Permalänk
Medlem

Personlig sökbar receptdatabas

Jag söker tips, inspiration och funderingar kring smarta sätt att organisera sina recept! Och i förlängningen även kanske ha det som hjälp för att lägga upp veckomenyer.

Problem
Idag skriver vi en veckomeny inför varje storhandling. Då vet vi vilka rätter vi ska äta de kommande 5-7 dagarna och handlar därefter. Det stora problemet med det är urval och inspiration till vilka rätter vi väljer. Det är helt enkelt svårt att i huvudet lista exakt varenda rätt man kan laga och baserat på den listan välja några lämpliga för veckan. Jag kan säkert laga över hundra olika rätter, men när det väl ska skapas en meny kan jag knappt komma på fem rader.
Ett betydligt mindre problem är helt enkelt "vad ska vi äta på fredag?" med andemeningen att det ska vara en lite roligare och finare rätt. Här måste det inte veckoplaneras utan det handlar bara om att kunna komma på olika alternativ.

Den primitiva lösningen vore ju att skriva ner varenda rätt på ett papper så att jag har ett par hundra rader att läsa inför varje veckomeny. Då skulle jag aldrig glömma bort en enda rätt! Ett litet problem med en sån lösning är ju att den blir ganska långsam att tröska igenom Framförallt när jag vill välja rätt till fredagskvällen - hur hittar jag snabbt de rätterna som är lite finare? Ett lite större problem med en sån lösning är väl framförallt att det är sjukt tråkigt att sitta och läsa hundratalsrader på papper.

Lösningsidéer
Jag tänker mig att det vore bra med ett tekniskt stöd för det här! En webbplats, app eller liknande. Jag ser framför mig hur det vore användbart att kunna söka bland recepten baserat på olika nyckelord/taggar. Alltså ett slags databas där varje recept är en post och den innehåller en mängd information som jag sen kan söka bland. Till exempel

  • Rättens namn (t.ex. köttfärssås, tacos, blodpudding, potatisbullar, biff med bea)

  • Prisnivå per portion (t.ex. $, $$, $$$, $$$$)

  • Kategori (typ proteinkälla kanske? Så att man kan välja bland kött, fisk, vegetariskt, veganskt)

  • Ingredienser (t.ex. nötfärs, potatis, pasta, ägg, grädde, tortilla, entrecote)

  • Kortare instruktioner (jag vet hur jag lagar min egen mat - det behöver inte vara en uppsats per recept)

Då tänker jag att det skulle kunna vara ganska enkelt att plocka fram en veckomeny där jag väljer ett par rätter med fisk, ett par vegetariska eller veganska, någon med fågel och någon med kött. För inspiration till helgmiddagarna kanske jag bara vill titta på de lite dyrare alternativen - eller rentav ha ett nyckelord/tagg som indikerar bra helgmat?!

Bäst lämpade produkt?
Så den stora frågan blir då hur jag hittar den här typen av implementation

Jag skulle ju kunna gå hardcore och skapa egna Excel-ark för det här och med pivot-tabeller plocka fram den informationen jag vill ha. Problemet med Excel är att jag tycker att det som verktyg är rentav tråkigt att jobba med. Och det är inte så roligt att använda resultatet eller att visa det för någon

Jag har googlat lite på ämnet men tycker att det är svårt att hitta precis vad jag söker. Inom recepthantering handlar det ofta om betal-produkter där det finns stora communities som delar recept, stöd för att importera recept från andra siter eller foton. Om jag söker efter tjänster för måltidsplanering handlar det väldigt mycket om viktnedgång och att räkna kalorier.

Så för att slippa Excel har jag gjort ett första testskott på Trello, som inte alls är byggt för det här syftet. Men vi använder Trello för att planera våra månadsinköp så det låg nära till hands. Det går att skapa olika listor (kategorier) där varje kort är en rätt. Varje rätt kan innehålla etiketter där jag kan tagga upp prisnivå och olika ingredienser. Jag kan sen söka bland alla kort baserat på etiketter och se vilka rätter som matchar.

Problemet hittills är väl att Trello inte direkt är byggd för att vara en interaktiv sökbar databas som tar emot queries, så det är lite knöligt Det är till exempel svårt att veta om jag lagt in samma mängd information på samtliga kort. Hade jag haft en traditionell relationsdatabas eller bara Excel hade ju varje kolumn gjort det tydligt vilken information som ska finnas. Om jag sen får för mig att tagga upp vilka rätter som passar som storkok kommer jag inte kunna säga "visa alla kort som saknar attribut X".

Om jag vill gå all-in på en teknisk hardcore-lösning kan jag ju annars testa hosta en egen NoSQL-databas (MongoDB verkar finnas till Synology NAS). Men jag orkar inte bygga egna GUI:n för det och det vore ju trevligt med ett fint gränssnitt likt Trello. Så det enklaste vore ju om någon känner till en tjänst som kanske kan göra ungefär det jag behöver hjälp med

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte mins fel så finns det en receptdatabas som ett tillägg till Nextcloud.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om jag inte mins fel så finns det en receptdatabas som ett tillägg till Nextcloud.

Jag har själv letat efter något sånt här!!

https://github.com/nextcloud/cookbook

Ska prova på stört.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@giplet, @GLaDER:
Ja, Nextcloud Cookbook ser intressant ut! Jag har inte Nextcloud installerat men lyckades hitta en demo-miljö med Cookbook installerat här: https://ncdemo.zaclys.com/index.php/apps/cookbook/. Gillar utseendet och att det är välorganiserat Jättebra tips!

Kastade ihop det här på 5 minuter och tycker spontant att det känns bra:

Ett problem tycks vara att det inte går att söka bland ingredienserna, utan enbart bland nyckelord (keywords). Så om jag skulle sitta på 2 kg nötfärs i frysen och undra "vilka rätter med ingrediensen nötfärs kan jag laga?" så måste jag i så fall ha angivit det som ett nyckelord och inte bara en ingrediens. Det får mig att fundera över syftet med ingredienslistan... Är det bara en struktur som förenklar presentationen av receptet? Om jag lägger in egna recept kanske jag i så fall vill ha nötfärs, krossade tomater, och gul lök som nyckelord så att jag kan söka på dem tänker jag.

Söken verkar heller inte kunna hantera något mer avancerat såsom villkor, utan det är bara att välja nyckelord eller söka på kategori och namn. En sån funktion skulle främst vara användbar om man börjar lägga till nya typer av nyckelord och vill söka fram recept som saknar dem (d.v.s. visa mig alla poster som saknar värde X), vilket inte heller Trello kan.

Permalänk
Hedersmedlem

Hittar ni något annat så tipsa gärna. Jag har använt Stowr nu ett tag, men den ska ju lägga ner. Skulle gärna köra något eget.

Installerade tillägget på min Nextcloud nu.

Vill ni prova Nextcloud så skulle jag vilja tipsa om att inte använda snap-installationen (inkl den installation som Ubuntu server erbjuder när man installerar Ubuntu). Gör en manuell installation istället. Jag hade stora problem med att konfigurera Nextcloud med snap. Så fort man skulle ändra i någon konfigurationsfil så blev det jättebökigt. Hör av er om ni behöver mer info om den manuella installationen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade även denna:
https://github.com/open-eats/OpenEats

Dang, nu blev jag sugen på att koda ihop en egen. Kommer ju aldrig bli klar dock.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte mycket att tillföra men följer gärna denna tråden, har länge letat efter samma sak. Du har inte lust att dela med dig av en Trello-template och/eller screenshot så man kan se hur du satt upp det?

Permalänk
Medlem

@giplet:
Egentligen tror jag att det enklaste är att hitta något snyggt och enkelt GUI mot en JSON-baserad databas. Åtminstone för min egen del handlar det just bara om att hitta recepeten - inte att läsa deras instruktioner med avancerad textformatering och bilder. Så jag tror inte att produkten måste vara nischad mot matlagning.

Just därför kommer man ganska långt bara med Trello. Men även vanliga lösenordshanterare tror jag att man kommer rätt långt med - det räcker liksom med en enkel struktur för en typ av poster samt en flexibel sökfunktion. För min del är det framförallt sökresultaten som sätter störst krav på ett faktiskt GUI - vilket är varför jag inte vill sitta direkt i en query editor för en databas-mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Har tyvärr inte mycket att tillföra men följer gärna denna tråden, har länge letat efter samma sak. Du har inte lust att dela med dig av en Trello-template och/eller screenshot så man kan se hur du satt upp det?

Jag har inte kommit längre än att jag skissat lite grann och funnit att "det funkar, men det kunde varit mycket bättre". Vill inte investera för mycket tid i en halvdan lösning för jag antar att migreringen till ett bättre alternativ kommer vara full av manuellt arbete

Här är grundstrukturen med olika kategorier och ett exempelrecept som innehåller några etiketter:

Man kan sen använda sökfunktionen för att söka bland ens etiketter:

I Trello-sökningen verkar man alltid söka i alla kategorier, så jag vet inte om min nuvarande uppdelning är "rätt" om jag inte ska dubblera så att alla Nötkött-kort innehåller etiketten "nötkött". Kanske skulle kategorisera efter pris eller tillagningstid istället? Det är ungefär här jag saknar pivot-tabeller i Excel - det hade varit skönt att kunna vrida och vända på datan Nu på idé-stadiet är det väldigt svårt att veta vilken struktur som faktiskt är hållbar om 300 recept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag har inte kommit längre än att jag skissat lite grann och funnit att "det funkar, men det kunde varit mycket bättre". Vill inte investera för mycket tid i en halvdan lösning för jag antar att migreringen till ett bättre alternativ kommer vara full av manuellt arbete

Här är grundstrukturen med olika kategorier och ett exempelrecept som innehåller några etiketter:
https://i.imgur.com/pFDCzv4.png

Man kan sen använda sökfunktionen för att söka bland ens etiketter:
https://i.imgur.com/qr7o1R8.png

I Trello-sökningen verkar man alltid söka i alla kategorier, så jag vet inte om min nuvarande uppdelning är "rätt" om jag inte ska dubblera så att alla Nötkött-kort innehåller etiketten "nötkött". Kanske skulle kategorisera efter pris eller tillagningstid istället? Det är ungefär här jag saknar pivot-tabeller i Excel - det hade varit skönt att kunna vrida och vända på datan Nu på idé-stadiet är det väldigt svårt att veta vilken struktur som faktiskt är hållbar om 300 recept.

Tack! Jobbade mycket i Excel och Qlik Sense förr. Ska skissa lite på ett Google Sheets. Kliar i Asperger-nerven.

Permalänk
Medlem

Se där! Detta är ett problem som vi vill lösa i vårt huslåll också. Jag och min fru planerar att utveckla någon egen lösning för detta i .net. Det finns säkert många lösningar på detta problem redan, men vi tänke att det är trevligt med ett gemensamt projekt och att det är ett bra tillfälle att öva ytterligare på programmering.

Funktioner som vi vill ha är generering av veckomatsedel, taggar på typ av recept och även sökbart på ingredienser. När man skapat en matsedel för en vecka så skall man även kunna skapa en inköpslista.
Lösningen skall även kunna hålla reda på när man senast åt en maträtt, så att man inte får samma maträtter för ofta. Bettygsättning skall också finnas.
Tanken är även att man skall kunna "seeda" en veckas matsedel med lite parametrar.

Stora planer, men man får se om man kommer igång med det snart också.

Trevligt med lite tips och inspiration som man kan kolla på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Se där! Detta är ett problem som vi vill lösa i vårt huslåll också. Jag och min fru planerar att utveckla någon egen lösning för detta i .net. Det finns säkert många lösningar på detta problem redan, men vi tänke att det är trevligt med ett gemensamt projekt och att det är ett bra tillfälle att öva ytterligare på programmering.

Funktioner som vi vill ha är generering av veckomatsedel, taggar på typ av recept och även sökbart på ingredienser. När man skapat en matsedel för en vecka så skall man även kunna skapa en inköpslista.
Lösningen skall även kunna hålla reda på när man senast åt en maträtt, så att man inte får samma maträtter för ofta. Bettygsättning skall också finnas.
Tanken är även att man skall kunna "seeda" en veckas matsedel med lite parametrar.

Stora planer, men man får se om man kommer igång med det snart också.

Trevligt med lite tips och inspiration som man kan kolla på!

Knappast ute efter att bli en förfäktare av Excel här, det finns knappast något installerbart program som genererat mer svordomar hos mig (och då har jag ändå 500+ timmar cs) men allt det här låter hyfsat enkelt uppnåeligt i Excel! Till exempel randomisering av data utvalt i en pivottabell etc. Sen vore det ju trevligt att ha ett gött interface med mer.

Kanske någon som orkar sätta upp ett repo för detta? Kan bli ett trevligt gemensamt Sweclockersprojekt? We shall overcome trötta tacofredagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Se där! Detta är ett problem som vi vill lösa i vårt huslåll också. Jag och min fru planerar att utveckla någon egen lösning för detta i .net. Det finns säkert många lösningar på detta problem redan, men vi tänke att det är trevligt med ett gemensamt projekt och att det är ett bra tillfälle att öva ytterligare på programmering.

Funktioner som vi vill ha är generering av veckomatsedel, taggar på typ av recept och även sökbart på ingredienser. När man skapat en matsedel för en vecka så skall man även kunna skapa en inköpslista.
Lösningen skall även kunna hålla reda på när man senast åt en maträtt, så att man inte får samma maträtter för ofta. Bettygsättning skall också finnas.
Tanken är även att man skall kunna "seeda" en veckas matsedel med lite parametrar.

Stora planer, men man får se om man kommer igång med det snart också.

Trevligt med lite tips och inspiration som man kan kolla på!

Jag har också tänkt i dom banorna (och är också .NET-utvecklare) Men har ärligt insett att det är ett för stort åtagande för mig själv så har lagt de idéerna på hyllan. Om det gick att hitta ett jättesimpelt CMS eller liknande vore det en bra snabb-start annars.

Just genereringen av inköpslista har jag också velat ha länge men det blir just att bygga det själv som gäller då. Typ att man väljer ut sex rätter och att den skapar en kategoriserad inköpslista baserat på det och att man enkelt kan plocka bort ingredienser som redan finns hemma.

Men i väntan på att en skräddarsydd lösning dyker upp får jag försöka nöja mig med att överhuvudtaget kunna söka fram mina recept

Permalänk
Medlem

Vet att det finns lite olika OpenSource varianter på detta. OpenEats tex.
En som jag trillade på nu när jag googlade var groceri.es och den verkar ganska lovande

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Men vi verkar ju vara ett gäng utvecklarkunniga här. Varför startar vi inte något gemensamt? Men jag skulle rekommendera något webbaserat så är det lätt att konsumera på olika platformar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Vet att det finns lite olika OpenSource varianter på detta. OpenEats tex.
En som jag trillade på nu när jag googlade var groceri.es och den verkar ganska lovande

Oj, båda dom ser ju kanonbra ut! Du framstår som expert inom ämnet Namedroppa gärna flera om du känner till!

Skrivet av giplet:

Men vi verkar ju vara ett gäng utvecklarkunniga här. Varför startar vi inte något gemensamt? Men jag skulle rekommendera något webbaserat så är det lätt att konsumera på olika platformar.

Jag är gärna med och pillar och tycker till lite Men kan ärligt säga att jag inte har särskilt mycket tid att lägga, vilket är varför jag inte själv har dragit igång något. Men som sagt; om det finns en startpunkt som är lite längre fram kan det ju vara lättare att komma igång. Trots allt verkar det ju finnas FOSS-lösningar för väldigt liknande saker så det kanske trillar in perfekta lösningar här snart

Permalänk
Medlem

https://grocy.info/ finns även som plugin till homeassistant.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Men vi verkar ju vara ett gäng utvecklarkunniga här. Varför startar vi inte något gemensamt? Men jag skulle rekommendera något webbaserat så är det lätt att konsumera på olika platformar.

Den lösning jag och frun funderar på bygger på en webbapp som skall ha ett API just för att kunna nås från appar/webbsidor. Men ännu är det bara planer, även om repot skapades för bara 2 dagar sedan. Har bara börjat skriva issues på det grundläggande som skall börjas med.

Permalänk
Avstängd

Jag har funderat på något åt det här hållet också. Icas app har lite funktioner för att dela inköpslistor så man hade kunnat lösa det med att ha en lista per recept och lägga ihop dem kanske. Min tanke var att sätta ihop en liten databas på en Pie och ett litet webbgränssnitt för den helt enkelt. Funderade på att organisera inköpslistorna efter vilken butik jag tänkte handla i, typ går jag till Maxi så kommer fisk först, sen bröd, kött, grönsaker, på Hemköp är det bröd, grönsaker, kött och så vidare.

Idag har vi ett papper med alla rätter uppdelat efter bland annat typ kött och fisk, men också soppor, halvfabrikat och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har funderat på något åt det här hållet också. Icas app har lite funktioner för att dela inköpslistor så man hade kunnat lösa det med att ha en lista per recept och lägga ihop dem kanske. Min tanke var att sätta ihop en liten databas på en Pie och ett litet webbgränssnitt för den helt enkelt. Funderade på att organisera inköpslistorna efter vilken butik jag tänkte handla i, typ går jag till Maxi så kommer fisk först, sen bröd, kött, grönsaker, på Hemköp är det bröd, grönsaker, kött och så vidare.

Idag har vi ett papper med alla rätter uppdelat efter bland annat typ kött och fisk, men också soppor, halvfabrikat och liknande.

Haha, jag har också haft tankar om att ordna inköpslistan baserat på butikens layout Skriver alltid inköpslistor för hand och blir tokig när jag måste handla i en ny butik som jag inte kan i huvudet.

Du får gärna berätta lite mer om hur era papper är strukturerade om du vill Jag har ju postat några skärmdumpar här på mina skissade försök. Utan att göra en större datamängd tycker jag att det är svårt att veta hur man ska göra strukturen i stora drag (kategorisera på kött/fisk/fågel/etc eller på pris, tillagningstid, komplexitet eller något annat).
Jag har bara sett på det ur ett veckomenyperspektiv och då har det känts smart att kategorisera på kött/fågel/fisk/vego då man kanske vill ha 1-2 rätter med fisk resp. vego i veckan. Å andra sidan kan man ju kategorisera efter till exempel tillagningstid och säga "jag vill ha 4 snabblagade recept med fisk eller vegetariskt till vardagarna" om man ser till att varje recept innehåller information om sin "protein-källa".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeGreeZ:

Vet att det finns lite olika OpenSource varianter på detta. OpenEats tex.
En som jag trillade på nu när jag googlade var groceri.es och den verkar ganska lovande

Tyckte också den verkade lovande, men inte uppdaterad på 12 månader, och bygger man docker imagen så funkar den inte. Snabb googling ger vid handen att alembic kan vara problemet. Men det kan ju komma mer problem efter det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tyckte också den verkade lovande, men inte uppdaterad på 12 månader, och bygger man docker imagen så funkar den inte. Snabb googling ger vid handen att alembic kan vara problemet. Men det kan ju komma mer problem efter det.

Bra upptäckt! Det finns till och med pull requests som åtgärdar en del problem men de verkar inte få någon uppmärksamhet