Min fjärde skärm blir automatiskt inaktiverad

Permalänk
Medlem

Min fjärde skärm blir automatiskt inaktiverad

Hej,

Jag har nyligen införskaffat mig en ny skärm (Samsung Odyssey C49G95T) och är väldigt nöjd med den. Tidigare har jag kört en setup med 4:a skärmar och trots att den nya skärmen är väldigt stor, så kände jag i alla fall att jag ville köra med 4:a skärmar när jag ändå har dem.

3 av skärmarna är inkopplade med DisplayPort, den fjärde skärmen är också en DisplayPort skärm, men jag köpte en HDMI -> DP omvandlare (https://www.amazon.se/gp/product/B07G79WR3L/ref=ppx_yo_dt_b_a...).

Jag kopplade in alla 4:a skärmar men endast 3 av dem fungerar att köra samtidigt. När jag inaktiverar en skärm så går det att aktivera den fjärde skärmen. Om jag är inne i NVIDIAs kontrollpanel > Ställ in flera bildskärmar så är det bara 3 av 4 som är checkade, om jag checkar den som inte är checkad så aktiveras den, men den inaktiverar en annan.

Någon som känner till någon lösning, eller är detta någon underlig begränsning med den nya skärmen? eller är det omvandlaren som har skapat detta problem?

Skärmar:
Samsung Odyssey C49G95T
Samsung Odyssey C27G75T
Acer 27" Predator XB270HA
Samsung S27C650

Annat:
Win 10
GeForce RTX 2070 Super

Permalänk

Hur var den fjärde skörmen kopplad innan du skaffade din nya skärm.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Hur var den fjärde skörmen kopplad innan du skaffade din nya skärm.

Tidigare, så var den fjärde inkopplad med DisplayPort för att jag har totalt 5 skärmar, den 5:e är en HDMI skärm som jag ställt undan. Jag ska testa att köra den nu istället för skärm #4. Anledningen till att jag vill använda 4:an är för att den går att köra i 'porträtt' så jag kan använda den som en 'terminal' skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung S27C650 verkar vara en enkel full hd/60 Hz-skärm och kan utan problem köras direkt via helt vanlig HDMI. Sedan kör du DP via de tre DP-anslutningarna – ifall det finns tre DP på grafikkortet... du beskriver inte din kompletta lösning. Någon exotisk HDMI-till-DP-omvandlare ska du normalt inte behöva utan är en omväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samsung S27C650 verkar vara en enkel full hd/60 Hz-skärm och kan utan problem köras direkt via helt vanlig HDMI. Sedan kör du DP via de tre DP-anslutningarna – ifall det finns tre DP på grafikkortet... du beskriver inte din kompletta lösning. Någon exotisk HDMI-till-DP-omvandlare ska du normalt inte behöva utan är en omväg.

Den har faktiskt ingen HDMI in, det finns tre DP anslutningar på grafikkortet och 1 HDMI. Så för att koppla in den skärmen var jag tvungen att köpa en kabel som är HDMI(datorn) till skärmen(DP).

Jag testade precis en enkel skärm med hdmi direkt och det är samma problem, den skärmen blir inaktiverad. Jag tror att det är den nya primära skärmen som ställer till det, för att fyra skärmar har fungerat tidigare med 3 DP och 1 HDMI.

Permalänk
Medlem

Väljer jag i "Flera bildskärmar" att "Utvidga skrivbordet till den här bildskärmen" så ballar allting ur.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan vara så att du kliver över den totala bandbredden för vad ett RTX 2070 kan hantera. Informationen kring detta från Nvidia är inte tydligare mer än 7680x4360 (60 Hz) vilket är ≈70 Gbit eller samma som att köra 4 st. 4K/60-skärmar. Både C27G75T och C49G95T knycker närmare 30 Gbit styck när man kör dem i sina fulla frekvens.

Ett sätt att testa ifall detta är fallet är att ta ned frekvenserna på de andra skärmarna så att den totala bandbredden minskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan vara så att du kliver över den totala bandbredden för vad ett RTX 2070 kan hantera. Informationen kring detta från Nvidia är inte tydligare mer än 7680x4360 (60 Hz) vilket är ≈70 Gbit eller samma som att köra 4 st. 4K/60-skärmar. Både C27G75T och C49G95T knycker närmare 30 Gbit styck när man kör dem i sina fulla frekvens.

Ett sätt att testa ifall detta är fallet är att ta ned frekvenserna på de andra skärmarna så att den totala bandbredden minskar.

Det låter väldigt rimligt, jag ska göra ett försök och halvera frekvensen på båda. Men förmodar att det inte kommer att hjälpa om jag skaffar ett biffigare grafikkort? för det verkar som att de flesta är begränsade till 7680x4360, eller har jag missat något?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sumatran:

Det låter väldigt rimligt, jag ska göra ett försök och halvera frekvensen på båda. Men förmodar att det inte kommer att hjälpa om jag skaffar ett biffigare grafikkort? för det verkar som att de flesta är begränsade till 7680x4360, eller har jag missat något?

Det är tyvärr inte tydligt vad den totala bandbredden är. Men räkna inte med att det blir bättre. Däremot bör du kunna komplettera den enklare skärmen genom att köra med extra grafikkort eller integrerad grafik om det finns.