Hög svarstid på fiber. Vad kan göras?

Permalänk

Jag vet hahaha men det är mest pensionärer som inte fattar nåt. Och det iptv dom har bekymmer med

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Alltid av om du har typ över 100mbit, vilket du har. Vad har du för router? En billig skräprouter kan t.ex. påverka mycket mer än man tror.

Jag köpte ny router Tp-link AX10. Den ska ju klara av jobbet tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Androklas:

Jag köpte ny router Tp-link AX10. Den ska ju klara av jobbet tycker jag.

Har stängt av QOS nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Jag köpte ny router Tp-link AX10. Den ska ju klara av jobbet tycker jag.

Den borde klara av det utan problem.
Stäng av QOS.
Se till att den är uppdaterad.

När du ska testa din hastighet på internet sen laddar du ned speedtest.net för windows 7 så du får programmet du kan göra flest inställningar på. Länk här: https://install.speedtest.net/app/windows/latest/speedtestbyo...
Sen testar du olika servrar nära dig i Malmö. Du ska se att du kan få mycket bättre hastighet i det testet än webbtest.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Den borde klara av det utan problem.
Stäng av QOS.
Se till att den är uppdaterad.

När du ska testa din hastighet på internet sen laddar du ned speedtest.net för windows 7 så du får programmet du kan göra flest inställningar på. Länk här: https://install.speedtest.net/app/windows/latest/speedtestbyo...
Sen testar du olika servrar nära dig i Malmö. Du ska se att du kan få mycket bättre hastighet i det testet än webbtest.

Ok. Testade lite snabbt på telefonen får typ 200 ner på wifi, 5ghz?

Permalänk
Skrivet av Androklas:

Ok. Testade lite snabbt på telefonen får typ 200 ner på wifi, 5ghz?

Sitter inte vid datorn nu men ska testa senare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Ok. Testade lite snabbt på telefonen får typ 200 ner på wifi, 5ghz?

Ingen mening att testa sånt på wifi.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Ingen mening att testa sånt på wifi.

Jag vet..
du har inga tips på andra inställningar i routern när det gäller wifi för bästa täckning och fart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Jag vet..
du har inga tips på andra inställningar i routern när det gäller wifi för bästa täckning och fart?

Wifi är en helt annan värld än kablat nätverk. Det är 100x fler saker som spelar in.
Testa först på din dator med speedtest programmet du laddar ned på länken så att du vet att det inte är annat strul innan man börjar gå igenom wifi.
Wifi påverkas av mycket mer såsom router, mobil, grannarnas nät, störningar, väggar, inställningar i router för 80/160 mhz kanaler, om din mobil stödjer AX wifi, beamform, mimo mm.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Wifi är en helt annan värld än kablat nätverk. Det är 100x fler saker som spelar in.
Testa först på din dator med speedtest programmet du laddar ned på länken så att du vet att det inte är annat strul innan man börjar gå igenom wifi.
Wifi påverkas av mycket mer såsom router, mobil, grannarnas nät, störningar, väggar, inställningar i router för 80/160 mhz kanaler, om din mobil stödjer AX wifi, beamform, mimo mm.

Ok, japp👍

Permalänk
Medlem

Ang pingtider så har jag Ownit och bor ca 15mil över Göteborg och kan säga att jag har inte direkt några bra pingtider heller mot stockholm har jag ca 30ms, göteborg runt 22. Såg att du nämnde att du hade runt 50ms när du spelar cod, jag spelar också en del cod och har också rätt kass ping ligger runt 55-65ms.

Visa signatur

CPU:Ryzen 7 7800X3D | Moderkort:ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ram:Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | GPU:XFX Radeon RX 6950 XT| Chassi:Lian Li PC-O11 Air Mini | PSU:Corsair RM850 V2 850W | CPU kylning:Noctua NH-U12S

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör mäta latensen mot nått nära i din operatörs nät också typ gatewayen, är latensen låg där men hög mot internet vet du att det beror på operatören, är den däremot hög där kan det vara problem som beror på nätet närmast bostaden och då är det oftast nätägarens utrustning som strular och då påverkar det kanske inte att byta operatör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av slAzh:

Ang pingtider så har jag Ownit och bor ca 15mil över Göteborg och kan säga att jag har inte direkt några bra pingtider heller mot stockholm har jag ca 30ms, göteborg runt 22. Såg att du nämnde att du hade runt 50ms när du spelar cod, jag spelar också en del cod och har också rätt kass ping ligger runt 55-65ms.

Ok. Skönt att höra. Då vet jag att min fiber anslutning är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Ok. Skönt att höra. Då vet jag att min fiber anslutning är ok.

Vet inte om jag skulle påstå att den "är okej" när du har högre latens än vad jag har med 4G.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd

Värt att notera är att så länge latensen inte fluktuerar är allt under tresiffrig ms inte ett problem (beroende lite på spel och jag antar om du streamar?). Där jag bodde föut i Piteå gick det inte att komma under 49ms oavsett var jag mätte (något hos Piteenergis lokala nät) men det spelade ingen som helst roll. Om du däremot ligger och fladdrar mellan säg 30-100+ ms mot en fast server kommer det märkas.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vet inte om jag skulle påstå att den "är okej" när du har högre latens än vad jag har med 4G.

Det handlar om activisions servrar. Inget jag kan göra åt. Det kvittar om du kör fiber eller 4g är cods warzone servrar skit så är dom skit helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Värt att notera är att så länge latensen inte fluktuerar är allt under tresiffrig ms inte ett problem (beroende lite på spel och jag antar om du streamar?). Där jag bodde föut i Piteå gick det inte att komma under 49ms oavsett var jag mätte (något hos Piteenergis lokala nät) men det spelade ingen som helst roll. Om du däremot ligger och fladdrar mellan säg 30-100+ ms mot en fast server kommer det märkas.

Det är olika ping på olika spel. I fortnite är ping mycket bra. I wazone betydligt högre. Ligger i var spel servrarna ligger m.m

Permalänk
Skrivet av slAzh:

Ang pingtider så har jag Ownit och bor ca 15mil över Göteborg och kan säga att jag har inte direkt några bra pingtider heller mot stockholm har jag ca 30ms, göteborg runt 22. Såg att du nämnde att du hade runt 50ms när du spelar cod, jag spelar också en del cod och har också rätt kass ping ligger runt 55-65ms.

Cods servrar är inte de bästa. Fortnite har betydligt lägre ping hos mig. Så det är från spel till spel. Ska höra med isp framöver om där nåt fel. Fibern funkar annars som den skall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Androklas:

Det är olika ping på olika spel. I fortnite är ping mycket bra. I wazone betydligt högre. Ligger i var spel servrarna ligger m.m

Naturligt, och som sagt så länge latensen inte fluktuerar för mycket (jitter) spelar det ingen roll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Androklas:

Det är olika ping på olika spel. I fortnite är ping mycket bra. I wazone betydligt högre. Ligger i var spel servrarna ligger m.m

Nätverkets latens beror till 90 % på avståndet signalen ska gå och skiljer nätverkslatenssen och "spellatensen " mycket så är det troligen nått med det specifika spelet. Vilken latens du mäter mot en annan plats är ointressant just för att det är olika platser du mäter mot, har du för hög latens i ett spel behöver du leta reda på en server som befinner sig närmare.
Du kan ju prova en Japansk eller Nya Zeeländsk server så får du se vad som händer med latensen. Redan att välja nått i USA ökar nätverkslatensen rejält jämfört med att hålla sig i Europa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fortnite har servrar baserade i Stockholm, gällande Warzone så står det bara "central Europe" så man får väl anta att dom utgår från Nederländerna eller Tyskland kanske.

Permalänk
Medlem

1. Kör trådat (om du kör trådlöst nu)
2. Byt operatör
3. Testa en Gamingvpn, flera ISPs prioriterar krypterad trafik över "vanlig".
4. om ni är flera på nätverket så kan en riktig router med stöd för vettig paket prioritering vara värt.
Sitter på 250/250, innan jag bytte router så gick min ping mellan 20 - 100ms när sambon streamade på tvn.
Nu sitter jag på ac86u och kör CAKE (sqm), 15 - 30ms istället när flera använder nätverket.

Är du själv på nätverket eller tankar på samma dator samtidigt så gör #4 minimal skillnad.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Naturligt, och som sagt så länge latensen inte fluktuerar för mycket (jitter) spelar det ingen roll.

Japp, har 0% jitter..det jag tycker är lite märkligt är att spel latensen låg på samma oavsett om jag körde trådat eller wifi?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Androklas:

Japp, har 0% jitter..det jag tycker är lite märkligt är att spel latensen låg på samma oavsett om jag körde trådat eller wifi?

Nej radio (wifi) ger kortare latenser än kabel om det är störningsfri miljö, fiber innebär faktisk högst latens för signalöverföringen men det har andra fördelar.
Radio påverkas däremot mycket av externa faktorer så det kan bli väldigt segt om det inte får etertid men själva kommunikationen är snabbast när den väl sker så är det bra förutsättningar överförs signalen mycket fort, troligen väldigt nära 1C medans koppar klarar typ 0,97C och fiber typiskt når 0,7C.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Det handlar om activisions servrar. Inget jag kan göra åt. Det kvittar om du kör fiber eller 4g är cods warzone servrar skit så är dom skit helt enkelt.

Jag trodde vi pratade om latens till mätservrar på 20-30ms med fiber. Mina mätningar på Speedtest ligger mellan 19-20ms med 4G.

Du citerade någon som påstod sig ha ca 20-30ms till mätservrar och 50ms till Activisions servrar. 20-30ms till mätservrar med fiber skulle jag inte påstå "är okej" när jag har 19-20 med 4G till mätservrar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nu1mlock:

Jag trodde vi pratade om latens till mätservrar på 20-30ms med fiber. Mina mätningar på Speedtest ligger mellan 19-20ms med 4G.

Du citerade någon som påstod sig ha ca 20-30ms till mätservrar och 50ms till Activisions servrar. 20-30ms till mätservrar med fiber skulle jag inte påstå "är okej" när jag har 19-20 med 4G till mätservrar.

Fast det beror väl på avståndet till mätservern? Att du har 19-20 över 4g säger ju inte så mycket om man inte vet avståndet mätningen görs på

Tex, jag har 5ms på mitt fiber, då mäter man på ungefär 5 mil. Kör jag en mätning till Helsingfors har jag 20ms

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androklas:

Bor i Malmö.. jag kommer byta leverantör framöver..
men för 99kr i månaden för 1000/1000 så var det svårt och tacka nej..
Men om jag bytar isp händer det skiftet direkt eller måste man vänta en månad.
Har ingen bindningstid men 1 mån uppsägning..
det skummaste med isp är ändå att dom inte hittar mig som kund. Efter 2 veckors aktiv anslutning..

Jag bor cirka 6 mil från Malmö söder ut. Vi har öppet statsnät 500/500 via telenor och jag får 2ms mot en mätserver i Malmö via Speednet
Jag får samma med bredbandskollen

Edit: Mot Stockholm 10ms och mot Amsterdam 14ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast det beror väl på avståndet till mätservern? Att du har 19-20 över 4g säger ju inte så mycket om man inte vet avståndet mätningen görs på

Tex, jag har 5ms på mitt fiber, då mäter man på ungefär 5 mil. Kör jag en mätning till Helsingfors har jag 20ms

Absolut. Till Stockholm (ca 30 mil) får jag 19-20ms, Umeå (ca 80 mil) 27ms, Helsingfors 24ms.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

1. Kör trådat (om du kör trådlöst nu)
2. Byt operatör
3. Testa en Gamingvpn, flera ISPs prioriterar krypterad trafik över "vanlig".
4. om ni är flera på nätverket så kan en riktig router med stöd för vettig paket prioritering vara värt.
Sitter på 250/250, innan jag bytte router så gick min ping mellan 20 - 100ms när sambon streamade på tvn.
Nu sitter jag på ac86u och kör CAKE (sqm), 15 - 30ms istället när flera använder nätverket.

Är du själv på nätverket eller tankar på samma dator samtidigt så gör #4 minimal skillnad.

@4. Cake är super om man har typ max 250 mbit. Det finns idag ingen router som jag känner till som pallar Cake/bra QOS i 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare så testa ladda ned Speedtest appen för Windows 7 och inte den för W10:
https://install.speedtest.net/app/windows/latest/speedtestbyo...
Här är vad jag får på den appen mot en bra testserver.
Webbtesten i webbläsare får ofta bottleneck pga webbläsaren och koderna i den.