Googles Firebase VS valfri Relationsdatabas?

Permalänk
Avstängd

Googles Firebase VS valfri Relationsdatabas?

Jag har varit med på ett par möten angående hemsida, val av databas, med mera, och enligt en snubbe (typ hobbyintresserrad kodare) jag snackat med så verkar Googles Firebase som databasval vara lite fel val på grund av följande:

- dålig dataemigrering (flytta data till ny databas) och att när databasen växer
- när antalet "transaktioner" (jag antar antalet anrop till och från databasen?) växer i takt med databasens tillväxt så kmr det börja kosta pengar då Googles Firebase också är en färdig serverlösning? (lagrad på deras servrar)

Snubben verkar föreslå relationsbaserad databaslösning som t.ex. GraphQL eller PostgreSQL. Förstnämnda verkar ha en finurlig kostnadseffektiv egenskap att man kan anropa den så att den bara plockar fram data som efterfrågas istället för att den skall beta av all data och då dra mer energi/kosta mer pengar "per datatransaktion". Har jag tolkat GraphQL korrekt då? Eller går det att implementera liknande sak för PostgreSQL?

Jag ser också att Amazon RDS används av exempelvis Airbnb vars verksamhet är lite i närheten av det projekt jag är involverat i. Betyder absolut inte att det är rätt val av databastyp dock.

Dina tankar/erfarenheter kring Googles Firebase kontra en relationsbaserad databas?

En lustig sak med det hela är att en annan backend-utvecklare jag snackat med kände inte ens till Firebase! Äré så ickeomtyckt inom utvecklingsvärlden? Snubben kodar ReactJS på heltid hos bolag.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Många frågor… jag ignorerar några.

GraphQL är ett frågespråk, likt SQL, men ändå inte. Det går att implementera ovanpå många typer av datakällor.

Det som traditionella relationsdatabaser ofta är väldigt bra på är att hantera transaktioner med ACID-egenskaper. Det är inget man kan räkna med att få i dokumentdatabaser. Priset man betalar för korrekt transaktionshantering är ofta prestanda, men det byggs fortfarande stora skalbara lösningar på relationsdatabaser.

Du behöver hålla skillnad på ”transaktioner” i betydelsen operationer mot databasen och transaktioner med ACID-egenskaper. Titta på BEGIN TRANSACTION i SQL för att förstå användningsområdet för ACID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

En lustig sak med det hela är att en annan backend-utvecklare jag snackat med kände inte ens till Firebase! Äré så ickeomtyckt inom utvecklingsvärlden? Snubben kodar ReactJS på heltid hos bolag.

React används för frontend, så det är lite lustigare att en React-utvecklare kallar sig för backend-utvecklare

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

en annan backend-utvecklare jag snackat med kände inte ens till Firebase!

Det enda jag känner till om Google Firebase är insamling av data ifrån t.ex. Android enheter så att folk slipper egna servrar för att hålla kolla på hur användare nyttjar utvecklarens program men även omvänt, att man via Google Firebase kan skicka direkta meddelande(t.ex. ett driftlarm som går fram direkt förutsatt att programmet har kontakt med Internet) till t.ex. en Android enhet som kör ett visst program trots alla sovläge som tillämpats över åren för att döda program som ligger i bakgrunden eller strypa deras timrar/anslutningar mot servrar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Dina tankar/erfarenheter kring Googles Firebase kontra en relationsbaserad databas?

En lustig sak med det hela är att en annan backend-utvecklare jag snackat med kände inte ens till Firebase! Äré så ickeomtyckt inom utvecklingsvärlden? Snubben kodar ReactJS på heltid hos bolag.

Tycker att det är lite lustigt att du talar om Google Firebase som att det är en databastjänst när det i själva verket är en stor plattform som rymmer närmare 20 olika tjänster Cloud Firestore är väl den tjänsten du egentligen talar om. Och det låter väl inte så konstigt att en frontendutvecklare inte känner till varenda databastjänst på marknaden.

Permalänk
Medlem

Är inte frågan vad du ska använda allt till?

Firestore är ju rätt nice, men om man är ute efter en relations databas i GCP så är väll BigQuery vägen att gå?
Sen kostar allt pengar i molnet även om det finns en "free tier" oftast.

PostgreSQL är en väldigt kompentet databas också som skalar väldigt bra om den är intrimmad ordentligt och startsträckan är typ noll.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter