Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Skrivet av Dr Tinnitus:

Det gör du ju som du vill, men jag vill påstå att om du inte är superduperproffsanvändare som belastar nåt grönjävligt, så är det bortkastade pengar… lägg de på lagring istället.

Kolla här hur de kan belasta en 16GB RAM
https://youtu.be/gqiYSt4nAFs
https://youtu.be/XGNWO-fVxOA
https://youtu.be/weQRgzkcECk

Hmm, ja det är inte helt lätt. Jag tänker dock att lagring (som jag inte använder alls mycket av, har 128 GB i dag och det räcker) kan man enkelt expandera med ganska gott resultat genom externa SSD:er. RAM kan man inte på något sätt utöka.

Visa signatur

1

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Drygt 40 lök är svettigt, eller till och med orimligt, för en privat bärbar. Jag sitter på en Macbook Pro 2016 (13", 8/256 GB). Jag gör inget mer avancerat än Lightroom & Photoshop på den, men med fotona lagrade på en NAS har den tjänat mig väl drygt fem år. Det enda som egentligen gör att jag sneglar på en ny modell är formfaktorn. 14" med samma yttermått vore mumma.

Under samma period har min fru bytt ut sin bärbara Samsung mot en Asus och har redan nu tröttnat pga dålig skärm och touchpad.

Det jag vill ha sagt är att "budgetversionen" av Macbook (Pro/Air) håller stilen över åren. Samtidigt är det klart att om man behöver lagringsutrymmet så blir det dyrt, såvida en USB-SSD inte gör jobbet.

Dyrt och dyrt. Jag räknar med att min privat inköpta Mac kostar mig runt 600 kr per månad utslaget över dess realistiska livstid om jag inte lyckas sälja den eller använda den som insats för nästa dator. Jag använder den betydligt mer än jag använder min bil som kostar flera gånger mer. Hade jag kunnat köpa en billigare dator? Absolut. Men jag gillar den här och har för tillfället råd med den. Om jag skulle få otroligt mycket sämre privatekonomi inför nästa datorbyte skulle jag fatta ett annat beslut, precis som jag skulle sänka de löpande kostnaderna i mitt liv.

Permalänk
Medlem

Haft min några dagar nu. Första macen. Fantastisk maskin. Så jäkla bra byggd mot andra laptops man haft. Riktigt nöjd so far. Hoppas den håller ett gäng år. Det enda dåliga jag kan tycka just nu är att det inte finns ett vanligt usb uttag så jag kan använda min gamla mus. Men det är en världslig sak.
Tycker inte det är nåt problem att ha gått från windows heller. Är iofs van med iPad´s och iPhone´s.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Skrivet av EW200:

Haft min några dagar nu. Första macen. Fantastisk maskin. Så jäkla bra byggd mot andra laptops man haft. Riktigt nöjd so far. Hoppas den håller ett gäng år. Det enda dåliga jag kan tycka just nu är att det inte finns ett vanligt usb uttag så jag kan använda min gamla mus. Men det är en världslig sak.
Tycker inte det är nåt problem att ha gått från windows heller. Är iofs van med iPad´s och iPhone´s.

Vad blev det för modell och specs?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Själv har man nu väntat i 2 veckor på sin macbook pro 14, beställd hos elgiganten. Trodde inte de skulle vara så svårt att få tag på en..

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Själv har man nu väntat i 2 veckor på sin macbook pro 14, beställd hos elgiganten. Trodde inte de skulle vara så svårt att få tag på en..

Ändå imponerande av Apple att typ vara enda företaget som lyckas leverera en populär högteknisk produkt med så kort väntetid nu. Ja, Sony jag tänker främst på er Ps5a.

Skrivet av EW200:

Haft min några dagar nu. Första macen. Fantastisk maskin. Så jäkla bra byggd mot andra laptops man haft. Riktigt nöjd so far. Hoppas den håller ett gäng år. Det enda dåliga jag kan tycka just nu är att det inte finns ett vanligt usb uttag så jag kan använda min gamla mus. Men det är en världslig sak.
Tycker inte det är nåt problem att ha gått från windows heller. Är iofs van med iPad´s och iPhone´s.

USB C blev klar slutet av 2014. Första enheten med denna kom i Januari 2015, man visste att den kommer ersätta USB A för mycket. Man funderade på när man kunde köpa bra usb c möss år 2016. Och nu står vi här år 2022 och tro tusan att inte usb A fortfarande används för det mesta. Men jag tycker man nu kan se det lite som att Apple hjälper till att tvinga tillverkare att skärpa sig.
Jag tror dock svaret är så tråkigt att de flesta laptops har nästan enbart usb A, tillverkare väljer då köra det säkra kortet USB A på helt nya produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Själv har man nu väntat i 2 veckor på sin macbook pro 14, beställd hos elgiganten. Trodde inte de skulle vara så svårt att få tag på en..

Jag vet kunder som väntat på fullsmetade 16"are sedan lansering. Verkar som 14" är lite lättare. Beställde 2 st midrange 14" i slutet november och dom fick jag i mellandagarna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Förstår fortfarande inte att scrollningen i Safari och Chrome är så hackig och ojämn. Apple måste väl fixa detta? Tyckte det var lite så i Big Sur, men än värre i Monterey. Kör en MBP 13" 8/256

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Förstår fortfarande inte att scrollningen i Safari och Chrome är så hackig och ojämn. Apple måste väl fixa detta? Tyckte det var lite så i Big Sur, men än värre i Monterey. Kör en MBP 13" 8/256

För mig scrollar det hur bra som helst. Är det ett erkänt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepsimaxad:

För mig scrollar det hur bra som helst. Är det ett erkänt problem?

Inga problem för mig heller, varken i Big Sur eller Monterey. Har hanterat säkerligen 30 st M1:or samt helt helt gäng M1 Max och Pro och inte sett detta på en enda dator.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Förstår fortfarande inte att scrollningen i Safari och Chrome är så hackig och ojämn. Apple måste väl fixa detta? Tyckte det var lite så i Big Sur, men än värre i Monterey. Kör en MBP 13" 8/256

Inga problem för mig heller på min M1 Pro 16". "MBP 13" 8/256" säger dock inte så mycket. Vilken årsmodell använder du? Har du testat att ominstallera macOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Vad blev det för modell och specs?

En Air. 16gb/256gb

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Skrivet av Augusts:

Inga problem för mig heller på min M1 Pro 16". "MBP 13" 8/256" säger dock inte så mycket. Vilken årsmodell använder du? Har du testat att ominstallera macOS?

Missade. M1 MBP 13". Fler som har detta problemet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Förstår fortfarande inte att scrollningen i Safari och Chrome är så hackig och ojämn. Apple måste väl fixa detta? Tyckte det var lite så i Big Sur, men än värre i Monterey. Kör en MBP 13" 8/256

Vad för mus kör du med? Eller är de trackpaden du scrollar med?

Permalänk
Medlem

Jag har Macbook pro 13 m1, och om jag kör andra märken än Apples egna, så som tangentbord, mus, så hackar det för mig med, eller studder som man kallar det. Så jag var tvungen att köra på apples egna trackpad + tangentbord. Som jag förstår det så har det med bluetooth anslutningen att göra.

Permalänk
Medlem

Jag retar mig på att en blåtand mus funkar perfekt på min 14” m1 pro men flyttar jag muspekaren till den externa skärmen så laggar/studsar den..
2.4ghz dongel funkar bra.
”Vanligt” problem

Samt att min Dell U4320q 4k ser ut som skräp med macen men helt perfekt med PC…
U3821dw ser ok ut men fortf bättre med PC.
Oavsett inställningar..

Är det PRO XDR som gäller?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Samt att min Dell U4320q 4k ser ut som skräp med macen men helt perfekt med PC…
U3821dw ser ok ut men fortf bättre med PC.
Oavsett inställningar..

Är det PRO XDR som gäller?

Jag har läst att Retina-skalningen inte funkar så bra på vissa skärmar. Vissa rekommenderar BetterDummy.

Jag väntar personligen på en ny Apple-skärm som ryktas släppas. XDR är betydligt dyrare än jag är intresserad av, men kan man få något i stil med skärmarna på de nya MBP (HDR, 120 Hz, VRR, många belysningszoner) i 5k/27" för 15-25kkr så är jag rejält sugen på en.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Jag har Macbook pro 13 m1, och om jag kör andra märken än Apples egna, så som tangentbord, mus, så hackar det för mig med, eller studder som man kallar det. Så jag var tvungen att köra på apples egna trackpad + tangentbord. Som jag förstår det så har det med bluetooth anslutningen att göra.

Hos mig är alltså scrollningen hackig / ojämn även när man använder den intbyggda trackpaden!

Någon mer som testat Monterey senaste betan och kan säga om problemen försvinner (och om ni märkt något negativt med att gå till senaste betan över lag).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Inga problem för mig heller, varken i Big Sur eller Monterey. Har hanterat säkerligen 30 st M1:or samt helt helt gäng M1 Max och Pro och inte sett detta på en enda dator.

Det här är så märkligt. Är det batchar av MBP som har hårdvarufel? Man börjar ju undra liksom... Sök gärna på Reddit eller på Google. Fler som har denna skit...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Fick min nya Macbook Pro M1 2021 14'' igår och är supernöjd! Vilket kraftpaket!

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Fick min nya Macbook Pro M1 2021 14'' igår och är supernöjd! Vilket kraftpaket!

...och scrollningen med trackpaden?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

...och scrollningen med trackpaden?

Jag har bara ägd en tidigare Macbook Pro Late 2014 och sedan den här nya, men skrollningen med två fingrar fungerar så smooth det kan bli. Har för övrigt uppdaterat datorn till den senaste mjukvaran, vad det nu är

Permalänk
Medlem

Kanske går lite OT, men jag testar. Vilken webbläsare använder ni till er Macbook? Jag är själv en flitig Firefox användare men har läst om att Safari är mycket mindre energikrävande, iaf om man kollar på mycket videoströmning.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Kanske går lite OT, men jag testar. Vilken webbläsare använder ni till er Macbook? Jag är själv en flitig Firefox användare men har läst om att Safari är mycket mindre energikrävande, iaf om man kollar på mycket videoströmning.

Har använt Safari som huvudwebbläsare i många år nu och jag tycker definitivt den funkar bäst vad gäller effektivitet och vad gäller smidighet. Det finns siter som inte gillar säkerhetsinställningarna jag kör och till dem använder jag om jag måste Firefox (privat) eller Edge (på jobbet). Jag undviker nästan religiöst Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Det här är så märkligt. Är det batchar av MBP som har hårdvarufel? Man börjar ju undra liksom... Sök gärna på Reddit eller på Google. Fler som har denna skit...

Om felet finns redan i ett rent nyinstallerat Macos (och/eller efter SMC reset, det är ju typisk svart magi för Appleenheter) så måste det väl nästan vara hårdvarufel.

Skrivet av Tinkerbeard:

Kanske går lite OT, men jag testar. Vilken webbläsare använder ni till er Macbook? Jag är själv en flitig Firefox användare men har läst om att Safari är mycket mindre energikrävande, iaf om man kollar på mycket videoströmning.

Använder främst Firefox.
Har aldrig kommit överens ordentligt med Safari, känns bara avigt och dessutom knepigt läge vad gäller extensions. Men som du är inne på så märktes det ju, särskilt på Intel-Macbooks, tydligt att videoavkodning hanterades bättre i Safari av någon anledning (använder väl säkert något speciellt Macigt API som övriga webbläsare inte använder).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

På macen använder jag bara safari. På pc huvudsakligen chrome.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Använder Firefox både på min speldator och mac. Testade Chrome senast igår på macen och upplevde inga konstigheter med scrollandet.

Permalänk

Så märkligt detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ni kanske har olika uppfattningar över vad som är ”smooth” kontra ”ryckigt”?

Permalänk
Skrivet av Nuken:

Ni kanske har olika uppfattningar över vad som är ”smooth” kontra ”ryckigt”?

Det hackar grovt från och till, typ hakar upp sig för att sen fortsätta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma