IT-certifikat Azure Microsoft

Permalänk

IT-certifikat Azure Microsoft

Hej alla,

Behöver tips när det kommer till it-certifikat.

Just nu har jag az-900 den var ganska enkel men jag vill lära mig mycket mer inom azure.
Har funderat på att börja läsa om az-104, men samtidigt läste jag nyligen om att azure har släppt az-800 samt 801.
Anledningen till att dessa fick min uppmärksamhet är att de arbetar mycket med hybrid miljöer, vilket vad jag förstår rätt är ganska vanligt att ha nu förtiden.

Vad ska jag börja med? skaffa az-80x? eller az-104?
Behöver man kunna nätverk ordentligt innan man ger sig på någon av de? tänkte mest ifall man behöver ta ccna eller ifall det blir "overkill" då det är tidskrävande.

Arbetar förtillfället som supporttekniker där vi har en hybrid miljö ,o365 azure och onprem.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att justera din titel lite och nämna att det gäller Azure och microsoft cert så kanske fler kan hjälpa dig. Om du är anställd så kanske någon säljare eller någon som känner till kundernas framtida behov hjälpa dig välja vilket cert att ta härnäst. Mvh Freron

Permalänk
Skrivet av freron:

Rekommenderar dig att justera din titel lite och nämna att det gäller Azure och microsoft cert så kanske fler kan hjälpa dig. Om du är anställd så kanske någon säljare eller någon som känner till kundernas framtida behov hjälpa dig välja vilket cert att ta härnäst. Mvh Freron

Fixat det, tacksam för meddelandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av merovintest:

Hej alla,

Behöver tips när det kommer till it-certifikat.

Just nu har jag az-900 den var ganska enkel men jag vill lära mig mycket mer inom azure.
Har funderat på att börja läsa om az-104, men samtidigt läste jag nyligen om att azure har släppt az-800 samt 801.
Anledningen till att dessa fick min uppmärksamhet är att de arbetar mycket med hybrid miljöer, vilket vad jag förstår rätt är ganska vanligt att ha nu förtiden.

Vad ska jag börja med? skaffa az-80x? eller az-104?
Behöver man kunna nätverk ordentligt innan man ger sig på någon av de? tänkte mest ifall man behöver ta ccna eller ifall det blir "overkill" då det är tidskrävande.

Arbetar förtillfället som supporttekniker där vi har en hybrid miljö ,o365 azure och onprem.

Jag tog AZ900 och AZ104 för ett par månader sedan och hade faktiskt ingen aning om AZ800. Lite typsikt när vi också sitter i en hybridmiljö, men all kunskap är bra kunskap. Jag tyckte 104an var svår. Den är väldigt bred, och i sann M$ anda så frågar de om helt löjliga detaljer i sina test och det är noll praktiska moment, bara frågor.
Kräver din organisation att du skall ha certifieringar för att avancera?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av anemic:

Jag tog AZ900 och AZ104 för ett par månader sedan och hade faktiskt ingen aning om AZ800. Lite typsikt när vi också sitter i en hybridmiljö, men all kunskap är bra kunskap. Jag tyckte 104an var svår. Den är väldigt bred, och i sann M$ anda så frågar de om helt löjliga detaljer i sina test och det är noll praktiska moment, bara frågor.
Kräver din organisation att du skall ha certifieringar för att avancera?

Precis, märkte också om att az104 är svår jämfört med az900 den va extremt enkel.
Mitt jobb kräver inte något certifikat faktiskt, tänkte mest för att öppna upp dörrar för mig i framtiden då jag är lite mer intresserad av molnet? det kanske gynnar mig både att jag har det på papper men även att jag utökar kunskapen

Permalänk

Microsoft certifikat skitbra. Detta tills man inser de ändrar hela tiden och man måste ta nya.
Dessutom är många av frågorna av typen det är fullkomligt irrelevant hur otroligt begåvad du är. Du ska veta vad vi på Microsoft Azure har döpt vissa saker till och vilka begränsningar de har inlagt. Jobbar man dagligen med Azure såvisst, jobbar man med femhundraelva system så blir det, ja jag kan svaret på de femhundratio systemen, men vad döpte nu Microsoft det till?

Då gillar jag andra prov som är av mer typen att det är generellt. Som hur stor tal kan man lagra i en 32 bit variabel, hur funkar nätmask.

Nå Microsoftprov tar man ofta för att bli guldpartner emot Microsoft. Annars är jag själv sugen på CCNA, etc som mer känns att de håller i en 20år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Microsoft certifikat skitbra. Detta tills man inser de ändrar hela tiden och man måste ta nya.
Dessutom är många av frågorna av typen det är fullkomligt irrelevant hur otroligt begåvad du är. Du ska veta vad vi på Microsoft Azure har döpt vissa saker till och vilka begränsningar de har inlagt. Jobbar man dagligen med Azure såvisst, jobbar man med femhundraelva system så blir det, ja jag kan svaret på de femhundratio systemen, men vad döpte nu Microsoft det till?

Då gillar jag andra prov som är av mer typen att det är generellt. Som hur stor tal kan man lagra i en 32 bit variabel, hur funkar nätmask.

Nå Microsoftprov tar man ofta för att bli guldpartner emot Microsoft. Annars är jag själv sugen på CCNA, etc som mer känns att de håller i en 20år.

Eftersom certifieringen är väldigt specifik mot Azure så är frågorna riktade mot lösningarna som finns där och kanske inte mer generella frågor. Eftersom hela poängen med certifieringen är ett ”bevis” på att man har, vid det tillfället rätt nivå av kunskap för lösningar i Azure.

Permalänk
Medlem

Tag 104, den anser jag vara vital, om man skall jobba med AZ.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Az-104 är ganska bred.
Om du tagit az-900 är det nog ett ganska stort hopp i kunskap även om det bör vara nästa steg.
Jag har nog satsat på ms-900 först för att fått grunderna i både Ms365 och Azure.
Sedan gått vidare till az-104 och därefter az-800 och az-801

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå Microsoftprov tar man ofta för att bli guldpartner emot Microsoft. Annars är jag själv sugen på CCNA, etc som mer känns att de håller i en 20år.

Cisco-certen måste du förnya var tredje år för att de skall gälla, men kunskapen behåller man ju ändå såklart.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Cisco-certen måste du förnya var tredje år för att de skall gälla, men kunskapen behåller man ju ändå såklart.

Kanske det. Det är lite väl många certifikat att ta om och om igen. Men de har olika värden.
Det finns Certifikat som om man har dessa så får man typ 25 % rabatt på mjukvaror som är svindyra, det finns certifikat som man får bonuspoäng på vid offentliga upphandlingar etc.

Jag skulle tro att en helt generell utvecklare inte tjänar så mycket på att ha sina Ciscocertifikat uppdaterade.

*edit*
Hela vårt samhälle går emot att man ska ha prov som man gör om och om igen. Grundidén är bra, men tillsammans blir de en börda. Alla It-certifikt, Heta arbete, drönarkort, diverse jag är inte en idiot intyg för att få besöka vissa arbetsplatser.
Där frågor är av typ jag hittar ett piller på backen, är det ok att stoppa den i munnen.