Hur intar ni er dagliga dos koffein?

Permalänk
Medlem

Hur intar ni er dagliga dos koffein?

Hej, jag heter Phod och jag är koffeinberoende. Jag ligger på 200--300mg per dag, och jag har inte för avsikt att sluta med det. Tyvärr så tål inte magen kaffe, och om jag dricker té kommer jag upp i så stora mängder efter ett tag. Därför har jag kört på energidryck, som tyvärr blir ganska dyrt i längden.

Jag tror det var här på SweClockers jag såg en annons för X-Tubz, så nu har mitt beroende dragit mig ännu längre ner i skiten. Det var ju ganska gott och lättdrucket, så jag antar att jag får passa mig så att jag inte ökar mitt koffeinintag ännu mer.

Så vidare till min fråga.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

När det kommer till kaffe, har du provat olika sorters?
Robusta är ju t.ex. kännt för att vara magstarkt.
För mig så är arabica mellan/mörkrost lite svårt för magen.

Men sl28, vilket jag endast köpt som ljusrost fungerar alltid perfekt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

När det kommer till kaffe, har du provat olika sorters?
Robusta är ju t.ex. kännt för att vara magstarkt.
För mig så är arabica mellan/mörkrost lite svårt för magen.

Men sl28, vilket jag endast köpt som ljusrost fungerar alltid perfekt.

Det funkar inte med kaffe överhuvudtaget. Eller jo, i början gör det det, men efter hand blir magen sämre och sämre. Så det är inte värt det med kaffen, vilket är synd för jag har börjat tycka om det nu när jag inte kan dricka det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

När det kommer till kaffe, har du provat olika sorters?
Robusta är ju t.ex. kännt för att vara magstarkt.
För mig så är arabica mellan/mörkrost lite svårt för magen.

Men sl28, vilket jag endast köpt som ljusrost fungerar alltid perfekt.

Mörkrostat ska generellt vara snällare mot magen än ljusrost, men det kanske är individuellt.

Permalänk
Vila i frid

Zoega, Skåne eller Mollbergs. Rågad skopa per elbryggarkopp och spetsat med ett par droppar 3% mjölk och 1/2 tesked honung i stor temugg.

Permalänk
Medlem

Kaffe och pepsi max

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kaffe och pepsi max

Tillsammans eller var för sig?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Blev lätt beroende av Nocco när dottern föddes. Köpte mig tre burkar med X-Gamer när Matkoma körde någon deal på maxps. Bara öppnat en av burkarna än. Smakar syntetiskt och jävligt. Fick testa mig fram gällande hur mycket vatten kontra pulver jag skulle köra. Och blev 100ggr bättre när jag körde kolsyrat vatten. Så kör pulver och lite vatten, skakar och fyller på med kolsyrat vatten efteråt.

Permalänk
Föredetting

Jag kör pulvermat à la Huel/Jimmy Joy blandat med snabbkaffe för tillfället. Blir nog i cappuccinoform framöver nu när jag precis beställt en DeLonghi ECAM-nånting-nånting.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Och blev 100ggr bättre när jag körde kolsyrat vatten.

Genialt!! Det ska jag testa.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det funkar inte med kaffe överhuvudtaget. Eller jo, i början gör det det, men efter hand blir magen sämre och sämre. Så det är inte värt det med kaffen, vilket är synd för jag har börjat tycka om det nu när jag inte kan dricka det.

Det funkar inte i alltför stora mängder svart, men med mjölk går det bra att hinka ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Jag lider med dig, jag kommer själv att sörja den dagen min mage begår sudoku, och jag måste sluta med kaffet

Men kör skånerost, två rågade mått på 4 koppar, ner i en stor mugg och kör det svart.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det funkar inte i alltför stora mängder svart, men med mjölk går det bra att hinka ganska mycket.

Tyvärr, har druckit kaffe latte och det funkar inte för mig i längden. Så nu dricker jag kaffe kanske två, tre gånger per år.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Moderator
Moderator

Pepsi Max är min stadigvarande last, har blivit några Monster på senare tid på frilansbasis.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Två-tre stora muggar väldraget svart/grönt te plus 2x100mg koffeintabletter per dag ihop med förstnämnda. En på morgonen och en på eftermiddagen, lite beroende på aktivitet. Så totalt kanske 250-300mg koffein per dag? Blir väldigt kostnadseffektivt. Kör ibland L-teanin ihop vilket jag tycker ger en schysst synergistisk effekt. Det är dock omotiverat dyrt i kosttillskottsform.

Brukar köra uppehåll på söndagar, och blir ibland en "guilty pleasure"-energidryck på lördagar om det är spel med polarna för old times sake även om man egentligen borde vara för gammal för det

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Kaffe varje dag då jag får ganska kraftiga abstinsensbesvär om jag inte får i mig en kopp om dagen. Te emellanåt, speciellt om vattenkokaren används till annat. Sedan läsk. Aldrig druckit energitryck eller använt "Gamer fuel".

Bonusklipp på ämnet:

Permalänk
Medlem

Jag tillhör en av dom som faktiskt känner av koffeinruset av en kopp svart kaffe. Två koppar svart blir det när man vaknar på fastande mage. Man känner sig rätt speedad i ett par timmar efter det.

Permalänk
Medlem

kong strong sugar free 4 kr styck på lidl.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Förvånad att gammal klassisk coladryck förpassas till "annat" i pollen men där är jag iaf Sodastreamar pepsi max så jag slipper pantflaskorna.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

En å annan espresso.

Edit, testa mindre kaffe men starkare. Får själv problem om jag dricker en kopp kaffe jämfört mot en single espresso.

Permalänk
Medlem

Gfuel. Brukar köpa på mig när dem har "köp 2 betala för 1" erbjudande.

Permalänk
Medlem

10-12 koppar eller ca. 3st 0.5l termosmuggar med bryggkaffe (halva vattenmängden plus en skopa per kopp kaffe - alltid Gevalia), några skvättar 3% mjölk. Dricker inga energidrycker eller ens cola förutom kanske nån rom & cola per år.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Kaffe och Trocadero Zero. Dricker dock mycket mindre kaffe idag än jag gjorde förr. Blir väl 2-3 (ca 3-4 dl/mugg) muggar kaffe per dag, förr kunde det bli 8-10.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har en hel del magproblem rörande kaffe. Bryggkaffe är nästan uteslutet för mig, kan dricka en halvkopp ibland kanske. 2 saker jag har märkt för mig. 50% av problemen handlar om kaffet, 50% handlar om koffeinet. En lösning för mig var att byta till espresso, kan dricka ett par dubbla espresso om dagen normalt sätt. Känner jag att magen börjar bli kass slår jag om till koffeinfritt te i ett par dagar.

Men sen bytte jag diet för ett tag sedan, började med viktväktarna. Enkelt kan man säga att jag äter mycket grönsaker, kyckling och väldigt lite vitt bröd/potatis/pasta/kolhydrater. Efter det har jag kunnat ökat mitt kaffe/koffeinintag med 200%. Så äter nyttigare och kan dricka mer kaffe, win win.

Permalänk
Medlem

ColdBrew kaffe är annars väldigt snällt för magen har jag hört. Mycket av det som stör magen är syran som uppstår när man brygger kaffe. Coldbrew görs i kylen = väldigt lite/ingen syra.

Permalänk
Medlem

Tar inte koffein dagligen, bara när det behövs istället.

Främst energidricka (redbull, cola energy, monster mangoloco), ibland ofrivilligt genom läsk och ibland koffeinpiller.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kaffe mest. Svårt att sova om jag inte tar en kopp kaffe på kvällen.

Permalänk

Koffeintablett eller inget, eventuellt en cola då och då. Kaffe är för normies

Permalänk
Hedersmedlem

Dricker vilket skitkaffe som helst så länge det är starkt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

När det gäller kaffe, så finns det lite att tänka på för att inte kaffet ska bli beskt och dåligt för magen.

Först att alltid ha en ren, avkalkad bryggare

Överdosering av kaffe i förhållande till vattenmängd är riktigt dåligt, bättre då köpa ett kraftigare kaffe.

Alltid använda kallt vatten för det är syrerikt

Kaffefilter, bruna är big nono, då har du direkt en bismak, ska man gå allin angående filter så prova ett guldfilter typ nedan.

https://www.baristashopen.se/kaffe/varumarken/son-son/son-son...

Detta gör en väldigt stor skillnad i smak och fyllighet, och ska man nu använda pappersfilter, använd vita och skölj alltid ur filtret innan användning.

Bryggtemperatur, bör ligga på runt 96 grader, det är här det felar för många bryggare, för låg temp och kaffet blir direkt dåligt.