Kan du arbeta med datorn din arbetsgivare tillhandahåller utan extra sladdar och hubbar?

Permalänk
Medlem

Kan du arbeta med datorn din arbetsgivare tillhandahåller utan extra sladdar och hubbar?

Häromdagen fick jag en ny laptop från min arbetsgivare. Egentligen var det inte för mitt personliga bruk utan för att göra lite tester med releaseversioner av programvara, men det har mindre betydelse. En ny laptop, som sagt...

Eftersom jag är ergonomi- samt säkerhetsmedveten så kopplar jag datorer till nätverk via sladd och använder extern bildskärm, tangentbord och även muspekare. Efter några försök insåg jag att detta blir inte lätt. Datorn ifråga har två USB 2/3 portar samt två USB-C portar. Inget LAN uttag. Efter lite fiddel och käftande fick jag en USB-till-LAN adapter, som då snor en av de vanliga USB portarna. Den andra USB porten får antingen en externt tangentbord eller muspekare. Har ingen mus/tgt kombo som funkar mot USB-C.

Till saken hör att den programvaran jag skall testa hänger ihop med externt kopplad utrustning, som kopplas till dator via - YES USB2! Som nu är slut.

Nu börjar jag på allvar fundera över hur i hela friden inköpsavdelningen tänker och vem fan som bestämmer vilken laptop modell som köps in. Jag behöver på fullt allvar 4 USB2 portar för att gör mitt jobb. Inte USB-C. Alltså måste jag få en hub. De hubbar som finns tillgängliga är från Deltaco. Jaha. Det fungerar för det mesta, men inte alltid. Till råga på allt är utrustningen jag skall testa känslig för sådana saker som USB drivrutiner, och signalen skall fungera i virtuell skrivbordsmiljö över Citrix.

Laptopen saknar LAN port, men allt mitt testande skall ske över LAN. Jag pekar på en tunn och smidig Satechi portreplikator med både LAN och flera USB men den får inte inköpas eftersom det är inte upplagt i systemet och man får bara erhålla sånt som finns i systemet, alltså Deltaco. Vem som nu bestämt det.

Min ordinarie arbetsburk har redan en något haltande portreplikator puck, sån där som är kanske en decimeter bred och 5 centimeter tjock med en massa uttag till mitt tgt bord, muspekare, ström, två skärmar, telefonladdare. Kan inte använda en till sådan då den inte är släpbar utan en del besvär. Måste dessutom köra power cycle på den 3 ggr av 4 för att den skall funka.

Jag kan väl knappast var ensam om att undra varför jag inte får en dator som jag kan använda på ett rimligt sätt utan att vara tvungen att beställa extratillbehör i form av sladdar och hubbar i olika varianter? Hur ser det ut för er?

Visa signatur
Permalänk

En fråga är hur stor arbetsgivare man har. Vissa jättestora kan ha policy som om man tar med sig en egen mus hemifrån så är det nästan tillräckligt för att de ska kunna kastrera en, wops skrev fel, avsked menade jag.

Ju mindre arbetsgivaren är ju slappare är de ofta med detta och personer skaffar ofta egna saker som olika idonglar. Företagen brukar självklart köpa in det som behövs, men när man behöver ha en idongle och rotar igenom alla lådor så är de slut. Man står då inför ett dilemma och ändå måste fakturera en kund för tiden samtidigt.
-Utan egen iDongle så blir fakturatext till kund: Letade igenom lådor för en iDongle, men hittade ingen. Pris 3h*1500kr/h =4500kr.

Därför skaffar man sig saker själv så att man har. Tex: USB nätverk adaptrar, SD kort läsare, rs232 port, dvi mini till stor, usb hubb, switch, kort nätverkskabel, multimeter, mejselsätt etc är vanligt att folk har privata.

När det gäller laptops så har dessa ultraportabla datorer blivit the shit. Jag har själv en sådan som inte ens uppfyller kravet tyst och så kostar den lika mycket som 3st macbook med alla tillbehör. Nästan allt suger på laptoppen, men det är den som är bestämt att man ska ha.

*edit*
Angående få allt serverat på ett silverfat. Så jobbar jag ofta på fält. Det är inte säkert att det finns ett arbetsbord att ställa datorn på där man är, man får hoppas detta och planera.
Så om man beställer en dator för något så är det en själv som får ta reda på om extra behöver köpa in, man har ingen "mamma" som gör något åt en. Men än engång, ju större företag man är på, ju mer blir det att man förlorar kontroll. Man vet inte vilken dator man får innan den har kommit och det är byråkratiska problem hela tiden med att beställa det minsta.
I TS berättelse låter det just som ett stort företag.

Permalänk
Medlem

De ändrade policy hos oss, men jag fick välja vilken model på företagsdator då jag var med och testade en av de som de modeller de funderade på så jag klarar mig och har usb-c (dp och laddning på den), hdmi, ethernet 2 usb a. Så klarar mig väldigt bra.
Men den modell som nu (någon dell) är standard har 3-4usb c...bara, så skulle behöva dongle till allt jag använder, programmerare, mus, skärm nätverk, bus avläsare etc. Tror dock man fick med en pytteliten dongle i lådan som har 1 hdmi och 1 usb på sig.
Men jobbet tillhandahåller en stor släpbar port replicator med displaylink för skärmarna samt en mindre hub att bära med sig för en skärm usb och ethernet, tror den lilla är någon saitech
Men tror det beror väldigt på företag, vissa större bolag känns som de inte hängde med i när allt gick till usb-c och inte har en bra lösning införskaffad. Mellanstort bolag för mig

Farsans jobb löste det med att skaffa skärmar med usb-c och med en usb hub I och laddning så man bara behöver en kabel vart man än går...men kräver att man sitter vid en skärm, men de fick ta med den hem om de jobbar hemma, men vet inte om det gäller alla, iallfall hans avdelning, väldigt stort bolag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Japp, vi fick dock ny dator med två skärmar (USB-docka i skärmen!!) som är anslutna via USB-C samt har vi trådlöst tgtbord/mus men datorns inbyggda går bra att använda.
Det enda vi gör med dessa på lagret är SAP/Mail/bokning av transport och utskrift av frakthandlingar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet.
Varför kan du inte:
köra wifi?
köpa en billig usb-c hub för 250kr privat, till vilken du ansluter tgb/mus?
Då har du ju två fria USB 2/3 och hubbarna brukar fungera även i virtuell miljö.

Permalänk
Medlem

Självklart kan man sitta och koda direkt på en laptop men en arbetsgivare bör ju ge sina anställda alla verktyg som behövs för att man ska kunna göra ett så fullgott arbete som möjligt.

Möss,tangentbord,hubbar etc är ju bara småpotatis i sammanhanget. I ditt fall TS, om du inte kan göra ditt jobb utan den där usb-hubben som inte fanns i er interna beställningskatalog, då är det din arbetsgivares skyldighet att skaffa den kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem att få kringutrustning jag har frågat efter av bolaget.
Fick vid början av anställningen välja mus/tangentbord, musmatta, hörlurar etc från Dustin och sedan mejla över lista till chefen.

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

Har aldrig haft problem att få kringutrustning jag har frågat efter av bolaget.
Fick vid början av anställningen välja mus/tangentbord, musmatta, hörlurar etc från Dustin och sedan mejla över lista till chefen.

En ny anställd börjar och företaget köper in standardgrejer till denna, det är inga konstigheter.
Men många i arbetslivet stöter på en drös olika hårdvaror som kommer till en och man måste vara produktiv.
Datorn som är en ordinarie arbetsdator ska inte på något sätt jämföras emot alla andra där det kan saknas det ena och andra. Och man får då lösa problemet. Att ha precis all hårdvara som kan tänkas saknas själv är svindyrt, men att ha det mest vanliga tillbehör är mer praktiskt.
Så en privat usb hubb det har man. Om man sedan får plugga i ens externa usb hubb beror på vilket företag man jobbar på. Och kanske vilket projekt på företaget.

*edit*
Nästan alla företag har självklart lådvis med idonglar, men dessa får fötter. Jag gissar många tar med dem hem för privat bruk. (svindel)

Permalänk
Medlem

För få USB-portar på min jobb-dator, men jag fick utan problem en USB-hub att koppla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En fråga är hur stor arbetsgivare man har. Vissa jättestora kan ha policy som om man tar med sig en egen mus hemifrån så är det nästan tillräckligt för att de ska kunna kastrera en, wops skrev fel, avsked menade jag.

Ju mindre arbetsgivaren är ju slappare är de ofta med detta och personer skaffar ofta egna saker som olika idonglar. Företagen brukar självklart köpa in det som behövs, men när man behöver ha en idongle och rotar igenom alla lådor så är de slut. Man står då inför ett dilemma och ändå måste fakturera en kund för tiden samtidigt.
-Utan egen iDongle så blir fakturatext till kund: Letade igenom lådor för en iDongle, men hittade ingen. Pris 3h*1500kr/h =4500kr.

Därför skaffar man sig saker själv så att man har. Tex: USB nätverk adaptrar, SD kort läsare, rs232 port, dvi mini till stor, usb hubb, switch, kort nätverkskabel, multimeter, mejselsätt etc är vanligt att folk har privata.

När det gäller laptops så har dessa ultraportabla datorer blivit the shit. Jag har själv en sådan som inte ens uppfyller kravet tyst och så kostar den lika mycket som 3st macbook med alla tillbehör. Nästan allt suger på laptoppen, men det är den som är bestämt att man ska ha.

*edit*
Angående få allt serverat på ett silverfat. Så jobbar jag ofta på fält. Det är inte säkert att det finns ett arbetsbord att ställa datorn på där man är, man får hoppas detta och planera.
Så om man beställer en dator för något så är det en själv som får ta reda på om extra behöver köpa in, man har ingen "mamma" som gör något åt en. Men än engång, ju större företag man är på, ju mer blir det att man förlorar kontroll. Man vet inte vilken dator man får innan den har kommit och det är byråkratiska problem hela tiden med att beställa det minsta.
I TS berättelse låter det just som ett stort företag.

Jo policy och allt det där stämmer hur bra som helst. Tusentals med folk i firman så tveklöst stor.

Skrivet av Otori:

Förstår inte problemet.
Varför kan du inte:
köra wifi?
köpa en billig usb-c hub för 250kr privat, till vilken du ansluter tgb/mus?
Då har du ju två fria USB 2/3 och hubbarna brukar fungera även i virtuell miljö.

Som jag skrev krävs det lan för det jobbet jag gör. Wifi är uteslutet, ingår inte ens i testerna, även om man givetvis kan surfa och kolla mail och sånt utan sladd om man så vill. Sedan är det en principfråga, arbetsgivare skall ge mig vad jag behöver för att göra arbetet. Det är en i mina ögon en stenhård princip, särskilt som just arbetsgivaren ställer dessa krav på vad som skall funka.

Skrivet av freron:

Möss,tangentbord,hubbar etc är ju bara småpotatis i sammanhanget. I ditt fall TS, om du inte kan göra ditt jobb utan den där usb-hubben som inte fanns i er interna beställningskatalog, då är det din arbetsgivares skyldighet att skaffa den kan man tycka.

Tycker jag med.

---

Det tragikomiska i sammanhanget är att på mitt förra arbete hade jag inflytande på inköpsprocessen och man frågade faktiskt folk om vad som behövdes och tillhandahöll extrautrustning - upp till ett visst värde - utan beställning eller godkännande. Så jag vet hur det funkar, jag vet vilka val ledningen gör för att byråkratisera skitsaker eller förenkla och hjälpa till. Eftersom man - jag - visste hyfsat väl hur folk jobbade så var det självklart för mig att förorda att man skall ta en viss kostnad utan snack, ha ett visst internlager med extraprylar och tillhandahålla dessa snabbt och enkelt, så att folk kan jobba. I detta ingick givetvis också att välja datorer som infriar vissa rimligt ställda krav och är funktionella.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Sitter med en gammal 8th gen Intel laptop och har är tvungen att ansluta 3 kablar vid skrivbordet, fruktansvärt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ja, jag kan ju inte jobba med mina grejer utan att köpa till USB-hubbar med strömbrytare, PoE-nätverksswitchar mm men det löser jag genom utlägg.

Datorn är en stationär som jag byggde på jobbet för ändamålet jobb.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Flera delar i det här.

Datorerna idag har rätt snålt med portar, det kan man inte komma ifrån. Det ligger på datortillverkarma och inte på arbetsgivaren. Även med docka kan man många gånger behöva extra USB-hub. Fler portar är både en design- och kostnadsfråga.
Inte minst när det gäller mer slimmade bärbara har de väldigt få portar, de större modellerna har oftast (men inte alltid) något fler.

De som bestämmer vad det ska vara för utrustning har en kraftigt varierad nivå av både kunskap och engagemang. En del har ingen koll alls, de bara tar första bästa de ser el får rekommendation av från tillverkarna. Ibland är det rentav skrämmande när man ser hur det går till bakom kulisserna.
Sen finns det ibland en del riktiga entusiaster som har koll in i minsta detalj och väljer saker utifrån vad som fungerar för individen/den specifika verksamheten.

Graden av flexibilitet och valfrihet varierar också en hel del, både mellan olika företag/organisationer och även mellan företagens olika avdelningar. En del har bara ett standardsortiment och får inte välja något extra alls. Andra finns det nästan ingen begränsning för vad som får köpas in. Jag känner till individer inom ett företag som får köpa in vad som helst bara det finns något behov, flera har bl a fått köpa in prylar för flera hundra tusen var.

Arbetar själv för ett större konsultföretag där det är mer begränsad valfrihet, finns ett antal prylar att välja på men det är inte helt fritt att ta vad som helst. Vi jobbar i sin tur åt ett annat företag, där det är jag/vi som väljer åt slutanvändarna utifrån deras unika krav och behov. Här är den största begränsningen vilken avdelning de hör till och vad den aktuella chefen tycker är ok; för en del är det helt fritt medan andra inte får välja annat än det som finns i standardsortimentet.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Fixa en USB-C docka som du använder till skärmen, eller en skärm som redan har USB-C med inbyggd docka.
I dockan finns mer portar.

I bärbart läge så skaffar du en USB-C hub och en usb-c -> LAN.

Är tillverkarna som väljer att det ska vara noll portar på datorerna nu för tiden.
Typ bara USB-C och ingen LAN port (Apple började med det, men på deras senaste modellen har de bytt tillbaka).

Antingen så ber du inköp att köpa in det åt dig, eller så köper du det själv och lämnar kvitto (gäller ju att utlägg är ok på jobbet).

Permalänk
Medlem

Flera frågor på en gång här…

Vilka portar en laptop har kan man normalt inte styra från företagets sida, utan man tar det som finns från den valda OEMen. I mitt fall får man en bärbar hub för att komplettera. Vill du klaga på det, så får du ta det med Dell och HP eller vem det nu är du har som leverantör.

Personligen har jag sedan länge gett upp på att få centrala IT att köpa in smågrejer jag vill ha. Kan de kopplas in utan att man lägger in en drivrutin så brukar inte lokala IT bry sig, och centrala IT vet inget. T.o.m monterat i mer RAM i en gammal laptop en gång för att det var billigt och jag orkade inte bråka med IT. Är det dyrare så får man väl ta det på en reseräkning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Flera delar i det här.

Datorerna idag har rätt snålt med portar, det kan man inte komma ifrån. Det ligger på datortillverkarma och inte på arbetsgivaren. Även med docka kan man många gånger behöva extra USB-hub. Fler portar är både en design- och kostnadsfråga.
Inte minst när det gäller mer slimmade bärbara har de väldigt få portar, de större modellerna har oftast (men inte alltid) något fler.

De som bestämmer vad det ska vara för utrustning har en kraftigt varierad nivå av både kunskap och engagemang. En del har ingen koll alls, de bara tar första bästa de ser el får rekommendation av från tillverkarna. Ibland är det rentav skrämmande när man ser hur det går till bakom kulisserna.
Sen finns det ibland en del riktiga entusiaster som har koll in i minsta detalj och väljer saker utifrån vad som fungerar för individen/den specifika verksamheten.

Graden av flexibilitet och valfrihet varierar också en hel del, både mellan olika företag/organisationer och även mellan företagens olika avdelningar. En del har bara ett standardsortiment och får inte välja något extra alls. Andra finns det nästan ingen begränsning för vad som får köpas in. Jag känner till individer inom ett företag som får köpa in vad som helst bara det finns något behov, flera har bl a fått köpa in prylar för flera hundra tusen var.

Arbetar själv för ett större konsultföretag där det är mer begränsad valfrihet, finns ett antal prylar att välja på men det är inte helt fritt att ta vad som helst. Vi jobbar i sin tur åt ett annat företag, där det är jag/vi som väljer åt slutanvändarna utifrån deras unika krav och behov. Här är den största begränsningen vilken avdelning de hör till och vad den aktuella chefen tycker är ok; för en del är det helt fritt medan andra inte får välja annat än det som finns i standardsortimentet.

Det ligger på datortillverkarna? Haha knappast.

Usb-c är framtiden dessutom och det upphandlingar nu vill ha och större företag, därför går man bort från USB-3
portarna

Permalänk

Jag jobbar för en organisation på ca 50 pers, och jag är även anställd för att sköta all IT. Jag har en standarddator (Thinkpad E14) som alla får, samt standardskärm, tangentbord och mus. Datorn har HDMI, Ethernet, USB-C och någon USB-A port.

Däremot så har några i organisationen lite äldre grejer. Jag har t.ex. en uppgraderad T490 med 8th gen Intel och 16GB RAM, men den börjar sjunga på sista versen av någon magisk anledning så blir troligtvis ett utbyte inom kort.

Jag har även köpt en dockningsstation till mig på jobbet (jobbet betalar) som jag kopplat in allt i, så det enda jag behöver köra in när jag kommer till jobbet är laddaren, min tredje bildskärm och usb-sladden till dockan.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Förstår inte problemet.
Varför kan du inte:
köra wifi?
köpa en billig usb-c hub för 250kr privat, till vilken du ansluter tgb/mus?
Då har du ju två fria USB 2/3 och hubbarna brukar fungera även i virtuell miljö.

Wifi fungerar generellt skitkasst sådär när du ska koppla upp dig mot nätverkanslutna VMs (Citrix) - Därav är trådat mer eller mindre alltid standard.

Flesta företag som har någon som helst IT-säk avdelning brukar klippa tummarna av folk som köper egna grejer och kopplar in i företagets datorer i företagets nätverk - Självklart situationsanpassat, men jag har haft denna diskussionen med en gubbe som inte såg problemet med att köpa USB-minnen på Biltema för att föra över filer mellan en dator bakom myndighetsbrandväggar och interna nät, och sin egna privata dator så man kunde jobba hemma....

Därutöver så finns ju även argumentet att du ska inte behöva köpa något som krävs för att du ska kunna utföra ditt arbete - Det är upp till din arbetsgivare (beroende på såklart), så det kan vara lite kinkigt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag fick till dubbla dockor så jag har en hemma och en på kontoret. Dockorna är små och kopplas med sladd, inte sådana där gamla enorma åbäken som man tycka in hela laptopen i.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Som jag skrev krävs det lan för det jobbet jag gör. Wifi är uteslutet, ingår inte ens i testerna, även om man givetvis kan surfa och kolla mail och sånt utan sladd om man så vill. Sedan är det en principfråga, arbetsgivare skall ge mig vad jag behöver för att göra arbetet. Det är en i mina ögon en stenhård princip, särskilt som just arbetsgivaren ställer dessa krav på vad som skall funka.

Missade att du skrev att allt testande skulle ske via LAN, sorry.
Ibland får man strunta i hur principiellt det känns om en vill komma någon vart i sitt arbete.
Men alla är vi olika

Skrivet av SuperSverker:

Wifi fungerar generellt skitkasst sådär när du ska koppla upp dig mot nätverkanslutna VMs (Citrix) - Därav är trådat mer eller mindre alltid standard.

Flesta företag som har någon som helst IT-säk avdelning brukar klippa tummarna av folk som köper egna grejer och kopplar in i företagets datorer i företagets nätverk - Självklart situationsanpassat, men jag har haft denna diskussionen med en gubbe som inte såg problemet med att köpa USB-minnen på Biltema för att föra över filer mellan en dator bakom myndighetsbrandväggar och interna nät, och sin egna privata dator så man kunde jobba hemma....

Därutöver så finns ju även argumentet att du ska inte behöva köpa något som krävs för att du ska kunna utföra ditt arbete - Det är upp till din arbetsgivare (beroende på såklart), så det kan vara lite kinkigt.

Fast det är viss skillnad att köpa en USB-hub och jämföra med att köpa ett USB-minne på det viset.
Ibland är det som sagt lättare att få något utfört om man inte är så anal med vad som borde vara. Kanske närmaste cheferna ser en som lösningsorienterad och inte omständig?

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Flesta företag som har någon som helst IT-säk avdelning brukar klippa tummarna av folk som köper egna grejer och kopplar in i företagets datorer i företagets nätverk - Självklart situationsanpassat, men jag har haft denna diskussionen med en gubbe som inte såg problemet med att köpa USB-minnen på Biltema för att föra över filer mellan en dator bakom myndighetsbrandväggar och interna nät, och sin egna privata dator så man kunde jobba hemma....

Det där är ju på gränsen till kriminellt, då jag gissar på att du jobbar på någon myndighet som är såpass säkerhetsklassad att ni inte ens har VPN in?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Fast det är viss skillnad att köpa en USB-hub och jämföra med att köpa ett USB-minne på det viset.
Ibland är det som sagt lättare att få något utfört om man inte är så anal med vad som borde vara. Kanske närmaste cheferna ser en som lösningsorienterad och inte omständig?

Inte egentligen, då du oavsett vad du köper introducerar icke-certade grejer i en säker miljö. Spelar ingen roll om det är en datormus, usbminne eller hub - kopplas det in så bryter du skyddet. Allt som kopplas in i USB är i regel livsfarligt, oavsett funktion

Skrivet av sparkar_boll:

Det där är ju på gränsen till kriminellt, då jag gissar på att du jobbar på någon myndighet som är såpass säkerhetsklassad att ni inte ens har VPN in?

Det var länge sedan och hanterades enligt rutin, det känns dumt att gå in på, men lyfte fram det som ett exempel att bara för att man "inte gjort något fel" så finns det konsekvenser man kanske inte tänkt på - alla arbetsgivare är definitivt inte okej med att man plockar in egna grejer för att underlätta jobbet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av mpat:

Flera frågor på en gång här…

Vilka portar en laptop har kan man normalt inte styra från företagets sida, utan man tar det som finns från den valda OEMen. I mitt fall får man en bärbar hub för att komplettera. Vill du klaga på det, så får du ta det med Dell och HP eller vem det nu är du har som leverantör.

Detta är en trend och troligen följer den efter vad konsumenter vill ha.
Alla laptops går idag emot att bli skit enligt mitt tycke. För få portar, för högljud fläkt, svårt att byta batteri. Allt som ram ska vara fastlött. Vissa saker som mindre antal portar går ju motivera att de tar plats, men ibland finns det plats för fler usb.
Sedan usb A är förlegad, att den är kvar som standard än idag är ett mysterium, det är skillnad på ett svindyrt instrument som inte uppdateras så ofta och möss/tagentbord.

Permalänk
Medlem

Ja, eftersom jag fick välja laptop själv, bara jag höll mig till priset. Dock har jag själv fixat en stationär PC till hemmakontoret för arbetet.

Har ett separat datorrum för de privata stationära. Detta för att separera arbetet och fritid.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag har en stationär PC, en stationär mac och en bärbar mac som arbetsverktyg. Valde samtliga själv utefter behov. Den bärbara behöver såklart en dockningsstation om jag vill använda den också stationärt, vilket jag också har en (Belkin thunderbolt-variant) från min arbetsgivare. Nuvarande chef är väldigt bra på det sättet, om jag säger att jag behöver något så litar han på det. Är noga med att inte beställa skit i onödan.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Inte egentligen, då du oavsett vad du köper introducerar icke-certade grejer i en säker miljö. Spelar ingen roll om det är en datormus, usbminne eller hub - kopplas det in så bryter du skyddet. Allt som kopplas in i USB är i regel livsfarligt, oavsett funktion

När du skriver ”säker miljö”, avser du då samtliga företags miljöer? Eller menar du inom specifika utsatta näringsområden?

På vilket vis är allt som kopplas in i USB livsfarligt?
Är det ett generellt antagande inom all IT?
Eller någon hybris säk-ansvarig med konspirationsteorier som kanske inte borde jobba med människor?
🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

När du skriver ”säker miljö”, avser du då samtliga företags miljöer? Eller menar du inom specifika utsatta näringsområden?

På vilket vis är allt som kopplas in i USB livsfarligt?
Är det ett generellt antagande inom all IT?
Eller någon hybris säk-ansvarig med konspirationsteorier som kanske inte borde jobba med människor?
🙃

Man ska väl kanske inta ta det helt seriöst, det var främst menat som ett skämt

Det jag syftar på är att i IT avdelningens ögon kan det vara totalt livsfarligt, beroende på var man jobbar och vad man jobbar med såklart
Kan man minimera risker så gör man det, att minimera användandet av egen skit är ju ett enkelt sätt att undvika risker, samtidigt som du får enhetliga enheter och kringutrustning över hela företaget, vilket ofta är en fördel.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Man ska väl kanske inta ta det helt seriöst, det var främst menat som ett skämt

Det jag syftar på är att i IT avdelningens ögon kan det vara totalt livsfarligt, beroende på var man jobbar och vad man jobbar med såklart
Kan man minimera risker så gör man det, att minimera användandet av egen skit är ju ett enkelt sätt att undvika risker, samtidigt som du får enhetliga enheter och kringutrustning över hela företaget, vilket ofta är en fördel.

Ok, tolkade din som att det vore något jag borde förstått var livsfarligt 😊

Enhetlighet med hårdvara i form av komponenter i datorerna är en sak. Men en USB-hub ställer knappast till några större bekymmer.

Snarare är det för strikt policy som stökar till användandet.

Vad gäller TS fall så har ju faktiskt Deltaco en del smidiga hubar som skulle fungera för ändamålet. Vad som skurit sig i dialogen med arbetsgivaren vet vi dock inte.

Permalänk
Rekordmedlem

USB-C är en kontakttyp och inget kommunikationsprotokoll som flera verkar tro, det finns inte kontakter för nån speciell usbversion men det det troligen syftas på är USB-A kontakter och inte usb 2 eller 3 kontakter för kontakten i datorn är typ A eller C.

Mus och tangentbord går att köra via blåtand om man vill och väljer lämpliga modeller (typ Logitech) men man kan ju även koppla dem med usb i en lämplig skärm med dockfunktion eller så skaffar man en stor usbhub och kopplar allt i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kör med dells Tb16 thunderbolt docka på jobbet, grymt smidigt med en kabel som laddar, skickar bild och tar in usb
Men se till att de är riktiga thunderbolt, om sin dator klarar det, och inte portreplikator. En replikator kör bild över usb t.ex.

Ett tips är att se till att uppdatera drivrutiner och firmware på dessa lite mer avancerade enheterna, avhjälpt i princip alla problem vi hade till en början

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]