Sälja en laptop; hur kommer man fram till pris?

Permalänk
Medlem

Sälja en laptop; hur kommer man fram till pris?

Fick en laptop av farsan som han tänkt skrota då han fick ny av jobbet. Fick lov att fixa skärmen då den hade glapp och fick fel ibland och blev vit tills man tryckte lite på ett hörn men verkar fine nu. Efter att haft den ett tag finner jag ingen nytta för den själv så tänkt jag ska sälja. Har dock svårt att sätta ett pris. Har ni tips på hur man går tillväga för att bestämma pris?

En stor del av mitt problem att sätta pris är i att jag vet att skärmen glappat och därmed finns risk för köparen (vilket jag avser berätta vid försäljning).

Also egna åsikter på bra pris för laptopen uppskattas, följande specs:

HP ProBook 650 G1
Inte Core i7-4702MQ
16GB RAM
Skulle installera typ 250gb SSD och windows om jag säljer

Uppskattar debatt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar titta på blocket vad liknande maskiner kostar för att få en jämförelse. Beroende på köparen så kanske de endast tittar på modellnamnet och inte på den faktiska specifikationen. När jag sökte så hittade jag dessa:

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/elektronik/dator...

Det är svårt att värdera hur mycket glappet påverkar. Det är ju orimligt att dra av för kanske panelbyte när det kanske bara är glapp i en kabel.

2000:- kanske är rimligt på blocket. Kanske 1500:-?

Permalänk
Medlem

Datorn släpptes 2013. Inget dedikerat grafikkort. Batteriet lär antagligen behöva bytas ut. Ingen HDMI-ut. Klumpig på 2,3kg = Inget som är särskilt attraktivt 2021.

Jag skulle säga att den är värd mellan 500-700kr med en vanlig HDD. 800-900kr med SSD. Detta utan defekter.

Om den glappar i skärmen som du beskriver så skulle jag värdera den till 300-400kr max, oavsett typ av hårddisk, huvudfunktionen försvinner liksom och därmed det huvudsakliga värdet.

Jag skulle tips om att lägga ut den på tradera och sälja den som defekt, ta ut RAM och sälj det vid sidan om för 3-500kr. Det skulle du tjäna mest på.

Permalänk
Medlem

Sålde en hp probook 650g2 (så lite nyare och utan defekter)
Där satt 16gb ram och 256gb nvme + 500gb hdd samt att den från början interna dvdromen följde med monterad i externt chassi.

Den gick för 1900 på tradera så det kan ju vara en fingervisning om vad en garanterat fungerande 1 gen nyare (i5 6200u satt i) i bästa konfiguration kan gå för.

Svaret ovan mig är bra.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring