Permalänk
Avstängd

One.com stödjer inte ReactJS?

Jag har sökt i One.com hjälpsupport och hjälpcentrum men hittar inget alls om huruvida ReactJS stöds eller ej.

Vad jag hittar på googling är att folk använder sig av "webpack" för att bygga den färdiga webbapplikationen som sedan bara laddas upp utan större problem?

Har ingen aning om det hela med "deployment"-processen. Jag trodde det bara var att kanske installera några stöd-packages i one.com servern och ladda upp filerna man har allt som allt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tjenare, webpack krävs inte, utan det räcker att du kör npm run build, så får du en katalog vid namn build som du kan slänga upp på vilken normal webbserver som helst har du apache installerat lokalt så kan du prova det där först.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

webpack är väl främst till för att kompilera kod, det går att sätta upp så man kan utveckla med "hot module reload" med webpack så man slipper starta om appen.

Om du nu håller på med en app byggd på create-react-app så använder den sig av webpack. Om du istället bara har en html fil med script tag till react så behöver du inte webpack skulle jag säga.

Väldigt vanligt i moderna webb appar att man använder sig av node och npm för att bygga sina projekt, leverera dom med en "build" genom webpack.

Det är i så fall den "builden" som du ska ladda upp på one.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Tjenare, webpack krävs inte, utan det räcker att du kör npm run build, så får du en katalog vid namn build som du kan slänga upp på vilken normal webbserver som helst har du apache installerat lokalt så kan du prova det där först.

Skrivet av kachiem:

webpack är väl främst till för att kompilera kod, det går att sätta upp så man kan utveckla med "hot module reload" med webpack så man slipper starta om appen.

Om du nu håller på med en app byggd på create-react-app så använder den sig av webpack. Om du istället bara har en html fil med script tag till react så behöver du inte webpack skulle jag säga.

Väldigt vanligt i moderna webb appar att man använder sig av node och npm för att bygga sina projekt, leverera dom med en "build" genom webpack.

Det är i så fall den "builden" som du ska ladda upp på one.com

Tack för svaren.

En frontend-utvecklare jag pratat med påstår att: "Och gällande one.com, så har jag för mig att de inte stödjer react. Jag tror de är fokuserade på wordpress."

Och det var därför jag funderade över vad det skulle kunna ligga i det. Ja, one.com har en Wordpress Builder-del för den som vill snabbt och enkelt få fram något ur förberedda framtagna mallar. Antar att det är det snubben menar?

Men om man bara laddar upp egna filer så bör det väl inte vara så mycket som krävs att konfigurera på värdsidan (one.com) för att ReactJS skall fungera? Frontend-utvecklaren pratar även om NextJS och hur det skiljer sig från ReactJS (för jag frågade honom varför han valde det för frontend-utveckling och inte ReactJS):

"React är INGET RAMVERK. React är ett javascriptBIBLIOTEK som används vid utveckling av webbapplikationer. Next.js är ett RAMVERK som används för utveckling av websidor som använder react!

Next.js är populärt för att det stödjer server-side-rendering (Som <Backend-utvecklare> också pratade om och gillade), vilket innebär att saker som SEO (search engine optimisation) blir möjliga, vilket kan vara viktigt för publika sökbara webbsiter, som text BOLAG.se.

En annan fördel är också att man kan ladda in olika delar av sidan i taget, vilket gör att man kan visa något snabbare för användaren som besöker sidan, vilket skapar bättre användarupplevelse, istället för att man vanligtvis måste vänta på att "hela appen laddas" för att sedan visas för användaren."

Har frontend-utvecklaren hajat rätt då om Next.JS kontra ReactJS? Jag är relativt nybörjare inom webbkodningsvärlden så jag vet vilket är varför jag frågar stup i kvarten!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det är inget magiskt med React så sett.
Hade en sida gjord i React på one.com för längesen, laddade upp filerna som skapats i build och pekade allt till index.html.

Annars är en smidigare lösning att slänga upp det via Netlify, alternativt Heroku om du vill depolya fullstack med node.

Permalänk
Medlem

Alltså som jag förstått det så har One olika tjänster, dom erbjuder ju något med "Website" o sedan har dom "Web hosting".

Utvecklaren du snackat med verkar ha kollat på "Website" biten specifikt, det är där dom erbjuder att hosta en implementation av WP. (verkar det som, ej säker här då jag inte använt mig av one.com o har bara sneglat lite på deras hemsida)

Det jag syftade på med att "ladda upp build" verkar vara via Web Hosting, d.v.s nyttja one.com som "webb server", då brukar det vara att man kan ladda upp "en färdigbyggd hemsida" som kan vara byggd via t.ex. react + webpack.

Det utvecklaren skriver om react o nextjs låter korrekt för mig. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av ChrisDev:

Det är inget magiskt med React så sett.
Hade en sida gjord i React på one.com för längesen, laddade upp filerna som skapats i build och pekade allt till index.html.

Annars är en smidigare lösning att slänga upp det via Netlify, alternativt Heroku om du vill depolya fullstack med node.

Jag har gjort en hemsida i Svelte och en build av denna mha Node. Dock är jag osäker på hur jag ska göra för att ladda upp den och one.com verkar inte heller förstå. Laddade du upp hela build filen i file manager? Och vad innebär det att du pekade allt till index.html? Behövde du ändra eller lägga till några DNS inställningar?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskaro123:

Jag har gjort en hemsida i Svelte och en build av denna mha Node. Dock är jag osäker på hur jag ska göra för att ladda upp den och one.com verkar inte heller förstå. Laddade du upp hela build filen i file manager? Och vad innebär det att du pekade allt till index.html? Behövde du ändra eller lägga till några DNS inställningar?

Tacksam för svar

Svelte har ju SSR som default, och då måste man ha ett NodeJS runtime på servern, antar att one.com inte har det? Det går att göra Svelte till SPA, men då försvinner ju halva poängen. Deploya på något mer modernt ställe som har node-runtime.

https://kit.svelte.dev/docs/single-page-apps

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel här men är det inte så att ramverket/biblioteket man använder vid utvecklingen spelar mindre roll?
Så länge web läsaren kan nå js-filerna, vilket bör vara resultatet av build, så bör det funka.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Svelte har ju SSR som default, och då måste man ha ett NodeJS runtime på servern, antar att one.com inte har det? Det går att göra Svelte till SPA, men då försvinner ju halva poängen. Deploya på något mer modernt ställe som har node-runtime.

https://kit.svelte.dev/docs/single-page-apps

Alright, ja det får nog bli att deploya på något annat ställe istället. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskaro123:

Alright, ja det får nog bli att deploya på något annat ställe istället. Tack för hjälpen!

Testa render.com eller Netlify, eller en Azure Static Web App.

Permalänk
Medlem

Utöver de alternativ som ChrisDev nämnde så är Vercel också ett trevlig alternativ som jag själv har kört på några år.

Permalänk
Skrivet av ChrisDev:

Testa render.com eller Netlify, eller en Azure Static Web App.

Skrivet av kilotile:

Utöver de alternativ som ChrisDev nämnde så är Vercel också ett trevlig alternativ som jag själv har kört på några år.

Tack för tipsen, ska prova det någon av de, man lär ju inte behöva betala lika mycket när man använder en sån tjänst mot typ ett webhotell heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskaro123:

Tack för tipsen, ska prova det någon av de, man lär ju inte behöva betala lika mycket när man använder en sån tjänst mot typ ett webhotell heller

De jag nämnde har i alla fall gratisvarianter och räcker gott för demoprojekt eller små projekt.