Helgsnack: Tipsa om böcker till semestern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

King har en del bra böcker, läser just nu om The Stand (vad annars passar under en pandemi? Ett litet virus som smiter ut från ett labb och… ), den håller fortfarande så här halvvägs in i den och jag gillade The Dark Tower böckerna (men det var länge sen jag läste dom)

Quote Stephen King: ”People want to know why I do this, why I write such gross stuff. I like to tell them I have the heart of a small boy... and I keep it in a jar on my desk.”

Det fina med Kings böcker är att nästan alla, kanske alla är knutna till Det Mörka Tornet.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ja den boken är inget för mögsvin 😉. Riktigt bra serie kan jag intyga. Är inne på den senast släppta. Dock finns det bara en kall dryck till denna bokserie. Kall öl. Det ölas sida upp och sida ner när inte mögsvinen får smaka kallt stål.

Andra böcker jag kan rekommendera är
Robert Jordan - Sagan om drakens återkomst. Håller på att spela in en Amazon serie just nu på detta mastodontverk

Över näktergalens golv, japansk medeltid med viss övernaturlighet

Svärdet och spiran, det är väl en bok man bara ska ha läst.

Haha, mjöd skulle nog också funka, fast jag är inte så förtjust i det...

Har inte läst senaste boken än, men ska nog köpa den snart. Är sugen på att läsa mer om galningarnas fylking och diverse mögsvin!

Permalänk
Medlem

Sword of truth - A wizard's first rule skriven av Terry goodkind tyckte jag var en riktigt höjdare
Föll också för Kepler-böckerna och det har lett till att börja lyssna på flera andra deckare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Läst för många år sedan, bra ungdoms fantasy i liknande stil som Sagan om Ringen.
Kanske lite större värld och mer att utforska känns det som iaf.

Har dom själv som blandat Svenska och Engelska i bokhyllan.

Var faktiskt inne nyligen på Thor books hemsida och kikade på om dom såldes digitalt, blev besviken då dom endast säljs i Nordamerika vad det verkar som... varför har vi regions låsningar på en global marknadsplats, makes no sense!

Robin Hobb (Megan Lindholm) är också en bra fantasy författare.
http://www.robinhobb.com/images/rhinfographic-large.jpg

Det finns digitalt, åtminstone på amazon.com. Då går det dock bara att läsa med deras app/mjukvara eller deras läsplattor.

Permalänk
Medlem

Thriller/CIA eller vad det är för genre så är Vince Flynn med The Mitch Rapp Saga den bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

En bit in på hösten, hur snabbt läser du? Det är väl ca 14000+ sidor varav ca 8000 (troligen en viss överdrift ) av dem behandlar folks kläder.

Intressant just att Sanderson avslutade det hela, blev lite bättre tempo igen när han tog vid.

Edit: On topic, Steven Eriksson, Malazan Book of The Fallen, börjar med Gardens of The Moon. Också episkt episk fantasyserie som räcker minst till hösten.

Fy. Får ångest av bara tanken på Malazan. Man måste ju läsa hela serien fyra gånger med ett anteckningsblock redo för att hänga med alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Sword of truth - A wizard's first rule skriven av Terry goodkind tyckte jag var en riktigt höjdare
Föll också för Kepler-böckerna och det har lett till att börja lyssna på flera andra deckare

Sword of truth gillade jag mycket som tonåring. Den lider dock av två svagheter: Dels att Terry Goodkind gjorde serien för utdragen och dessutom hade ett rätt trist slut på serien, och dels att han blandade in politik på ett sätt som är förenklat och skriver läsaren på näsan.

Ungefär: "Kapitalism är det bästaste, bästa som finns och gör alla lyckliga och rika, medan all form av statlig inblandning förstör samhället och leder till att alla människor går omkring som deprimerade parasiter som bara vill utnyttja systemet."

Dold text

Ändå en läsvärd serie och de två första böckerna är riktigt spännande och det går att stanna efter dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Fy. Får ångest av bara tanken på Malazan. Man måste ju läsa hela serien fyra gånger med ett anteckningsblock redo för att hänga med alls.

Har den samma "problem" som Wheel of Time och a Song of Ice and Fire? Alltså alldeles för många karaktärer och för lite som händer i berättelsen, eftersom varenda karaktärs perspektiv ska skrivas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

En bit in på hösten, hur snabbt läser du? Det är väl ca 14000+ sidor varav ca 8000 (troligen en viss överdrift ) av dem behandlar folks kläder.

Intressant just att Sanderson avslutade det hela, blev lite bättre tempo igen när han tog vid.

Edit: On topic, Steven Eriksson, Malazan Book of The Fallen, börjar med Gardens of The Moon. Också episkt episk fantasyserie som räcker minst till hösten.

När jag var föräldraledig med mitt andra barn ville han nästan bara sova i famnen på dagarna. Jag läste då ungefär en bok ur wheel of time I veckan. Det blev dock inte så kul, då han snöade in så mycket på alla karaktärer. Håller med att Brandon Sanderson gjorde ett bra avslut av boken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Nästan taskigt att rekommendera denna bok. Fantastiskt bra, men prokrastinerar-mästaren Rothfuss kommer nog tyvärr aldrig skriva klart den serien... :/

Skrivet av martengooz:

Lura inte in ännu en själ i den eviga väntan på bok 3.

When you wait a few span or month to hear a finished song, the anticipation adds savor. But after a year excitement begins to sour." -Kvothe, The Name of the Wind

Enligt Fantastic fiction så är tredje delen på väg och man får väl hoppas att det är "rätt" historia som han fortsätter med och inte en avstickare som i del 2,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Har den samma "problem" som Wheel of Time och a Song of Ice and Fire? Alltså alldeles för många karaktärer och för lite som händer i berättelsen, eftersom varenda karaktärs perspektiv ska skrivas om.

Många karaktärer (som faktiskt är intressanta) men annars väldigt olika serier. Det är olika POV igenom hela serien och det finns inte direkt någon enskild huvudperson. Inget är svart eller vitt i serien med good vs evil.
Ofta är det för mycket som händer för att hänga med för vissa. Det gäller att lägga märke till detaljer.

Alla böcker och händelser i Malazan-universumet är baserat på ett rpg-spel som författarna Steven Ericsson och Ian C Esslemont spelade mot varandra. När man läser böckerna blir det tydligt vem som spelade vilka karaktärer.

Innan jag läste Malazan var WoT min favoritfantasy.
Om man ska jämföra så är väl Malazan som en oxfilé och WoT en Billys panpizza.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det finns digitalt, åtminstone på amazon.com. Då går det dock bara att läsa med deras app/mjukvara eller deras läsplattor.

Om jag skulle köpa digitalt så vill jag nog helst ha EPUB eller något ej låst format som fungerar på olika plattformar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

När jag var föräldraledig med mitt andra barn ville han nästan bara sova i famnen på dagarna. Jag läste då ungefär en bok ur wheel of time I veckan. Det blev dock inte så kul, då han snöade in så mycket på alla karaktärer. Håller med att Brandon Sanderson gjorde ett bra avslut av boken.

Var det inte så att Robert Jordan redan hade skrivit klart slutet? Sanderson fick till uppgift att fylla i de tomma sidorna till slutet som var klart? Håller med, Sanderson gjorde ett mycket bra jobb. Gillar som många andra hans serie Mistborn

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Om jag skulle köpa digitalt så vill jag nog helst ha EPUB eller något ej låst format som fungerar på olika plattformar!

Helt förståeligt! Ibland ångrar jag att jag köpte en Kindle, för jag föredrar också öppna standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Många karaktärer (som faktiskt är intressanta) men annars väldigt olika serier. Det är olika POV igenom hela serien och det finns inte direkt någon enskild huvudperson. Inget är svart eller vitt i serien med good vs evil.
Ofta är det för mycket som händer för att hänga med för vissa. Det gäller att lägga märke till detaljer.

Alla böcker och händelser i Malazan-universumet är baserat på ett rpg-spel som författarna Steven Ericsson och Ian C Esslemont spelade mot varandra. När man läser böckerna blir det tydligt vem som spelade vilka karaktärer.

Innan jag läste Malazan var WoT min favoritfantasy.
Om man ska jämföra så är väl Malazan som en oxfilé och WoT en Billys panpizza.

Tack för ett utförligt svar. Och kul jämförelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Var det inte så att Robert Jordan redan hade skrivit klart slutet? Sanderson fick till uppgift att fylla i de tomma sidorna till slutet som var klart? Håller med, Sanderson gjorde ett mycket bra jobb. Gillar som många andra hans serie Mistborn

Jag är osäker på hur det var. Tror att han hade klart vad som skulle ske, men vet ej hur långt han kommit i skrivandet. Men detta blir lite väl mycket babbel om annat än boktips.

Om någon är sugen på hyfsat hård hard-Sci-fi, kan jag rekommendera Alastair Reynolds. I synnerhet Revelation Space.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Enligt Fantastic fiction så är tredje delen på väg och man får väl hoppas att det är "rätt" historia som han fortsätter med och inte en avstickare som i del 2,5.

Det bästa med om den kommer är att jag kommer bli tvungen att läsa om de gamla böckerna för att komma ihåg vad som hänt. Och det är böcker jag gärna läser igen.

Permalänk
Medlem

Här kommer några must read / listen

Alla dessa serier har riktigt bra narration på Engelska så jag rekommenderar alla att testa att lyssna på bokserierna om ni kan.

Vi börjar med Sci-fi.

Expeditionary Force series:
https://www.audible.com/series/Expeditionary-Force-Audiobooks...
Fast i ett galaxigt-krig som pågått i tusentals år så får människorna oväntad hjälp av en ölburk?

We were fighting on the wrong side of a war we couldn't win. And that was the good news.

The Ruhar hit us on Columbus Day. There we were, innocently drifting along the cosmos on our little blue marble, like the Native Americans in 1492. Over the horizon came ships of a technologically advanced, aggressive culture, and BAM! There went the good old days, when humans got killed only by each other. So, Columbus Day. It fits.
When the morning sky twinkled again, this time with Kristang starships jumping in to hammer the Ruhar, we thought we were saved. The UN Expeditionary Force hitched a ride on Kristang ships to fight the Ruhar wherever our new allies thought we could be useful. So, I went from fighting with the US Army in Nigeria to fighting in space. It was lies, all of it. We shouldn't even be fighting the Ruhar; they aren't our enemy. Our allies are.

Undying Mercenaries series:
https://www.audible.com/series/Undying-Mercenaries-Audiobooks...
Soldater dör i krig, somliga flera gånger om?

In the 20th century Earth sent probes, transmissions, and welcoming messages to the stars. Unfortunately, someone noticed. The Galactics arrived with their battle fleet in 2052. Rather than being exterminated under a barrage of hell-burners, Earth joined their vast Empire. Swearing allegiance to our distant alien overlords wasn't the only requirement for survival. We also had to have something of value to trade, something that neighboring planets would pay their hard-earned credits to buy. As most of the local worlds were too civilized to have a proper army, the only valuable service Earth could provide came in the form of soldiers…someone had to do their dirty work for them, their fighting and dying.

I, James McGill, was born in 2099 on the fringe of the galaxy. When Hegemony Financial denied my loan applications, I was kicked out of the university and I turned to the stars. My first campaign involved the invasion of a mineral-rich planet called Cancri-9, better known as Steel World. The attack didn't go well, and now Earth has entered a grim struggle for survival.

Star Carrier series:
https://www.audible.com/series/Star-Carrier-Audiobooks/B007DK...
There is a milestone in the evolution of every sentient race, a Tech Singularity Event, when the species achieves transcendence through its technological advances. Now the creatures known as humans are near this momentous turning point.

But an armed threat is approaching from deepest space, determined to prevent humankind from crossing over that boundary - by total annihilation if necessary.

To the Sh'daar, the driving technologies of transcendent change are anathema and must be obliterated from the universe - along with those who would employ them. As their great warships destroy everything in their path en route to the Sol system, the human Confederation government falls into dangerous disarray. There is but one hope, and it rests with a rogue Navy Admiral, commander of the kilometer-long star carrier America, as he leads his courageous fighters deep into enemy space towards humankind's greatest conflict - and quite possibly its last.

Omega Force series:
https://www.audible.com/series/Omega-Force-Audiobooks/B00OSK0...
Jason Burke was a man hiding from himself in a small cabin high in the American Rocky Mountains when his simple, quiet life was shattered one night by what he first assumed was an aviation mishap. But when he investigates the crash, what he finds will yank him out of his self-imposed exile and thrust him into a world he could have never imagined. He suddenly finds himself trapped on a damaged alien spacecraft and plunged into a universe of interstellar crime lords and government conspiracies, along the way meeting strange new friends… and enemies. As he struggles to find his way back home he is inexorably drawn deeper into a world where one misstep could mean his death. Or worse. He desperately wants to get back to Earth, but it may be the end for him...or is it just the beginning?

Terran Scout Fleet series:
https://www.audible.com/series/Terran-Scout-Fleet-Audiobooks/...
Offshoot från Omega Force serien

Aliens exist...and, as it turns out, most of them aren’t that friendly. Jacob Brown wasn’t even born yet the first time they attacked Earth. He was only 14 the second time it happened.

When Earth finally came together and fielded its first spaceborne military, Jacob didn’t hesitate to volunteer. Serving aboard a mighty starship, he’d be able to defend his planet - and his family - when, inevitably, they came again.

Just as he’s about to graduate training, however, Jacob is approached by an officer from Naval Special Operation Command and given a choice: volunteer for a risky mission to a dangerous, lawless world or give up his dream of serving in the military and go home. He has no idea why he’s being singled out in such an unusual manner, but now, it's either agree to their demands or give up his dream of being on a starship.

Soon, getting his career back on the right track will be the least of his concerns when it seems like everyone - and everything - he meets is trying to kill him. When he stumbles upon a secret most people on Earth are blissfully unaware of, he realizes it's not just the aliens he needs to be worried about.

Frontlines series:
https://www.audible.com/series/Frontlines-Audiobooks/B00UXMSV...

The year is 2108, and the North American Commonwealth is bursting at the seams. For welfare rats like Andrew Grayson, there are only two ways out of the crime-ridden and filthy welfare tenements: You can hope to win the lottery and draw a ticket on a colony ship settling off-world...or you can join the service.

With the colony lottery a pipe dream, Andrew chooses to enlist in the armed forces for a shot at real food, a retirement bonus, and maybe a ticket off Earth. But as he starts a career of supposed privilege, he soon learns that the good food and decent health care come at a steep price...and that the settled galaxy holds far greater dangers than military bureaucrats or the gangs that rule the slums.

Black Fleet Trilogy:
https://www.audible.com/series/Black-Fleet-Trilogy-Audiobooks...
In the 25th century, humans have conquered space. The advent of faster-than-light travel has opened up hundreds of habitable planets for colonization, and humans have exploited the virtually limitless space and resources for hundreds of years with impunity. So complacent have they become with the overabundance that armed conflict is a thing of the past, and their machines of war are obsolete and decrepit. What would happen if they were suddenly threatened by a terrifying new enemy? Would humanity fold and surrender, or would they return to their evolutionary roots and meet force with force?

One ship - and one captain - will soon be faced with this very choice

Så, slut på sci-fi. Nu går vi över till fiction

Crash Dive Series:
https://www.audible.com/series/Crash-Dive-Series-Audiobooks/B...
WW2-ubåtar, wosh wosh wosh. Splashes, click...
Crash Dive: The Complete Series chronicles the adventures of Charlie Harrison as he fights the Imperial Japanese Navy during WW2. Gripping, action-packed, authentic, and filled with larger-than-life men and women of the Greatest Generation, Crash Dive puts you aboard a submarine during the war.

You'll stand alongside Charlie as he proves himself time and again by keeping his wits and being decisive in crisis, though each encounter leaves him more heavily scarred for it. You'll attack a convoy in a daring night surface attack, emerge in a sea fog to ambush a battle group, and charge the battleship Yamato during the decisive Battle of Leyte Gulf. All the while, you'll live with the crew in the cramped, noisy, and challenging machine that was a diesel-electric submarine.

Breeds series:
https://www.audible.com/series/Breeds-Blackmore-Audiobooks/B0...
Riktiga varulvar, inga löjliga Twilight-varulvar.

In a near-deserted coastal village, odd things are happening. Strangers are asking questions about the town's recluse. A local hunter discovers naked footprints in the snow. The stray dog population has ceased to exist. And with winter's most powerful weapon bearing down, things are about to become much, much worse. A werewolf book. Not a romance. Not at all.

Temeraire series:
https://www.audible.com/series/Temeraire-Audiobooks/B006K1RFP...
Napoleon-kriget med en tvist. Drakar finns!

Aerial combat brings a thrilling new dimension to the Napoleonic Wars as valiant warriors rise to Britain's defense by taking to the skies - not aboard aircraft but atop the mighty backs of fighting dragons.
When HMS Reliant captures a French frigate and seizes its precious cargo - an unhatched dragon egg - fate sweeps Captain Will Laurence from his seafaring life into an uncertain future and an unexpected kinship with a most extraordinary creature.

Thrust into the rarified world of the Aerial Corps as master of the dragon Temeraire, he will face a crash course in the daring tactics of airborne battle. For as France's own dragon-borne forces rally to breach British soil in Bonaparte's boldest gambit, Laurence and Temeraire must soar into a baptism of fire.

Arisen Series:
https://www.audible.com/series/Arisen-Audiobooks/B00NWQ9TII
Zombie-serie med hög fokus på det militära.

Seven billion people are dead and the face of the world has changed irrevocably. Pockets of the uninfected still remain, but with no cure, time is running out. Amongst the survivors is Alpha Team. Highly skilled, they plan to scour the world’s last remaining research facilities in search of a vaccine. With the zombie population growing by the day, cities overrun with the blood-thirsty walking dead and their defences tested, will their mission to save humanity succeed?

Zombie Fallout series:
https://www.audible.com/series/Zombie-Fallout-Audiobooks/B007...
Zombie-serie men som ändå lyckas få med humor på ett bra sätt.

This is the story of Michael Talbot, his family, and his friends: a band of ordinary people trying to get by in extraordinary times. When disaster strikes, Mike, a self-proclaimed survivalist, does his best to ensure the safety and security of those he cares for. Book One of the Zombie Fallout Trilogy follows our lead character at his self-deprecating, sarcastic best. What he encounters along the way leads him down a long dark road, always skirting the edge of insanity.

Can he keep his family safe? Can he discover the secret behind Tommy's powers? Can he save anyone from the zombie queen? Encircled in a seemingly safe haven called Little Turtle, Mike and his family, together with the remnants of a tattered community, must fight against a relentless, ruthless, unstoppable force. This last bastion of civilization has made its final stand. God help them all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Enligt Fantastic fiction så är tredje delen på väg och man får väl hoppas att det är "rätt" historia som han fortsätter med och inte en avstickare som i del 2,5.

absolut, men han har varit "nästan klar nu" sen typ 2017

Permalänk
Medlem

Tips:

End of Summer av S.M. Anderson
Väldigt skön efter katastrofen bok, gillade vekrligen känslan och dom flesta karaktärer.

Jennifer Government av Max Barry
En til skön dystopi på ett bra sätt :).

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

En bit in på hösten, hur snabbt läser du? Det är väl ca 14000+ sidor varav ca 8000 (troligen en viss överdrift ) av dem behandlar folks kläder.

Intressant just att Sanderson avslutade det hela, blev lite bättre tempo igen när han tog vid.

Fastnade så hårt i Wheel of Time att det tog ca 2 månader från pärm till pärm på serien.
Längst tid tog att beställa böckerna med 6-10 dagar leveranstid på Akademibokhandeln.

O.T :
Läste precis igenom Brandon Sandersons verk, (hela högen!) , så har man intresse av fantasy så är det min rekommendation #2 efter WoT

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Fy. Får ångest av bara tanken på Malazan. Man måste ju läsa hela serien fyra gånger med ett anteckningsblock redo för att hänga med alls.

Kan starkt rekommendera att följa denna gruppläsning kapitel för kapitel om någon ger sig på denna serie. Gör att jag hängt med helt OK från start - hade nog gett upp annars.

https://www.goodreads.com/topic/group_folder/154001?group_id=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det fina med Kings böcker är att nästan alla, kanske alla är knutna till Det Mörka Tornet.

Jag gillar King men har inte läst den serien. Tolkar det som att den är läsvärd? Den senaste jag läste var The Green Mile, vilket så klart är en fantastisk bok. Det är väl lite "mainstream" att gilla Stephen King men han är ju stor av en anledning. Jag har lyckats med att inte se någon film baserad på hans böcker innan jag fått läsa boken, förutom The Shining, så det har blivit lite av min grej att läsa en Stephen King-bok och sen se filmen. Man blir ju däremot oftast besviken. Kubericks "The Shining" är på alla sätt och vis en riktigt bra film, men den skiljer sig enormt mot boken och jag tycker definitivt att boken är bättre än någon skildring som gjorts i film. Gröna Milen måste nästan vara den bästa filmtolkning som gjorts av en av hans böcker, men det är ju lite fusk när man tar med Tom Hanks. Det är kanske för att den är så jävla lång att det enda som klippts bort är parallellen mellan Percy och han vårdaren på ålderdomshemmet som är helt vidrig.

Andra filmböcker jag rekommenderar en läsning är Jurassic Park och 2001. Och The Shining då, om man gillade filmen och inte läst boken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag gillar King men har inte läst den serien. Tolkar det som att den är läsvärd? Den senaste jag läste var The Green Mile, vilket så klart är en fantastisk bok. Det är väl lite "mainstream" att gilla Stephen King men han är ju stor av en anledning. Jag har lyckats med att inte se någon film baserad på hans böcker innan jag fått läsa boken, förutom The Shining, så det har blivit lite av min grej att läsa en Stephen King-bok och sen se filmen. Man blir ju däremot oftast besviken. Kubericks "The Shining" är på alla sätt och vis en riktigt bra film, men den skiljer sig enormt mot boken och jag tycker definitivt att boken är bättre än någon skildring som gjorts i film. Gröna Milen måste nästan vara den bästa filmtolkning som gjorts av en av hans böcker, men det är ju lite fusk när man tar med Tom Hanks. Det är kanske för att den är så jävla lång att det enda som klippts bort är parallellen mellan Percy och han vårdaren på ålderdomshemmet som är helt vidrig.

Andra filmböcker jag rekommenderar en läsning är Jurassic Park och 2001. Och The Shining då, om man gillade filmen och inte läst boken.

Absolut läsvärd serie. Förutom att den är bra så ger den hans andra böcker mer djup då man bland annat får veta mer om alla monster och psykon i hans berättelser. Man får en hint av vad dom är ute efter mer än att bara ställa till jävulskap.

En extremt mild spoiler. Roland Deschain befinner sig ett tag i närheten av Derry då It utspelas. Han funderade på ta en omväg och ta hand om problemet men kände av att andra krafter hade det under kontroll.

Några böcker utanför serien Dark Tower men som är direkt kopplade till serien är Talisman, Black house, Hearts in Atlantis, The Langoliers. Och såklart The Stand som har med självaste Randall Flagg.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Absolut läsvärd serie. Förutom att den är bra så ger den hans andra böcker mer djup då man bland annat får veta mer om alla monster och psykon i hans berättelser. Man får en hint av vad dom är ute efter mer än att bara ställa till jävulskap.

En extremt mild spoiler. Roland Deschain befinner sig ett tag i närheten av Derry då It utspelas. Han funderade på ta en omväg och ta hand om problemet men kände av att andra krafter hade det under kontroll.

Några böcker utanför serien Dark Tower men som är direkt kopplade till serien är Talisman, Black house, Hearts in Atlantis, The Langoliers. Och såklart The Stand som har med självaste Randall Flagg.

Jag är ett stort fan av King men tyvärr inte kommit igenom serien Det mörka tornet. Just nu lyssnar jag mest på ljudböcker och jag har inte sett att den serien är inläst av någon anledning.
Jag gillar King just när han väver in gamla historier med de nya på olika sätt.

Tyvärr tycker jag hans senare alster har blivit mycket sämre och han har liksom tappat den så viktiga känslan. Institutet som jag lyssnade på tidigare var riktigt dålig måste jag säga.

Maratonmarschen är en höjdare då han lyckas få en gångtävling att vara spännande med alla små livshistorier och sidoberättelser.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag är ett stort fan av King men tyvärr inte kommit igenom serien Det mörka tornet. Just nu lyssnar jag mest på ljudböcker och jag har inte sett att den serien är inläst av någon anledning.

Storytel har hela serien inläst. Åtminstone på engelska. Håller för tillfället på och lyssnar på den sjätte boken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

The Hitchhiker's Guide To The Galaxy av Douglas Adams.

"En torsdag vid lunchdags förintas jorden helt utan förvarning för att ge plats åt en interstellär genomfartsled. För Arthur Dent, som redan har sett sitt hus jämnas med marken av kommunens bulldozrar, blir det en hårdare smäll än han riktigt klarar av. Tyvärr (för Arthur) är det bara början."

Har du någonsin undrat vad en Babelfish är eller varför siffran 42 dyker upp i alla möjliga sammanhang? Ta chansen att ta reda på det nu.

Rekommenderar starkt att läsa den på Engelska då det är många ordvändningar som försvinner i översättning. Gör inte misstaget att jämföra med filmen, den kom inte i närheten att göra boken rättvisa.

Jag har läst den på både engelska och svenska, men jag får ändå ge den svenska översättningen en stor eloge för att hitta egna och lysande översättningar som roande mitt tonårs-jag extremt mycket. Så låt inte ev språkhinder för orginalversionen hindra dig att ta del av denna (och efterföljande) lysande böcker. Extremt lättlästa är dom dessutom.

Permalänk
Medlem

Läste mycket mer förr om åren men allt mindre nu när man har småbarn. Hoppas att återuppta det snart! Har haft som projekt senaste halvåret att läsa igenom Leif GWs böcker, är på Samhällsbärarna. Perfekt med korta kapitel när man är astrött på kvällarna och de är rätt roligt och bra skrivna.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Läser väldigt blandat, men den bästa boken jag läst på senaste tiden var "vad hjärtat aldrig glömmer".

"Trzebinia, Polen, 1939. Alina Dziak har vetat att hon kommer att gifta sig med sin bästa vän Tomasz sedan hon var 9 år gammal. Som förlovad 15-åring oroas hon inte av ryktena om att nazisoldater närmar sig den polska gränsen. Hon litar på sin familjs lugnande ord och drömmer i stället om dagen då Tomasz återvänder från universitetet i Warszawa. Sakta men säkert kryper ockupationen framåt. Snart slits Alinas lilla by sönder av rädsla och hat. Och just då, när hela deras liv är på väg att falla samman, försvinner hennes älskade Tomaz.

Florida, USA, 2019. När Alices älskade mormor läggs in på sjukhus hittar hennes familj en låda innehållande en liten lädersko, ett brev och ett foto på en ung man. Stroken som drabbat Alice mormor har påverkat hennes språkcentrum, men med hjälp av bilder och enstaka ord vädjar hon till sitt barnbarn att uppfylla hennes sista önskan: att resa till hennes barndoms Polen och hitta sanningen. Men vågar Alice lämna sin autistiske 7-årige son och sin högpresterande 10-åriga dotter med deras pappa, som har en helt annan syn på barnens behov, för att resa till Polen och nysta i familjens dunkla förflutna?"

Satt nästan och grät på bussen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Stephen Donaldson: The Chronicles of Thomas Covenant, the Unbeliever
Riktigt bra Fantasy i lite av Sagan om Ringen-stil, i vart fall den första trilogin.

Första trilogin (First chronicles) är i min mening den absolut bästa med en sprudlande, magisk och vacker värld. Faktiskt kan man stanna efter denna och vara nöjd! Den har ett slut, och jag tror att Donaldsson initialt hade tänkt sig avsluta serien just här. Andra trilogin (Second chronicles) är totalt dystopisk. Har en del bra berättelser i sig dock. Third chronicles består av fyra böcker som för min del var så långsamma och trista att jag avråder från att läsa dom, men valet är ditt. Den första trilogin är dock lysande och bland det bästa jag läst.

Donaldson har även gjort bra Sci-Fi: The Gap Series

Frans G. Bengtsson: Röde orm. Mustig vikingaberättelse som står sig. Skitbra!

Dan Brown: Änglar och Demoner, Da Vinci koden, m.fl. Lättlästa spänningsromaner som är perfekt sommarläsning. Svår att lägga bort när man väl börjat läsa!

Andrzej Sapkowski: Withcher-böckerna. Blood of Elfves m.fl