Permalänk
Medlem

IKEA Köldknäpp, RGB mod

Jag var på IKEA igår och hittade en batteridriven lampa som de kallade Köldknäpp. Tyckte den såg fin ut, så jag köpte en. Kostade mig endast 99kr (den skulle väl sluta säljas).

https://www.ikea.com/us/en/p/koeldknaepp-led-decorative-light...
(hittade tyvärr ingen länk till någon svensk IKEA sida)

EDIT: Tanken är att den ska stå i ett fönster eller så och drivas av USB.

Den var väl fin, men tänkte den kunde bli ännu finare med lite RGB ljus istället. Så då jag inte hade mycket att göra så fick det bli ett "En dags bygge"

--------------------

(Jag var lite dålig på att ta bilder i början, så det kan vara lite konstiga bilder)

Jag visste inte riktigt hur jag skulle få ut lamp delen från granen, så jag började såga upp den... Men efter att ha bänt fram och tillbaka med en skruvmejsel så lossnade limmet, och hela lamp delen kom ut.

Lampan bestod utav en vit diod placerad i mitten. Men det jag ville ha (och det jag hade hemma) var en RGB led ring som hade 8 dioder av typen WS2812

För att driva hela lampan blev en Raspberry Pi Pico.

Lamp delen placerade jag på en sån projekt plastlåda jag hade, som jag borrade i och satte ihop med lite små skruvar och muttrar jag hittade hemma. Tanken var att använda 4st skruvar men kände att det räckte med 2st.

Borrade även upp ett större hål där På/Av knappen suttit då det var perfekt för att dra igenom ledningarna för lysdioderna.

Led ringen passade riktigt bra runt hållaren för original lysdioden, men för att den inte skulle åka runt och hamna snett så klippte jag till lite skumgummi material som stöd. Den vita plastfilmen som satt över hela lampan klippte jag upp ett större hål i för att göra rum för lysdiods ringen.

Sen var det bara att testa att skriva lite kod, och det fungerade.

Nu måste jag bara skriva lite mera kod så den blinkar fint, kanske även lägga in några knappar så att man kan välja mönster.

Permalänk
Medlem

Kul projekt!

Om jag får komma med lite förbättringsförslag.
Använd en Arduino eller liknande mer strömsnål mikroprocessor.
Då kan du får ner strömföbrukningen (och därmed få längre batteritid).
Här finns ett test mellan pi pico och Arduino.
https://www.tomshardware.com/features/raspberry-pi-pico-vs-ar...
Spoiler: Arduino får ca dubbelt så lång driftstid.

Annars går det även att klocka ner pi nano, men de kan även påverka koden om specifik timing önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Kul projekt!

Om jag får komma med lite förbättringsförslag.
Använd en Arduino eller liknande mer strömsnål mikroprocessor.
Då kan du får ner strömföbrukningen (och därmed få längre batteritid).
Här finns ett test mellan pi pico och Arduino.
https://www.tomshardware.com/features/raspberry-pi-pico-vs-ar...
Spoiler: Arduino får ca dubbelt så lång driftstid.

Annars går det även att klocka ner pi nano, men de kan även påverka koden om specifik timing önskas.

Bra idé, funderade på Arduino först men gick på Pico. Glömde skriva i huvud inlägget att detta ska drivas via USB och inte batteri.
Fast det skulle ju vara kul att göra den batteridriven också. Kanske sker i framtiden.