordentligt mycket när man kör? Det bara rinner om mig haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Tack så mycket för svaret får nog bli en sån var ett bra pris.

Är det någon annan som svettas ordentligt mycket när man kör? Det bara rinner om mig haha

Minns att man svettades när man övningkörde både bil och motorcykel. Man är nog överlag bara mer spänd. Sen är det nog mer vanligt att man övningskör i lägre hastigheter runt i stan än glider på landsvägen vilket gör sitt med i dessa varma dagar.

Intercom var än av dom bättre sakerna man slösade pengar på, så rekommenderas starkt.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS GTX 1070 DUAL OC 8GB - Gigabyte AX370 Gaming k3 - Ryzen 7 2700X, Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB - Samsung 960 Evo M.2 250 GB - Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt inte rekommendera en ”leaderbike” dvs 1000cc sporthoj till en med nytaget körkort, det finns en anledning varför försäkringarna kostar +60k för de lite yngre förmågorna men även för äldre är det nog ingen vidare bra idé förutom enbart tänkte köra den på bana.

Däremot så finns det en hel del andra hojar med motorer långt över 1000cc som inte uppmanar till streetrace så är man ute efter en sådan så är det nog slöseri med pengar att köpa smått. Personligen aldrig ägt något under 1000cc men kör alltid ansvarsfullt så hittills har det gått bra.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Skulle definitivt inte rekommendera en ”leaderbike” dvs 1000cc sporthoj till en med nytaget körkort, det finns en anledning varför försäkringarna kostar +60k för de lite yngre förmågorna men även för äldre är det nog ingen vidare bra idé förutom enbart tänkte köra den på bana.

Gissar att du menar en ”Liter bike”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Gissar att du menar en ”Liter bike”?

Leader bike kallas det även hos vissa då den oftast ligger först i ledet pga hur snabba dem är.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Leader bike kallas det även hos vissa då den oftast ligger först i ledet pga hur snabba dem är.

Exakt uttrycket kommer från liter men tycker leader versionen passar bättre då fler sporthojar tar sej över den volymgränsen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Hur vanligt är de ens att en MC blir stulen?
Alltså jag tänker de är väl inte helt lätt att flytta på en hoj som väger 218kg som dessutom har styrlås. De ska va om dom "dyrkar" upp styrlåset men ändå. Hur snor man en MC?
Iofs rulla in den i ett släp måste väl va de minst krångliga?

Finns ingen som dyrkar lås det är aldeles för svårt för gemene knuckledragger tjuvar, de bryter upp och förstör, tar hojjen och gömmer på hemligt allmänt ställe (ifall man har tracker), sen efter någon vecka/dagar så kan dom montera ner och forsla ut.

Min hojj blev bestulen i centrala stockholm, den skulle bara stå ute någon vecka innan jag skulle få garageplats. De bröt upp instrumenten och förstörde för att få upp styrlåset och sågade av bromsskivan med vinkelslip för bromsskivelåset, som tur är var det någon som hörde/såg och ringde polisen så de kom bara 10m innan de blev tagna. De blev aldrig dömda.

På verkstaden tog det 2 månader att laga för att det var kö på grund av andra stöldskadade hojjar så det är nog vanligare än man tror.

Tar inte heller lång tid om man är ett par stycken: https://www.youtube.com/watch?v=RfxLJFQeZG4