AMD:s marknadsandelar för grafikkort störtdyker i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vet inte om det är specifikt något med XFX men när 5000 korten var ute så hade AMD en del problem med frame times.
Minns att Skyrim flöt inte på med jämn framerate t.ex. Men när artiklarna började ta upp det så började AMD ta tag i problemet.

Så kan det mycket väl vara. Tycker mig bara se en drös med ex 6900xt och liknande modeller i lager från olika åf, medans dom flesta andra oftast är slut i lager.
Men det är nog inget större fel på dom, hade inga problem med mitt. Var bara en reflektion.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vilket är egentligen paradmärket när det kommer till AMD? Powercolor eller Sapphire? Skulle jag köpa ett kort idag, typ 6800xt så verkar det finnas en del kort hos vissa åf från XFX. Hade deras HD5850 back in the old days, tycker mig läst förut att det varit en del problem med dom i tidigare generationer. Eller är det bara bs?

Sapphire räknas väl som ett av de bättre och är väl hyfsat nära knutna till AMD. Har kört med deras kort nästan uteslutande och aldrig haft något att klaga på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sapphire räknas väl som ett av de bättre och är väl hyfsat nära knutna till AMD. Har kört med deras kort nästan uteslutande och aldrig haft något att klaga på.

Ah ok. Visste att det var antingen dom eller powercolor som det gällde.
Thx.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vilket är egentligen paradmärket när det kommer till AMD? Powercolor eller Sapphire? Skulle jag köpa ett kort idag, typ 6800xt så verkar det finnas en del kort hos vissa åf från XFX. Hade deras HD5850 back in the old days, tycker mig läst förut att det varit en del problem med dom i tidigare generationer. Eller är det bara bs?

Av vad jag sett så är XFX Merc bra kort. En polare fick tag i en Merc 6800 och är mycket nöjd.

Själv har jag ett Sapphire 6800XT Nitro+ och det är också tyst och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Av vad jag sett så är XFX Merc bra kort. En polare fick tag i en Merc 6800 och är mycket nöjd.

Själv har jag ett Sapphire 6800XT Nitro+ och det är också tyst och bra.

Lite som jag tänkte, mitt XFX var jag nöjd med. Men var nyfiken på hur det såg ut i denna generationen. Thx.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Lite som jag tänkte, mitt XFX var jag nöjd med. Men var nyfiken på hur det såg ut i denna generationen. Thx.

Jag tycker det verkar som om de flesta tillverkarna gör bra AMD kort nu, de fadäser som gjordes tidigare generationer verkar i stort lysa med sin frånvaro. Båda ASUS och MSI får ju bra recensioner för sina AMD kort.

Jag är väldigt nöjd med mitt MSI 6900XT, tyst energieffektivt och snyggt.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag tycker det verkar som om de flesta tillverkarna gör bra AMD kort nu, de fadäser som gjordes tidigare generationer verkar i stort lysa med sin frånvaro. Båda ASUS och MSI får ju bra recensioner för sina AMD kort.

Jag är väldigt nöjd med mitt MSI 6900XT, tyst energieffektivt och snyggt.

Så är det nog, det har ju funnits fadäser tidigare vill jag minnas.
But you make a good point.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om anställda hos återförsäljarna har den här inställningen också så är det ju inte så konstigt om det går sämre för AMD.

https://www.tomshardware.com/news/micro-center-slams-amd-gpus...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt heller då jag antar kretsar till spelkonsoler prioriteras och att pc marknaden för grafikkort i övrigt varit ganska sval för AMD sen länge. Bara höja priset på pc grafikkort så mycket som möjligt pga dålig tillgång. Känns som att jag skulle gjort likadant om jag vore AMD.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av wounds:

Om anställda hos återförsäljarna har den här inställningen också så är det ju inte så konstigt om det går sämre för AMD.

https://www.tomshardware.com/news/micro-center-slams-amd-gpus...

hehehe det var rätt sjukt at läsa

regelbunden "maintenence" och användarmodifikationer krävs för AMD, medan Nvidia-korten är som att äga en konsol det dummaste man läst på länge

Men, jag är ganska säker på att det där är en SEO-text gone wrong.
I princip alla texter av den här typen hos återförsäljare är för att man sökmotoroptimerar. Det gör någon som är expert på SEO, snarare än en grafikkortsexpert. Inte sällan är det en extern byrå som gör det. Där samma person som skriver om tält och smink skriver om grafikkort och bilar etc.

Eller så kan det såklart vara en enskild anställd med nån sjuk bias mot AMD, personligen finner jag det mer osannolikt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

hehehe det var rätt sjukt at läsa

regelbunden "maintenence" och användarmodifikationer krävs för AMD, medan Nvidia-korten är som att äga en konsol det dummaste man läst på länge

Men, jag är ganska säker på att det där är en SEO-text gone wrong.
I princip alla texter av den här typen hos återförsäljare är för att man sökmotoroptimerar. Det gör någon som är expert på SEO, snarare än en grafikkortsexpert. Inte sällan är det en extern byrå som gör det. Där samma person som skriver om tält och smink skriver om grafikkort och bilar etc.

Eller så kan det såklart vara en enskild anställd med nån sjuk bias mot AMD, personligen finner jag det mer osannolikt.

Skulle ju vara märkligt oavsett vem som ligger bakom texten att lägga ut den på en hjälpsida utan att låta mer än en person kolla så allt är ok. Slappt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ett Sapphire HD 4850 var det. Levde om som fan och bråkade hela tiden.

Hade ett 4870 från Sapphire där kondingar eller vad fan det var dog typ 6 mån efter köp, men mellan drivrutinsproblem så fick man lägga det i ugnen en gång varannan månad så tuffade det på ganska bra... 😂

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

LOL så visar du en bild där de är out of stock, inte sjysst

Kan nog också tänka mig att köpa ett 6800XT för 671Euro, om de väl finns i lager.
Hade 6800 kostat 560EUR hade det varit ok. Likaså 6900 för 750 EUR

6800 XT 9.33EUR/CU
6800 10EUR/CU
6700 12.5EUR/CU
6900 12.925EUR/CU

Sorry missade att det var just ett 6800 XT du skulle.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Länge sedan jag övergav det sjunkande röda skeppet.

Om du med skepp menar zeppelinare, sure. Annars tror jag du får ta en kik på vad aktien håller på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ett Sapphire HD 4850 var det. Levde om som fan och bråkade hela tiden.

Har ett GTX 780Ti samt ett R9 280 som bråkar.. då sorterar vi bort dessa gpu-tillverkare eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Har aldrig sagt att många har 3090, utan menade att jag tycker toppkorten istället klarat sig med lägre rasteriseringsprestanda. Men vi tycker olika där jag respekterar naturligtvis det. Jag behöver inte mer än stabil 60fps med maxade inställningar i ett spel som Cyberpunk vilket jag tror hade gått att få om man balanserade Rast vs. RT annorlunda. Men jag vet inte säkert, jag är ingen ingejör inom området eller något annat område heller för den delen.

Här är ett bra exempel på hur mycket bättre prestandan blir utan RT. På dom mindre korten hade det naturligtvis blivit ett problem, men jag tycker RT är rätt meningslöst på dom ändå, så hade hellre skippat det på dom lägre korten tills man kan få upp prestandan ytterligare något.
https://www.youtube.com/watch?v=PjN9NlZEGZk

Men igen, lägre fps kan aldrig G-sync kompensera för, d.v.s. oskärpa i rörelse och mindre uppdateringar är inget G-synk fixar, annat än att se till att det inte hackar när ett lägre variabelt fps-scenario inträffar. Innan G-synk och Free-synk fick man en avsevärda hopp i fps:n med V-synk aktiverat om man hamnade under 60fps nån millisekund (d.v.s. en halvering av fps:n från 60), mycket av det lindrar ju dessa tekniker nu. Det dom inte fixar är att ge dig fler uppdateringar i spelet/sekund. Antingen har du 30 unika bilder/sec i 60Hz eller har du 60 unika bilder, dubbelt upp är för många natt och dag i detta avseendet. G-synk och Free-synk kan inte magisk få något som inte finns (bildinformationen för de resterande 30fps:n) att se ut som det gör när spelet faktiskt körs med 60fps/60Hz, precis som att 144fps/Hz ser mycket bättre ut än vad 60fps/60Hz gör. Det är inte subjektivt utan fakta. Dock så tycker dom flesta att 60fps/Hz räcker, del för att inte bli illamående och dels för att det oftast ändå inte går att köra några triple A titlar i högre fps.

Med det sagt, skönt för dig att du tycker 40fps i Control känns ok. Jag önskar "nästan" att jag kände likadant.

Ah, okej du menar att korten skulle offrat rasteringsprestanda för mer RT-prestanda? Tror det skulle bli svårsålt med tanke på hur väldigt väldigt lite utbud av RT-spel det finns idag, en mer rationell approach är att introducera RT graduellt i fler spel, snarare än att försöka fläska på nog att det bara funkar på toppkorten och i några få spel.
Turing gjorde ju annars precis var du menar, alltså la nästan all utveckling till synes på RT och DLSS med knappt någon förbättring i "vanlig" prestanda och det gick ju inte hem så stort precis.

Jag vet mycket väl skillnaden mellan RT on/off i cyberpunk, körde ca 15h med RT on på mitt 2080S och sedan ytterligare 40h med RT off med 6800XT, har kört ett par timmar med RT on igen med 3090 men hade lite tappat suget vid det laget.

RT är rätt meningslöst på dom ändå, så hade hellre skippat det på dom lägre korten tills man kan få upp prestandan ytterligare något.

Där har du ju problemet- prestandan är inte där på de lägre korten som säljer i större mängder. Jag tror inte att lösningen är att offra mer och mer rasterisation för att få mer RT utan att sluta envisas med att RT ska implementeras för mycket för tidigt istället.
Men ja, det var exakt min upplevelse med 2060- ingen RT upplevelse som fanns tillgänglig vid launch var spelbar på det egentligen, och DLSS gällde bara för väldigt specifika upplösningar, i övrigt var prestandan enbart "okej" för pengarna- ingen ökad prestanda/kr utöver kort jag redan hade. Enda grafikkort jag hittills returnerat.

Jag har aldrig påstått att Gsync eller Freesync kan återskapa förlorad bildinformation mellan frames, och ja jag vet hur Vsync fungerar så vet inte vem du förklarar det för men vad jag sa var:

Jag skulle säga att freesync och gsync absolut kan göra något åt låg bildfrekvens, det är väldigt lätt att se exakt hur mycket det gör åt det genom att bara stänga av det i ett par minuter och försöka spela samma spel. Men vad det främst gör just i låga frekvenser är att fixa input-latency vilket hjälper enormt vad gäller att göra ett spel "spelbart" i min åsikt.

Och det står jag fast vid- alltså att ett spel som vore obekvämt att spela i lägre FPS blir mer bekvämt i freesync då man får mindre input latency och det jämnar ut ryckigheten med saker som LFC som dubblar frameraten som du själv sa.

dels för att det oftast ändå inte går att köra några triple A titlar i högre fps.
Detta stämmer med billigare kort kanske men har sedan någonstans runt 290X inte stämt med toppkorten- över 60FPS maxat har absolut varit nåbart i de flesta AAA titlar på xx80 korten och uppåt, kanske inte alltid i 4K, men men de flesta spel som inte klarar det har nog mer att göra med dålig optimering än råprestanda. Om du inte tror på mig kan du kolla denna review från techpowerup där man kan se att du får gå hela vägen ner till 2080 för att hamnar runt 60FPS average i 4K, och deras lista av testade spel är mestadels hög-budget titlar från rätt stora studios.

Med det sagt, skönt för dig att du tycker 40fps i Control känns ok. Jag önskar "nästan" att jag kände likadant.

Jag tror jag har förklarat detta här på swec tidigare- något jag känt av med 6800XT i till exempel control är att när du är begränsad av hur snabbt kortet han hantera RT så får du väldigt enhetliga frames i övrigt, det ger lite samma känsla som på konsol där vissa spel som går i 30FPS på konsol känns mycket bättre än samma spel i 50FPS på PC. Det kombinerat med freesync gör control förvånansvärt spelbart, sedan är det ett tredjeperson-spel och striderna är inte särskilt intensiva egentligen, fokus ligger sällan på något allt för nära kameran. I Cyberpunk är det inte okej och de timmar jag körde med 2080S kändes som ett skämt- 9000+ kr för det kortet som var det näst kraftfullaste som fanns för gamers under spelets hela utvecklingen och i praktiken även när det lanserades om man inte hade tur att få tag i ett ampere-kort, och ändå kändes spelet ofta knappt spelbart; man kunde se att de hade en bra vision för grafiken med att det tydligen behövdes ett kort som vid det laget typ inte fanns för att verkligen ta fram den visionen.

Om man jämför med till exempel watchdogs legion (och bortser från skillnaden i designen, jag föredrar genuint designen i cyberpunk då är mer för futuristisk sci-fi) så är det svårt att se vad exakt man får ut av att det är så enormt svårdrivet, då iallafall enligt min åsikt är grafiska helheten och bara tekniska kvaliteten på grafiken mycket bättre i legion än i cyberpunk (tycker mer om cyberpunk som spel dock, trots dess buggar).

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Ah, okej du menar att korten skulle offrat rasteringsprestanda för mer RT-prestanda? Tror det skulle bli svårsålt med tanke på hur väldigt väldigt lite utbud av RT-spel det finns idag, en mer rationell approach är att introducera RT graduellt i fler spel, snarare än att försöka fläska på nog att det bara funkar på toppkorten och i några få spel.
Turing gjorde ju annars precis var du menar, alltså la nästan all utveckling till synes på RT och DLSS med knappt någon förbättring i "vanlig" prestanda och det gick ju inte hem så stort precis.

Jag vet mycket väl skillnaden mellan RT on/off i cyberpunk, körde ca 15h med RT on på mitt 2080S och sedan ytterligare 40h med RT off med 6800XT, har kört ett par timmar med RT on igen med 3090 men hade lite tappat suget vid det laget.

RT är rätt meningslöst på dom ändå, så hade hellre skippat det på dom lägre korten tills man kan få upp prestandan ytterligare något.

Där har du ju problemet- prestandan är inte där på de lägre korten som säljer i större mängder. Jag tror inte att lösningen är att offra mer och mer rasterisation för att få mer RT utan att sluta envisas med att RT ska implementeras för mycket för tidigt istället.
Men ja, det var exakt min upplevelse med 2060- ingen RT upplevelse som fanns tillgänglig vid launch var spelbar på det egentligen, och DLSS gällde bara för väldigt specifika upplösningar, i övrigt var prestandan enbart "okej" för pengarna- ingen ökad prestanda/kr utöver kort jag redan hade. Enda grafikkort jag hittills returnerat.

Jag har aldrig påstått att Gsync eller Freesync kan återskapa förlorad bildinformation mellan frames, och ja jag vet hur Vsync fungerar så vet inte vem du förklarar det för men vad jag sa var:

Jag skulle säga att freesync och gsync absolut kan göra något åt låg bildfrekvens, det är väldigt lätt att se exakt hur mycket det gör åt det genom att bara stänga av det i ett par minuter och försöka spela samma spel. Men vad det främst gör just i låga frekvenser är att fixa input-latency vilket hjälper enormt vad gäller att göra ett spel "spelbart" i min åsikt.

Och det står jag fast vid- alltså att ett spel som vore obekvämt att spela i lägre FPS blir mer bekvämt i freesync då man får mindre input latency och det jämnar ut ryckigheten med saker som LFC som dubblar frameraten som du själv sa.

dels för att det oftast ändå inte går att köra några triple A titlar i högre fps.
Detta stämmer med billigare kort kanske men har sedan någonstans runt 290X inte stämt med toppkorten- över 60FPS maxat har absolut varit nåbart i de flesta AAA titlar på xx80 korten och uppåt, kanske inte alltid i 4K, men men de flesta spel som inte klarar det har nog mer att göra med dålig optimering än råprestanda. Om du inte tror på mig kan du kolla denna review från techpowerup där man kan se att du får gå hela vägen ner till 2080 för att hamnar runt 60FPS average i 4K, och deras lista av testade spel är mestadels hög-budget titlar från rätt stora studios.

Med det sagt, skönt för dig att du tycker 40fps i Control känns ok. Jag önskar "nästan" att jag kände likadant.

Jag tror jag har förklarat detta här på swec tidigare- något jag känt av med 6800XT i till exempel control är att när du är begränsad av hur snabbt kortet han hantera RT så får du väldigt enhetliga frames i övrigt, det ger lite samma känsla som på konsol där vissa spel som går i 30FPS på konsol känns mycket bättre än samma spel i 50FPS på PC. Det kombinerat med freesync gör control förvånansvärt spelbart, sedan är det ett tredjeperson-spel och striderna är inte särskilt intensiva egentligen, fokus ligger sällan på något allt för nära kameran. I Cyberpunk är det inte okej och de timmar jag körde med 2080S kändes som ett skämt- 9000+ kr för det kortet som var det näst kraftfullaste som fanns för gamers under spelets hela utvecklingen och i praktiken även när det lanserades om man inte hade tur att få tag i ett ampere-kort, och ändå kändes spelet ofta knappt spelbart; man kunde se att de hade en bra vision för grafiken med att det tydligen behövdes ett kort som vid det laget typ inte fanns för att verkligen ta fram den visionen.

Om man jämför med till exempel watchdogs legion (och bortser från skillnaden i designen, jag föredrar genuint designen i cyberpunk då är mer för futuristisk sci-fi) så är det svårt att se vad exakt man får ut av att det är så enormt svårdrivet, då iallafall enligt min åsikt är grafiska helheten och bara tekniska kvaliteten på grafiken mycket bättre i legion än i cyberpunk (tycker mer om cyberpunk som spel dock, trots dess buggar).

Anledningen till klippet med Cyberpunk var inte att visa skillnad i bildkvalité med RT, utan att visa den enorma prestandaskillnaden med det påslaget, och att det således fanns utrymme för mer RT och mindre rasteriseringshårdvara, men igen det gäller bara toppkorten. Vi är troligtvis överens om att det släpptes för tidigt. Särskilt med tanke på att Nvidia ville få ut RT på lite bredare front eftersom dom även valt att ha de på dom lite klenare modellerna, där jag och troligtvis många andra tycker det är näst intill meningslöst.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

hehehe det var rätt sjukt at läsa

regelbunden "maintenence" och användarmodifikationer krävs för AMD, medan Nvidia-korten är som att äga en konsol det dummaste man läst på länge

Men, jag är ganska säker på att det där är en SEO-text gone wrong.
I princip alla texter av den här typen hos återförsäljare är för att man sökmotoroptimerar. Det gör någon som är expert på SEO, snarare än en grafikkortsexpert. Inte sällan är det en extern byrå som gör det. Där samma person som skriver om tält och smink skriver om grafikkort och bilar etc.

Eller så kan det såklart vara en enskild anställd med nån sjuk bias mot AMD, personligen finner jag det mer osannolikt.

Jo, det skojades rätt friskt på reddit om vad det där med underhåll skulle innebära, oljebyte?

Vet inte varför det blev så men det ser ju inte bra ut när det händer en av de största återförsäljarna i USA. Men jag skulle inte vara förvånad om det var någon som har sina fördomar.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du inser att detta är ett kort som släpptes för 13! år sedan och du dömer ut dagens kort utifrån det?

Det gör jag och det står jag för. Blir irriterad bara jag tänker på det nu.

Skrivet av Mono:

Känns det relevant för senare kort och serier tycker du?

För mig är svaret ett rungande: JA. Nviida för hela slanten efter det där debaclet. Har dock sneglat på en ryzen process måste erkännas ( shhhh, berätta inte vidare detta!)

Skrivet av wounds:

Tycker du på något sätt har diskvalificerat dig från att öht kommentera AMD-relaterade artiklar.

Tycker att du har fel och att det där är en tråkig inställning. Man ska inte tysta dem som tycker annorlunda. Du kan ignorera och gå vidare istället.

Skrivet av firstofmay:

Själv fortsätter jag att köpa det som är mest prisvärt och passar bäst till mina ändamål.

Försöker hålla mig till denna filosofi också, därav köp av stabila nvidia kort för min del.

Skrivet av inquam:

Då är det ju lite komiskt att AMD idag på CPU fronten och till viss del även GPU nu är precis motsatsen. Nu är det konkurrenterna som drar mest och blir varma

Ja det går kanske i cyklar, ena företaget slappnar av och det andra behöver kämpa som attans.

Skrivet av SuperSverker:

Hade ett 4870 från Sapphire där kondingar eller vad fan det var dog typ 6 mån efter köp, men mellan drivrutinsproblem så fick man lägga det i ugnen en gång varannan månad så tuffade det på ganska bra... 😂

Låter som rimligt standarunderhåll ändå

Skrivet av erik7191:

Om du med skepp menar zeppelinare, sure. Annars tror jag du får ta en kik på vad aktien håller på med

Hoppas för aktieägarna skulle att din liknelse med zeppelinarna inte blir sann, vi vet ju hur det slutade

Skrivet av Bael:

Har ett GTX 780Ti samt ett R9 280 som bråkar.. då sorterar vi bort dessa gpu-tillverkare eller hur?

Låter lite överdrivet tycker jag. Välj den tillverkare vars kort var minst dåligt(nvidia) skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker att du har fel och att det där är en tråkig inställning. Man ska inte tysta dem som tycker annorlunda. Du kan ignorera och gå vidare istället.

Du tycker ju faktiskt "ingenting" när det kommer till detta. Det du gör är inget annat än att trolla egentligen då du inte har någon relevant information och är oemottaglig för några argument. Men du gör ju som du vill såklart, men det sänker oftast nivån och drar in diskussionen på villovägar.

Moderator får gärna ta bort detta inlägg om det är för off topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det gör jag och det står jag för. Blir irriterad bara jag tänker på det nu.

Du får så klart välja att köpa precis vad du vill och du har full rätt att tycka precis vad du vill. Problemet jag ser är att du, så fort tillfälle ges, sprider rena lögner och osanningar som du inte har några som helst belägg för annat än en 13 år gammal erfarenhet. Du skriver saker som att "det alltid är problem" och liknande när det bevisligen inte är så. Kritik är bra, om den har någon som helst grund och är konstruktiv, annars är den bara destruktiv.

Nu ska jag inte mata ditt trollande mer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Låter lite överdrivet tycker jag. Välj den tillverkare vars kort var minst dåligt(nvidia) skulle jag säga.

Tror jag lägger 780Ti kortet tillsammans med min polares GTX1070 som det small till på (rökpuff)... 280 kortet strular minst mao!

Men tro nu ingenting, jag har fler nvidia kort än amd kort i "samlingen"..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker att du har fel och att det där är en tråkig inställning. Man ska inte tysta dem som tycker annorlunda. Du kan ignorera och gå vidare istället.

Problemet är ju att din inställning är så dogmatisk. Det handlar inte om väl underbyggda argument utan något som nästan liknar en personlig vendetta mot AMD. Det är klart att man kan föredra ett märke eller ett annat men utifrån hur du utrycker dig är det nästan som att de har skadat någon i din familj. Den typen av oresonlighet har jag nog bara sett hos hardcore fotbollssupportrar och militant religiösa tidigare.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.