kontantinsats bolån, hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem

kontantinsats bolån, hur löser jag detta?

Hej!
Jag kom igång allt försent med att spara.
Jag har nyligen fått en bra lön där jag hoppade från ca 33k till 60k som konsult.
Så i dagsläget har jag ca 100k sparat.

Här där jag bor kostar en lägenhet, 3a ca 4 miljoner men då är det bra läge och nästan färdigbyggt över hela området. Även längst havet så känns som ett perfekt ställe att investera i det, värdet kan ju bara gå upp.

Så, jag behöver 600k kontantinsats vilket är 500k mer än vad jag har.
Lägger jag bort 20k varje månad så tar det ändå nästan 3 år, jag hade egentligen velat att jag hade så mycket pengar igår.
Så nu sitter jag här, efterklok och försöker se om det finns några rimliga men effektiva lösningar.
Hur kan jag lösa detta? Vad har ni för tips?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Förutom att spara är väl alternativet att kanske hitta en partner för att skynda på det eller låna av föräldrar om det går

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Om din riskaptit tillåter det kan du ta ett blancolån till kontantinsatsen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av klotim:

Hej!
Jag kom igång allt försent med att spara.
Jag har nyligen fått en bra lön där jag hoppade från ca 33k till 60k som konsult.
Så i dagsläget har jag ca 100k sparat.

Här där jag bor kostar en lägenhet, 3a ca 4 miljoner men då är det bra läge och nästan färdigbyggt över hela området. Även längst havet så känns som ett perfekt ställe att investera i det, värdet kan ju bara gå upp.

Så, jag behöver 600k kontantinsats vilket är 500k mer än vad jag har.
Lägger jag bort 20k varje månad så tar det ändå nästan 3 år, jag hade egentligen velat att jag hade så mycket pengar igår.
Så nu sitter jag här, efterklok och försöker se om det finns några rimliga men effektiva lösningar.
Hur kan jag lösa detta? Vad har ni för tips?

SBAB tillåter många gånger privatlån på 2/3-delar av insatsen. Dvs du behöver bara ha 5% insats eller 200k i ditt fall.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

SBAB tillåter många gånger privatlån på 2/3-delar av insatsen. Dvs du behöver bara ha 5% insats eller 200k i ditt fall.

Känns rimligast, ska utvärdera ifall kostnaden är värt det eller om jag bara håller mig kall ett tag.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av klotim:

Känns rimligast, ska utvärdera ifall kostnaden är värt det eller om jag bara håller mig kall ett tag.

Det är ju en ständig kalkyl man får göra och utfallet ändras ständigt.
Det viktigaste är väl alternativkostnad att stå utanför bostadsmarknad.
Du får göra avdrag på skatten för ränteförlusterna för privatlånet.
Du får ett billigare lån när inflationen är hög.

Jag står utanför bostadsmarknaden idag men är inte främmande för ett privatlån via SBAB.
Jag hade nog låst bolånet till skälig låg ränta om möjligt för att säkra för svängningar och sett till att amortera ned privatlånet flitigt. Det är faktor 3-4 gånger högre ränta på detta än på bolånet idag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hej!
Jag kom igång allt försent med att spara.
Jag har nyligen fått en bra lön där jag hoppade från ca 33k till 60k som konsult.
Så i dagsläget har jag ca 100k sparat.

Här där jag bor kostar en lägenhet, 3a ca 4 miljoner men då är det bra läge och nästan färdigbyggt över hela området. Även längst havet så känns som ett perfekt ställe att investera i det, värdet kan ju bara gå upp.

Så, jag behöver 600k kontantinsats vilket är 500k mer än vad jag har.
Lägger jag bort 20k varje månad så tar det ändå nästan 3 år, jag hade egentligen velat att jag hade så mycket pengar igår.
Så nu sitter jag här, efterklok och försöker se om det finns några rimliga men effektiva lösningar.
Hur kan jag lösa detta? Vad har ni för tips?

Ja, förhoppningsvis så är det ju så. Men finns dock heller inget som säger att det för evigt bara kommer stiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja, förhoppningsvis så är det ju så. Men finns dock heller inget som säger att det för evigt bara kommer stiga.

På lång sikt är det så klart troligt med stigande priser men att blancolåna stora delar av insatsen kan få förödande konsekvenser för privatekonomin. Sjukskrivning eller arbetslöshet/sänkt lön vid nytt jobb tillsammans med en prisdipp kan bli riktigt otrevligt om man tvingas sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hej!
Jag kom igång allt försent med att spara.
Jag har nyligen fått en bra lön där jag hoppade från ca 33k till 60k som konsult.
Så i dagsläget har jag ca 100k sparat.

Här där jag bor kostar en lägenhet, 3a ca 4 miljoner men då är det bra läge och nästan färdigbyggt över hela området. Även längst havet så känns som ett perfekt ställe att investera i det, värdet kan ju bara gå upp.

Så, jag behöver 600k kontantinsats vilket är 500k mer än vad jag har.
Lägger jag bort 20k varje månad så tar det ändå nästan 3 år, jag hade egentligen velat att jag hade så mycket pengar igår.
Så nu sitter jag här, efterklok och försöker se om det finns några rimliga men effektiva lösningar.
Hur kan jag lösa detta? Vad har ni för tips?

Rak och medvetet provocerande fråga, men: kan du inte spara mera? Du nämner inget om hur du lever och bor idag, så det är svårt att få en uppfattning om vad du har för ekonomi. När jag sparade ihop till min första lägenhet tjänade jag 24-25 000 kr efter skatt och kunde lägga undan 12 500 kr i månaden genom att fortsätta leva det snåla studentlivet men med lite extra lyx.

Med 60 000 kr i månaden gissar jag att du får ut ungefär 40 000 kr efter skatt? Om du skulle kunna spara 25 000 kr i månaden tar det 20 månader att få ihop dina 500 000 kr. Då är du färdig om två jular. Kan du krypa uppåt 27 000 kr i månaden är vi nere på 18 månader, alltså hösten 2024.

En av de enklare utgifterna att kapa som höginkomsttagande konsult är väl maten. Sluta käka ute och gör billiga matlådor. Jag sparade ~100 kr varje dag som jag åt matlåda istället för ute. Det gjorde det enkelt att helt enkelt motivera matlådor varje dag.

Kan du kanske tänka dig en mindre bostad? Du nämner ju inte att du har någon partner så det känns spontant lite overkill att köpa en 3 ROK som singelhushåll. Kolla på 1-2 ROK istället så kan du säkert korta ner tiden avservärt. Säg att du sparar 25 000 kr i månaden och bara behöver 300 000 kr till, då är du färdig om ett år!

En nolla för lite.
Permalänk
Medlem

En grej är ju att sänka din standard..
Behöver du en dyr lägenhet vid havet?
Känns som ett extremt i-landsproblem.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har man inga pengar kan man inget köpa - ungefär - med andra ord är det ingen som går i borgen för dig så är det bara att börja spara hårt och minimera alla onödiga utgifter, inge röka, inge kröka, inge nöje eller krog, vara ekonomisk med mat och ta bort alla abonnemang och andra prenumerationer som får dig att blöda pengar en period några år framöver

Skittrist - ja jätte mycket - men har man dom ambitionerna och inte enklare krav så är det bara att spara... och inga SMS-lån eller andra dumheter för att få mer tillfällig likviditet (för kontantinsatsen) från olika mer fischy kreditgivare - de är experter på att pungslå dem som har lite för lite pengar och ser ogärna att de halkar av kroken när man väl fastnat där.

Permalänk
Medlem

Tja, fyra miljoner som ensamstående. Då ska du nog spara ihop till hela insatsen, lagfart och allt annat. Det bästa just nu är om du kan ta lån under 70 % av bostadens värde.

Sen finns det nog inget bekymmer med hyresrätter med den inkomsten, finns alltid ledigt i nyproducerat. Då slipper du renovera, eller fuskrenoverat från tidigare ägare. Mycket byggfel täcks av försäkringar och garantier i nybyggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Hej!
Jag kom igång allt försent med att spara.
Jag har nyligen fått en bra lön där jag hoppade från ca 33k till 60k som konsult.
Så i dagsläget har jag ca 100k sparat.

Här där jag bor kostar en lägenhet, 3a ca 4 miljoner men då är det bra läge och nästan färdigbyggt över hela området. Även längst havet så känns som ett perfekt ställe att investera i det, värdet kan ju bara gå upp.

Så, jag behöver 600k kontantinsats vilket är 500k mer än vad jag har.
Lägger jag bort 20k varje månad så tar det ändå nästan 3 år, jag hade egentligen velat att jag hade så mycket pengar igår.
Så nu sitter jag här, efterklok och försöker se om det finns några rimliga men effektiva lösningar.
Hur kan jag lösa detta? Vad har ni för tips?

Med 60k i lön lär du också ha råd att ta blanco för en del av insatsen.. Och om (när?) värdet på lägenheten ökar så lånar du upp mer på bolån och betalar tillbaka blanco. Jag tog ett 7-årigt blanco när jag köpte lägenhet, var helt kvitt den efter 3 år tack vare värdeökningen.

Permalänk
Medlem

Detta låter ärligt talat som en väldigt dålig idé. Du kommer att vara otroligt utsatt för både personliga inkomstsvajningar (sjukdom, arbetsbortfall, etc) och för risken av ökande ränta. Räntan har aldrig varit närmare en klättring än just nu.

Har du ingen i din familj/vän-krets som kan låna dig närmare en halv miljon räntefritt, då skulle jag helt avråda från att göra detta.

Om du prompt tänker göra det - kolla SBAB.

Ärligt talat - spara hellre ihop pengar några år. Mycket hälsosammare.

ps. inofficiellt: Personligen tror jag att bostadsmarknaden i Sverige kommer att krascha inom 1-3 år, se till att ha sparat pengarna till dess. Även om det inte skulle hända inom 3 år, marknaden kraschar ALLTID. Med garanti. Spara pengar till nästa krasch, då har du mer pengar och lägre priser att belåna.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Detta låter ärligt talat som en väldigt dålig idé. Du kommer att vara otroligt utsatt för både personliga inkomstsvajningar (sjukdom, arbetsbortfall, etc) och för risken av ökande ränta. Räntan har aldrig varit närmare en klättring än just nu.

Har du ingen i din familj/vän-krets som kan låna dig närmare en halv miljon räntefritt, då skulle jag helt avråda från att göra detta.

Om du prompt tänker göra det - kolla SBAB.

Ärligt talat - spara hellre ihop pengar några år. Mycket hälsosammare.

ps. inofficiellt: Personligen tror jag att bostadsmarknaden i Sverige kommer att krascha inom 1-3 år, se till att ha sparat pengarna till dess. Även om det inte skulle hända inom 3 år, marknaden kraschar ALLTID. Med garanti. Spara pengar till nästa krasch, då har du mer pengar och lägre priser att belåna.

Om marknaden överlever covid och (eventuellt) ett annalkande världskrig så ska man nog inte vara säker på att det kommer en krasch. En sättning i priserna kan absolut vara att vänta men skulle det ha kraschat så hade det gjort det för längesen. Folk har pratat om sänkta bostadspriser i tio år nu, många uteblivna miljonärer som gått och väntat på att priset ska dyka.

Däremot ska man inte vara så säker på att priserna stiger som de tidigare gjort utan nu får man fokusera på att hitta någonstans där man vill bo, helst under lång tid, och att släppa tänket att det ska stiga i värde.

TS borde lugna sig lite, har den första månadslönen med nya lönen ens trillat in än? 😁 Lycka till med sparandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Om marknaden överlever covid och (eventuellt) ett annalkande världskrig så ska man nog inte vara säker på att det kommer en krasch. En sättning i priserna kan absolut vara att vänta men skulle det ha kraschat så hade det gjort det för längesen. Folk har pratat om sänkta bostadspriser i tio år nu, många uteblivna miljonärer som gått och väntat på att priset ska dyka.

Däremot ska man inte vara så säker på att priserna stiger som de tidigare gjort utan nu får man fokusera på att hitta någonstans där man vill bo, helst under lång tid, och att släppa tänket att det ska stiga i värde.

TS borde lugna sig lite, har den första månadslönen med nya lönen ens trillat in än? 😁 Lycka till med sparandet.

De där argumenten har man hört förut. De sades innan 90-talets krasch, det sades innan kraschen 2008. En krasch kommer alltid. Enda frågan är när, och vad som blir den utlösande faktorn.

Dessutom var det inte så längesen vi hade den senaste kraschen, senaste 2018 som Stockholm gick ner med 10%. Om man nu vill se det som en krasch, i vissa ställen av Sverige kanske det inte betyder mycket, men i Stockholm är det skillnaden på 4 mkr och 3.6 mkr. Vill man inte se det så, så är det definitivt snart dags. Sista "ordentliga" kraschen kom 2008, vi börjar närma oss den tiden av den ekonomiska cykeln där det är dags igen.

Vidare kan man alltid vara säker på att priserna stiger över tid, det är det enda som är lika sant som att marknaden kraschar.

Däremot håller jag med dig om att det smartaste är att fokusera på att hitta någonstans man vill bo under lång tid. Om man nu har den möjligheten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med 60k i lön lär du också ha råd att ta blanco för en del av insatsen.. Och om (när?) värdet på lägenheten ökar så lånar du upp mer på bolån och betalar tillbaka blanco. Jag tog ett 7-årigt blanco när jag köpte lägenhet, var helt kvitt den efter 3 år tack vare värdeökningen.

Den som skriver så var inte med på slutet av 1980-tale och början av 1990-talet och bostadskraschen där... förutom att värdet på boende rasade till mindre än 50% och banken ville ha mellanskillnaden i cash - på 10 dagar..., så blev folk också av med jobben i stora mängder - bl.a byggbranchen som var van att röra sig med stora mängder pengar och massor av svartarbeten (det var många kök som skulle renoveras inför försäljning i bostadsbubblan) - så stod alltihopa plötsligt utan jobb - vare sig ordinarie jobb eller svartarbete men fortfarande stora utgifter... det var då katalogtjocka tidningar varav hälften var arbetsannonser och skryt från storföretagen (typ om du är tillräckligt duktig på X så kanske vi _eventuellt_ är intresserade...) - på några få veckor krympte till 8 sidor vara det enda i arbetserbjudande som skrevs på sidan 6 var arbetsförmedlingens jobberbjudande inom kommun och landsting på 1/3-dels sida från att några veckor tidigare i princip ge ut egna tidningar... alla slog på nödbromsen - alla...

Det var då man såg välklädda personer böja tigga pengar utanför tunnelbanan - från skammen att behöva göra de första dagarna, inte bry sig längre några dagar senare, allt fler ölburkar, flaskor, börja lukta urin, skiter på sig och en dag inte var kvar där längre - ett förfall på ca 6 månader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

De där argumenten har man hört förut. De sades innan 90-talets krasch, det sades innan kraschen 2008. En krasch kommer alltid. Enda frågan är när, och vad som blir den utlösande faktorn.

Dessutom var det inte så längesen vi hade den senaste kraschen, senaste 2018 som Stockholm gick ner med 10%. Om man nu vill se det som en krasch, i vissa ställen av Sverige kanske det inte betyder mycket, men i Stockholm är det skillnaden på 4 mkr och 3.6 mkr. Vill man inte se det så, så är det definitivt snart dags. Sista "ordentliga" kraschen kom 2008, vi börjar närma oss den tiden av den ekonomiska cykeln där det är dags igen.

Vidare kan man alltid vara säker på att priserna stiger över tid, det är det enda som är lika sant som att marknaden kraschar.

Däremot håller jag med dig om att det smartaste är att fokusera på att hitta någonstans man vill bo under lång tid. Om man nu har den möjligheten.

Samtidigt så återhämtar sig marknaden sig över tid. vid "mindre" nedgångar likt den vi upplevde efter toppen hösten 2017 tog det 2-3 år, och vid den extrema 90-talskrisen så tog det 7 år för de som köpt på den absoluta toppen 1991 till 1998 innan det var tillbaka på samma priser.
Om man klarar att "rida ut stormen" och inte tvingas sälja under denna tiden pga skilsmässa eller likande så har man inte gjort någon förlust. En bostad man köper bor man oftast i en längre period säg 10 år, då spelar det inte så stor roll om man råkar köpa på den absoluta toppen.

Sen kommer TS behöva amortera minst 3% per år på bolånet + på ytterligare på blankolånet, så efter 3 år har han betalt av motsvarande 10% av ursprungsvärdet och är mindre känslig för en nedgång.
Men jag tycker fortfarande att Ts bör spara ytterligare något år då det verkligen är på gränsen med en så liten kontantinsats.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

@xxargs: 90-talet var tufft för många, men det låter som du tar upp saker på individnivå som kan hända i stort sett när som helst. Bostadspriserna var tillbaka till 91 års nivåer redan 98. Personliga konkurser behöver inte gå hand i hand med den allmänna konjunkturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Samtidigt så återhämtar sig marknaden sig över tid. vid "mindre" nedgångar likt den vi upplevde efter toppen hösten 2017 tog det 2-3 år, och vid den extrema 90-talskrisen så tog det 7 år för de som köpt på den absoluta toppen 1991 till 1998 innan det var tillbaka på samma priser.
Om man klarar att "rida ut stormen" och inte tvingas sälja under denna tiden pga skilsmässa eller likande så har man inte gjort någon förlust. En bostad man köper bor man oftast i en längre period säg 10 år, då spelar det inte så stor roll om man råkar köpa på den absoluta toppen.

Sen kommer TS behöva amortera minst 3% per år på bolånet + på ytterligare på blankolånet, så efter 3 år har han betalt av motsvarande 10% av ursprungsvärdet och är mindre känslig för en nedgång.
Men jag tycker fortfarande att Ts bör spara ytterligare något år då det verkligen är på gränsen med en så liten kontantinsats.

Absolut, så är det. Som jag skrev, det enda sakerna som är garanterade är:

1. en krasch kommer alltid
2. priserna går alltid upp.

Återhämtningen över tid ingår i punkt 2

Visst har du helt rätt, bor man i en och samma lägenhet/hus över 10-15 års tid, då brukar det sällan bli förlust. Då slipper man huvudvärken.

Så höga lånekostnader på 4mkr, nej det är verkligen inte att rekommendera, även om man har en lön på 60k.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |