Apple släpper Iphone SE – en Iphone 8 med ny hårdvara

Permalänk
Medlem

Ni som klagar, vad slår denna (enligt er) inom samma pris-segment?

Permalänk
Medlem

Det finns en sak som saknas på denna telefon. U1 ultra-wideband chippet. Så denna kommer troligtvis sakna kompatibilitet med framtida Air tag

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Min sambo vill tyvärr inte byta från Apple men är missnöjd med kamera och batteri på sin Iphone 7.

Ni som kan Apple, är det värt att byta till denna eller bör vi satsa på att byta batteri på den hon har?

Jag skulle nog rekommendera att hon går upp till en iPhone XR eller en 11:a om budget finns!
Lite större och erbjuder betydligt längre battericapacitet!

Alt. byta batteri till billigt pris och hålla i luren och invänta vad som kommer i höst

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ingen rosa variant och ingen 3,5mm-kontakt?

Vettigt pris och storlek dock... men jag har en känsla av att färgvalen kommer att få en del personer att tveka. Det är förmodligen det de vill också. Lägg till några tusenlappar om du vill ha den i nån roligare färg gör nog att många hoppar över dessa.

Sedan länge känt att dem inte kör 3,5mm kontakt. Sedan iPhone 7 rättare sagt. Även andra tillverkare går ifrån detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hultron:

Ni som klagar, vad slår denna (enligt er) inom samma pris-segment?

Jag klagar inte, men du får en samsung S10E eller huawei P30 pro för samma pris som den billigaste iphone SE..

Sett till specifikationerna enbart befinner de sig på en annan planet, så jämförelsen hänger ju väldigt mycket på hur högt man värderar att få åka iOS.

Själv tycker jag gest-styrningen i X-serien är det bästa Apple fått till på länge, så är mindre intresserad av denna. Tjocka ramar och fysisk hemknapp känns inte modernt alls.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Min sambo vill tyvärr inte byta från Apple men är missnöjd med kamera och batteri på sin Iphone 7.

Ni som kan Apple, är det värt att byta till denna eller bör vi satsa på att byta batteri på den hon har?

Vill hon ha bättre kamera är det iPhone 11 som gäller då XR:s kamera är konstig. iPhone 11 har Ingen vidvinkel men ruggigt bra i dagsljus och mörker och bra vid filmning. Bara att känna på den först om hon trivs med storleken.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skitdålig skärm ja. Kameran bryr sig de flesta som är över 25år inte om ändå. Varför skulle det vara overkill med A13 bara för att skärmen är dålig?

Vad händer efter man fyller 25 som gör att man slutar bry sig om kameror?

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Själv tycker jag gest-styrningen i X-serien är det bästa Apple fått till på länge, så är mindre intresserad av denna. Tjocka ramar och fysisk hemknapp känns inte modernt alls.

En mekanisk hemknapp hade varit drömmen dock! Synd att dom började med dom här touchknapparna..

Skrivet av Wibart:

Vad händer efter man fyller 25 som gör att man slutar bry sig om kameror?

Man slutar skicka nakenbilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag klagar inte, men du får en samsung S10E eller huawei P30 pro för samma pris som den billigaste iphone SE..

Sett till specifikationerna enbart befinner de sig på en annan planet, så jämförelsen hänger ju väldigt mycket på hur högt man värderar att få åka iOS.

Själv tycker jag gest-styrningen i X-serien är det bästa Apple fått till på länge, så är mindre intresserad av denna. Tjocka ramar och fysisk hemknapp känns inte modernt alls.

Tja, visst är skärmen på nya SE att jämföra med min 2012 Nexus 4 (om vi endast pratar upplösning), men nya SE har CPU+GPU+OS som verkligen kommer att köra cirklar runt snart sagt alla andra mobiler om man ser till prestanda. Folk kommer att uppleva SE som blixtsnabb.
Kameran är sannolikt bra nog för folk flest, även där är det viktigt att den är snabb och inte tar suddiga bilder på barnen.

Jag har jämfört specarna för nya iphone SE och Samsung S10E och är rimligt övertygad om att de flesta finner att SE "flyter" bättre, men att foton ser bättre ut på S10E som har större och bättre skärm. Hemknappen på Iphone tror jag faktiskt att många ser som ett plus. Jag känner flera som sitter med Iphone 6S eller liknande fortfarande, för dem är detta en perfekt uppgradering. Lite grand som jag upplevde när jag uppdaterade min Galaxy S4 till Galaxy S7 (inte edge). Samma telefon, men mycket bättre (snabbare) kamera, och en smula snabbare. (S8 och uppåt har jag inte känt behov av)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv

Fan va folk ska hata bara för att det är ett äpple på telefonen 😂
Man får en snabb telefon som kommer få uppdateringar i 5 år till ett relativt bra pris. Kommer nog bli en storsäljare.

Permalänk
Medlem

Köper man den som student så får man även 21kr rabatt på apple store! Sjukt bra deal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag klagar inte, men du får en samsung S10E eller huawei P30 pro för samma pris som den billigaste iphone SE..

Sett till specifikationerna enbart befinner de sig på en annan planet, så jämförelsen hänger ju väldigt mycket på hur högt man värderar att få åka iOS.

Själv tycker jag gest-styrningen i X-serien är det bästa Apple fått till på länge, så är mindre intresserad av denna. Tjocka ramar och fysisk hemknapp känns inte modernt alls.

Tjocka ramar på gamla modellerna är inte så roligt kanske men formatet är rätt bra. Saknar den låga vikten iPhone 6 har så nu i efterhand skulle jag lätt ta denna iPhone SE om den bara haft haft samma kamera som 11:an, annars trivs jag mycket bra med 11 pro.
För övrigt tycker jag inte tung mobil är tecken på premium som vissa andra utan det är materialet och byggkvalitén som avgör. Hade 11 pro vägt 150 g hade den inte på något sätt känts billig, tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Köper man den som student så får man även 21kr rabatt på apple store! Sjukt bra deal

21 spänn är väl en redig grogg på en studentkrog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Satan va lågt pris :S
Antar man får ta resten på lönen ífall man vill ha dyrare.
Vi har gräns på 16500 dvs 11 pro Max, dock ingen officiell.

Vi får välja valfri telefon, och allt över 3750 dras på lönen. Dock har andelen iPhone användare minskat betydligt då gamla SE försvann. Byte går göras vart tredje år om inte haveri uppstår. Jobbar på kommunalt bolag så det är rätt vettigt att ha låga nivåer, väldigt nyligt som det blev ok att använda telefonen privat även om det förekom flitigt innan offeciella polecyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Syftar alltså på kanterna runt skärmen. Jag antar att apple inte kommit så långt att man kan ändra färger på kanterna runt skärmen, men vad vet jag. Min senaste iphone var en 5s.

Edit: Iphone 8 fanns med vit framsida.
https://i.imgur.com/zwxECl0.png
https://i.imgur.com/KO5S2Fu.png

Oj ja... citerade fel inlägg. O:)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HenrikM:

Vi får välja valfri telefon, och allt över 3750 dras på lönen. Dock har andelen iPhone användare minskat betydligt då gamla SE försvann. Byte går göras vart tredje år om inte haveri uppstår. Jobbar på kommunalt bolag så det är rätt vettigt att ha låga nivåer, väldigt nyligt som det blev ok att använda telefonen privat även om det förekom flitigt innan offeciella polecyn.

Då förstår jag!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

En mekanisk hemknapp hade varit drömmen dock! Synd att dom började med dom här touchknapparna..

Jag minns denna gamla artikeln iPhone home button. 50% av alla iPhone 4/5/6 på mitt högstadie hade trasiga hem-knappar. Aldrig sätt en trasig 7 eller 8. Så det var en bra förändring. Jag är Rädd att min ipad pro med riktig knapp kommer gå sönder.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

@Dizzö: Kan man anta att du inte tillhör målgruppen?

Jag tycker mig se hans avatar med jämna mellanrum och ofta (oftast?) är det inte direkt muntra inlägg som skrivs. Hen kanske bara gillar att gnälla på Apple

Skrivet av Nivity:

Bra för gamla som vill ha en iphone antar jag.
A13 fett overkill för dålig kamera, skärm,storlek osv dock. Men borde ju leva längre gällande uppdateringar då så bra på det sättet.

Sett att flera i tråden skriver att det är slöseri med en så bra processor med en medelmåttig kamera etc. Men varför tycker ni det?

Är det bättre att använda gårdagens processor för att spara en hundralapp eller fem och istället vara tvungen att köpa ny telefon något år eller två tidigare? Om vi bortser från alla som köper my mobil för sakens skull så skulle jag gissa att de flesta som byter mobil gör det för att den blivit seg.

Skrivet av Shakermaker:

Min sambo vill tyvärr inte byta från Apple men är missnöjd med kamera och batteri på sin Iphone 7.

Ni som kan Apple, är det värt att byta till denna eller bör vi satsa på att byta batteri på den hon har?

Ta och titta på lite jämförelsebilder med kameran. Är skillnaden värt det så köper ni en, om inte så byt batteri.
Jag har en 6S och jag tycker det är fullkomligt onödigt att köpa ny mobil. Jag bryr mig å andra sidan inte om ifall kameran är snäppet bättre. De bilder jag tar med mobilen är ändå inte till för att skrivas ut eller arkiveras direkt.

Skrivet av Skrotnisse92:

Köper man den som student så får man även 21kr rabatt på apple store! Sjukt bra deal

Mm... Om vi bortser från vissa ”back to school”-kampanjer så är deras studentrabatter för iphones och ipads smått pinsamma. Jag fick i uppdrag att köpa en iPhone 11 Pro och en iPad till min mormor för ett par månader sedan och tänkte såklart att jag kunde utnyttja min studentrabatt. Tror inte ens jag fick 150 kronor rabatt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag minns denna gamla artikeln iPhone home button. 50% av alla iPhone 4/5/6 på mitt högstadie hade trasiga hem-knappar. Aldrig sätt en trasig 7 eller 8. Så det var en bra förändring. Jag är Rädd att min ipad pro med riktig knapp kommer gå sönder.

Jag brukade alltid trycka på hemknappen genom jeansen när jag hade 5S, det gav en liten vibration i fickan vilket var skoj om man var rastlös. Fungerade även som kontroll för att se om man hade stängt av ljudet
Det är något speciellt med känslan av att trycka på en fysisk knapp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag minns denna gamla artikeln iPhone home button. 50% av alla iPhone 4/5/6 på mitt högstadie hade trasiga hem-knappar. Aldrig sätt en trasig 7 eller 8. Så det var en bra förändring. Jag är Rädd att min ipad pro med riktig knapp kommer gå sönder.

En bekant till mig har lyckats ha sönder sin hemknapp på sin iPhone 7, så det går om man vill

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Mm... Om vi bortser från vissa ”back to school”-kampanjer så är deras studentrabatter för iphones och ipads smått pinsamma. Jag fick i uppdrag att köpa en iPhone 11 Pro och en iPad till min mormor för ett par månader sedan och tänkte såklart att jag kunde utnyttja min studentrabatt. Tror inte ens jag fick 150 kronor rabatt...

Det är ju så dåligt att det bara blir humor av det.

Har dock för mig det var bättre förr. Minns jag inte fel var några som fick bra pris på Mac;ar när jag läste datorgrafik för en tyo 15 år sen.

Permalänk
Medlem

En anledning till att fortsätta med samma upplösning kan ju vara att inte introducera ännu en skärmstorleks-upplösningskombination vilket påverkar den grafiska upplevelsen om allt inte är anpassat för det. Apple är ju generellt lite mer maniska över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

$399 är ju faktiskt riktigt trevligt pris för en ny iPhone. Svenska priset är inte trevligt.

Instämmer. iPad Mini 5 som kom april 2019 lanserades också för $399 vilket översattes till 4990 kr i Sverige (vet för jag köpte en). Kronan är dock lite lite svagare gentomet USD idag mot för ett år sen men inte så det motiverar ett påslag på 500 kr. Jag var potentiell köpare men min smärtgräns var just 5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det inte A13 som står för night mode? Det skulle jag tro.

Om det var mig du hade tänkt svara till: det verkar som om Night mode kräver en uppdatering av själva kamera-sensorn också. Apples marknadsföring har talat om ”focus pixels” i några år. Detta är inget de kommit på, mer än namnet - det är en teknik från dSLRer som bygger på att om man täcker av hälften av en pixel och andra hälften av en annan, kan man ha passiv autofokus - dvs, autofokus går utan att man trycker ner slutarknappen halvvägs. Fr.o.m iPhone 11 säger Apple att de har ”100% Focus Pixels”, dvs att alla pixlarna är övertäckta på något vis. Uppenbarligen behövs detta för Night mode.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag minns denna gamla artikeln iPhone home button. 50% av alla iPhone 4/5/6 på mitt högstadie hade trasiga hem-knappar. Aldrig sätt en trasig 7 eller 8. Så det var en bra förändring. Jag är Rädd att min ipad pro med riktig knapp kommer gå sönder.

Problemet med att hemknappen gick sönder var överlägset vanligast på iPhone 4 och 4S. Problem bestod i den gamla dock-porten, som satt precis under. Om man satte telefonen i en riktig docka - och det fanns gott om sådana på den tiden, speciellt på högtalare - räckte det att man träffade telefonen lite snett när man skulle plocka upp den för att man skulle böja telefonen mot den fasta dock-porten, vilket tryckte till hemknappen underifrån. Gjorde man det tillräckligt ofta gick knappen sönder.

För iPhone 5 och senare gick problemet ner, primärt för att det finns ganska få dockor med lightningport. Risken att du skadar en modern iPad är således rätt liten, om du inte använder en docka (och gör du det - sluta!).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Mediamarkt har kört påskrea på iphone 8 som de sålt dyrare än vad nya iphone SE kommer kosta.
https://www.mediamarkt.se/sv/category/_iphone-8-668513.html?g...

Säkert några som returnerar telefonen och får en bättre för bättre pris.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Sötast

Så de släppte samma telefon två gånger.... nytänk!

Edit:

Also:

Really?

De menar "4K you won't see because the screen is 1.5K"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så de släppte samma telefon två gånger.... nytänk!

Edit:

Also: https://i.imgur.com/gszMMhr.png

Really?

De menar "4K you won't see because the screen is 1.5K"?

Va?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Trist att de inte bytte skärm. Men förstår att det är bekvämt och billigt för dom att behålla så mycket som möjligt från iphone 8. Men jag tror ändå att de kunnat tjäna på att uppgradera skärmen till något modernare som framförallt fyller ut chassit, det hade ökat ha begäret.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Sett att flera i tråden skriver att det är slöseri med en så bra processor med en medelmåttig kamera etc. Men varför tycker ni det?

Är det bättre att använda gårdagens processor för att spara en hundralapp eller fem och istället vara tvungen att köpa ny telefon något år eller två tidigare? Om vi bortser från alla som köper my mobil för sakens skull så skulle jag gissa att de flesta som byter mobil gör det för att den blivit seg.

Jag tillhör dem som har sagt att Apple tillverkar cpun själv och det nog inte för dem blir så dyrt.
Men om en producent tillverkar precis vad som helst som är budget det billigaste de har. Så vill många att de ska fokusera på att hålla nere priset och inte extremt överdrivna saker för hur produkten annars är.
Nu tillverkar som sagt Apple deras cpu själva. Men låt oss anta att en enklare Android telefon hade fått Snapdragon 865. Så hade detta resultat i att denna enklare telefon hade blivit dyr emot andra telefoner i samma klass och detta för en cpu som de ändå inte nyttjar kraften på.

Jag själv funderade på att köpa en Oneplus 8. Men efter fått höra hur mycket de har fokuserat på skärmen, designen etc och hur det drev upp priset. Så funderar jag på någon annan telefon. Cache is king.