Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Jag fick min Odyssey G9 för några dagar sen och är otroligt nöjd med den så här långt.
Men jag har några frågor:

1. När jag justerar färgerna(RGB) på den så sparas inte dessa och är nollställda till 50 varje gång jag startar skärmen. Jag använder senaste firmware 1008.1.
Någon som har en lösning på detta?

2. Om jag känner att FPS-uppoffringen är för hög när jag kör i maxupplösning 5120 x 1440 i vissa spel, och därför vill sänka till 3440 x 1440 med svarta "borders" istället för "stretched".
Finns det något sätt att göra detta(med adaptive sync aktiverat)?

3. Ingen fråga men om någon har några bra settings till denna skärm så dela gärna med er

Permalänk
Medlem

Hello

om ngn har flicker problem liknande det på denna länk som inte går att spela in med mjukvara så är det ett hårdvarufel på displayen. Jag hade själv samma fel - kontakta samsung så kommer en tekniker o byter ut den. Snabbt o enkelt o nu inga problem längre.

länk:
https://www.youtube.com/watch?v=ATIdkqM0w3g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strotter:

Hello

om ngn har flicker problem liknande det på denna länk som inte går att spela in med mjukvara så är det ett hårdvarufel på displayen. Jag hade själv samma fel - kontakta samsung så kommer en tekniker o byter ut den. Snabbt o enkelt o nu inga problem längre.

länk:
https://www.youtube.com/watch?v=ATIdkqM0w3g

Menar du den avlånga rutan som dyker upp i mitten av "videon/bilden" ?
Eller vad menar du med flicker problem?

Permalänk
Medlem

Ja,

Bifogar ytterligare länkar på hur mitt fel såg ut.

https://imgur.com/a/xnxGb2b
https://imgur.com/a/3FAr8Fl

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Strotter:

Ja,

Bifogar ytterligare länkar på hur mitt fel såg ut.

https://imgur.com/a/xnxGb2b
https://imgur.com/a/3FAr8Fl

Det där är ett panelfel som då ska reklameras. Ett ganska vanligt fel för skärmar. Så ingen specifik "fix för G9" utan ditt exemplar var helt enkelt trasigt.

Bra bilder annars, precis sådant som gör att man på en gång ser ifall det är en enkel inställning i en meny – eller som i ditt fall: reklamation direkt.

Permalänk
Medlem

Asså den avlånga rutan som dyker upp mitt i bilden får jag upp på min mobil p20 pro, samt min 27 Dell 1440p 144 gsync skärm samt crg9 skärm.

Så är alla mina paneler sönder? :/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GETSOME:

Asså den avlånga rutan som dyker upp mitt i bilden får jag upp på min mobil p20 pro, samt min 27 Dell 1440p 144 gsync skärm samt crg9 skärm.

Så är alla mina paneler sönder? :/

Nu syftar du på något annat. imgur-länkarna postade ovan är exempel på en trasig LCD-panel med linjer som blinkar till över bilden.

Ifall du får upp exakt samma "avlång ruta" (vad det nu är för något?) på din mobiltelefon och två olika skärmar är det givetvis något annat än ett fel på G9-skärmen.

Permalänk
Medlem

Packade upp min g9 som väntat i lådan ett par veckor. 240 hz verkar funka och den har väldigt liten/ingen BLB. Det finns 1 död pixel (svart) mitt på skärmen, nästan mitt i, ca 10 cm upp från samsung loggan. Om ni varit i mina skor, hade ni lämnat tillbaka den, hade ni kollat om samsung kan byta ut den eller hade ni behållit den?

Det är klart, den syns bara på helvit skärm men det stör mig och nu vet jag var den är och ser den hela tiden och har man betalat så det sprutar ur öronen så hade iallafall jag förväntat mig en skärm utan fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Packade upp min g9 som väntat i lådan ett par veckor. 240 hz verkar funka och den har väldigt liten/ingen BLB. Det finns 1 död pixel (svart) mitt på skärmen, nästan mitt i, ca 10 cm upp från samsung loggan. Om ni varit i mina skor, hade ni lämnat tillbaka den, hade ni kollat om samsung kan byta ut den eller hade ni behållit den?

Det är klart, den syns bara på helvit skärm men det stör mig och nu vet jag var den är och ser den hela tiden och har man betalat så det sprutar ur öronen så hade iallafall jag förväntat mig en skärm utan fel.

jag hade bytt direkt. varför skaffa en premiumprodukt och leva med känslan att den inte var 100%. men det är imo.

EDIT:
min första hade panelsläpp - den andra trasig panel. nu har jag änntligen fått det jag köpte till 100% och slipper ha tanken surrande i bakgrunden att jag köpt ngt som inte var helt ok när jag fick den.

Permalänk
Medlem

Hur är status på denna skärm nu? Har ju tidigare hört om flickerproblem, problem med g-sync osv. Funderar på att köpa denna till racingriggen men har ingen lust att köpa något som inte riktigt är redo. Vad är era synpunkter?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Hur är status på denna skärm nu? Har ju tidigare hört om flickerproblem, problem med g-sync osv. Funderar på att köpa denna till racingriggen men har ingen lust att köpa något som inte riktigt är redo. Vad är era synpunkter?

God kväll.

Då ingen annan ännu svarat dig kan jag nämna att jag köpte skärmen på black friday för dryga 11000. Har använt den ca 2-3 veckor nu. Känns stabil och bra. Upplever lite backbleeding eller vad det nu kallas (ljusare fält vid ytterkant) när bilden är kolsvart. Men överlag nöjd. Har dock en 10 årig burk så har inte pressat skärmen ännu. Ny dator på ingång och kan återkoppla hur den funkar på gaming och så då.. dock känner jag samma sak som de flesta med tv.. när större skärmar gör ingång på marknaden blir det nog omöjligt att återgå till något mindre. Använt den en så länge till kontorsarbete och helt underbart att arbeta med tre fönster parallelt och sömlöst..

Permalänk
Medlem

Tog sin tid men nu har Hardware Unboxed gjort en review:

https://www.youtube.com/watch?v=FjEvsGa7yUQ

Permalänk
Medlem

Så fick jag äntligen mitt Asus 3080 TUF kort! Men jag kan inte köra upp skärmen i 240 hz - gör jag den blir den bara helt svart. Behöver jag uppdatera firmeware eller hur var det? Jag kan inte få 10 bitars färger heller...

Permalänk
Medlem

Med nytt fireware lyckades jag få upp den till 240 hz - men inte 10 bitars färger. Hur åstadkommer man det senare?

Edit: I world of tanks kommer jag upp i 240 hz - men på steam spelen ligger den maxad kring 120 hz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Med nytt fireware lyckades jag få upp den till 240 hz - men inte 10 bitars färger. Hur åstadkommer man det senare?

Edit: I world of tanks kommer jag upp i 240 hz - men på steam spelen ligger den maxad kring 120 hz...

Jag får 10 bitar @ 240 Hz med RTX 3090.

Vad gäller bara 120 Hz så kolla att du inte har Frame Rate Limitier på av misstag, det har hänt mig i Dirt Rally 2 (ja, den går inte att stänga där av per se men den går att sätta på 239 Hz.) Beroende på spel och inställningar så får jag mellan 85 - 220 Hz. Vissa, mer statiska, spel kör jag dock i 60 Hz.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag får 10 bitar @ 240 Hz med RTX 3090.

Vad gäller bara 120 Hz så kolla att du inte har Frame Rate Limitier på av misstag, det har hänt mig i Dirt Rally 2 (ja, den går inte att stänga där av per se men den går att sätta på 239 Hz.) Beroende på spel och inställningar så får jag mellan 85 - 220 Hz. Vissa, mer statiska, spel kör jag dock i 60 Hz.

Frågan är varför jag då bara får 8-bitar? Hur tvångsändrar jag det?

Sätts den in i steam? Hittar ingen setting i t ex Age of Empires.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Frågan är varför jag då bara får 8-bitar? Hur tvångsändrar jag det?

Sätts den in i steam? Hittar ingen setting i t ex Age of Empires.

Jag har ändrat i nVidias kontrollpanel men ditt grafikkort kanske inte klarar detta?

Det varierar från spel till spel och i många kan man inte styra det alls. Därför sätter jag Nvidias CP på 60 Hz för sådana spel som inte kräver mer än 60 Hz.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag har ändrat i nVidias kontrollpanel men ditt grafikkort kanske inte klarar detta?

Det varierar från spel till spel och i många kan man inte styra det alls. Därför sätter jag Nvidias CP på 60 Hz för sådana spel som inte kräver mer än 60 Hz.

Nog ska väl nivda 3080 klara 10 bitar?

Edit: Du hade rätt - om man ställer in Nvidas färger så går det. Tack!

Edit2: @laxpudding vet du vilket output colour format man ska köra? RGB?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KGB91:

Edit2: @laxpudding vet du vilket output colour format man ska köra? RGB?

Du ska köra det rätta alternativet vilket varierar med situationen.

För en dator rätt upp och ned med datoranvändning i åtanke brukar RGB Full vara ett förstahandsval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du ska köra det rätta alternativet vilket varierar med situationen.

För en dator rätt upp och ned med datoranvändning i åtanke brukar RGB Full vara ett förstahandsval.

Tack!

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa den på elgiganten nu för 12k. Har det kommit info om en uppföljare eller nåt än? Eller nån annan liknande på CES 2021?

Egentligen så tycker jag nog att 21:9 är ett bättre format.. mycket enklare för tex spel.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Funderar på att köpa den på elgiganten nu för 12k. Har det kommit info om en uppföljare eller nåt än? Eller nån annan liknande på CES 2021?

Egentligen så tycker jag nog att 21:9 är ett bättre format.. mycket enklare för tex spel.

Jag lämnade tillbaka min som jag också köpte för 12 fast på black friday. Det var så mycket krångel med allt samt att jag hade en död pixel mitt i skärmen. G-sync funkade inte, jag fick inte på 10 bit färgdjup, skärmen startade inte förrän jag var i windows... så jag kände bara det att nä, läggar man 12 papp på en premiumprodukt så ska den banne mig också vara premium. Förhoppningsvis kommer det nåt nytt framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Jag lämnade tillbaka min som jag också köpte för 12 fast på black friday. Det var så mycket krångel med allt samt att jag hade en död pixel mitt i skärmen. G-sync funkade inte, jag fick inte på 10 bit färgdjup, skärmen startade inte förrän jag var i windows... så jag kände bara det att nä, läggar man 12 papp på en premiumprodukt så ska den banne mig också vara premium. Förhoppningsvis kommer det nåt nytt framöver

Var det krångligt med att lämna tillbaka? Via elgiganten eller nåt annat?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Var det krångligt med att lämna tillbaka? Via elgiganten eller nåt annat?

Elgiganten. Var bara att komma in med skärmen. Jag utnyttjade öppet köp(50 dagar om du är medlem). Om det skulle bli ett garanti ärende så går det via samsung och då skickar dom ut en tekniker hem till dig som byter ut själva panelen på skärmen mot en förhoppningsvis felfri panel. Jag orkade inte hålla på med allt det i form av väntetid pappersarbete mail telefonsamtal och inplanering av tekniker som leder till förlorad arbetsinkomst då dom bara gör det under dagtid när normalt folk jobbar, så jag åkte in till elgiganten inom öppet köp tiden och bara lämnade tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Elgiganten. Var bara att komma in med skärmen. Jag utnyttjade öppet köp(50 dagar om du är medlem). Om det skulle bli ett garanti ärende så går det via samsung och då skickar dom ut en tekniker hem till dig som byter ut själva panelen på skärmen mot en förhoppningsvis felfri panel. Jag orkade inte hålla på med allt det i form av väntetid pappersarbete mail telefonsamtal och inplanering av tekniker som leder till förlorad arbetsinkomst då dom bara gör det under dagtid när normalt folk jobbar, så jag åkte in till elgiganten inom öppet köp tiden och bara lämnade tillbaka den.

ah grymt, tack för info!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Elgiganten. Var bara att komma in med skärmen. Jag utnyttjade öppet köp(50 dagar om du är medlem). Om det skulle bli ett garanti ärende så går det via samsung och då skickar dom ut en tekniker hem till dig som byter ut själva panelen på skärmen mot en förhoppningsvis felfri panel. Jag orkade inte hålla på med allt det i form av väntetid pappersarbete mail telefonsamtal och inplanering av tekniker som leder till förlorad arbetsinkomst då dom bara gör det under dagtid när normalt folk jobbar, så jag åkte in till elgiganten inom öppet köp tiden och bara lämnade tillbaka den.

Gäller detta även för crg9?
Köpte den av Elgiganten under black friday, samt 5 års förlängd garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Gäller detta även för crg9?
Köpte den av Elgiganten under black friday, samt 5 års förlängd garanti.

Är du med i Elgigantens "klubb" har du 50 dagars öppet köp.

https://www.elgiganten.se/cms/oppet-kop/sa-fungerar-oppet-kop...

Vad gäller garantiärenden så skickar dom dig till samsung och samsung har en policy att inte ge dig en ny skärm rätt upp och ner utan dom skickar ut en tekniker för att byta själva panelen om du t.ex har fel på den(efter att det validerats av deras support med bilder bland annat).

förlängd garanti kan jag inte men det är väl något som Elgiganten erbjuder så där har du nog andra regler för vad som ingår

Permalänk
Medlem

God morgon. Använder skärmen på en 10 år gammal burk med två Nvidia 680 i avvaktan på grafikkort till en ny burk jag bygger.

Nu vet jag inte vad som är hönan och ägget. Körde tidigare en 1440p skärm med HDMI vilken startade automatiskt, jag hade bild direkt när den botade och såg hur BIOS arbetade.. Med denna nya skärm måste jag manuellt starta upp den, får bild först när windows laddat. Har datorn nyss stängts av och jag bootar upp den inom ca 30 min så behöver jag inte starta skärmen manuellt men jag får ett röd färg över hela skärmen och bild först i windows. Uppdaterade G9 till senaste firmware för någon månad sedan. Nu kör jag G9 på DVI så vet inte om detta påverkar... något med liknande problem och gärna någon som vet hur man löser det.

Permalänk
Skrivet av arvcop:

God morgon. Använder skärmen på en 10 år gammal burk med två Nvidia 680 i avvaktan på grafikkort till en ny burk jag bygger.

Nu vet jag inte vad som är hönan och ägget. Körde tidigare en 1440p skärm med HDMI vilken startade automatiskt, jag hade bild direkt när den botade och såg hur BIOS arbetade.. Med denna nya skärm måste jag manuellt starta upp den, får bild först när windows laddat. Har datorn nyss stängts av och jag bootar upp den inom ca 30 min så behöver jag inte starta skärmen manuellt men jag får ett röd färg över hela skärmen och bild först i windows. Uppdaterade G9 till senaste firmware för någon månad sedan. Nu kör jag G9 på DVI så vet inte om detta påverkar... något med liknande problem och gärna någon som vet hur man löser det.

det löser man väl genom att köra PIP

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

det löser man väl genom att köra PIP

Beklagar dum fråga men vad är PIP

Mvh Arvid