Transportarbetarnas Kollektivavtal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Med tanke på att LKAB hade en vinst på 11,65 miljarder under 2020 så tror jag det finns lite marginal för helt kritiska delar. Företaget kan ge alla anställda en bonus på två miljoner och fortfarande ha miljarder i vinst.

Nu kör ju dock många åt underleverantörer men de kör ju inte gratis och den kostnaden är ju dragen före LKABs vinst räknas
En underleverantör till LKAB som har 200~ lastbilar verkar ha en omsättning på 2 miljoner per anställd och ungefär tre miljoner per lastbil så tror man kan betala mer i lön än minimum?

Sen är det ju enorm brist på sån här personal, företagen är på skolor och utbildningar och jagar folk som tar C/CE kort. Och kollar vi på LKABs vinst så ser man att de har kapitalet som krävs för att säkra personal.

Men ska man gå djupare i företagsekonomi så får jag ta rådgivning av min sambo som gått på handelshögskolan.

De kör mycket skift också. 80k i månaden låter saftigt, men visst jobbar man mycket... Jag vet gruvfolk som gått i pension i 40-årsåldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jo men vem vill flytta till Norrbotten? Vinter 11 månader om året. 1 månad Mygginvasion (sommar)...

Just därav lönerna måste locka kanske, folk måste ha skäl att välja det framför större ställen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Med tanke på att LKAB hade en vinst på 11,65 miljarder under 2020 så tror jag det finns lite marginal för helt kritiska delar. Företaget kan ge alla anställda en bonus på två miljoner och fortfarande ha miljarder i vinst.

Nu kör ju dock många åt underleverantörer men de kör ju inte gratis och den kostnaden är ju dragen före LKABs vinst räknas
En underleverantör till LKAB som har 200~ lastbilar verkar ha en omsättning på 2 miljoner per anställd och ungefär tre miljoner per lastbil så tror man kan betala mer i lön än minimum?

Sen är det ju enorm brist på sån här personal, företagen är på skolor och utbildningar och jagar folk som tar C/CE kort. Och kollar vi på LKABs vinst så ser man att de har kapitalet som krävs för att säkra personal.

Men ska man gå djupare i företagsekonomi så får jag ta rådgivning av min sambo som gått på handelshögskolan.

99% UE personal så vad lkab har i vinst är inte direkt alls relevant.

ja det finns ingen i gruvan som har minimilön i gruvan så vitt jag vet men det finns garanterat ingen som tjänar 80k.
skulle säga att kring 36k-38k efter tillägg men dåliga grundlöner är typ standard, men om du vet någon som betalar så bra löner så tipsa gärna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jo men vem vill flytta till Norrbotten? Vinter 11 månader om året. 1 månad Mygginvasion (sommar)...

Haha sån skillnad i väder är det inte.

Kollar man på Göteborg vs Kalix så är vädret och tempen typ samma 7-8 månader om året. Främst jan/feb/mars du har liten skillnad i hur du lever livet. Främst då att du kan göra fler saker ute och det är trevligare väder i Norr

Och det är nog fan lika mycket mygg här som i Norrbotten. Ötå sticker ju dock ut lite men en promenad i skogen här leder till lika många myggbett som en promenad i skogen i Kalix hade gjort.

100% anekdoter och vi går hårt off-topic men inte är det fler här nere utomhus från oktober till april. När jag gick 1-2 mils promenader i november här så såg jag 10~ pers. Hade nog fan sett fler personer i Kalix än vad jag såg i Göteborg. Procentuellt är det nog färre utomhus här än i Norrbotten oavsett årstid. Men det är helt baserat på mina erfarenheter av att bo i GBG/Kalix/Skeå/Ötå besöka Stockholm/Dalarna/Småland och läsa/prata online.

Så vad är det folk menar med vädret? När det blev nog varmt att cykla/promenera i Gbg (två veckor sen) för min sambo så var det redan varmare och mer sol i Norrbotten
Det var minusgrader här i Gbg i början på maj.

Personligen kör jag ofodrad jacka året runt även vid -40. Spelar som ingen roll om det är +5 eller -20, samma kläder används och samma aktiviteter görs

Dold text
Skrivet av Meathim:

De kör mycket skift också. 80k i månaden låter saftigt, men visst jobbar man mycket... Jag vet gruvfolk som gått i pension i 40-årsåldern.

Ja alltså vi pratar ju inte 8-16 jobb precis.

Mjo, en kompis var där från 19-26 sen gick han i pension. Han la omkring 10 månadslöner per år på börsen och verkar som att han aldrig kommer behöva jobba för pengar igen. Jobbet betalade bostad, mat och kläder. Traktamente och reseavdrag betalade för bilen och mer. Så han levde nära gratis direkt från gymnasiet.

Skrivet av Ferrat:

Just därav lönerna måste locka kanske, folk måste ha skäl att välja det framför större ställen.

Det påverkar men också att Norr och Västerbotten har lägst arbetslöshet i landet (kring 6%) så du behöver erbjuda mer än minimum.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det där med brist känns som skit snack.
Jag har precis tagit C kort o håller på med CE.
Sjukt svårt att få jobb. Timanställning är lättare men att få en vettig heltid är jävligt svårt. Förstår inte vart den där hybrisen om att det är brist kommer från.
Sen så i princip alla annonser som finns ute är bemmaningsföretag. Det vill inte man inte jobba på.

brist är ju något företagen hittar på så att fler söker. de vill ju givetvis göra allt för att slippa ha undertag mot lönetagare det skall helst finnas så många per tjänst att de kan trycka ner lönerna så mycket det bara går.

när man hör företag säga att det är brist samtidigt som de går med vinst betyder det egentligen bara att de vill tjäna mer utan att behöva höja löner.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Har du fått tag i kollektivavtalet? I annat fall kan jag lösa det. Skicka PM.

Visa signatur

Tjo Göingar!