Har du problem med färgseende? Se hit!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du problem med färgseende? Se hit!

Som en fortsättning på Veckans fråga kring syn och färg någon månad tillbaka vill vi här testa en ny design för våra ikoner i bland annat forumet samt notiser i menyraden.

Har du problem med färgseendet? Vi skulle uppskatta om du tog dig tid att kika på dessa nya förslag och ger oss feedback här. Berätta gärna hur kontrasten upplevs mellan inaktiva och lysande ikoner, är det lätt eller svårt att se skillnad på dessa osv.

Designskiss av nya notisikoner på desktop resp. mobil:

Designskiss av nya trådikoner i forumet:

Berätta gärna vilken typ av problem du har och om det påverkar din upplevelse av nuvarande design på SweClockers, och självklart om de nya designförslagen är en förbättring eller inte. Skulle du ha andra förslag eller tankar är det också välkommet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurt:

Som en fortsättning på Veckans fråga kring syn och färg någon månad tillbaka vill vi här testa en ny design för våra ikoner i bland annat forumet samt notiser i menyraden.

Har du problem med färgseendet? Vi skulle uppskatta om du tog dig tid att kika på dessa nya förslag och ger oss feedback här. Berätta gärna hur kontrasten upplevs mellan inaktiva och lysande ikoner, är det lätt eller svårt att se skillnad på dessa osv.

Designskiss av nya notisikoner på desktop resp. mobil:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/91100?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTExMDAiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMDA0MDgifSwia2V5IjoiMzI3ZDM5MDJkZDQwZDIwYjMzZmE5ZDY4YmJmMjdiNTcifQ%3D%3D
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/91101?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTExMDEiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJjNGI0ZDg5YzE4YTVjNWM0ZGQ2NDQ5M2QzM2IwYmQ5MiJ9

Designskiss av nya trådikoner i forumet:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/91102?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTExMDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMDA0MDgifSwia2V5IjoiOWYzZGY2OGJjMWNiYTljZjk4NDhiMTliNGUwYTk4MTAifQ%3D%3D

Berätta gärna vilken typ av problem du har och om det påverkar din upplevelse av nuvarande design på SweClockers, och självklart om de nya designförslagen är en förbättring eller inte. Skulle du ha andra förslag eller tankar är det också välkommet

Jag tycker det nya förslaget är bättre. En "tom" ikon VS en fylld ikon är magnituder lättare att se än en fylld ikon VS en fylld ikon med något annorlunda färg som det är nu, så det nya förslaget får helt klart min röst.

Sen vet jag inte om det är min deuteranomali eller min synsvaghet generellt som gör att jag har svårare att se den nuvarande designen än förslaget, men i vilket fall skulle det nya förslaget vara till stor hjälp för mig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Nya är bättre. Färgerna är ju bara hemska om det skall vara gulgrönt. Det är bra om det är olika färger på citat och svar. Problemet ligger i färger. Allt som är ljust mot varandra kommer gå bort. De som har fel på ögongen har svårt att urskilja kombinationer som gör det blir skarpt och ljust. Exempel är när du ser på tv med helt vit text och det flyter in i övriga bilden och ej kan läsa vad det står. Synskadade byter då till svart bakgrund med röd eller grön text. Om ni tänker utifrån RGB färgerna så är blå jobbig och det som bildas med blått. Den här ljusgrå färgen som ni envisas med måste först och främst bort. Som användare blir man bländad. Samma sak är på mobilen.

Permalänk
Medlem

Nya känns bättre med ikoner som fylls i.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Relik 📜

Väldigt kort, tycker den nya är betydligt bättre. Enklare att se states när det inte bara är kontrast utan även andra ikoner. Jag antar samma ändring, om den införs, även gäller för forumvyn mobilt som har gamla ikonerna på skärmdumparna?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Jag antar samma ändring, om den införs, även gäller för forumvyn mobilt som har gamla ikonerna på skärmdumparna?

Haha ja absolut, missade att ändra där. Skyller på att det var många skisser samtidigt att hålla reda på